- Venantas Butkus
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Rugsėjo 5–13 dienomis Veimuto kurorte prie Lamanšo sąsiaurio vyks "Drakonų" klasės jachtų pasaulio čempionatas – "Dragon World Championship-2013". Dalyvauti varžybose užsiregistravo 78 laivų įgulos iš 16 šalių, esančių trijuose žemynuose.
Nostalgija marių ristūnui
Paminėjus "drakono" vardą, suvirpa senų buriuotojų širdys. Taip vadinosi asketiškos, įnoringos, jautrios ir svaiginančios lenktyninės jachtos. Iki šiol su nostalgija prisimenu buriuotojišką krikštą, kurį patyriau Osvaldo Kubiliūno eikliojoje "Žalčių karalienėje".
Osvaldas savąjį "drakoną" pavadino prieškario jachtos "Žalčių karalienės", laimėjusios pirmąją vietą tarptautinėje regatoje aplink Gotlando salą, garbei. Ambicingasis Kuba (šia pravarde Kubiliūną pažinojo visi Lietuvos buriuotojai) tikėjosi tokios pat sėkmės, kokia lydėjo ir buvusią jo jachtos bendravardę. Ir iš tiesų Kubos vadovaujama trijų žmonių įgula šios klasės jachta laimėjo ne vienerias varžybas, net tris kartus tapo Kuršių marių regatos nugalėtoja.
Vieną sezoną Kubos "drakone" teko ir man tampyti šotus (virvės, kuriomis valdomos burės). Tampiau kartu su patyrusiu porininku – tuo metu Rygoje stovinčio "Meridiano" bocmanu Viktoru Rankaičiu. Net tris medalius tą vasarą "užsidirbau", nes Kubos vairuojama jachta šuoliavo Kuršių marių bangomis tarsi grynakraujis ristūnas.
Ilgam įsiminė dalyvavimas Kubos sugalvotoje ir organizuotoje 120 jūrmylių regatoje. Ankstyvą penktadienio popietę nusiplovę iš darbo lenktyniaudavome distancijoje Klaipėda–Nida–Zelenogradskas ir atgal. Varžybos vykdavo jau rudenėjant, tad per tris savaitgalio dienas Kuršių marios spėdavo pademonstruoti savo kaprizingą charakterį, bet lėkti "drakonu" per žilstelėjusias bangų keteras būdavo nepakartojamas malonumas.
"Karališka jachta – karališkas ir buriavimas", – skelbdavo mums Kuba, tradicine sauso vyno taure aplaistydamas dar vieną "Žalčių karalienės" pergalę. Ką šis posakis reiškė, supratau tik po daugelio metų, kai atsirado proga išsamiau susipažinti su "Drakonų" klasės jachtų istorija.
Užkariavo karalių širdis
"Drakonų" istorija prasidėjo 1928 m., kai norvegų buriuotojas, trijų olimpinių žaidynių dalyvis, burvalčių konstruktorius Johanas Augustas Ankeris (1871–1940) nusprendė dalyvauti Geteborgo karališkojo jachtklubo paskelbtame konkurse. Konkursui reikėjo pateikti projektą jachtos, kuri turėjo būti elegantiška, greita, saugi ir pigi, skirta dienos kruizams.
J.A.Ankerio suprojektuotas grakštus bermudinis šliupas, valdomas trijų buriuotojų, pasirodė toks patrauklus įvairaus amžiaus buriavimo sporto mėgėjams, kad netrukus ši jachta tapo viena populiariausių Europoje.
Elegantišką, klasikinių formų jachtą labai pamėgo karališkųjų šeimų nariai. Edinburgo hercogas Filipas savo jauną žmoną Anglijos karalienę Elžbietą II nustebino netikėtina vestuvių dovana: pakvietė ją paplaukioti ką tik įsigytu norvegų statybos "drakonu". Kai ši jachtų klasė 1948 metais įgijo olimpinį statusą, jomis olimpinėse regatose dažnai plaukė Europos šalių karališkųjų šeimų atstovai. Kai kuriems jų sekėsi visai neblogai. 1960 metais aukso medalį iškovojo "Drakono" įgula, vadovaujama Graikijos kronprinco Konstantino.
Dėl jų didenybių dėmesio šiai laivų klasei, neretai "Drakonai" vadinami karališkosiomis arba mėlynojo kraujo jachtomis. Juolab kad ir dabar tarptautinei "Drakonų" asociacijai IDA (International Dragon Associaton) vadovauja buvęs Graikijos karalius Konstantinas II ir Danijos princas Henrikas, karalienės Margaretos II vyras.
Mėgstama, bet neišsaugota
1948 m. "Drakonas" buvo įtrauktas į olimpinių žaidynių programą ir greitai tapo viena populiariausių kilinė sportinė jachta. 1952 m. net buvusi Sovietų Sąjunga pradėjo statyti "Drakonus". Per 20 metų Leningrade ir Taline buvo pastatyta per tūkstantis tokių jachtų. Sovietinės gamybos laivai nepasižymėjo aukšta kokybe. Pasak buriavimo veteranų, lyginant tų dviejų statyklų produkciją, pirmenybė būdavo teikiama Talinui.
Gerus, kokybiškus "Drakonus" už valiutą iš garsių užsienio gamyklų sovietmečiu pirkdavo tik asams – potencialiems olimpinių žaidynių dalyviams. Žemesnio rango buriuotojai turėdavo tenkintis Rytų Vokietijoje pagamintais laivais, kurie buvo šiek tiek geresni už sovietinius. Regis, tokį "Drakoną" turėjo šviesios atminties Kauno buriuotojas Balys Žumbakys. 1967 m. B.Žumbakio, A.Dmitrijevo ir J.Kliučinsko ekipažas, lenktyniavęs "Drakono" klasės jachta, užėmė antrą vietą SSSR Tautų spartakiadoje ir buvo apdovanoti sidabro medaliais. Ta pati įgula po dvejų metų pirmą vietą laimėjo Lenkijoje, dalyvaudama tarptautinėje "Gryf Pomorski" regatoje.
Sovietinės statybos "Drakonų" buvo galima sutikti visuose didesniuose Lietuvos jachtklubuose. Juos pamėgę buriuotojai noriai dalyvaudavo šios klasės laivų varžybose. Klaipėdos buriuotojas Algis Pakalniškis net 10 kartų tapo respublikos čempionu. Kartu su vyrais nė kiek jiems nenusileisdamos savo "Drakoną" vairavo klaipėdietės L.Asauskienė, I.Zajauskaitė, B.Jasutytė.
Pašalinus "Drakonų" klasę iš olimpinių žaidynių programos, Lietuvoje prasidėjo šių laivų saulėlydis. Vieni jų buvo palikti likimo valiai, kiti – pritaikyti pramoginiam pasiplaukiojimui. Regis, šiandien mūsų vandenyse nebeplaukioja nė vienas originalus "Drakonas". Vakarų šalyse su klasikine jachta buvo elgiamasi ne taip drastiškai.
Užmiršti neįmanoma
1972 m. olimpinės žaidynės buvo paskutiniosios, kai jose startavo "Drakono" klasės burlaiviai. Nuo tada jie visam laikui buvo išbraukti iš olimpinio buriavimo sporto programos, tačiau tai nereiškė mirties nuosprendžio puikiam šios klasės laivui. Priešingai, išsivadavęs nuo didžiojo sporto intrigų, entuziastų dėka "Drakonas" dėl savo privalumų tapo elitine jachta. Dabar jomis plaukioja tie, kuriems nerūpi olimpiniai apdovanojimai.
Šiandien "Drakonų" savininkus vienijanti asociacija IDA veikia 5 kontinentų 26 pasaulio šalyse. Oficialiai užregistruota 1 650 standartinių "Drakonų", bet manoma, kad pasaulyje jų yra dvigubai daugiau. Didžiausią šių laivų flotilę turi Vokietija, po jos – Olandija, Anglija, Švedija. Pasirodo, ir rusai bei ukrainiečiai nesunaikino visų turėtų "Drakonų". Pastaruoju metu jie aktyviai dalyvauja tarptautinėse šios klasės jachtų regatose.
Olandijoje yra daugiausia išsaugota senų medinių "Drakonų". Kadangi medinio korpuso priežiūra reikalauja daug darbo ir lėšų, dabar neretai šios klasės laivai statomi iš stiklo pluošto. Bet ir tokiose jachtose denis dažniausiai gaminamas iš tikmedžio. Vienintelis dalykas, kuris nepasikeitė per 84 metus, – elegantiškos "Drakono" linijos ir išmatavimai, nustatyti dar jo kūrėjo J.A.Ankerio.
IDA, siekianti išsaugoti "Drakonų" klasės laivų prestižą, teikia konsultacines paslaugas, organizuoja Pasaulio ir Europos čempionatus, Auksinės taurės (Gold Cups) lenktynes. "Kartą išbandęs ją, jūs liksite ištikimas jai visą gyvenimą", – rašė IDA viceprezidentas Danijos princas Henrikas.
Matmenys ir skaičiai
Pagrindiniai "Drakono" klasės jachtos duomenys
Įgula – 3 žmonės.
Ilgis – 8,95 m;
Plotis – 1,96 m;
Grimzlė – 1,2 m;
Bendras svoris – 1700 kg;
Grotas – 16 kv. m;
Genuja – 11,7 kv. m;
Špinakeris – 23,6 kv. m.
"Karališka jachta – karališkas ir buriavimas", – skelbdavo Kuba.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...