Daugiabučių bendrijų įstatymas: už neveiklumą pirmininkams – tūkstantinės baudos Pereiti į pagrindinį turinį

Daugiabučių bendrijų įstatymas: už neveiklumą pirmininkams – tūkstantinės baudos

2012-10-17 23:59

Be ankstesnėse dalyse aptartos galimybės bendrijos valdymo organų veiklą kontroliuoti per tam įsteigtus bendrijos organus, įstatymas pagaliau įtvirtina pareigą savivaldybėms vykdyti bendrijos valdymo organų veiklos priežiūrą ir kontrolę. Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų įstatymo 20 str. įtvirtina, jog savivaldybės vykdomoji institucija ar jos įgaliotas asmuo turi teisę kontroliuoti, kaip bendrijos valdymo organai atlieka jiems priskirtas funkcijas. Vadovaujantis LR administracinių teisės pažeidimų kodeksu, savivaldybė ar jos atstovas gali surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, skirti nuobaudas ir panašiai.


Teisininkas, tinklaraščio www.blogabendrija.lt autorius

Savivaldybės ir anksčiau turėjo pareigą kontroliuoti, kaip yra užtikrinama daugiabučių gyvenamųjų namų bendrojo naudojimo objektų priežiūra. Bet dažniausiai jokia bendrijų veiklos kontrolė nevykdydavo motyvuojant tuo, jog bendrijų įstatymas tiesiogiai nenustato savivaldybei pareigos kontroliuoti bendrijų veiklos. Įsigaliojus naujai bendrijų veiklą reglamentuojančio teisės akto redakcijai, savivaldybės atsisakyti šios funkcijos vykdymo neturės jokio teisėto pagrindo.

Daugiabučių gyvenamųjų namų bendrijų nariai ar kiti bendraturčiai, susidūrę su netinkama bendrijos valdymo organų veikla, neturėtų vengti savo teises ginti teikiant skundus atitinkamo miesto ar rajono savivaldybei. Atsižvelgiant į tai, jog bendrijos valdymo organų veiklos kontrolės vykdymas yra besąlygiškai savivaldybei pavesta funkcija, gavus neigiamą atsakymą, pareiškėjas savivaldybės pareigūnų neveikimą turėtų skųsti savivaldybės administracijos direktoriui, savivaldybės administracinių ginčų komisijai, teismui ar LR Seimo kontrolierių įstaigai.

Kartu su Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų įstatymu įsigaliojo ir atitinkami LR administracinių teisės pažeidimų kodekso pakeitimai, numatantys teisę bendrijų veiklą vykdantiems savivaldybės pareigūnams skirti baudas už atitinkamų bendrijos valdymo organų pareigų nevykdymą.

Baudos gali būti skiriamos šiais atvejais: kai nepaskirti namo bendrojo naudojimo objektų techniniai prižiūrėtojai arba paskirti techniniai prižiūrėtojai neatitinka jiems nustatytų kvalifikacinių reikalavimų, arba nesudaryti bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo (remonto ar kitokio tvarkymo) metiniai ir (ar) ilgalaikiai planai, arba sprendimai dėl šių objektų atnaujinimo (remonto ar kitokio tvarkymo) priimti nesilaikant teisės aktuose nustatytos tvarkos, arba nesilaikoma teisės aktų nustatytų reikalavimų dėl informacijos teikimo ir (ar) administravimo veiklos metinės ataskaitos pateikimo šių objektų savininkams, arba padaryta žala administruojamiems objektams ar aplinkai.

LR administracinių teisės pažeidimų kodekso 1582 str. numato, jog teisės aktuose nustatytų daugiabučių gyvenamųjų namų bendrojo naudojimo objektų administravimo pareigų nevykdymas bendrijos valdymo organams užtraukia baudą nuo 200 Lt iki 1000 Lt.

Už pakartotinį aukščiau nurodyto pažeidimo padarymą bendrijos valdymo organams gali būti skiriama baudą nuo 400 Lt iki 2000 Lt. Atkreiptinas dėmesys, jog bauda šiuo atveju yra skiriama konkretiems fiziniams asmenims, todėl ji negali būti dengiama iš bendrijos lėšų ar paskirstoma namo bendraturčiams, kaip dažnai pasitaiko praktikoje.

Tinkamai įgyvendinami aukščiau išvardinti pakeitimai neabejotinai atneš naudą kovojant su bendrijos valdymo organų neveikimu. Nereikia tikėtis, jog įsigaliojus įstatymui savivaldybės puls realizuoti jiems suteikta teisę ir ims bausti visus iš eilės savo pareigų nevykdančius pirmininkus, todėl savininkai, susidūrę su galimai neteisėta valdymo organų veikla, patys turėtų raštu kreiptis į savivaldybės vykdomąją instituciją ir reikalauti nubausti netinkamai veikiančius bendrijų pirmininkus.

Nepaisant aukščiau išdėstytų teisinio reguliavimo pakeitimų naudos, reikia pažymėti, jog įstatymų leidėjas vis dėlto susilaikė nuo aktyvaus savivaldybės vykdomosios institucijos dalyvavimo kontroliuojant bendrijos veiklą. Bendrijos veiklos priežiūra ir kontrolė ir toliau liks tik pačių bendrijos narių ar kitų name esančių butų ar patalpų savininkų reikalas, o daugumą šiuo metu aktualiausių bendrijų veiklos problemų ir toliau bus galima spręsti tik teismine tvarka. Kaip matyti iš aukščiau nurodytos administracinių teisės pažeidimų kodekso nuostatos, sankcijos bus galimos taikyti tik už tam tikrų konkrečių pareigų ar funkcijų nevykdymą, ir tai tikrai neužkirs kelio kitų iki šiol praktikoje egzistuojančių įstatymų pažeidimų darymui.

Pabaiga, 6 dalis

Komentarų serijos autorius – teisininkas, turintis kelerių metų DNSB konsultavimo patirtį.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų