Uostamiesčio darželinukams – pagalba augti

Kalbėti apie emocijas, išklausyti, susidraugauti, spręsti konfliktus ar priimti netektį nelengva net ir suaugusiesiems. Uostamiestyje naudojama speciali programa, skirta pačių mažiausiųjų, darželinukų, socialiniams įgūdžiams tobulinti, padeda spręsti ankstyvojo amžiaus problemas.

Kalbėti apie emocijas, išklausyti, susidraugauti, spręsti konfliktus ar priimti netektį nelengva net ir suaugusiesiems. Uostamiestyje naudojama speciali programa, skirta pačių mažiausiųjų, darželinukų, socialiniams įgūdžiams tobulinti, padeda spręsti ankstyvojo amžiaus problemas.

Įveikia sunkumus

"Zipio draugai" – tarptautinė programa, kurios tikslas – padėti vaikams išmokti įveikti kasdienius sunkumus. Per valandėles vaikai klausosi pasakojimų, atsakinėja į pedagogo klausimus, piešia, žaidžia ir vaidina. Užsiėmimus uostamiesčio darželinukams veda specialius seminarus prieš tai lankę pedagogai. Valandėlės darželiuose paprastai vyksta kartą per savaitę vienus mokslo metus.

Specialistų teigimu, tokiu būdu mažieji pamažu išmoksta ne tik geriau pažinti savo jausmus, bet ir kalbėti apie juos, susidraugauti ir saugoti vaikystę, spręsti konfliktus ir įvairias problemas, prašyti pagalbos ir padėti kitiems bei lengviau išgyventi pasikeitimus ir netektis.

"Žvelgiant iš psichologinės pusės, 5–7 metai – tai amžius, kai vaikų socialiniai ir sunkumų įveikimo įgūdžiai tobulėja ypač greitai, tačiau tam, kad šie įgūdžiai sutvirtėtų ir išliktų ilgam, reikia kuo dažniau juos prisiminti ir kartoti. Panašiai, kaip mokantis užsienio kalbos: tam, kad gerai ją išmoktume, būtina nuolatinė praktika – kalbėjimas, skaitymas ar rašymas", – aiškina programos kūrėjai.

Programą "Zipio draugai" sudaro 6 dalys: "Jausmai", "Bendravimas", "Tarpusavio santykių užmezgimas ir nutraukimas", "Konflikto sprendimas", "Pasikeitimo ir netekties išgyvenimas" ir "Įveikime". Kiekvienai iš šių temų skirti specialūs pratimai.

Programą sukūrė tarptautinė mokslininkų grupė. Užsiėmimai su vaikais pirmą kartą buvo išbandyti Danijoje, o Lietuvoje ši priemonė įgyvendinama nuo 2000 m. Joje jau yra dalyvavę 113 tūkst. vaikų iš visų Lietuvos apskričių ir parengta beveik 3,5 tūkst. pedagogų.

Poveikis – teigiamas

Siekiant įsitikinti, ar programa "Zipio draugai" daro teigiamą poveikį, ji buvo ne kartą profesionaliai įvertinta. Atlikti tarptautiniai lyginamieji programoje dalyvavusių ir nedalyvavusių vaikų tyrimai parodė, kad programa turėjo didelį poveikį vaikams: išaugo jų pasitikėjimas savimi ir savo gebėjimais, atsparumas neigiamai aplinkos įtakai, gebėjimas susivaldyti, vaikai tapo jautresni draugų ir artimųjų emocinei būsenai ir problemoms, draugiškesni, gebantys drauge rasti išeitį, susitarti.

Sumažėjo agresyvaus, nevaldomo elgesio atvejų, padidėjo vaikų dėmesingumas. Ypač svarbus pasiekimas – padidėjęs vaikų gebėjimas įveikti kasdienius sunkumus. Vaikai pradėjo taikyti daugiau ir įvairesnių programoje išmoktų būdų: pasakyti tiesą, atsiprašyti, pasikalbėti su mama, tėčiu, draugais.

Programos kūrėjai pasakojo, kad Lietuvoje buvo atlikta ir daugiau programos vertinimų. Patikrintas ir programos išliekamasis poveikis vaikams. Buvo ištirti ir mažųjų gebėjimai praėjus metams po "Zipio draugų" užbaigimo. Nustatyta, kad įgyvendinat programą užfiksuota pažanga išliko ir po vienerių metų.

Programos vertinimas parodė, kad užsiėmimuose paskutiniais darželio lankymo metais dalyvavę vaikai lengviau prisitaikė prie mokyklos tvarkos ir aplinkos, greičiau susirado draugų, turėjo mažiau problemų, atviriau kalbėjosi su tėvais, nevengė kreiptis pagalbos namuose ir mokykloje, stengėsi padėti kitiems.

Jausmai – praktikoje

Pirmąsias keturias programos "Zipio draugai" savaites vaikai kalbasi apie jausmus – džiaugsmą, liūdesį, pyktį, susierzinimą, pavydą ar jaudulį. Jie mokosi pasakyti, kaip jaučiasi vienu ar kitu metu, ir rasti būdų, padedančių pasijausti gerai. Pirmosios programos dalies tikslas – išmokyti mažuosius atpažinti teigiamus ir neigiamus jausmus ir padėti sau pasijusti geriau, kai tampa sunku.

Specialistų įsitikinimu, vaikams labai svarbu žinoti, kad jie gali kalbėti apie savo jausmus.

"Didelę naudą atneša ir asmeninis pedagogų pavyzdys. Auklėtojas vaikams turi pasakyti, kaip jaučiasi pats ir kodėl. Vaikus, kurie išgyvena slegiančias emocijas, būtina paskatinti jas įvardyti. Išreikšti emocijas dažnai padeda piešimas ar lipdymas", – pasakojo programos kūrėjai.

Keturias savaites, skiriamas antrajai "Zipio draugų" daliai, pavadintai "Bendravimas", vaikai mokosi sėkmingai bendrauti. Darželinukai praktikuojasi kitiems pasakyti, kaip jie jaučiasi, paprašyti pagalbos ir pasakyti būtent tai, ką nori pasakyti, nors tuo metu būtų supykę ar susijaudinę.

Uždaro būdo vaikai per šias valandėles dažnai atsiveria ir išmoksta geriau išreikšti savo mintis bei jausmus. Programa taip pat moko vaikus klausytis ir nepertraukinėti kitų žmonių pokalbio.

"Bendravimo įgūdžius tobulinti padeda žaidimai. Pavyzdžiui, "sugedęs telefonas". Šis žaidimas mažiesiems padeda suprati, kaip lengvai net tarp suaugusiųjų gali įvykti nesusipratimai. Vaikui taip pat siūloma nupiešti žmones, kurie jam gali padėti, kai jis būna susirūpinęs ar išsigandęs. Vėliau jis turi paaiškinti, kodėl pasirinko būtent šiuos asmenis. Mažieji gali vartyti nuotraukų albumą ir pasakoti, kaip, jų manymu, fotografijose jaučiasi žmonės", – pasakojo pedagogai.

Sprendžia konfliktus

Trečioji užsiėmimų dalis vaikams padeda susidraugauti ir išsaugoti draugystę, lengviau išgyventi vienatvę ar atstūmimą. Mažieji taip pat mokosi atsiprašyti ir susiginčijus susitaikyti su draugu.

Ketvirtojoje programos "Zipio draugai" dalyje vaikai mokosi spręsti konfliktus. Pedagogai pastebi, kad šios valandėlės gelbsti vaikams lengviau rasti išeitis, kilus nesutarimams. Per valandėles vaikai mokosi išsiaiškinti problemą, rasti galimus sprendimus, juos pasirinkti ir išmėginti realiose gyvenimo situacijose.

Penktoji programos dalis vaikams padeda prisitaikyti prie didesnių ar mažesnių pasikeitimų. Anot pedagogų, pats didžiausias iš jų – mirtis. Suaugusiesiems dažnai sunku kalbėti apie mirtį, tačiau nereikėtų apsigauti: mažieji neretai naudojasi galimybe pasikalbėti šia suaugusiųjų paprastai vengiama tema.

Suvokti pasikeitimus darželinukui gali padėti vazone prižiūrimas greitai augantis augalas ir jo vystymosi stebėjimas. Vaikams patariama vartyti nuotraukų albumus ir fiksuoti žmonių pokyčius, bėgant metams. Išgyvenus netektį vaikas gali parašyti laišką mirusiam žmogui ir prisiminti geriausias praleistas akimirkas kartu.

Paskutinė "Zipio draugų" dalis įtvirtina viską, ką vaikai sužinojo ir išmoko apie sunkumų įveikimo būdus, pagalbą kitiems ir prisitaikymą prie naujų aplinkybių.



NAUJAUSI KOMENTARAI

Galerijos

Daugiau straipsnių