- Rytis Laurinavičius / lnk.lt
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vis daugiau žmonių skundžiasi Darbo inspekcijai dėl vėluojančių ar išvis nemokamų atlyginimų. Daugiausia pažeidimų fiksuojama transporto sektoriuje, kur nemažai vairuotojų iš trečiųjų šalių. Profsąjungos neslepia, kad darbdaviai dažnai naudojasi užsieniečiais, nesistengia jų integruoti, mažina dienpinigius.
„Neturi galimybių net apsiginti savo teises, nes tu turi galvoti apie išgyvenimo būklę“, – kalbėjo Profesinių sąjungų Aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas.
A. Cuzanauskas rodė, kokiomis sąlygomis Vokietijoje teko gyventi tolimųjų reisų vairuotojams. Ne vienam teko nakvoti tiesiog gatvėje, vėliau – autobuse.
Anot pašnekovo, tai tik viena medalio pusė. Dažnai nukenčia vairuotojų darbo užmokestis, nesumokami dienpinigiai.
„Komandiruotėje nebuvo sugedęs automobilis, irgi galima mažinti dienpinigius. Unikalu, tiesa? Pats pagrindinis – nuvažiuotas atstumas per savaitę“, – šnekėjo A. Cuzanauskas.
Tai reiškia, jeigu vairuotojas nuvažiavo mažiau – dienpinigių gavo mažiau.
„Maitinimo, apgyvendinimo, gamybos sektoriai, bet transportas ir logistika – favoritai, aišku, negatyviąja prasme.
„Darbuotojas yra susitaręs žodiniu susitarimu, nes jokio kito pasirinkimo neturi. Tiesiog dirba taip, kaip dirba. Po to visos išskaitos vyksta žodžiu“, – pasakojo A. Cuzanauskas.
Dėl vėluojančių ar išvis nemokamų atlyginimų Darbo inspekcijai skundžiasi vis daugiau žmonių. Praėjusių metų pirmą ketvirtį gauta 2 tūkst. 800 skundų, šiemet tuo pačiu laikotarpiu – beveik tūkstančiu daugiau.
„Maitinimo, apgyvendinimo, gamybos sektoriai, bet transportas ir logistika – favoritai, aišku, negatyviąja prasme“, – aiškino Darbo inspekcijos kancleris Šarūnas Orlavičius.
Transporto sektoriuose dirba daug užsieniečių. Kai kurie darbdaviai ir naudojasi jų nežinojimu.
„Kai kurie linkę papiktnaudžiauti ir kalbos nežinojimu, ir įstatymu, savaime aišku, nežinojimu. Tuo pasinaudodami vengia kartais ir sumokėti“, – nurodė Š. Orlavičius
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Profsąjungos neslepia – turime liūdną statistiką. Daugiau nei 80 proc. ginčų yra dėl neišmokėto darbo užmokesčio.
„Eiti ir teistis dėl tau priklausančių pinigų. Iš tikrųjų gėda tokiems darbdaviams, kurie drįsta dar vis apgaudinėti žmones“, – pabrėžė Profesinių sąjungų konfederacijos vadovė Inga Ruginienė.
„Linavos“ atstovas atkerta, kad situacija šiame sektoriuje nėra tokia bloga kaip atrodo.
„Nėra, kad jiems būtų mažiau mokama ar kitaip mokama, to tikrai nėra mūsų sektoriuje. Manau, kad didžioji dauguma jų atvažiuoja ir yra patenkinti“, – aiškino „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
darbdaviai, atsivežę tokius darbuotojus pas save, juos panaudoja ir išmeta tiesiog į gatvę.
Profsąjungos neslepia, kad trečiųjų šalių piliečiai sunkiai integruojasi į darbo rinką. Darbdaviai nesistengia to padaryti, o neretai yra piktnaudžiaujama pačių užsieniečių padėtimi.
„Visiškas integracijos nebuvimas. Tai reiškia, kad darbdaviai, atsivežę tokius darbuotojus pas save, juos panaudoja ir išmeta tiesiog į gatvę“, – nurodė I. Ruginienė.
„Mes tikrai juos integruojame į darbo rinką. Iš jų mes mokame mokesčius valstybei, kurie yra surenkami į biudžetą“, – tikino Z. Buivydas.
Seimas priėmė darbuotojų iš trečiųjų šalių kvotą – 40 tūkst. per metus. Taip pat sugriežtintos užsieniečių įdarbinimo sąlygos, reikalavimai įmonėms, leidimo laikinai gyventi Lietuvoje išdavimo tvarka.
„Jeigu tu nesutinki pažeidinėti darbo įstatymų, kaip darbdavys tau sakau, laisvas. Kodėl? Todėl, kad už tvoros laukia dar tūkstantis į tavo vietą“, – pasakojo A. Cuzanauskas.
Teisininkas pastebi, kad darbuotajai dažnai bijo kreiptis į darbdavį, nes bijo prarasti darbą.
„Pirmiausia, bet koks ginčas turėtų būti sprendžiamas derybų būdu. Kaip ir minėjau, kartais keistokai skamba – jeigu aš jums esu skolingas pinigų, kodėl jūs turėtumėte su manim derėtis“, – sakė advokatas, „Widen“ partneris Vilius Mačiulaitis.
Anot advokato, darbuotojui reikia išsiaiškinti darbo sutartyje esančias sąlygas.
„Pradėjęs dirbti darbuotojas turi žinoti, kiek jis gaus atlyginimo, jeigu sėdės ant kelmelio ir jo niekas neatleis iš darbo“, – aiškino V. Mačiulaitis.
Šiuo metu Lietuvoje yra apie 90 tūkst. tolimųjų reisų vairuotojų.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Trišalėje taryboje – siūlymai nereformuoti pensijų sistemos, stiprinti „Sodrą“2
Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos pasiūlytus antros pakopos pensijų sistemos pokyčius palaiko Lietuvos banko, Finansų ministerijos ir darbdavių atstovai, be kita ko, prašantys nedaryti didelių visos sistemos reformų. Tuo metu darbuotoj...
-
Vyriausybei teikiamas siūlymas MMA nuo kitų metų didinti 12,3 proc.2
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija (SADM) parengė nutarimo projektą, siūlantį Vyriausybei minimalų mėnesio atlyginimą (MMA) nuo 2025 metų didinti 12,3 proc. iki 1038 eurų (prieš mokesčius). ...
-
Ministras: kaupimas antroje pensijų pakopoje naudingas mažesnių pajamų gavėjams
Kaupimas pensijai antros pakopos fonduose naudingas mažas pajamas gaunantiems žmonėms, sako socialinės apsaugos ir darbo ministras Vytautas Šilinskas. ...
-
Vyriausybės taupymo lakštų išplatinta už 4,7 mln. eurų
Pirmadienį baigėsi 13-os Vyriausybės taupymo lakštų (VTL) emisijos platinimas. Kaip skelbia Finansų ministerija, gyventojai 414 sandorių jų įsigijo už 4,7 mln. eurų. ...
-
G. Šimkus: „Commerzbank“ ir „Pekao“ pranešė institucijoms apie ketinimus veikti šalyje
Vienas didžiausių Vokietijos bankų „Commerzbank“ Vokietijos ir Lietuvos priežiūros institucijoms jau pranešė apie savo planus veikti Lietuvoje, sako Lietuvos banko (LB) vadovas Gediminas Šimkus. ...
-
A. Armonaitė: nenorime, kad nekilnojamąjį turtą valdytų tik investiciniai fondai1
Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė sako, kad Vakarų Europoje yra matoma didelė problema dėl būsto prieinamumo ir įperkamumo, o ateityje tokios tendencijos galimos ir Lietuvos didžiuosiuose miestuose. Dėl šios priežasti...
-
Finansų viceministras: Lietuva dar šiemet gali gauti papildomus 0,5 mlrd. eurų RRF lėšų
Finansų viceministras Mindaugas Liutvinskas sako, kad pritarus plano „Naujos kartos Lietuva“ pokyčiams, Lietuva rugsėjį gali teikti prašymą bei dar šiemet gauti 0,5 mlrd. eurų Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemon...
-
LEA: per savaitę vienas elektros tiekėjas pakėlė kainas
Pastarąją savaitę vienas iš nepriklausomų elektros tiekėjų padidino kainas nuo 0,3 iki 1,4 procento, kiti du jų nekeitė, skelbia Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
Tyrimas: rinkdamiesi elektromobilių įkrovimo stoteles lietuviai prioritetą teikia kainai
„Enefit“ užsakymu atlikto tyrimo duomenys rodo, kad rinkdamiesi elektromobilio įkrovimo stotelę namams lietuviai prioritetą teikia įrenginio kainai. ...
-
Geologijos tarnyba stebės Lietuvos žemės išteklius iš kosmoso
Lietuvos geologijos tarnyba Latvijos kosmoso technologijų įmonei „Baltic Satellite Service“ teiks duomenis apie naudingųjų iškasenų telkinius Lietuvoje. Taip bus stebima, kaip naudojami žemės gelmių ištekliai. ...