„Transparency“: partijos prioritetą teikia naudai, o ne rinkėjams Pereiti į pagrindinį turinį

„Transparency“: partijos prioritetą teikia naudai, o ne rinkėjams

2013-03-20 16:24
„Transparency“: partijos prioritetą teikia naudai, o ne rinkėjams
„Transparency“: partijos prioritetą teikia naudai, o ne rinkėjams / Artūro Morozovo nuotr.

Politinės partijos prioritetą teikia savo naudai, o ne rinkėjų interesams, teigiama nevyriausybinės organizacijos „Transparency International“ Lietuvos skyriaus (TILS) atliktoje ekspertų diskusijos analizėje.

Diskusijoje sausio 30 dieną dalyvavo septyni valstybinio bei privataus sektorių ir akademijos atstovai. Jie kalbėjo apie tai, ar politinės partijos Lietuvoje veikia skaidriai, atsakingai ir atskaitingai, praneša TILS.

Išanalizavęs ekspertų pasisakymus, TILS pateikia apibendrintas diskusijos išvadas, kad partijų ir politikų veikloje įsigalėjęs verslo modelio taikymas.

„Prioritetas imtas teikti naudai (partijos, pavienio politiko), o ne rinkėjų interesams. Taip šiuo metu apibrėžiamas partijų santykis su rinkėjais, verslu, kitomis partijomis ir valdžios institucijomis“, - teigiama išvadose.

Pasak ekspertų, partijoms labiau rūpi įtakos sferų didinimas ir „portfelių“ skirstymasis.

Diskusijos dalyvių nuomone, partijų santykis su rinkėjais dažnai grindžiamas pasiūlos – paklausos principu, kai gyventojai skatinami balsuoti, rengiant koncertus, vaišinant ar dalinant dovanas, o partijoms svarbus tik piliečio balsas per rinkimus. Ekspertai pažymi, jog dalis rinkėjų priėmė tokias „žaidimo taisykles“ ir per praėjusius Seimo rinkimus ieškojo, kur parduoti savo balsą.

Ekspertai nesutaria, kaip vertinti 2012 metais Seimo rinkimų metu fiksuotų pažeidimų skaičių ir ar pažeidimai turėjo įtakos rinkimų rezultatams. Dalis ekspertų tvirtina, kad rinkimų pažeidimai – sisteminis reiškinys, sąmoningai partijų pasirinktas veikimo modelis. Jie taip pat pastebi, jog pažeidimų mastas ir reikšmė neretai sumenkinami, o tai prisideda prie visuomenės abejingumo.

„Neteisėto finansavimo atvejai ir slapti reklamos/viešųjų ryšių veiksmai sunkiai išaiškinami ir įrodomi, o visuomenė apie juos retai sužino, dėl ko partijos ir politikai nejaučia spaudimo tokios praktikos atsisakyti“, - teigiama išvadose.

Ekspertai pastebi visuomenės nuotaikų pokytį. Anot jų, per 2012 metų Seimo rinkimus sustiprėjo visuomenės nepasitenkinimas rinkimų pažeidimais. Jis pasireiškė gyventojų pranešimais ir savanorišku rinkimų stebėjimu.

Diskusijos dalyviai taip pat abejoja, ar sugriežtinta politinių partijų ir kampanijų finansavimo tvarka padidina politinių partijų nepriklausomumą nuo galimos verslo įtakos. Anot jų, naujoji tvarka kampanijos metu gali didinti partijų priklausomumą nuo valstybės arba neteisėtos verslo paramos. Pažymima, kad priežiūros institucijos neužtikrina tinkamos neteisėto finansavimo ir paslėptos reklamos kontrolės.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra