Kaip atpažinti viešųjų pirkimų pažeidimą?
Tačiau net ir ten, kur viskas reguliuojama įstatymais, o tvarka griežtai prižiūrima kontroliuojančių institucijų, pasitaiko korupcijos atvejų. Tai teigia Viešųjų pirkimų tarnybos (VPT) direktoriaus pavaduotoja Sonata Vaitukaitytė, atskleisdama, kada medicinos įstaigų viešieji pirkimai kelia nepasitikėjimą.
„Ekspertams įtarimų kyla įvairiais atvejais. Vienas jų, kai matomas dažnas poreikis įsigyti brangios medicininės įrangos. Tada kyla klausimas, ar tikrai ligoninei ar poliklinikai reikia tokios brangios įrangos? Ar įsigyta įranga vėliau išnaudojama visu pajėgumu? Matome įvairių pavojaus signalų įspėjančių, kad valstybės lėšos gali būti panaudojamos neefektyviai“, – pasakoja S. Vaitukaitytė.
Pašnekovė pastebi, kad sveikatos priežiūros sektoriuje dažnai vyksta vadinamieji vieno tiekėjo pirkimai. „Dėl šios priežasties šis sektorius yra vienas rizikingiausių. Štai, pavyzdžiui, medicininių analizatorių ir reagentų pirkimai, kai uždaro kodo analizatoriams tinka tik tam tikri reagentai, kuriuos galima įsigyti tik iš vieno pardavėjo, todėl techninė specifikacija suformuluojama konkretiems reagentams arba patiems analizatoriams. Jų specifikacijos reikalavimai įvardijami tokie, kad kitas tiekėjas praktiškai neturi galimybės laimėti konkursą“, – tikina VPT atstovė.
Be to, matoma ir nauja korupcijos apraiškų tendencija – techninėje specifikacijoje pateikiami konkurenciją ribojantys reikalavimai dabar perkeliami į ekonominio naudingumo reikalavimus. Teoriškai tokiame pirkime gali dalyvauti visi, tačiau pagal keliamus kriterijus pardavėjas gaus 0 balų. Laimės tas, kuris iš anksčiau buvo įgijęs pranašumą ir gaus daug daugiau balų.
Kaip sumažinti nesąžiningą konkurenciją?
Esant ne vienam įstatymo pažeidimo atvejui reikia imtis atitinkamų veiksmų. Pasak S. Vaitukaitytės, tarnyba esą svarsčiusi apie nesąžiningo elgesio mažinimo būdus. Vienas jų – šabloninės techninės specifikacijos, į kurias reikėtų įrašyti tik specifinius reikalavimus. Tai ne tik padėtų užtikrinti skaidrumą viešiesiems pirkimams, bet ir taptų pagalba organizacijoms, neturinčioms pakankamai žinių parengti kokybiškas ir konkurenciją užtikrinančias specifikacijas.
Taip pat, ne kartą esame įsitikinę, kad visuomenės balsas gali būti pranašesnis už bet kokį ginklą. Lygiai taip pat ir kovoje su korupcija. Siekiant didesnio viešųjų pirkimų skaidrumo, labai svarbus tampa viešuosiuose pirkimuose dalyvaujančių verslo atstovų įsikišimas – pranešimai apie galimus korupcijos atvejus. Anot. S. Vaitukaitytės, nors pranešimų apie pažeidimus nagrinėjimas užsitęsia, tačiau tai yra vienas efektyviausių būdų išsiaiškinti apie korupcijos ir nesąžiningos konkurencijos atvejus bei užkirsti jiems kelią.
Gydymo įstaigos siekia skaidrumo
Klaipėdos jūrininkų ligoninė, kaip ir daugelis kitų Lietuvoje veikiančių gydymo įstaigų, viešuosius pirkimus organizuoja nuolatos. Tam, kad būtų lengviau įsivaizduoti, ligoninės teisės ir viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas–teisininkas Žilvinas Kiaušas pateikė statistiką. „Štai 2018 metais ligoninė sudarė 726 viešųjų pirkimų sutartis, o 2019 metais, per devynis mėnesius – 482. Visų šių pirkimų metu, įstaiga įsigyja prekes ir paslaugas, kurios yra būtinos darniam ligoninės veikimui ir pacientų gydymui. Tai elektra, gamtinės dujos, degalai, medikamentai, medicininės slaugos priemonės, maisto produktai, medicininė įranga ir jos priežiūros paslaugos, statybos, remonto paslaugos ir dar daugelis kitų“, – sako Ž. Kiaušas.
Visuomenėje vis dar sklando gajus mitas, kad gydymo įstaigos viešuosius pirkimus vykdo „nešvariai“. Tačiau ligoninės teisės ir viešųjų pirkimų skyriaus vedėjas Ž. Kiaušas šį gandą paneigia ir sako, kad viena iš pagrindinių priemonių, padedanti užtikrinanti skaidrumą – tik skelbiamų viešųjų pirkimų organizavimas.
„Organizuodami ir vykdydami viešuosius pirkimus nuolat siekiame užtikrinti maksimalų skaidrumą ir kitų viešųjų pirkimų principų įgyvendinimą. Visų pirma, mes esame už visapusišką viešumą, todėl ligoninė neskelbiamų, net ir labai supaprastintų pirkimų, neorganizuoja.
Kodėl? Todėl, kad visi pirkimai, kurie be išimties yra skelbiami, užtikrina visiems galimiems tiekėjams galimybę dalyvauti konkurse. Antra – laikomės skaidrumo, lygiateisiškumo, nediskriminavimo ir proporcingumo principų bei nustatytų reikalavimų.
Rengdami pirkimų technines specifikacijas įtvirtiname minimalius, tačiau būtinus reikiamų prekių ar paslaugų įsigijimui, parametrus. Taip siekiame užtikrinti, kad konkursuose dalyvautų kuo daugiau tiekėjų. Be to, dalyvaudami konkurse jie gali teikti pasiūlymus, klausimus, prašymus, įskaitant pretenzijas, o mes visa tai analizuojame ir esant pagrindui, visada atsižvelgiame bei atitinkamai patiksliname ar papildome pirkimo sąlygas ir techninę specifikaciją.
Be to, taikome ir kitas priemones, tokias, kaip komisijos narių rotacija, tiekėjų pateiktų pretenzijų analizė, metinis prekių ir paslaugų įsigijimo planavimas, šių planų viešinimas ir panašiai. Visa tai leidžia maksimaliai užtikrinti viešųjų pirkimų patikimumą, tinkamą įgyvendinimą ir išvengti ginčų“, – pasakoja Ž. Kiaušas.
Informacija parengta bendradarbiaujant su LR sveikatos apsaugos ministerija, kuri įgyvendina Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės lėšomis finansuojamą projektą „Korupcijos prevencijos didinimas sveikatos apsaugos sektoriuje“.
Naujausi komentarai