Pereiti į pagrindinį turinį

Afrikoje piratavimas tampa nelaime

2009-08-08 09:59
Piratai: Jūrų piratai laivus užpuola greitaeigiais kateriais.
Piratai: Jūrų piratai laivus užpuola greitaeigiais kateriais. / "Reuters" nuotr.

Piratavimas tampa viena didžiausių tarptautinės laivybos rūpesčių. Tik per šių metų pusmetį jau užregistruota maždaug tiek pat piratų išpuolių kaip pernai.

Laivus užpuola ir dieną

Pavojingiausios vietos yra Afrikoje ties Somaliu ir Nigerija. Apie 80 proc. užpuolimų įvyksta Somalyje ties Adeno įlanka. Nigerijoje dar yra šiokia tokia valdžia ir pakrančių apsaugos kariškiai, o Somalyje valdžia priklauso tiems, kurie turi daugiau karių ir automatų.

Somalio piratų gaujos turi vis modernesnius ginklus, įsigijo greitaeigius katerius, naudojasi palydovinio ryšio priemonėmis. Piratai taip pat ištobulino derybas su laivų savininkais dėl išpirkos bei išmoko nerizikuodami pasiimti pinigus.

Anksčiau piratai laivus užpuldavo prisidengdami tamsa. Dabar atakų galima laukti bet kuriuo paros metu. Užpuolimai vykdomi ir netgi toli nuo pakrančių. Piratai plaukioja dideliais laivais, kurios yra tarsi jų bazės. Nužiūrėtas aukas jie užpuola iš didelių laivų nuleidę mažus greitaeigius katerius.

Šių metų birželį Jungtinių tautų organizacija leido persekioti piratus Somalio vandenyse įvairių pasaulio šalių karo laivais. Tai sukėlė neigiamą Somalio gyventojų reakciją. Nemaža dalis jų pragyvena iš banditizmo. Dėl piratavimo Somalis tapo izoliuota šalimi. Savininkai atsisako skirti laivus į Somalį gabenti humanitarinę pagalbą.

Afrikiečiams nerūpi

Somalis yra ne vienintelė piratų bazė Adeno įlankoje. Sueco kanalu besinaudojančius laivus vis dažniau užpuldinėja ir Jemeno pakrantėje aktyvėjantys piratai.

Piratų baze tampa ir Komorų salos. Iš čia užpuldinėjami Mozambiko sąsiauriu plaukiantys laivai. Neramu ir Tanzanijos vandenyse. Norint patekti į Kenijos uostus tenka daryti didžiulius lankus, kad laivas nepakliūtų į piratų nagus. Ypač kenčia konteinervežių įgulos. Jos dirba pagal grafiką ir nuolat turi užsukti į Mombaso uostą.

Afrikos šalys į tarptautine tampančią piratavimo problemą žiūri abejingai. Vakarų valstybėms neužtenka pajėgų, kad galėtų apginti jūrininkus nuo piratų. Iki šiol prie Somalio krantų, kurių ilgis apie trys tūkstančiai kilometrų, patruliavo tik penkiolika tarptautinės koalicijos laivų.

Prisidengia gamtos apsauga

Nigerijoje, kuri yra dešimtoji pasaulio valstybė pagal naftos išteklius, veikia apie 150 pirataujančių banditų gaujų.

Gvinėjos įlanka tampa viena pavojingiausių naftos gavybos vietų pasaulyje. Prie Nigerijos krantų dirba daug užsienio kompanijų. Jų darbuotojai dažniausiai ir tampa piratų aukomis. 2006 m. Nigerijoje buvo pagrobta apie 150, pernai – apie šimtą žmonių. Šiemet išpuolių padaugėjo dukart.

Viena pavojingiausių Nigerijos banditų grupuočių laikomas Nigerio deltos išlaisvinimo judėjimas. Ji iškėlė tikslą ginklais priešintis užsienio kompanijoms, kurios neva daro žalą Nigerio upės ekologijai.

Dauguma ekspertų šią grupuotę vadina banditų organizacija, kuri bando prisidengti ekologiniais tikslais. 2008 m. naktį iš liepos 25-osios į 26-ąją piratai Nigerijos uoste Port Harkort apsupo dujų gabenimo tanklaivį "Berger Sisar" ir įkaitais pagrobė aštuonis jūrininkus. Tarp jų buvo du Rusijos, penki – Latvijos ir vienas Lietuvos pilietis. Vėliau jūrininkus pavyko išvaduoti.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų