Lietuvos banko Rinkos infrastruktūros politikos skyriaus vadovas Tomas Karpavičius papasakojo apie lietuvių laukiančią naujovę.
– Jeigu atliekant pavedimą nurodau banko sąskaitą, bet įrašau savo vardą ir pavardę – ar toks mokėjimas įvyks?
– Taip, jei pavedimas vykdomas į kitą banką, jis bus atliktas pagal sąskaitos numerį. Kai kurie bankai, jei pavedimas atliekamas to paties banko viduje, gali dar prieš patvirtinimą tikrinti duomenis ir sustabdyti mokėjimą, bet tarpbankiniai mokėjimai iki šiol vyko pagal sąskaitos numerį.
Šis pokytis skirtas tiek sukčiavimo, tiek techninių klaidų prevencijai.
– Kas keisis nuo spalio?
– Nuo spalio 9 dienos bankai, elektroninių pinigų ir mokėjimo įstaigos turės tikrinti, ar gavėjo nurodytas sąskaitos numeris atitinka įrašytą vardą, pavardę ar įmonės pavadinimą. Šis pokytis skirtas tiek sukčiavimo, tiek techninių klaidų prevencijai – juk neretai įrašomas netikslus pavadinimas ar pavardė.
Bus taikoma trijų lygių tikra patikra: Viskas sutampa – pavedimą galima vykdyti. Dalinis atitikimas – pavyzdžiui, padaryta klaida ar praleista raidė. Neatitikimas – sąskaita priklauso visai kitam asmeniui nei nurodytas gavėjas.
– Kokiuose sukčiavimo scenarijuose ši naujovė padės?
– Dažniausiai sukčiai apsimeta verslo partneriais ir pateikia netikrą, „naują“ sąskaitą. Gavėjas nurodo tikrą įmonės pavadinimą, bet perveda pinigus sukčiams. Taip pat tokia schema pasitaiko investicijų ar romantinio sukčiavimo atvejais – vardą nurodo vienokį, bet sąskaita priklauso visai kitam žmogui, taip daroma, kad atrodytų vardas patikimesnis.
– Kas nutiks, jei žmogus negalės atlikti pavedimo dėl neatitikimo?
– Sprendimą visais atvejais priima pats žmogus. Net jei duomenys sutampa, galima pavedimą atšaukti. Tačiau jei sistema parodo, kad duomenys nesutampa, tai labai rimtas signalas – tokiu atveju geriau pavedimo nevykdyti. Priešingu atveju, jei pinigai pasieks ne tą gavėją, atsakomybę prisiims pats mokėtojas. Tuo tarpu, jei būtų techninė klaida arba sistema netinkamai patikrintų duomenis, atsakomybė tektų paslaugos tiekėjui – bankui ar mokėjimo įstaigai.
– Ar bankas sustabdys mano mokėjimą, jei vis tiek patvirtinsiu ir tai bus sukčiavimas?
– Ne, jei klientas pats patvirtino pavedimą, jis prisiima visą atsakomybę. Bankas gali įvertinti situaciją pagal sukčiavimo ar pinigų plovimo rizikas, bet įprastu atveju – patvirtinus, mokėjimas įvykdomas.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
– Ką daryti su iš anksto paruoštais mokėjimų ruošiniais – už komunalines paslaugas, šeimai?
– Ne, iš savęs jokių veiksmų atlikti nereikia. Manome, kad tuo pasirūpins bankai ir kiti mokėjimo paslaugų tiekėjai. Jie patikrins ir informuos klientus, pavyzdžiui, apie senus ruošinius, kuriuose nurodyta mama ir jos sąskaita – tokiu atveju reikės įrašyti ir jos vardą bei pavardę, nes kitaip tai bus neatitikimas. Bankai pateiks visą reikalingą informaciją.
Tai yra pokytis, ir žinome, kad sukčiai visada bando išnaudoti bet kokius pakeitimus. Šiuo atveju, nors turime priemonę kovai su sukčiavimu, bijome, kad sukčiai gali ja pasinaudoti. Todėl mūsų žinutė yra tokia: jokių papildomų veiksmų imtis nereikia – viskas vyks nuo spalio 9 dienos ir tiesiog toje aplinkoje, kur inicijuosite pavedimus, pavyzdžiui, programėlėje ar internetinėje bankininkystėje.
Ten gausite pranešimus apie gavėjo sąskaitos ir jo vardo bei pavardės atitikimą arba neatitikimą. Jeigu gausite žinutes, prašančias pateikti papildomą informaciją ar patvirtinimus, greičiausiai tai bus sukčiavimo bandymai išvilioti duomenis. Todėl rekomenduojame būti atidiems, neatidarinėti įtartinų nuorodų ir nesidalinti savo duomenimis.
(be temos)