Pereiti į pagrindinį turinį

Ką žiema užklupo netikėtai: kelininkus ar vairuotojus?

2016-12-14 14:00

Prieš keletą dienų į Lietuvą užklydusi rimta žiema privertė visus vairuotojus prisiminti automobilio valdymo įgūdžius žiemą, nes dėl gausaus snygio kelininkai nespėjo valyti kelių.

Ką žiema užklupo netikėtai: kelininkus ar vairuotojus?
Ką žiema užklupo netikėtai: kelininkus ar vairuotojus? / Evaldo Šemioto nuotr.

Keli komponentai

Vos tik keliuose susidarius sudėtingesnėms eismo sąlygoms visi vairuotojai ir eismo situacijos vertintojai susiskirsto į dvi stovyklas – vieni kaltina kelininkus, kad šie nesugeba tinkamai nuvalyti kelių ir dėl to visiems tenka daugiau laiko sugaišti spūstyse arba dažniau išvysti kolegas vairuotojus pildant eismo įvykių deklaracijas, kiti, priešingai, tikina, kad vairuotojai turi būti pasirengę valdyti automobilį esant bet kokioms eismo sąlygoms.

Garsus lenktynininkas ir automobilių sporto treneris Audrius Gelžinis įsitikinęs, kad ir kokios eismo sąlygos būtų, atsakomybę kelyje turi prisiimti vairuotojas. "Kelininkai negali tiksliai nuspėti orų – žinoti, kada snigs, lis ar šals. Aš pateiksiu kitokį pavyzdį: jeigu vairuotojas automobilio nesuvaldė posūkyje, kas kaltas – posūkis ar vairuotojas?" – svarstė A.Gelžinis.

Jis teigė atkreipęs dėmesį, kad, esant sudėtingoms eismo sąlygoms, vieni nepajaučia, kad slidu, kiti pervertina savo ir automobilio galimybes, o treti važiuoja itin išsigandę.

"Jeigu žmogus automobilio valdymui ekstremalesnėmis sąlygomis neskiria daugiau dėmesio, nesitreniruoja papildomai, jis važiuoja labai atsargiai. Nepaisant to, kad tokie atsarguoliai stabdo eismą mieste, aš juos pateisinu, nes jie bando saugiai dalyvauti eisme ir nesukelti papildomų rūpesčių nei sau, nei kitiems", – pastebėjo profesionalas.

Automobilių sporto treneris Jonas Dereškevičius atkreipė dėmesį, kad tokiomis eismo sąlygomis, kokios buvo savaitės pradžioje, iškart galima pamatyti ir įvertinti, kokie Lietuvos vairuotojų vairavimo įgūdžiai.

"Jeigu vairuotojas, išvažiavęs į gatvę, nepasitiki savimi, tuomet jį viskas erzina. Jis priekaištauja kelininkams, keikia orą, pyksta ant kitų vairuotojų, tačiau iš tiesų visa tai yra įgūdžių stokos padarinys", – įsitikinęs "Kauno dienos" pašnekovas. Kartu jis atkreipė dėmesį, kad net ir pats puikiausias vairavimo meistras gali tapti visišku nuliu, jeigu jo automobilis yra nepritaikytas važiuoti esant tokioms sąlygoms.

Svarbiausias dalykas žiemą – tinkamos padangos. "Kol šalies ekonominė situacija tokia, kad negalima užtikrinti, jog gatvės ir keliai bet kokiomis oro sąlygomis būtų lengvai išvažiuojami, vairuotojai neturėtų taupyti rinkdamiesi padangas", – įsitikinęs J.Dereškevičius. Jis pasakojo vis dar nesuprantantis tų žmonių, kurie mano, kad yra visiems metų laikams tinkamos padangos. "Kiekvienas vairuotojas turėtų rūpintis maksimaliu saugumu kelyje. Kai automobilis bus su geromis padangomis, reikės  mažiau tobulų automobilio valdymo įgūdžių, nes pats automobilis tiksliau reaguos į mano nurodymus", – tvirtina pašnekovas.

Atgaivinti įgūdžius

A.Gelžinis ir J.Dereškevičius vieningai tikino, kad vienas svarbiausų saugios kelionės automobiliu žiemą garantų – tinkamai pasirinktos padangos. A.Gelžinis neslėpė, kad eidamas automobilių stovėjimo aikštele atkreipia dėmesį, kokios  automobilių padangos. "Galiu drąsiai teigti, kad kuo senesnis automobilis, tuo prastesnės jo padangos ir, matyt, natūralu, kad geros padangos gali sudaryti apie penktadalį kai kurių automobilių vertės", – pastebėjo pašnekovas.

J.Dereškevičius tikino, kad šiandien daugelis vairuotojų labai pasitiki elektroninėmis saugumo sistemomis, sumontuotomis automobiliuose. Pasak jo, tokios sistemos kaip stabdžių antiblokavimo sistema, stabilumo, traukos kontrolė tikrai pagelbėja esant sudėtingoms situacijoms, tačiau vairuotojai yra klaidingai įsitikinę, kad jos reikalingos važiuojant tik dideliu greičiu. Tokios eismo sąlygos, kokios buvo sekmadienį ir pirmadienį, pasak J.Dereškevičiaus, jau gali lemti, kad automobilis priartės prie savo galimybių ribos. "Sukibimas su kelio danga buvo itin prastas, tad net ir vienas neteisingas manevras galėjo išprovokuoti situaciją, kai automobilis važiuoja neprognozuojamai", – sakė automobilių sporto treneris.

J.Dereškevičius net ir geriausiai automobilį žiemai paruošusius vairuotojus paragino nepatingėti ir prieš žiemą bei vasarą atgavinti savo vairavimo įgūdžius. "Žiemą automobilis vangiai reaguoja į mūsų veiksmus – lėčiau jį galime sustabdyti, lėčiau pavyksta įsibėgėti, vairas nebūna itin paklusnus, o vasarą viskas pasikeičia – automobilis į viską reaguoja daug aštriau ir daug greičiau, taigi visuomet reikia bent keletą valandų skirti prisiminti, kaip vienomis ar kitomis sąlygomis veikia automobilis", – kalbėjo J.Dereškevičius. Visus pabandymus su autmobiliu ant skirtingos dangos reikia atlikti labai sąmoningai, o ne pramogaujant, ir keliant sau klausimus – kaip automobilis reaguoja pasukus vairą? Kaip efektyviai veikia stabdžiai ir kiek užtruksiu, kol automobilis visiškai sustos? "Prireiks poros valandų pasivažinėti kontroliuojamoje teritorijoje ir smegenys spės įsiminti, kaip reikės elgtis esant vienai ar kitai situacijai", – pasakojo J.Dereškevičius.

Požiūris keičiasi

Abu sporto treneriai, bendraudami su "Kauno diena", ne kartą akcentavo gerų padangų svarbą. Kauno "Melgos" vadovas Ginas Maksevičius džiaugiasi, kad vis daugiau vairuotojų Kaune renkasi geresnes padangas ir žmonėms vis rečiau reikia aiškinti, kodėl itin svarbios geros žieminės padangos. "Maždaug trečdalis klientų į "Melgos" autoservisus Taikos prospekte ir Mituvos gatvėje užsuka jau žinodami, ko nori. Likusieji pageidauja pasitarti ir pasikonsultuoti su specialistais", – sakė G.Maksevičius.

Jis tvirtino pastebintis ir naują tendenciją, kai, praėjus geram mėnesiui ar dviem po žieminių padangų montavimo bumo, į servisus vėl plūsteli klientų, kurie nori pasikeisti jau turimas žiemines padangas naujomis. "Paprasčiausiai žmonės važinėja automobiliais su senomis žieminėmis padangomis, kurios su šlapia, tačiau dar nesnieguota ir nepašalusia kelio danga sukimba visai neblogai, tačiau pasnigus ir orams pašalus atkreipia dėmesį, kad automobilis tampa vis nestabilesnis ir padangos nebeatlieka savo funkcijos, todėl užsuka ieškoti naujų", – pasakojo vadovas.

G.Maksevičius ir jo kolegos teigia vis dar išgirstantys prašymų parduoti universlias ("M+S") padangas, tačiau tokiu atveju specialistai bando apsaugoti pirkėją nuo netinkamo pasirinkimo. "Universalios pdangos yra visiškai netinkamos lietuviškoms žiemoms, todėl mes pirkėjui visuomet siūlome rinktis nors ir pigesnes kietesnio mišinio, tačiau žiemines padangas", – sakė G.Maksevičius. Visi padangų pardavimo specialistai susipažįsta su naujausiomis padangomis, jas išbando, kad klientams galėtų padėti pasirinkti pačias tinkamiausias padangas pagal jų vairavimo įpročius ir kelius, kuriais reikia dažniausiai važinėti. G.Maksevičius paragino nebijoti ir kiniškos produkcijos, nes pastaruoju metu kartelė šios šalies gamintojų produkcijai taip keliama labai aukštai.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų