Neseniai Ispanijos, Belgijos, Lietuvos, Kroatijos, Bulgarijos ir šalies kandidatės Makedonijos užimtumo tarnybų atstovai dalyvavo Norvegijos užimtumo tarnyboje vykusiame susitikime – seminare. Čia jie susipažino su Norvegijoje taikomais žemos kvalifikacijos asmenų integravimo į darbo rinką metodais, darbo su klientais patirtimi, informuoja Lietuvos darbo birža.
Profesinis konsultavimas, rizikos faktorių iškristi iš švietimo sistemos turinčių jaunų asmenų identifikavimas, bendradarbiavimas su darbdaviais, profesinio mokymo, švietimo, vietinėmis sveikatos ir socialinių paslaugų įstaigomis teikiant paslaugas klientams, specializuotos paslaugos jaunimui – aktualijos, kuriomis dalijosi norvegai.
Jaunimo integracija į darbo rinką
Norvegijos darbo ir socialinės gerovės tarnybos (The Norwegian Labour and Welfare Service) vietinėse darbo biržose dirba specialios „jaunimo komandos“, sudarytos iš trijų skirtingų institucijų – socialinės apsaugos, mokyklų ir užimtumo tarnybos atstovų, kurių veiklos sritis –jaunuoliai, turintys žemą išsilavinimą.
„Jaunimo komandos“ įgyvendina jaunimui skirtus projektus: „Fram“ – niekada nedalyvavusiems užimtumo rėmimo priemonėse, mentorystės – suteikiant darbo patirties, taip pat jos siunčia į darbo rinkos priemones, atlieka socialinį darbą, bendradarbiauja su savivaldybėmis ir vietos darbdaviais (pvz., bendrų pastangų dėka savivaldybė ir prekybos centras susitaria dėl jaunuolių įdarbinimo).
„Pagrindinis principas“ – tarpinstitucinis bendradarbiavimas, kuris apima sveikatos, darbo, socialinės ir ekonominės paramos paslaugas. Jos gali būti perkamos ir iš privataus sektoriaus. Šių paslaugų esmė – bendravimas su jaunu žmogumi kiekvieną dieną atsižvelgiant į jo išsilavinimą, biografijos faktus. Jam formuojamas pozityvus požiūris į ateitį.
Profesinis konsultavimas – kompleksinis
Šioje šalyje profesinis (karjeros) konsultavimas vykdomas pagal specialią programą (Guidance Platform), ir kiekvienas naujas konsultantas, pradėjęs dirbti, turi dalyvauti keturių mėnesių mokymuose. Profesinio konsultavimo srities konsultantai vadovaujasi profesinio konsultavimo paslaugų standartu, ir kasmet atlieka stebėseną apie suteiktas paslaugas. Norvegijos darbo ir socialinės gerovės tarnyba kartu su įvairiomis organizacijomis, pavyzdžiui, neįgaliųjų, šias paslaugas vertina nacionaliniu ir regioniniu lygiu.
Konsultavimas karjeros planavimo klausimais organizuojamas ir vykdomas kartu su karjeros centrais, švietimo, sveikatos ir socialinių paslaugų įstaigomis. Mokyklose už konsultavimą atsakingi socialiniai pedagogai, kurie, kaip galima anksčiau, turi nustatyti mokinių nuo 15 metų amžiaus riziką iškristi iš švietimo sistemos ir apie juos informuoti jau paminėtas įstaigas. Šiame procese dalyvaujančių partnerių – karjeros centrų, darbdavių ir Darbo ir socialinės gerovės tarnybos funkcijos nustatytos taip, kad nė vienas potencialiai galintis iškristi iš švietimo sistemos jaunuolis neliktų be dėmesio, todėl taikomas aktyvios intervencijos veiklos principas. Esantiems rizikos grupėje turi būti užtikrintos tolesnės Darbo ir socialinės gerovės tarnybos teikiamos paslaugos.
Paslaugos nekvalifikuotiems bedarbiams – integruotos
Norvegijos darbo ir socialinės gerovės tarnybos teikiamų paslaugų nekvalifikuotiems darbo ieškantiems žmonėms pagrindinis principas – integruota veikla, apimanti darbo ir sveikatos, socialinių paslaugų ir mokymų sritis.
Šiems žmonėms sudaromas individualus planas aprėpia įvairias veiklas siekiant žemos kvalifikacijos bedarbiams suteikti nors pačias elementariausias kvalifikacijas/kompetencijas, kad jie bent truputį pagerintų savo galimybes darbo rinkoje. Prieš profesinį mokymą teikiamos pasirengimo mokymuisi paslaugos (specialūs kursai).
Su darbdaviais dirba specialūs konsultantai, gebantys teikti įmonėms patarimus dėl darbuotojų samdos ar jų laikino pakeitimo ligos atveju.
Su mokymo įstaigomis pasirašomi bendradarbiavimo susitarimai šalies ir regionų lygiu, kuriuose numatyta, kaip grąžinti arba suteikti pagalbą jaunimui toliau mokytis arba dirbti. Mokyklose konsultuojama, ką pasirinkti: bendrąjį ugdymą ar profesijos įsigijimą, taip pat dedamos pastangos išlaikyti „rizikos asmenis“ mokykloje, dirbama ir su jų tėvais.
Išskirtinė veikla turintiems kompleksinių sveikatos ir socialinių problemų
Darbo ieškantiems žmonėms, turintiems kompleksinių sveikatos ir socialinių problemų, skirta Kvalifikacijos programa (Qualification Programme) – tai veiksmų prieš skurdą planas, kurio tikslas padėti integruoti į darbo rinką žmones, kurių darbo gebėjimai sumažėję, aktyviai įtraukti pažeidžiamus asmenis. Ši programa yra labai brangi, jai skiriama daug resursų, priemonės tęsiasi 1-2 metus.
Sveikatos problemų turinčiam žmogui, kuris priklauso nuo socialinės paramos, sudaromas ilgalaikis individualus planas, į kurį įeina ir užimtumo tarnybos sudarytas individualus veiklos planas, tačiau toks asmuo gali ir nebūti vietinės darbo biržos klientas.
Norvegijos darbo ir socialinės gerovės tarnybos veiklos principas – partnerystė
Norvegijos darbo ir socialinės gerovės tarnybos veiklos pagrindas – bendradarbiavimas su valstybinėmis įstaigomis ir savivaldybėmis, sveikatos priežiūros, socialinių paslaugų ir švietimo institucijomis. Kompleksinis paslaugų teikimas yra koordinuojamas. Bendra veikla vykdoma susitarimų pagrindu numatant kokios priemonės bus įgyvendintos. Darbdavys laikomas ypač svarbiu klientu, jis, kaip sakoma, „raktas atidaryti duris į darbo rinką“.
Norvegijoje teikiant užimtumo paslaugas laikomasi principo „pirmiau darbas“, o tai aiškinama tuo, kad darbo ieškančiam žmogui atsižvelgiant į jo galimybes pirmiausia ieškomas ir siūlomas darbas. Kiekvienam klientui sudaromas veiklos planas (Lietuvos darbo biržoje rengiamas analogiškas individualus užimtumo veiklos planas – past. Komunikacijos skyrius), kuris atsižvelgiant į jo poreikius, apima standartinę arba priderintą prie konkrečios situacijos pagalbą, o pagal įsidarbinimo gebėjimus teikiama specialiai pritaikyta trumpalaikė arba nuolatinė/ilgalaikė parama.
Norvegijos darbo ir socialinės gerovės tarnyba savo veiklą grindžia bendradarbiavimu su kitomis institucijomis, laikomasi koordinuoto ir kompleksinio paslaugų teikimo, priemonių įgyvendinimo principo.
Jų teigimu, „ne klientai turi prisitaikyti prie sistemos, bet sistema prie klientų“. Klientai yra už užimtumo tarnybos sienų, išorėje, todėl vertinama, kaip tarnybos paslaugos jiems padėjo, kokį turėjo poveikį.
Atsižvelgiant į numatomus darbo rinkos poreikius, Norvegijos Darbo ir gerovės ministerija pasirašė su darbdavių ir darbuotojų organizacijomis nacionalinį susitarimą, kaip įtraukti į darbo rinką kuo daugiau darbo ieškančių žmonių. Norvegijos darbo ir socialinės apsaugos tarnyba yra įpareigota įgyvendinti priemones šiam susitarimui įgyvendinti.
Naujausi komentarai