Rytinės Baltijos jūros regione nėra nė vieno uosto, įskaitant ir Rusijos, kur konteinerių krova šiemet būtų teigiama.
Latviai nustebino
Nieko nuostabaus, kad visų rytinės Baltijos uostų konteinerių krova smarkiai sumažėjo, nes bendra viso regiono uostų krova per aštuonis mėnesius yra net 26 proc. arba beveik 700 tūkst. TEU mažesnė nei pernai.
Todėl Klaipėdos uosto konteinerių krovos sumažėjimas 19 proc. palyginti su kitais yra ne pernelyg baisus rezultatas. Jei ne Rygos uosto konteinerių kritimas tik 5,2 proc. Klaipėdos uosto krovos kritimas regione būtų mažiausias pagal procentus.
Tačiau tai, kad Rygos uosto konteinerių krovos kritimas gerokai mažesnis ir tas uostas pagal bendrą 8 mėnesių krovą jau aplenkė Klaipėdos uostą, kelia nerimo. Mažesnis už Klaipėdą konteinerių krovos kritimas vertinant procentais mažesnis ir Liepojos uoste. O jei paimtume Ventspilį, tai Latvijoje konteinerių krovoje iš viso stebinantis rezultatas. Daugybę metų konteinerių nekrovęs Ventspilio uostas, kaip tik šiemet, kai regionas dūsta nuo konteinerių stygiaus, jų krovė net 322 TEU. Mažiausiai tarp regiono uostų, tačiau šioks toks pajudėjimas yra.
Pokyčiai Rusijoje
Tai, kad rytinės Baltijos jūros regione smarkiai sumažėjo konteinerių krova lėmė Rusijos ekonominė padėtis ir ES sankcijos.
Bendrai Rusijos eksportas konteineriuose šiemet per 8 mėnesius sumažėjo 28,5 proc., importas 29,89 proc. Kai Rusijos tiek ekspertas, tiek importas siekė per milijoną TEU, tie sumažėjimai reiškia ne dešimtis, o šimtus tūkstančių TEU.
Įdomu tai, kad net 31,3 proc. sumažėjo per Rusiją tranzitu keliaujančių konteinerių kiekiai. Bet bendra tranzito dalis yra nedidelė – siekia apie 50 tūkst. TEU.
Tarp Rusijos uostų imant atskirus jos regionus, labiausiai konteinerių krova sumažėjo kaip tik Baltijos jūros regiono uostuose – per 31 proc. Tai lėmė ir visos Rusijos konteinerių krovinių mažėjimą. Baltijos jūros regione koncentruota apie 50 proc. Rusijos konteinerių krovos.
Rusijoje pastebimas konteinerių krovos persiskirstymas. Iš Baltijos jūros regiono dalis konteinerių persimetė į Juodosios ir Azovo jūrų regionus. Tai paaiškinama tuo, kad prieš sankcijas įprastas vakarų Europos šalių prekes pakeitė Egipto, Pakistano, Brazilijois, Pietų Afrikos prekės, kurioms artimesnis kelias yra į Juodosios jūros regioną. Konteinerių daugėja ir Rusijos Tolimuosiuose Rytuose, nes daugiau perkama pigesnių prekių iš Azijos šalių.
Rusijoje padaugėjo konteinerių su maisto produktais ir greičiau gendančiomis prekėmis, tačiau ryškiai sumažėjo konteinerių su plataus vartojimo prekėmis. Tai aiškinama tuo, kad dėl dolerio kurso kilimo ir rublio kurso kritimo produkcija Rusijoje brangsta ir yra mažiau „įkandama“ eiliniams rusams.
Prabilo apie sankcijų pabaigą
Ekspertai prognozuoja, kad nuo šių metų pradžios buvęs staigus konteinerių krovos kritimas pamažu stabilizuosis.
Vis dažniau pasigirsta ir tokių vertinimų, kad jau pradedama kalbėti apie ES sankcijų panaikinimą Rusijai.
Bene pirmasis apie tai prabilo Latvijos transporto ministras Andris Matis. Jis planuoja susitikti su Rusijos transporto ministru Maksimu Sokolovu ir naujuoju Rusijos geležinkelių bendrovės vadovu Olegu Beloziorovu.
Po ES sankcijų panaikinimo Latvija norėtų būti pagrindiniu Rusijos partneriu vėl atgijus krovinių srautams. Kada tai bus ir kokie bus įvykę krovinių srautų pokyčiai kol kas niekas neprognozuoja.
Netgi pačios Rusijos ekspertai pastebi, kad greitų pokyčių gali nebūti. Rusijos ekonomika yra silpna ir greito prekių srautų atsigavimo nebus.
Konteinerių krova Baltijos jūros rytinės pakrantės uostuose, TEU
Uostas |
Apimtis |
Pokytis, proc. |
Pokytis, TEU |
|
2014 01–08 |
2015 01–08 |
|||
Iš viso |
2627209 |
1932579 |
-26,4 |
-694630 |
Sankt Peterburgas |
1596831 |
1154169 |
-27,7 |
-442662 |
Klaipėda |
290985 |
235739 |
-19,0 |
-55246 |
Ryga |
250186 |
237208 |
-5,2 |
-12978 |
Talinas |
176678 |
138781 |
-21,4 |
-37897 |
Kaliningradas |
239278 |
107235 |
-55,2 |
-132043 |
Ust Luga |
70646 |
56964 |
-19,4 |
-13682 |
Liepoja |
2605 |
2161 |
-17,0 |
-444 |
Ventspilis |
0 |
322 |
- |
322 |
Naujausi komentarai