Pamenate, maždaug prieš savaitę turėjome progą pamatyti, kaip lekia 501 km/val. išspaudęs magnetinės levitacijos traukinys Japonijoje?
O ar pavyktų įsivaizduoti, kad maždaug tokiu greičiu virš jūsų galvų praskrieja... sraigtasparnis? Būtent tokiais greičiais pirmą birželio savaitę virš pietinės Prancūzijos dalies laigė ir dusyk greičio rekordą pagerino nuo šiol naujas greičiausias planetoje sraigtasparnis „Eurocopter X3“.
Daugelis sraigtasparnių sukurti kybojimui vietoje, o ne greičiui. Tačiau „Eurocopter X3“ neprilygstamai sugeba ir viena, ir kita.
X3 yra sukurtas ankstesnio „Eurocopter EC155“ pagrindu ir yra hibridinis sraigtasparnis. Jis turi penkių menčių pagrindinius ir uodegos rotorius bei porą trumpų sparnų (panašiais aprūpintas ir „Mi-24 HIND“). Tie sparniukai generuoja apie 80 proc. orlaivio keliamosios galios. Pora 2270 arklio galių turboveleninių (angl. – turboshaft) variklių „Rolls-Royce Turbomeca RTM322“ suka visus rotorius. Sraigtasparnio pakilimo „lubos“ – 3,8 km, ligi kurių ši bestija gali skristi svaiginamais greičiais.
Birželio 7 d. X3 sumušė ligtolinį sraigtasparnių greičio rekordą, 40 min. trukmės skrydžio metu virš Pietų Prancūzijos, netolo Istro (Istres) pasiekęs 255 mazgų (471 km/val.) greitį. Po kelių dienų ką tik iškeptas rekordas buvo pagerintas – dabar jis yra 263 mazgai (487 km/val.).
„Neperdedant galima sakyti, kad X3 yra akivaizdus didžiulio greičio įsikūnijimas, - įspūdžiais po rekordinio skrydžio dalijosi “Eurocopter„ pilotas-bandytojas Hervė Žemeirakas (Hervé Jammayrac). – Skrisdamas 471 km/val. ir 487 km/val., X3 elgėsi nepaprastai klusniai – skrydžio trajektorija buvo neįtikėtinai stabili, o vibracijos – itin žemos, net ir be antivibracinių sistemų.“
Pirmąsyk išbandytas dar 2010 m., X3 ore yra praleidęs jau daugiau kaip 140 valandų. Nors birželio mėnesį pasiekti rekordai iki metų pabaigos bus neabejotinai pagerinti, į prekybos stadiją „Eurocopter X3“ projektas kelią skinasi lėtai.
„Sraigtasparniai gali skristi santykinai greitai, netoli oro uostų gyvenantiems žmonėms jie kelia triukšmą, ne didesnį už įprastą kelių eismo transporto triukšmą. O ką ir bekalbėti apie vertikalaus pakilimo teikiamus privalumus, - vardija “Eurocopter„ generalinis direktorius Lucas Bertlingas (Lutz Bertling). – Tikiu, kad netrukus (iki 2020-ųjų) sulauksime pirmųjų serijinių šio modelio egzempliorių, kurie pajėgs skraidinti, tarkim, po 19 keleivių. O apie 2025-uosius galiu įsivaizduoti tokius sraigtasparnius, tik jau su 30-40 vietų keleiviams.“
Nors hibridinis sraigtasparnis „Eurocopter X3“ yra nepalyginamai greitesnis už įprastinius sraigtasparnius, visgi pagal savo greičio kriterijų lygiuotis į turbopropelerinių orlaivių gretas jam dar per anksti. Tačiau kaip sraigtasparniui toks greitis – beveik beprotiškas.
Naujausi komentarai