Klaipėdos dailės parodų rūmuose šįvakar viena po kitos atidaromos dvi naujos parodos: vienoje salėje bus pristatytas Erikos Minkevičiūtės ir Tomo Černiševo vaizdo bei garso projektas "Muzika. Akimirka gali skambėti vaizdais", kitoje – tarptautinė konceptualios juvelyrikos ekspozicija "Pabėgimas".
Meilė muzikai – vaizdais
E.Minkevičiūtės ir T.Černiševo bendra kūrybos paroda "Muzika. Akimirka gali skambėti vaizdais" – tai vaizdo ir garso projektas, fotografijos ir grafinės iliustracijos sintezė, kurios tikslas – pristatyti žiūrovams fotografijos rėmuose sustabdytą akimirką, leisti pajusti jos grožį ir net išgirsti skambesį.
Jokių žanrų ar kūrybos rėmų, tik improvizacija ir laisvė kurti. Ir viską jungianti muzika, kuri mus supa visur ir visada. Su tokia intencija E.Minkevičiūtės akvarele lieti personažai apsigyveno T.Černiševo fotografijose, jų erdvę tarsi pripildydami muzikos, tylaus ir trapaus skambesio. Kiekviename darbe "groja" skirtingas muzikos instrumentas, diktuojantis skirtingą nuotaiką ir išgyvenimus. "Skambantys" vaizdai žiūrovą nukelia į prisiminimus ir kartais priverčia įdėmiau įsiklausyti bei dar geriau tą muziką išgirsti. Skirtingas melodijas skatinamas improvizuoti ir žiūrovas.
Vilniečio T.Černiševo nuotraukos daugeliui gali būti pažįstamos iš dienraščių puslapių, tačiau parodoje eksponuojamoms fotografijoms grafikė E.Minkevičiūtė suteikė naujų niuansų, ritmo, vientisumo. Konkrečiai fotografijai Erika kūrė skirtingais muzikos instrumentais grojančius personažus.
Kaip prisipažino patys projekto autoriai, jų siekiamybė buvo išreikšti meilę muzikai vaizdais. Be to, toks "muzikalus" sprendimas – jungti grafiką ir fotografiją parodose Lietuvoje – visiškai naujas reiškinys.
Susipažinti su muzikuojančiais E.Minkevičiūtės veikėjais ir išgirsti muziką T.Černiševo fotografijose klaipėdiečiai galės iki vasario 8-osios.
Tai, kas telpa į lagaminą
Konceptualios juvelyrikos paroda "Pabėgimas" Klaipėdoje svečiuosis uostamiesčio Dailės parodų rūmų ir Vilniaus galerijos "Meno niša" bendradarbiavimo dėka.
Projekte savo filosofinius pasmąstymus kūryboje konkrečia tema pateikia daugiau nei 20 Lietuvos juvelyrų bei autoriai iš įvairių pasaulio šalių.
Apibūdindama parodos idėją, dailėtyrininkė Jurgita Ludavičienė samprotavo: "Naujienos, plūstančios iš televizorių ekranų, radijo imtuvų, interneto svetainių, šiuo metu nėra nei raminančios, nei guodžiančios. Krizė, recesija, grėsmė... Lietuvoje padėtis taip pat – ne pati geriausia. Žinios apie galimus karinius konfliktus, blogėjanti ekonomika, galiausiai nuolatinė lietuviškoji depresija taip noriai eskaluojama žiniasklaidos – kartais atrodo, kad geriausia išeitis iš tiesų būtų pažiūrėti į gyvenimą "ten, kur mūsų nėra". Nors ir esame išbandę visokias gynybines strategijas, tačiau pabėgimas kartais atrodo besąs vienintelė išeitis. Fizinis pabėgimas, kai pasitraukimas į save – jau nebeįmanomas. O jei grėsmė taptų neišvengiama, ir vienintelė galimybė būtų – iš tiesų bėgti? Grėsmė, užklumpanti netikėtai, kaip ir visi tikrai baisūs ir svarbūs dalykai. Tokia grėsmė bematant skaudžiausiu būdu priverčia perkainoti vertybių sistemą, bematant atsijoti tai, kas iš tiesų svarbu ir be ko negalime gyventi. Tai, ką pasiimtume su savimi bėgdami, kas telpa į lagaminą..."
Galerija "Meno niša" keliaujančios juvelyrikos kolekciją "Juvelyrika lagamine" suformavo dar 2004-aisiais. Bet šįkart, kaip pastebėjo J.Ludavičienė, "Juvelyrika lagamine" įgijo naują, daug dramatiškesnį pavidalą – staiga užklupti menininkai demonstruoja tai, kas jiems patiems svarbiausia, brangiausia ar asmeniškiausia".
Menininkai "bėga"
Jauni, tačiau sėkmingai kuriantys ir jau spėję išgarsėti autoriai Šarūnė Vaitkutė, Dainius Narkus, Jurgita Erminaitė, Eglė Čėjauskaitė, Vita Pukštaitė, Laura Kavaliūnaitė ir kiti, seniai pripažinimo visuomenėje susilaukę Sigitas Virpilaitis, Birutė Stulgaitė – iš viso 20 lietuvių menininkų atstovauja "lietuviškajam ekspozicijos flangui".
"Autoriai pristato konceptualią juvelyriką, kurioje svarbiausia – idėja, įgijusi kamerinį, portatyvinį pavidalą. Tokį, kurį būtų galima sutalpinti į lagaminą", – komentavo dailėtyrininkė.
Pasak jos, "Pabėgimas" – tema, jaudinanti įvairių tautybių autorius, todėl bėgti, be lietuvių, susiruošė ir menininkai iš Portugalijos, Lenkijos, Didžiosios Britanijos, Suomijos, Estijos, Australijos. Egzotiška, Lietuvoje nematyta konceptuali juvelyrika įvairiais neįprastais būdais įkūnija pabėgimo idėją: Michaelis Petry, Londono šiuolaikinio meno muziejaus direktorius, aukse įkūnija būseną, kai už prieglobstį nakčiai tegali susimokėti kūnu, belgė Nathalie Perneel – prisiminimus, kuriuos pasiimtumei su savimi...
Ekspozicijoje – objektai ir medžiagos, kurie visada su tavimi, likimo pokyčiai, užklumpantys netikėtai, fortūnos rato pasisukimai. Užsienio autorių ekspozicijos kuratorius – lenkų menininkas ir teoretikas Giedyminas Jablonski’s.
Lagaminai paruošti, menininkai "bėga", nešdamiesi darbus, su kuriais negali išsiskirti... Pabėgimas – kaip reta plati ir skaudi tema. Pabėgimas turi daugybę versijų. Ir pabėgti galima į daugybę vietų: į save, iš savęs, į Lietuvą, iš Lietuvos, į Vidinę Mongoliją...
Paroda žiūrovus kviečia "bėgti" kartu; Klaipėdoje – iki vasario 1-osios.
E.Minkevičiūtės ir T.Černiševo parodos "Muzika. Akimirka gali skambėti vaizdais" atidarymas – 17 val., konceptualios juvelyrikos projekto "Pabėgimas" pristatymas – 18 val. Klaipėdos dailės parodų rūmuose (Aukštoji g.1/Didžioji Vandens g. 2).
Naujausi komentarai