Popiežius Pranciškus trečiadienį per mišias Kolombe, į kurias susirinko šimtai tūkstančių tikinčiųjų, kanonizavo pirmąjį Šri Lankos šventąjį, Indijoje gimusį misionierių Juozapą Vazą, kurio kanonizavimo buvo siekiama 300 metų.
Kanonizacijos mišių po atviru dangumi pradžioje popiežiui paskelbus Juozapą Vazą šventuoju, ėmė aidėti varpai, o minia pratrūko plojimais. J.Vazas buvo 17-ojo amžiaus misionierius iš Goa, kuris Šri Lankoje atgaivino Katalikų Bažnyčią tais laikais, kai olandų kolonistai, kalvinistai, persekiojo katalikus.
Popiežius, kuris antradienį pavargo pradėjęs vizitą kepinant saulei, trečiadienį atrodė atsipalaidavęs. Stovėdamas žaižaruojančio vandenyno ir besiritančių bangų fone jis miniai, susirinkusiai promenadoje prie jūros, pasakė, kad J.Vazas buvo religinės tolerancijos, kuri yra svarbi ir Šri Lankai, pavyzdys.
„Šventasis Juozapas parodo mums religinių skirtumų peržengimo taikos vardan svarbą“, – sakė Pranciškus savo homilijoje, kuri buvo sakoma angliškai ir kuri susirinkusiesiems buvo verčiama į sinhalų ir tamilų kalbas.
Tokia žinia yra aktuali šaliai, bandančiai atsigauti po ilgo karo tarp daugiausia budistų sinhalų ir hinduistų tamilų.
„Kaip mus moko šv. Juozapo Vazo gyvenimas, nuoširdus Dievo garbinimas duoda ne diskriminacijos, neapykantos ir smurto vaisius, o pagarbos gyvybės šventumui, pagarbos kitų orumui ir laisvei, ir atsidavusio įsipareigojimo dėl visų gerovės vaisius“, – sakė pontifikas.
J.Vazas, kuris slapta atvyko į Šri Lanką ir buvo sučiuptas kaip įtariamas šnipas, gimė 1651 metais Indijos Goa regione, kuris tada buvo portugalų kolonija.
Būdamas 36 metų amžiaus, jis, išgirdęs apie olandų vykdomus persekiojimus ir apsimetęs elgeta, išvyko į pietus, į šalį, kuri tada buvo padalyta į karalystes, ir daug metų užsiėmė sielovada saugomas vieno budistų karaliaus.
Daugiau kaip pusė milijono žmonių susirinko į popiežiaus mišias parke „Galle Face Green“, kuriame driekiasi didelė pieva ir kur mišioms buvo pastatyta didelė scena; kai kurie jų geriausias vietas užsiėmė iš vakaro ir čia praleido naktį po atviru dangumi.
Popiežius, kurios po sunkios pirmosios vizito Azijoje dienos atrodė pailsėjęs, atvyko gerokai iš anksto, kad turėtų galimybę pasisveikinti su minia. Jis buvo išlipęs iš savo „papamobilio“ pabučiuoti ligonių ir neįgaliųjų.
Tai tapo didžiausio dėmesio sulaukusiu renginiu šioje vietoje nuo 2009 metų, kai tuometinis prezidentas Mahinda Rajapaksa (Mahinda Radžapakša) vadovavo pergalės paradui po karo pabaigos.
Daugelis atėjusiųjų turėjo mylimų žmonių, kurie negalėjo dalyvauti, nuotraukas. Tarp jų buvo 54 metų Srimathi Fernando (Šrimati Fernando), kurios vyras sveiksta po infarkto.
„Atėjau anksti, kad užsiimčiau vietą priekyje, kad galėčiau parodyti šią nuotrauką Šventajam Tėvui ir gauti palaiminimą jam“, – sakė ji.
Pirmadienį Pranciškus ragino Šri Lanką, kurios dauguma gyventojų yra budistai, atskleisti tiesą apie savo ilgą pilietinį karą ir suartinti religines bendruomenes.
Pranciškus, kuris lėtai kalbėjo angliškai, sakė, kad krikščionys turėtų sekti J.Vazo pavyzdžiu ir siekti taikos, teisingumo ir susitaikymo Šri Lankoje.
Juozapo Vazos pakėlimas į altorių garbę iliustruoja Pranciškaus dalykišką prieigą dėl kanonizavimo, siekiant patenkinti tikinčiųjų poreikius dėl naujų šventų figūrų, ypač – tose pasaulio dalyse, kur Katalikų Bažnyčia dar auga.
Pranciškus yra apėjęs Bažnyčios taisykles ir nepaisęs nuostatos, pagal kurią kanonizacijai reikia antro kandidatui į šventuosius priskiriamo stebuklo.
Tik maždaug 6-7 proc. Šri Lankos gyventojų, kurių iš viso yra 20 mln., yra katalikai, bet ši religija yra laikoma vienijančia jėga, nes ją išpažįsta ir tamilai, ir gyventojų daugumą sudarantys sinhalai. Budistų šioje saloje yra dešimtkart daugiau nei katalikų.
„Mums tikrai reikia tokių žmonių kaip jis, kad būtų užtikrinta taika ir darna šioje šalyje“, – kalbėdama apie popiežių sakė viena moteris, prisistačiusi Fathimos (Fatimos) vardu ir vilkėjusi tradicinius musulmoniškus drabužius. Maždaug 10 proc. Šri Lankos gyventojų išpažįsta islamą.
Po mišių Pranciškus turi sraigtasparniu nuskristi į vieną šventovę salos šiaurėje esančiame Madhaus mieste, kuri per karą buvo apšaudyta artilerijos sviediniais.
J.Vazą beatifikavo popiežius Jonas Paulius II, prieš 20 metų lankydamasis Šri Lankoje.
Madhaus Dievo Motinos šventovėje – katalikų maldininkų traukos centre, kuriame lankosi ir kitų tikėjimų žmonės, – Pranciškus pasimels. Tai bus pirmas popiežių apsilankymas toje šiaurinėje tamilų teritorijoje, kurią nuniokojo 25 metus trukęs Šri Lankos pilietinis karas, kilęs tamilams reikalaujant nepriklausomos valstybės dėl to, ką jie laiko sinhalų daugumos vykdoma diskriminacija.
Tikimasi, kad Pranciškus dar kartą paragins siekti susitaikymo tarp sinhalų ir tamilų, tarp skirtingas religijas išpažįstančių žmonių, kad būtų užgydytos karo žaizdos.
Popiežiaus vizitas Šri Lankoje buvo surengtas vos penki mėnesiai po to, kai jis apsilankė Pietų Korėjoje ir tai rodo, kokią didžiulę reikšmę Vatikanas priskiria Azijai ir jos potencialui kalbant apie didesnį tikinčiųjų skaičių.
Ketvirtadienį Pranciškus išskris į Filipinus, kur jo nekantriai laukiama jau keli mėnesiai. Popiežius dominuoja šios šalies naujienose, jo vizitas yra sukėlęs tikrą atitinkamos prekybos karštligę.
Tai jau antras Pranciškaus vizitas Azijoje siekiant sustiprinti Katalikų Bažnyčios pozicijas besivystančiose šalyse. Ši pontifiko kelionė bendrai truks savaitę.
Ragina „atlyginti“ už karo metų „blogį“
Popiežius Pranciškus sakė, jog turi būti „atlyginta“ už to konflikto metu padarytą „blogį“.
Popiežius taip pat ragino šio 37 metus trukusio konflikto, kuris pareikalavo 100 tūkst. gyvybių ir nuniokojo tamilų dominuojamą salos šiaurę, aukas pademonstruoti atlaidumą.
„Čia šiandien yra šeimų, kurios labai nukentėjo per tą ilgą konfliktą, sudraskiusį Šri Lankos širdį“, – sakė jis, melsdamasis Madhaus Dievo Motinos šventovėje – katalikų maldininkų traukos centre, kuriame lankosi ir kitų tikėjimų žmonės.
Šri Lankos gyventojai turėtų prašyti „malonės atlyginti už mūsų nuodėmes ir visą tą blogį, kurį pažino ši žemė“, sakė jis šimtams tūkstančių maldininkų.
Pontifikas paragino etnines tamilų ir sinhalų bendruomenes „atkurti vienybę, prarastą“ per pilietinį karą, kuris baigėsi tik 2009 metais.
Madhus, esantis už 300 km į šiaurę nuo Kolombo, karo metu beveik visą laiką buvo „nešaudymo zona“, kurioje glaudėsi ir krikščionys, ir kitų tikėjimų žmonės, bėgę nuo smurto.
Tačiau jis vis tiek ne kartą buvo apšaudytas iš artilerijos pabūklų. Dėl tų smūgių tamilų sukilėliai ir vyriausybinės pajėgos kaltina vieni kitus.
Naujausi komentarai