Pereiti į pagrindinį turinį

N. Poškutės-Jukumienės parodoje – kitoks santykis su juvelyrika

2021-07-22 14:49

Kaip įsivaizduojame juvelyriką? Paprastai tai būna funkcionalus, nuo kūno neatsiejamas papuošalas. Bet ar tai gali būti kažkas daugiau? Menininkė juvelyrė Neringa Poškutė-Jukumienė ėmėsi plėsti juvelyrikos suvokimo ribas ir pristatė provokuojančią parodą WTF.

Inspiracija: rombo figūra parodoje simbolizuoja ne deimantus, bet kviečia kitaip vertinti brangiąsias medžiagas. Inspiracija: rombo figūra parodoje simbolizuoja ne deimantus, bet kviečia kitaip vertinti brangiąsias medžiagas. Inspiracija: rombo figūra parodoje simbolizuoja ne deimantus, bet kviečia kitaip vertinti brangiąsias medžiagas. Inspiracija: rombo figūra parodoje simbolizuoja ne deimantus, bet kviečia kitaip vertinti brangiąsias medžiagas.

Plečiant ribas

Ekspozicinėje erdvėje galima pamatyti kūrinių, kuriems pasitelktos vaizdo instaliacijos, buityje randami objektai ir veidrodžiai. Tokie tarpdiscipliniški sprendimai ir medžiagos juvelyrikoje gali pasirodyti neįprasti, tačiau parodos autorė teigia, kad pasaulinėje praktikoje menininkai juda link platesnio juvelyrikos suvokimo.

"Aš savo kūryba bandau praplėsti ribas ir priversti žiūrovą pajudinti truputį kitus suvokimo aspektus bei atrasti visiškai netikėtų dalykų", – mintimis dalijasi N.Poškutė-Jukumienė, kurios rankose prabyla ne tik įprastos, materialios medžiagos, tokios kaip medis ar metalas, bet ir mažiau apčiuopiamos – kaip vaizdas ar garsas.

Konceptualiais kūriniais menininkė žiūrovą kviečia ieškoti kitokio santykio su juvelyrika. Parodoje esančius konkrečius juvelyrikos kūrinius reikia kūrybiškai atrasti, pastebėti. Anot menininkės, jos kūrinius ne visada galima pasimatuoti, tačiau juos visada galima patirti. Nors kūrinio forma yra neįprasta, tačiau jis vis tiek patiriamas kūnu, tad esminis juvelyrikos santykis su kūnu neprarandamas. Pavyzdžiui, parodoje esantis kūrinys "Regalijos" kviečia atsistoti ir pažvelgti į save, o atsistojus tam tikroje vietoje priešais veidrodį pasimatuoti karūną ar užsidėti regalijas ant krūtinės.

Neringa Poškutė-Jukumienė. Briliantinė žaluma. / I. Mockutės-Pocienės nuotr.

Vestuvinis žiedas. Kiek mes jį pastebime? Jeigu ilgai nešiojame, tai būna, kad net nebepastebime. Jis tampa kūno sudedamąja dalimi.

"Juvelyrika yra suvokiama kaip kažkas, kas yra su kūnu. O santykyje su kūnu gali būti bet kas. Pavyzdžiui, vestuvinis žiedas. Kiek mes jį pastebime? Jeigu ilgai nešiojame, tai būna, kad net nebepastebime. Jis tampa kūno sudedamąja dalimi. Tad nežinia, ar jis puošia, ar yra tik simbolis. Jeigu nori puoštis, tai pasirenki, kuo tu nori puoštis", – mintimis dalijasi menininkė, sėdėdama ant kėdės, prie kurios stilingai pritaisytos petnešos. Šalimais esanti vaizdo instaliacija rodo filmuotą medžiagą, kaip autorė keliauja pajūriu pasipuošusi kėde lyg kuprine. Tokiu būdu buityje puikiai atpažįstamas objektas menininkės rankose virsta aksesuaru.

Deimanto simbolika

Praplėtus juvelyrikos suvokimo ribas, medžiagos, iš kurių pagamintas juvelyrikos kūrinys, tampa nebe tokios svarbios. "Juvelyrika iš karto suponuoja mintį apie prabangias medžiagas, brangius akmenis, metalus. Man tai nesvarbus dėmuo. Aš į šitai žiūriu gana semantiškai", – aiškina N.Poškutė-Jukumienė.

Akcentai: jei nori puoštis, gali puoštis bet kuo, sako menininkė, eksponuojanti garsiąsias kėdes-kuprines. / I. Mockutės-Pocienės nuotr.

Galbūt todėl parodoje svarbią vietą užima rombo figūra, kuri paprastai simbolizuoja deimantus. Naudodama rombo simboliką menininkė nebando imituoti brangiųjų medžiagų, bet kviečia pažvelgti į jas kitaip ir tokiu būdu intriguoti žiūrovą. "Tam tikra prasme jūs parodoje matote labai daug deimantų, kuriais galite puoštis, matuotis", – juokauja menininkė. Nusišypsoti priverčia ir kūrinys "Briliantinė žaluma", kuris primena, ko gero, kiekvieno iš lankytojų vaikystę. Sergant vėjaraupiais visų kūnai buvo išpuošti šiais žaliaisiais "deimantais". Tokiu būdu menininkė provokuoja žiūrovą suvokti, kad tai, kas yra kūno papuošalas, priklauso nuo požiūrio taško.

Galerijos "Meno parkas" kuratorė Emilija Šneiderytė pastebi, kad deimantas yra daugiareikšmis simbolis ir kiekvienas lankytojas gali rasti įdomių asociacijų, priklausomai nuo asmeninių patirčių: "Kauniečiui gal tai primins kelio ženklus, žmonės, kurie domisi tautosaka, gali atpažinti dažnai naudojamą motyvą. Skirtingose kultūrose rombas simbolizuoja vis kitas reikšmes, tai gali būti moteriškumo, motinystės, o dar kitur – prabangos ir kokybės simbolis." N.Poškutė-Jukumienė įžvelgia ir daugiau prasmių. Deimanto daugiabriauniškumas, jo šlifavimas gali būti suprasta kaip žmogaus vidinių procesų alegorija, kai santykyje su kitu yra gludinamos charakterio ir sielos briaunos.

Menininkė pamini, kad ją taip pat įkvėpė Kauno mieste prie pėsčiųjų perėjų nupiešti rombai, kurie sukėlė diskusijų įvairiuose visuomenės sluoksniuose. Būtent todėl paroda lankytojus pasitinka su audiovizualiniu kūriniu, skirtu šiai temai.

Provokuojantis pavadinimas

Parodos pavadinimas WTF provokuoja, tačiau menininkė skuba paminėti, kad visiems puikiai žinoma reikšmė yra ne vienintelė, o interpretacijų galima rasti daug. Kembridžo interneto žodyne raidinė frazė WTF išaiškinama kaip vartojama tokiais atvejais, kai esame nustebę, susierzinę ar nekvaršiname sau dėl ko nors galvos. Anot N.Poškutės-Jukumienės, ši frazė daug kam yra ant liežuvio galo, ypač gyvenant sociume ir bandant suvokti aplinkui vykstančius procesus.

Praplėtus juvelyrikos suvokimo ribas, medžiagos, iš kurių pagamintas juvelyrikos kūrinys, tampa nebe tokios svarbios.

Menininkė teigia, kad jai socialiniai klausimai ir problemos nesvetimi. Savo kūryba ir veikla ji kelia klausimų apie problemas, su kuriomis susiduria miestas (tiek Klaipėda, kurioje gyvena menininkė, tiek Kaunas), kaip suvokiama aplinka, joje esantys elementai ir simbolika: "Sociumas yra labai aktyvus organizmas. Jis keičiasi, mutuoja. Ne veltui parodoje atsiranda perėjas žymintis ženklas. Taip pat ir vaizdo įraše yra ir Klaipėdos senamiesčio miesto "perlų" ir "deimantų", kurių nesinorėtų, kad būtų. Mes pradedame juos nebe taip paprastai vertinti, norime jiems priešintis, diskutuoti apie juos. Ar jie mums reikalingi, ar jie tikrai veikia taip, kaip mums norisi. Ar jie nepaseno, ar juos jau reikia keisti?"

Neringa Poškutė-Jukumienė: Vestuvinis žiedas. Kiek mes jį pastebime? Jeigu ilgai nešiojame, tai būna, kad net nebepastebime. Jis tampa kūno sudedamąja dalimi. / I. Mockutės-Pocienės nuotr.

Galerijos kuratorė taip pat prisipažįsta, kad planuojant parodą toks pavadinimas privertė nusišypsoti. Šias tris raides tikrai dažnai galima išgirsti meno ir kultūros lauke, ypač šiuolaikinio meno kontekste: "Manau, kad daugumai žmonių išsprūsta ši frazė, kai juos ištinka nepatogi, į nežinomybę vedanti būsena, o mene su tuo susiduriame gana dažnai. Tad kiekvienam lankytojui papuolus į neįprastą meno erdvę, kuri sukelia tokią jauseną, palinkėčiau neužsiblokuoti, o pamėginti pasinaudoti daugiau parodoje esančių nuorodų, paskaityti, kad ir patį tekstą, kuris dažnai paaiškina parodoje slypinčias reikšmes."

Paklausta, kokie gyvenimo sociume momentai jai sukelia WTF, N.Poškutė-Jukumienė juokiasi, kad tikriausiai įvairios emocijos ir nustebimas: "Dažniausiai kyla mintis: "Na, kas čia dabar? Ar tikrai čia taip?" Kartais tai gali būti tiesiog šmaikštus savęs jautimas gyvenime. Tu natūraliai žongliruoji tuo, ko nepastebi, bet tai transliuojasi."

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų