- Donata Bocullo, Ąžuolyno bibliotekos literatūrologė
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Kas nutinka žmonėms, kurie pasilieka užnugaryje, už fronto linijos, arba karo veiksmų zonoje? Kas nutinka močiutėms, motinoms, žmonoms, dukroms ir mylimosioms, kurios laukia iš karo grįžtančių vyrų? Penelopė niekur nekeliavo, ji laukė Odisėjo, kuris leidosi į pavojingą kelionę. Tačiau šiandien karo tarnybą atlieka ne tik vyrai, karas įtraukia ir paliečia kiekvieną žmogų.
Haskos Šyjan, ukrainiečių jaunosios kartos rašytojos, romane sutinkame paliktą už nugaros 27-erių Martą. Jos mylimasis Maksas kariauja Rytų Ukrainoje. Romano įvykiai vyksta 2014 m., bet kovos už laisvę tęsiasi. Tačiau knyga – ne vien apie karą ir ukrainiečių karius, bet ir apie tuos, kurie kovoja kitaip. Tai pasakojimas apie žmones, patiriančius vidinį konfliktą, pyktį, nežinią ir baimę.
Šiuolaikinė Penelopė (Odisėjo žmona – red. past.) – Marta atstovauja tai kartai, kuri gali mėgautis brangiais pirkiniais, kelionėmis į užsienį, patraukliu darbu informacinių technologijų įmonėse. Ji tarsi gyvena purpurinėje idilėje, moderniame ir laisvame Lvivo megapolyje. Deja, 2014-ųjų realybė kitokia. Ukrainos rytuose įsiplieskęs karas paliečia ir gyvenimo malonumuose paskendusius jaunuolius, kurie vakarais mėgaujasi prancūziškais delikatesais ir putojančiu vynu.
Alsuoju kaip žuvis. Tempiu didžiulį krepšį. Žengiu per patižusį sniegą. Gaudau orą. Ir, lyg vaikas, trepsėdama mažyčiais tankiais žingsneliais, išmindau pažliugusiame sniege kitą širdelės pusę.
Kokią naštą neša Marta ir kitos penelopės? Didžiuojasi, gedi ar pyksta, kad jų mylimasis, brolis, sūnus iškeitė jas ir savo saugumą į galimybę tapti šalies herojumi?
2019 m. išleista knyga kontroversiška, nes pagrindinė romano veikėja, ciniškoji Marta su savo vartotojiškomis vertybėmis, skeptiškai žiūri į 2014 m. karo Ukrainos rytuose savanorius, tačiau pats kūrinys – dar vienas įrodymas, kad ukrainiečiai karo nenorėjo.
Autorės dėmesio centre – šiaudiniai našlaičiai, kuriuos augino seneliai, kol jų tėvai Vakaruose ieškojo materialinės gerovės. Vėliau jie pabėgo iš kaimų ir kūrė savo gyvenimus miestuose. Tai postsovietinė karta, kurios kolektyvinės traumos nebuvo tokios akivaizdžios, kaip jų tėvų ir senelių, tačiau ir ji neišvengė žaizdų.
Marta negali susitaikyti su pasikeitusia realybe. Ji ieško gyvenimo malonumų siekdama įsižeminti, susitaikyti su gyvenimo tragiškumu, ir svarsto, kaip tai nutiko. Dabar ir mes klausiame, kodėl vėl prabilome apie karą, gyvendami taikos iliuzijoje?
Skaitant knygą kyla ir kitų klausimų:
Kaip papasakoti dukrai apie karą? SSRS laikais H. Šyjan tėvai stengėsi ją apsaugoti nuo niūrios Ukrainos politinės tikrovės. Dabar rašytoja bando taip pat apsaugoti ir savo dukrą. („Financial Times“)
Kaip modernėjant ir globalėjant visuomenei keičiasi mūsų tautinio identiteto bruožai?
Kaip svarstomas tautinės tapatybės klausimas iškilus grėsmei šalies saugumui?
Jeigu kai kurie šiaudinių našlaičių arba tūkstantmečio kartos vaikai pasitikrintų gimimo liudijimus, galbūt ten rastų brūkšnelį ties žodžiu tautybė. Esame paribio karta, gimusi blokados, nelegalios emigracijos laikais. Gimėme prieš įstojimą į ES, NATO. Augome ir brendome begalinių galimybių eroje, bet dabar gyvename neapibrėžtumo ir informacinio perviršio amžiuje, o karas vyksta ne ten kažkur toli, bet mūsų viduje ir socialiniuose tinkluose.
Jausdamos įtampą gyvena ir šių laikų penelopės; galbūt ne visos keliauja į frontą, bet į karą išvykstantys mylimieji, broliai, sūnūs, išsineša jų mintis, viltį ir neviltį. Anksčiau iš fronto rašydavo ilgus, išjaustus laiškus, o šiandien – tik trumpąsias žinutes su jaustukais. Ar įmanoma išlaikyti ryšį per atstumą, kiek turime vidinės motyvacijos nepasiduoti? Sunku pripažinti, kad gyvenime paliktus pėdsakus kartais užpusto laiko sniegas, ar prisiminti, kad kažkada žodžiuose atradai kitą žmogų.
Miestas nerūpestingai miega, o priešais Operos teatrą jau stovi eglutė. Tiesa, jos dar visos nespėjo papuošti, todėl šitą ikebaną pildo kranas, į kurio krepšį už kelių valandų įšoks komunalininkas su krūva žaislų ir girliandų.
H. Šyjan (g. 1980 m.) – rašytoja, poetė ir vertėja. Lvivo nacionaliniame Ivano Franko universitete studijavo klasikinę filologiją. Pirmąjį romaną „Medžiok, daktare, medžiok!“ parašė mobiliuoju telefonu, kurį laiką gyvendama lovos režimu. Antrasis romanas „Už nugaros“ susilaukė pripažinimo Ukrainoje ir buvo įvertintas ES literatūros premija.
Keliautojai laiku – tai ES remiamas vertimų projektas, kuris vienija šiuolaikinių Europos rašytojų kūrinius, atveriančius netikėtą istorijos perspektyvą. Serijoje – septynios knygos, kurias skaitydami galėsite keliauti laiku – nuo tolimiausios praeities iki šių dienų.
Sniegas krinta ant senos medinės pjaustyklės, kuria vakar kažkas prikapojo begalę kopūstų ir užraugė nesuskaičiuojamą jų litrų kiekį, ir man atrodo, tarsi būčiau išsitraukusi iš krūtinės blusų sukandžiotą širdį, kuri, pjaustant ją griežinėliais, vėsta ir tampa nejautri. Griežinėlis tau, griežinėlis man, griežinėlis susidžiovinti į kelionę. Pakišti po balnu. Paslėpti tarp laiškų puslapių. Bet kokie laiškai?.. Niekas dabar laiškų nerašo. Taip tik, šykščias žinutes telefonu, susidedančias ne daugiau kaip iš trijų dalių, kurių apimtį nustatė telefono operatorius. Iš įpratimo – lotyniškais rašmenimis, kad būtų pigiau, nors išleistų tam pinigų seniai niekas nebeskaičiuoja.
Ištrauka iš Haskos Šyjan knygos „Už nugaros“ (Iš ukrainiečių kalbos vertė Beatričė Beliavciv, išleido „Aukso žuvys“)
NAUJAUSI KOMENTARAI
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Menininkė stiklui įpučia gyvybės3
Karštam stiklui įkvepianti gyvybę, menininkė Irina Peleckienė savo darbais kalba apie jo trapumą, kuris lygiai toks pats, kaip ir žmogaus gyvenimas. ...
-
Klaipėdoje „Meridianas“ iškels bures, dedikuotas Švyturio metams1
Klaipėdos simboliu tapęs „Meridianas“ penktadienį pakeldamas bures pradės naują vasaros sezoną. ...
-
Kanuose – naujausias S. Loznicos filmas apie karo Ukrainoje absurdiškumą
Ukrainiečių režisierius Sergejus Loznica ketvirtadienį grįžta į Kanus su dokumentiniu filmu „Invazija“ (The Invasion), kuriame atskleidžiamas karo absurdas praėjus daugiau kaip dvejiems metams po to, kai į jo šalį įsiveržė Rusi...
-
J. Rekevičiūtė: 55 kūrybinės alchemijos metai1
Šiemet menininkei Jūratei Rekevičiūtei būtų sukakę 55-eri. Jei vėl susitiktume, po pasaulį būtų pasklidęs dar ne vienas jos kūrinys – jie žmonėms tapdavo relikvija. Kauno menininkės kūrybai skirta paroda „Po angelo sparnu&ldq...
-
Iškilmingame baleto gala koncerte – ir pasaulinė šokio žvaigždė iš Paryžiaus
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro rūmuose – vėl įspūdingas reginys: gegužės 17 d. 18.30 val. žinomiausi Europos šiuolaikinio šokio ir baleto atstovai susitinka Klaipėdoje Iškilmingame baleto gala koncerte, dedikuotame L...
-
Airiją ir JAV jungiančio interaktyvaus „Portalo“ veikimas dėl praeivių elgesio sustabdytas
Dubline esančios viešos interaktyvios skulptūros, vadinamos realiuoju laiku veikiančiu vizualiniu tiltu tarp Airijos sostinės ir Niujorko, veikimas po savaitės buvo sustabdytas dėl praeivių „netinkamo elgesio“. ...
-
D. Mauliūtė: elektrinė gitara plius filosofija2
Virtuoziškais elektrinės gitaros garsais ne tik Klaipėdą jau kurį laiką stebinanti „Žemynos“ gimnazijos abiturientė Dominyka Mauliūtė, surengusi finalinį savo koncertą Juozo Karoso muzikos mokyklos baigimo proga, išskubėjo...
-
Klaipėdoje – knygos „Prelato Kazimiero Stepono Šaulio dokumentai“ sutiktuvės
Šią savaitę Klaipėdoje vyks knygos „Prelato Kazimiero Stepono Šaulio dokumentai“ sutiktuvės. Apie iškilų dvasininką ir svarbų valstybininką kartu su leidinio sudarytoju istoriku Algimantu Katiliumi kalbės jo kolegė Vi...
-
Vasariška „Audra“ atneš budinančio ir įkvepiančio meno
Birželio 5–9 d. į Kauną sugrįžta festivalis „Audra“. Penkias dienas truksianti programa tradiciškai pakvies ne tik iki paryčių šokti pasiryžusius naktinės kultūros mėgėjus, bet ir meninių iniciatyvų ištro&sc...
-
Verkių dvarvietės parke Vilniuje archeologai rado XIII–XIV amžių kapus
Vilniuje, Verkių dvarvietės teritorijoje, Archeologijos projektų centro „Antiqua“ archeologai kasinėdami šiaurės vakarų parko dalyje aptiko XIII–XIV amžių moterų kapus, trečiadienį pranešė Lietuvos nacionalinis muzie...