Klasika ir nauji kūriniai
Lietuvos muzikos informacijos centras (LMIC) jau porą dešimtmečių vykdo šią vadinamosios mažosios leidybos veiklą, įvairių tipų injekcijomis aktyvindamas Lietuvos kompozitorių natų pasiūlą: nuo XX a. pradžios klasikų iki nūdienos jaunų autorių, nuo virtuozinių konkursinių iki popkultūrinės estetikos kompozicijų, pagaliau nuo koncertinio repertuaro iki edukacinių kūrinių pradinukams. 2016-aisiais LMIC išleido šešiolika natų leidinių, atgaivinsiančių nemažo muzikos praktikų lauko repertuarą.
"Lietuvos klasikos serija" papildyta dviem XX a. pirmojoje pusėje sukomponuotomis sonatomis smuikui ir fortepijonui – Juozo Gruodžio ir Kazimiero Viktoro Banaičio opusais. J.Gruodžio Sonata smuikui ir fortepijonui (1922), pirmasis šio žanro atvejis lietuvių muzikoje, per beveik šimtmetį sulaukė keleto redakcijų, o naujajame leidinyje smuiko partiją redagavęs britų smuikininkas Christopheris Horneris siekė palikti kuo daugiau autentikos. Ir J.Gruodžio, ir K.V.Banaičio Sonata smuikui ir fortepijonui (1935) atspindi anuometę tendenciją lietuvių liaudies intonacijas derinti su nuosaikiai modernia muzikine kalba.
LMIC iniciatyva savo repertuarą ypač galės praturtinti pianistai: 2016 m. išleisti du leidiniai, skirti solo fortepijonui, ir net septyni kūriniai fortepijonų duetui. Pernai Lietuvos kompozitorių sąjungos ir LMIC organizuotame naujų kūrinių fortepijonui solo konkurse geriausiai įvertinti kūriniai sudėti į rinkinį "Plaktukai be fortepijono", kuris atlikėjus neabejotinai inspiruos įveikti virtuozinius iššūkius. Ieškantiesiems ekstremalios askezės ir rituališko įsiklausymo proceso tiktų Šarūno Nako "Ketmanas" (2012) – kūrinį redagavęs ir įgrojęs Daumantas Kirilauskas teigia, kad kiekviena pažintis su nauja muzika yra įdomi.
Muzika dviem fortepijonams
Septynis natų leidinius inicijavo ir suredagavo pianistai Rūta Rikterė ir Zbignevas Ibelhauptas, turintys didžiulę lietuvių autorių muzikos aktyvios sklaidos patirtį kaip fortepijoninio dueto atlikėjai.
"Per daugelį metų susikaupė nemažai lietuvių autorių kūrinių, sukurtų dviem fortepijonams. Suvokus, kad ši muzika yra beveik niekam nežinoma, atsirado noras ją paskleisti ir populiarinti. Manau, daugelis šių kūrinių skirti ne tik aukščiausios klasės profesionalams – jie gali būti įtraukti ir į muzikos gimnazijų, konservatorijų bei akademijų mokymosi programas", – sako jie.
Duetų atlikėjams atsiveria gaivių ir įvairiakrypčių muzikavimo patirčių pasirinkimai: tai virtuoziški Algimanto Kubiliūno "Tokata" (2009) ir Vytauto Barkausko "Allegro brillante" op. 107 (1996), repetityvūs Gintaro Sodeikos "Sutapo" (2010) ir Egidijos Medekšaitės "Tekstilė 1" (2006), fragmentiškai kaitūs Broniaus Kutavičiaus "Roberto demonai ir angelai" (2007) ir Jurgitos Mieželytės "Šukės" (2010), žaismingi Giedriaus Kuprevičiaus "Dvynukai" (2009).
Edukacijai ir malonumui
Ankstyvam pozityviam kontaktui su šiuolaikine lietuvių muzika užmegzti skirtos dvi naujos edukacinės kūrinių rinktinės. Pradinių klasių smuikininkams skirtas rinkinys "Tiltelis", o įvairaus amžiaus vokalistams – leidinys "Kodėl?" Pastarojo leidybą inspiravo siekis kuo anksčiau moksleivius sudominti šiuolaikine muzika – šviežiai skambančia ir atliepiančia gyvenamąjį laiką.
"Norėjosi, kad XXI a. kūrėjai parašytų dainų XXI a. jaunimui", – teigia rinkinio sudarytoja ir redaktorė Gintarė Skėrytė.
Studentų profesiniam augimui reikšmingi konkursai neretai įtraukia ir į aktyvų šiuolaikinės muzikos edukacijos procesą. Dalyvius kontaktuoti su šiuolaikine lietuvių muzika įpareigoja Tarptautinis Juozo Pakalnio pučiamųjų instrumentų konkursas, kurio privalomus lietuvių kompozitorių kūrinius LMIC išleido rinkinyje "Segmentai".
Pagavaus skambesio besiilginčiuosius pradžiugins du akademinės ir populiariosios muzikos jungtį įvaldžiusio Teisučio Makačino kūrinių leidiniai. Trijų dalių siuita fleitai, altui ir fortepijonui "Iš paraštės" (2005) inicijuota ir suredaguota ansamblio "Vilniaus arsenalas" meno vadovo Rolando Romoslausko. "Lietuvių muzikoje labai mažai nuotaikingų, pramoginių kūrinių. Ši kompozicija papildo kuklų tokio žanro repertuarą. Šiandienos kūryboje dažnai girdimi įtampos, katastrofizmo atgarsiai išprovokuoja nostalgiją tiesiog gražiai, smagiai melodijai. Įvaldyti pramoginius žanrus ne taip paprasta. Džiugu, kad tokia muzika bus lengviau pasiekiama norinčiajam tiesiog pamuzikuoti", – sako jis.
Dar vienas naujas T.Makačino muzikos leidinys "Vėjas man pasakė" įprasmina ir kviečia reaktualizuoti Lietuvos estrados klasika tapusias dainas.
Naujausi komentarai