Pereiti į pagrindinį turinį

Operos festivalis atlieps laisvą miesto dvasią

2008-11-19 09:00
Operos festivalis atlieps laisvą miesto dvasią
Operos festivalis atlieps laisvą miesto dvasią / Nerijaus Jankausko nuotr. Originalu: V.Konstantinovas ir I.Briazkalovaitė gyrė "Aušrinės" muziką, kaip niekad operoje jiems suteikusią daug kūrybinės laisvės.

Diskusijomis ir nacionaline premjera prasidės naujas Klaipėdos muzikinio teatro festivalis "Opera.lt", užsimojęs įtraukti publiką į eksperimentą ir sudominti laisva, žaidybine dvasia.

Prasidės Filosofijos dieną

Penkias dienas – nuo lapkričio 28-osios iki gruodžio 3-iosios vyksiantis renginys žiūrovams pristatys Klaipėdos muzikiniame teatre ką tik pastatytą naują Vidmanto Bartulio operą "Aušrinė" ir dvi čia anksčiau debiutavusias operas vaikams – "Auksinį scenos kryžių" pelniusią Antano Kučinsko "Bulvinę pasaką" bei klaipėdiečio kompozitoriaus Vladimiro Konstantinovo "Ką senelis padarys, viskas bus gerai".

Visus uostamiesčio Muzikinio teatro spektaklius į sceną palydės spalvinga edukacinė programa – seminaras, debatai, publikos apklausa, susitikimai su kūrėjais, jaunuosius žiūrovus suburs atraktyvus Vaikų operos klubas.

"Esame įpratę prie džiuginančių festivalių – fejerverkų. Mūsų naujasis projektas bus kitoks. Jis skirtas lietuviškai operai, kurios 100-metį šventėme prieš dvejus metus. Nelabai yra kuo džiaugtis, nes lietuviškų operų turime vos tris dešimtis. Ne taip, kaip suomiai, – sukūrę ir pastatę jų tris šimtus. "Aušrinės" premjera įvyks Filosofijos dieną – gera proga grįžti prie amžinų tiesų ir aptarti Lietuvos operos kelią", – mano teatro vadovė Audronė Žigaitytė-Nekrošienė.

Diskutuoti padės apklausa

"Opera.lt" prasidės atviru seminaru-diskusija lietuviškos operos temomis – nuo idėjos iki scenos. Apie lietuvių operą ir jos likimą mintimis dalysis kompozitorė A.Žigaitytė-Nekrošienė, prisistatys vilniečiai – "Naujosios operos akcijos" komanda, Klaipėdos universiteto docentė dr. Rūta Girdzijauskienė pasakos apie vaikų ir jaunimo švietimą operos ir muzikinio teatro srityje, vyks priešpremjerinis susitikimas su operos "Aušrinė" autoriumi ir statytojais.

Su Klaipėdos kolegija teatras atlieka tyrimą "5 minutės operai", kurio rezultatai taip pat bus pranešti seminare. "Bandysime išsiaiškinti, ką klaipėdiečiai žino apie operą, ir kokia, jų nuomone, ji turėtų būti", – sakė festivalio kuratorė Rūta Varnaitė.

"Norime, kad šis festivalis atlieptų laisvą Klaipėdos miesto dvasią, kad jis būtų pusiau eksperimentinis – kaip žaidimas, kad susirinktume, diskutuotume", – teigė ji.

Naujojo festivalio pavadinimas – su asociacija į internetinę erdvę. "Metame meškerę toli, nes manome, kad jis turi būti toks pat modernus, kokia yra šiuolaikinė opera", – tvirtino teatro vadovė, pabrėždama, kad pagrindinis festivalio akcentas – premjera, naujo lietuviško veikalo sutiktuvės.

Nacionalinė premjera – sakmė

V.Bartulio "Aušrinė" – vienos dalies, dviejų paveikslų, dešimties scenų opera – nedidelis, 50 minučių kūrinys pagal mitologinę to paties pavadinimo sakmę. Operai libretą parašė Liudvikas Jakimavičius ir pats kompozitorius.

Spektaklio režisierius – Alvydas Vizgirda, scenografė ir kostiumų dailininkė – Marta Vosyliūtė, baletmeisterė – Inga Briazkalovaitė, garso ir vaizdo režisierius – Donatas Indrišiūnas, garso ir vaizdo operatorius – Simonas Sadauskas, šviesų dailininkas – Donatas Šimonis. Opera bus atliekama pagal fonogramą, kurią įrašė teatro orkestras, diriguojamas V.Konstantinovo. Jis – ir spektaklio chormeisteris.

Pasak pirmąsyk operą statančio režisieriaus A.Vizgirdos, naujasis spektaklis bus originalus į sceną perkeliama tema ir tuo, kad tai – nauja, lietuviška, šiuolaikinė opera. "Aušrinėje" pasakojama apie mitinius Lietuvos laikus, kai dievai ir žmonės gyveno greta, scenoje veikia mitologiniai personažai. Operos siužetas – archajiškas, bet muzika ir scenovaizdis – šiuolaikiški. Tam publika turi būti pasiruošusi. Ne atsitiktinai kompozitorius palydimajame laiške operos klavyre perspėjo, kad operos skambesiai ir jos stilius truputį skirsis nuo įprasto mūsų ausiai ir patirčiai supratimo.

Kur muzika nuves

"Festivalio "Opera.lt" žanrinė specifika – kitokia nei klasikinių operų tradicija. Mūsų scenoje tokio dalyko dar nėra buvę: "Aušrinė" – netradicinis kūrinys, kurio autorius daug ką atidavė į dirigento ir kitų atlikėjų rankas, mums suteikdamas labai daug laisvės", – džiaugėsi V.Konstantinovas.

"Muzika mums atnešė daug džiaugsmo. Pagal ją matematiškai apskaičiuoti ir sudėlioti judesius neįmanoma, – sakė I.Briazkalovaitė. – Kiekvienąsyk laviruosime, kiekviename spektaklyje vis bus kitaip – plauksime pasroviui su muzika, kur ji mus nuneš."

A.Žigaitytės-Nekrošienės nuomone, "operos muzika – labai graži, meditatyvinė, primena mūsų tautinį identitetą, daug folkloro motyvų".

"Artistams ji patinka, turėtų ir publika nelikti abejinga", – vylėsi A.Vizgirda.

Pasak režisieriaus, "Aušrinės" scenovaizdis bus neperkrautas, erdvus, jame dominuos tik dvi spalvos – raudona ir mėlyna, didžiausias akcentas – sunkūs veltinio debesys. Ir muzika, ir vaizdu "Aušrinė" bylos apie dieviškąją ir žemiškąją meilę. "Norime, kad ji bent kiek į sielą eitų", – kalbėjo A.Vizgirda.

Įdomu, kad pagal kompozitoriaus sumanymą ir stilių "Aušrinėje" nėra pagrindinių ir antraeilių personažų, visi – vienodai svarbūs. Spektaklyje vaidmenis kuria dvi solistų sudėtys, o Aušrinės-Vakarinės vaidmenį kiekvienąsyk operoje atliks po dvi artistes: Valerija Balsytė ir Aurelija Dovydaitienė arba Loreta Ramelienė ir Dalia Kužmarskytė. Spektaklyje taip pat dainuos Rasa Ulteravičiūtė ir debiutuojanti Klaipėdos universiteto Dainavimo katedros studentė Laima Česlauskaitė (Vėjų sesė), Mindaugas Rojus (Brolis), Reda Kazlauskaitė, Reda Jucevičienė (Saulė), Vytautas Bytautas, Vladas Kazlauskas (Mėnulis). Broliais Vėjais, stebuklinga sodo pabaisa, Aušrinės palydovėmis virs choro dainininkai ir baleto šokėjai.

Festivalio rengėjų teigimu, nacionalinė premjera ir visa "Opera.lt" bus pilna geranoriškos provokacijos, intriguos publiką, o kūrėjus skatins bendrauti, keistis idėjomis, bendradarbiauti. Tikimasi, kad tokia komunikacija inspiruos originalių kūrybinių sumanymų atsiradimą ir jų įgyvendinimą Klaipėdos muzikinio teatro scenoje.
Siekiai: A.Vizgirda, A.Žigaitytė-Nekrošienė ir R.Varnaitė tikisi, kad naujas festivalis ir nacionalinė premjera bus geranoriška provokacija su publika pasvarstyti apie operos praeitį ir dabartį.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų