Kaip ir daugelis kitų valstybių, Prancūzija neseniai priėmė įstatymą, pagal kurį maistą, kuris nenuperkamas arba kurio pardavimo terminas yra pasibaigęs, tačiau jis tebėra tinkamas vartoti, prekybos centrai turi atiduoti labdarai. Tiesa, mažmeninės prekybos parduotuvėms ir turgavietėms tenka mažiausia nuostolių maisto grandinėje dalis, bet Prancūzijos aplinkos ir energijos valdymo agentūra (ADEME) nustatė, kad maisto, kurį parduotuvės kasmet išmeta į šiukšlyną, užtektų net 2,8 mlrd. patiekalų ir kad galima daug ką padaryti siekiant sumažinti sugendančio maisto kiekį.
Neseniai ADEME, bendradarbiaudama su penkiais Prancūzijos prekybos tinklais – "Auchan", "Carrefour", "E. Leclerc", "Intermarche" ir "Systeme U", – surengė eksperimentą dešimtyje parduotuvių. Koks gi buvo jo rezultatas?
"Imantis paprastų veiksmų, kurie nedaug kainuoja, maisto atliekas per tris mėnesius visose parduotuvėse galima sumažinti 22 proc.", – pažymėjo po eksperimento ADEME. Anot agentūros, jei tokios priemonės būtų įdiegtos visoje Prancūzijoje, "jos padėtų per metus sutaupyti 300 tūkst. tonų maisto ir daugiau kaip 700 mln. eurų".
Prekybos tinklas "Auchan" vienoje savo parduotuvėje Pajūrio Bulonėje, Šiaurės Vakarų Prancūzijoje specialiai įdarbino du žmones, kuriems pavesta rūpintis lengvai pažeidžiamais vaisiais, pavyzdžiui, persikais, kurie neretai netenka prekinės išvaizdos, nes būna nučiupinėti pirkėjų arba jų būna per daug prikraunama ant prekystalių.
"Per du mėnesius akylai prižiūrėdami prekystalius sutaupėme net 15 tūkst. eurų", – džiaugėsi tos parduotuvės vadovas Fredericas Vaccaro.
Negana to, pakoregavusi bakalėjos asortimentą ir tam tikrais produktais, pavyzdžiui, pyragais, pradėjusi prekiauti vienetais jų nepjaustant, ta "Auchan" parduotuvė per metus sutaupė 220 tūkst. eurų.
"Šios pastangos tikrai atsiperka", – pridūrė F.Vaccaro.
Dėl eksperimento metu įvestų pakeitimų, įgyvendintų iš viso dešimtyje prekybos centrų, buvo sutaupyta net 160 tonų maisto per metus, o šio kiekio užtektų maždaug 320 tūkst. patiekalų.
"Kiekviena parduotuvė sutaupė po vidutiniškai 70 tūkst. eurų per metus", – pareiškė ADEME ir pridūrė, kad maisto atliekos prekybos centrams paprastai atsieina vidutiniškai maždaug 400 tūkst. eurų per metus.
ADEME skaičiavimais, imdamiesi priemonių, kurios buvo išbandytos eksperimento metu, prekybos centrai savo bakalėjos pardavimą galėtų padidinti vidutiniškai 0,9 proc. Tai padarytų reikšmingą poveikį parduotuvių grynajai maržai arba, kitaip tariant, jų pelnui.
ADEME parengė priemonių, kurių rekomenduoja imtis prekybos centrams, sąrašą. Tarkime, patariama ant lentynų krauti mažiau produktų ir bent vieną darbuotoją paskirti atsakingu už maisto atliekų kiekio mažinimą.
Alainas Vallee, vadovaujantis "Systeme U" prekybos centrui Majeno mieste Vakarų Prancūzijoje, nusprendė patobulinti parduotuvių praktiką produktams, kurie yra apgadinti arba kurių pardavimo terminas artėja prie pabaigos, taikyti nuolaidas.
Šiek tiek apdaužytiems vaisiams ir daržovėms taikomos iki 30 proc. nuolaidos, ir visi atpiginti maisto produktai dabar sukraunami parduotuvės centre. Koks gi rezultatas?
Anot parduotuvės vadovo, parduodama nuo 90 iki 95 proc. tokių prekių, nors tais atvejais, kai jos paliekamos atitinkamuose skyriuose, jų parduodama tik 27 proc.
A.Vallee pažymėjo, kad maisto atliekų kiekį savo parduotuvėje sumažino beveik trečdaliu ir sutaupė 96 tūkst. eurų.
Tiesa, maisto kontrolieriai ne visada linkę sutikti su tokiu lanksčiu požiūriu į produktus. "Aš noriu pirkėjams siūlyti šiek tiek apgadintus produktus, tačiau kai ateina kontrolieriai, už tai gauname pylos", – pripažino A.Vallee.
Naujausi komentarai