- Vidmantas Matutis
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Ar įvyks pokyčiai jūrų kapitonų darbe ir ar jų nori patys kapitonai? Tokia tema Lietuvos jūrų kapitonų asociacijoje vyko aštriu diskusija po straipsnio „Kapitonų atsakomybė - per grotų prizmę“, kuris spausdintas „Klaipėdos“ priede „Jūra“ vasario 15 dieną.
Kapitonų įprotis – jaustis kaltais
Jūrų kapitono atsakomybė visada buvo aktuali ir tokia išlieka iki šių dienų.
„Labai dažnai kapitonas susidūręs su problema atviroje jūroje, ar pakliuvęs į kritinę situaciją liekas vienas. Dažnai jūrinės įmonės atsakingi asmenys tik skėsčioja rankomis. Galimai ir dėl kompetencijos stokos“, - pastebėjo Lietuvos jūrų kapitonų asociacijos pirmininkas Juozas Liepuonis.
Jis pats ne kartą yra buvęs pakliuvęs į keblias situacijas. Paskutinis atvejis prieš kelis metus čia pat Baltijoje, kai laivas, kuriam vadovavo, kelias savaites buvo įstrigęs leduose Suomijos įlankoje.
Jo nuomone, jūrų kapitono neryžtingumas, ilgi svarstymai, o ką pasakys laivo savininkas, dažnai priveda prie blogų arba pavėluotų sprendimų.
Norvegijos laivuose dirbantis jūrų kapitonas Ivanas Saškovas pastebėjo, kad jūrų kapitonai pernelyg įprato bet kurioje situacijoje jaustis kaltais ir tokia Lietuvos jūrų kapitonų savigraužos būsena einanti dar nuo tarybinių laikų.
Sulaukia patarimų iš kompanijos
Prie Lietuvoj Jūrų laivininkystės ištakų, o dabar „DFDS Seaways“ kompanijoje dirbantis Samuilas Vindergauzas pastebėjo, kad labai daug priklauso nuo laivybos kompanijos, jos vadovybės požiūrio, santykio su jūrų kapitonais.
„DFDS Seaways“ dirbantis vienas geriausių jūrų keltų kapitonų Henrikas Žalandauskas pastebėjo, kad vertina labai gerai organizuotą kompanijos vadovavimą.
„Kaip jūrų kapitonas jaučiu labai gerą kompanijos vadovybės užnugarį, nes joje dirba žmonės suvokiantys laivų valdymo niuansus ir jūrų kelto kapitono darbo specifiką“, - pastebėjo jūrų kapitonas H. Žalandauskas.
Didesnėse kompanijose iškilus problemoms jūrų kapitonui bet kada gali padėti ne tik kompanijos vyriausiasis kapitonas, bet ir atskiros tarnybos.
Toks betarpiškas ryšys tarp laivo kapitono ir kompanijos iš dalies atitiktų jūrų analitinės kompanijos „Transas“ vadovo Frenko Koulzo siūlymą sukurti integruotų sprendimų priėmimo laivuose sistemą, pavadintą „Transas Harmonized Eco-System of Integrated Solutions“. Jos esmė – sudaryti sąlygas mažinti jūrų kapitonų atsakomybę perkeliant dalį jos ant sukurtos draugijos su kuria, esant reikalui, galėtų konsultuotis kapitonas.
Tačiau daugumai jūrų kapitonų užkliūva tai, kad „Transas“ siūloma iniciatyva, kuri iš principo yra nebloga, pirmiausia siejama su komerciniu jos interesu.
Jūrų kompetencijos lygis mažėja
Tai, kad laivyno valdymo sektoriuje mažėja kompetencijos pripažino jūrų kapitonas ir Klaipėdos universiteto profesorius Vytautas Paulauskas.
„Pats pajutau, kaip stipriai išaugo biurokratinė sistema, kaip Susisiekimo ministerijoje ir Lietuvos saugios laivybos administracijoje mažėja jūros specialistų“, - kalbėjo V.Paulauskas ir apgailestavo, kad svarbiu jūriniu klausimu tose institucijose dažnai nėra su kuo kalbėti.
Jūrų laivų avarijų ir incidentų tyrimo centre dirbantis jūrų kapitonas Leonardas Vilimas pastebėjo, kad reisuose jūrų kapitonams dažniausiai trūksta ne navigacinių, o juridinių patarimų ir suteikti juos nėra kam.
Jam tenka tirti laivų incidentus laivuose su Lietuvos vėliava. Dažniausios incidentų priežastys būna žmogiškasis faktorius. Kiek incidentas susietas su tuo, kad reikiamu momentu jūrų kapitonas neturėjo su kuo pasitarti, anot L.Vilimo, sunku nustatyti.
Jis pastebėjo, kad sunkiausia padėtis yra mažų 1-2 laivų kompanijų jūrų kapitonams. Tokiose kompanijose dažniausiai būna „palaida bala“. Iškilus kritinėms situacijos jiems iš tiesų realiai nėra su kuo tartis.
„Iš to laiko, kai dirbau jūrų kapitonu tiesiogiai laivuose man labiausiai įsiminė labai gera Jūrininkų ligoninės praktika. Prieš išeinant į reisą visada gaudavome gydytojų, su kuriais galima konsultuotis įvykus laive nenumatytam atvejui, sąrašą“, - pastebėjo L.Vilimas. Jis mano, kad panašias atmintines su įvairiausiais reikalingais specialistų telefonais laivų kapitonams galėtų dalinti ir kompanijos, taip pat Lietuvos saugios laivybos administracija.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Valstybės dieną vainikuoja „Tautiška giesmė“ ir šventinis koncertas6
Uostamiestyje aidi šventinis koncertas – „Esame mes ir esame čia“. Klaipėdiečiai susirinko į Valstybės dienos ir „Tautiškos giesmės“ dienos proga savivaldybės ir Žvejų rūmų padovanotą koncertą. Pirmųj...
-
Jono kalnelyje iškilmingai iškelta Trispalvė3
Uostamiestyje, Bastionų komplekso Jono kalnelio saloje, iškelta Trispalvė. Į ceremoniją susirinko šimtai klaipėdiečių. ...
-
Vandens sporto entuziastams – festivalis
Šiandien uostamiestyje ne tik švenčiama Valstybės diena, bet taip pat vyksta ir sporto vandens festivalis, kurio metu visi vandens sporto entuziastai gali rasti sau įdomią ir patrauklią veiklą. ...
-
Lietuvoje dislokuojama Nyderlandų oro gynybos sistema „Patriot“ atvyko į Klaipėdą11
Lietuvoje beveik dviem savaitėms dislokuojama Nyderlandų oro gynybos sistema „Patriot“. ...
-
Uostamiesčio šilumos vamzdynų trasos atlaikė iššūkius: sėkmingai atlikti hidrauliniai bandymai
AB „Klaipėdos energija“ sėkmingai užbaigė kasmetinius centralizuotos šilumos tinklų hidraulinius bandymus, užtikrindama patikimą ir kokybišką šilumos tiekimą naujam šildymo sezonui. Nuo gegužės 13 iki birželi...
-
Į turgų – pirmųjų mėlynių: nuo ko priklauso uogų kaina?7
Uostamiesčio turgavietėse pasirodė pirmosios mėlynės. Kol kas jų kaina siekia šešis eurus, o braškių kainos šoktelėjo į viršų, nes šių uogų derėjimo laikas jau baigiasi. ...
-
Ar vaizdo kameros Klaipėdoje tikrai veikia?13
Uostamiestyje daugės vaizdo stebėjimo kamerų. Tačiau klaipėdiečiai svarsto, ar jos – apskritai įjungtos, kadangi įvykus kokiam nors nusikaltimui ar avarijai, įvykio aplinkybes išsiaiškinti kartais esą labai sudėtinga. ...
-
Netikėtumas gatvėje – žydiškos vestuvės23
Dainų šventės šimtmetį švenčiančiame Vilniuje pasirodymus surengė ir mėgėjų teatrai, tarp jų – klaipėdiečių žydų teatro „Šatil“ artistai. Mėgėjų teatrams skirtą šventės dieną klaipėdie...
-
Palangoje – įspūdingas reginys: tokį reiškinį išvysta vos keli1
Palangiškiai ankstų penktadienio rytą apsilankę paplūdimyje galėjo išvysti puikų reginį – vandens viesulą. Meteorologas Gytis Valaika feisbuko grupėje „Orai ir klimatas Lietuvoje“ paaiškino, kad šis rei&sc...
-
Klaipėdoje iškelta įspūdingo dydžio vėliava13
Pasitinkant Valstybės šventinę dieną, į beveik 40 metrų aukštį pakilo įspūdingo dydžio šalies trispalvė, jos plotas siekia net 45 kvadratinius metrus. Specialiai pagal užsakymą siūta vėliava Naujojo uosto ir Danės gatvių sa...