Pasaulio ralio čempionas Sebastienas Ogieras, buvusi "Formulės 1" lenktynių žvaigždė Robertas Kubica, patyrę ralio meistrai Madsas Ostbergas ir Thierry Neuville`as netrukus skries Lietuvos žvyrkeliais. Iki istorinio Lietuvos automobilių sportui įvykio liko vos daugiau nei mėnuo.
Birželio 26–29 d. Lietuvos ir Lenkijos kelius sudrebins pasaulio ralio čempionato (WRC) etapo "LOTOS 71st Rally Poland" lenktynės. Dviejų valstybių organizuojamą bendrą etapą sudarys daugiau nei 360 kilometrų, vingiuosiančių per 23 greičio ruožus. Lietuvos automobilių sporto gerbėjai pirmąją istorijoje galimybę išvysti geriausius pasaulio ralio lenktynininkus, lėksiančius Druskininkų apylinkių keliukais, turės birželio 27 d.
Tituluotiems užsieniečiams iššūkį rengiasi mesti Lietuvos ralio čempionai Dominykas Butvilas, Vytautas Švedas ir keletas kitų pilotų. Apie išskirtinį renginį "Kauno diena" kalbėjosi su jo organizatoriumi Algiu Poteliūnu.
– Kaip vyksta pasirengimas čempionatui?
– Viskas vyksta pagal planą, tik reikia iki galo susitarti su valstybinėmis institucijomis – ugniagesiais, policija, medicinos pagalba. Lietuvoje ne visi supranta šio renginio reikšmę. Keista susidurti su situacijomis, kai mūsų valdžios vyrai pasaulio ralio čempionatą – aukščiausio lygio automobilių sporto renginį – prilygina pramoginiams šou, tokiems kaip Ledų šventė ar 1 000 kilometrų lenktynės. Neseniai grįžome iš Portugalijos. Ten valstybė pasaulio čempionato etapui suteikė didžiulę pagalbą. Įsivaizduokite, šiam renginiui vien Portugalijos turizmo departamentas skyrė 4 mln. eurų. Ten dėtos visos pastangos, kad žiniasklaidai būtų sudarytos idealios sąlygos aprašyti renginį, kartu ir papasakoti apie šalį. Varžybas aptarnavo 1 200 policijos pareigūnų, 450 ugniagesių ir apie 300 medikų. Greičio ruožai buvo uždaryti ne taip, kaip pas mus – tik apie 3 val. prieš lenktynes, o prieš parą.
– WRC etapą vadinate svarbiausiu metų sporto įvykiu Lietuvoje. Ar tai nėra noras pernelyg sureikšminti lenktynes, truksiančias vos kelias dienas, tarsi jos būtų svarbesnės už krepšinio, futbolo ar lengvosios atletikos tarptautines varžybas Lietuvoje?
– Anaiptol. Nenorime nieko sureikšminti, tiesiog įvykis yra išties svarbus. Kad ir ta pati Portugalija – futbolo šalis. Kaip Lietuva – krepšinio. Ralio etapus portugalai prilygina valstybinės reikšmės įvykiui ir skiria deramą dėmesį. Pirmą kartą Lietuvos automobilių sporto istorijoje mūsų šalyje lankysis visos stipriausios gamyklinės komandos, pasaulinio lygio ralio žvaigždės ir t. t. Kaip taikliai pasakė Tarptautinės automobilių sporto federacijos (FIA) prezidentas Jeanas Todtas, tai, kad šaliai suteikiama teisė surengti WRC etapą, parodo jos inžinerinio ir ekonominio išsivystymo lygį. Patikėkite, norinčiųjų pasiglemžti šį pasaulio ralio etapą buvo ne vienas.
– Kaip pavyko iškovoti šią teisę?
– Pirmos mintys apie tai kilo dar 2009 m., kai panašus etapas vyko Lenkijoje. Tada į FIA valdžią atėjo prancūzas J.Todtas. Jis su bendraminčiais atgaivino idėją, kad etapai gali vykti keliose šalyse iškart. Taip varžybos tampa patrauklesnės, įtraukiama daugiau žiūrovų.
Mums pavyko nurungti Rusiją, Kiniją, Graikiją. Todėl mums, organizatoriams, teks ir ypatingas vertintojų dėmesys. Nenorėčiau pernelyg sureikšminti asmeninių ryšių, kurių turiu įvairiose šalyse, bet jie tikrai pravertė. Mes, lietuviai, dirbome kartu su Lenkijos automobilių sporto federacija, kuri yra labai įtakinga. Jų žodžio įsiklausoma, nes vien pernai lenkai subrandino penkis automobilių ir motociklų sporto pasaulio čempionus.
– Sklandžiai surengti tokio lygio renginį reikia milžiniškų lėšų. Koks bus ralio biudžetas?
– Bendras Lietuvos-Lenkijos etapo biudžetas – maždaug 2 mln. eurų (apie 7 mln. litų). Vien mokestis FIA už teisę organizuoti lenktynes sieks pusę milijono eurų. Visą renginį privalėsime apdrausti 10 mln. eurų. Galite įsivaizduoti, kad ir tai kainuos nepigiai. Dar turėsime skirti kelių atstatymo fondui, aptarnaujančioms tarnyboms ir t. t. Lenkijoje Europos ir pasaulio lygio renginiai globojami įstatymų, valstybė jiems nemokamai suteikia policijos, ugniagesių ir medikų pajėgas. Apie tai diskutavau ir su prancūzais. Kai jiems parodžiau sumas, kurių iš mūsų nori kai kurios Lietuvos tarnybos, jie tiesiog sutriko, nesuprato, apie ką kalbama. Prestižinius sporto renginius ir pas juos finansuoja valstybė. Kalbant apie paramą, valstybė mums pagal galimybes irgi padeda, bet su užsienio šalimis nėra net ko lyginti. Be to, Lenkijoje nemažai prisideda ir privačios įmonės. Pavyzdžiui, visus plotus, kur bus įrenginėjamos techninės serviso zonos, jie kloja plytelėmis. Vien tai kainuos apie milijoną litų.
– Neseniai sulaukėte priekaištų žiniasklaidoje dėl informacijos aistruoliams trūkumo: esą nežinia, kur įsigyti bilietus, kur apsistoti. Kaip sprendžiate šią problemą?
– Problema yra dirbtinai išpūsta. Žmonės, teigiantys, kad nenoriai dalijamės informacija, arba neišmano FIA reikalavimų, arba siekia specialiai sumenkinti renginio reikšmę. Pavyzdžiui, informaciją apie bilietus arba lenktynių žemėlapius galima platinti tik po tam tikrų oficialių procedūrų, leidus tarptautiniams stebėtojams. Apie bilietus informacija jau išplatinta. Netrukus atskleisime ir kitų detalių. Be to, užsienyje prie tokio masto renginių organizavimo prisideda automobilių ir motociklų sporto klubai. Tarkime, į Lenkiją siunčia net 600 atstovų, padedančių organizuoti varžybas. Lietuvoje į mūsų prašymus atsiliepė tik trys ar keturi žmonės.
– Lietuvoje ralis populiarumu nė iš tolo neprilygsta Skandinavijos šalims, Estijai ar Portugalijai. Kaip ketinate prisivilioti tuos užsibrėžtus keliasdešimt tūkstančių žiūrovų?
– Jei pas mus atvažiuos tiek estų ir suomių, kiek teko matyti prieš mėnesį Portugalijos etape, jau bus užpildyti du trečdaliai žiūrovų vietų. Ten viename greičio ruože buvo nuo 25 iki 45 tūkst. aistruolių.
– Lietuvos ralio žiūrovams dažnai trūksta elementarios elgesio kultūros, galbūt ir organizatoriai ne visada užtikrina jų saugumą, tad pasitaiko skaudžių nelaimių. Kaip bus garantuojamas aistruolių saugumas WRC etape?
- Planuojame įrengti 6-7 žiūrovų zonas, į kurias galima bus patekti tik nusipirkus bilietus, todėl raginu juos įsigyti iš anksto ir atvažiuoti gerokai anksčiau. Tikimės, kad žiūrovai bus tvarkingi, laikysis saugumo reikalavimų. Tikrai būtų apmaudu, jei dėl kelių įkaušusių piliečių būtų atšaukti ištisi greičio ruožai. FIA atstovai bet kokius incidentus vertina labai griežtai. Mes, savo ruožtu, kruopščiai laikomės saugumo reikalavimų – apgalvojome saugos zonų išdėstymą, jų žymėjimą, atstumus iki žiūrovų. Tai daro specialistai, dirbantys visoje Europoje. Būtent dėl to jau daugiau nei dešimtmetį išvengiama didesnių nelaimių.
– Dabar esate VšĮ "Pasaulio ralio čempionatas Lietuvoje" direktorius ir pripažintas autoritetas pasaulinėje automobilių sporto bendruomenėje. Kaip prasidėjo jūsų sportinė karjera?
– Automobilių sportu pradėjau domėtis dar studijų metais. Galima sakyti, kad 1980-aisiais pradėjau karjerą, įsidarbindamas Igorio Charitopulo mechaniku. Jis tuo metu buvo Lietuvos ir Sovietų Sąjungos ralio rinktinės narys. Apie trejus metus padėjau ruošti automobilius varžyboms. Tada mane parėmė "Kaišiadorių paukštynas" – atidavė seną automobilį, kuriuo ir pradėjau lenktyniauti. 1987 m. Latvijoje su naujutėle "Lada Samara" apsivertė Eugenijus Tamulevičius, o jo apgadintas sportinis automobilis atiteko man. Juo startavau, o vėliau ir tęsiau karjerą Lenkijoje iki pat Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo. 1991 m. baigiau lenktynininko karjerą ir likau dirbti automobilių sporte Lenkijoje, vėliau mano profesinis kelias pasuko į Italiją.
– Šioje šalyje ėmėte kopti karjeros laiptais jau tarptautinėje arenoje?
– Dar dirbdamas Lenkijoje susipažinau su būriu Italijos lenktynininkų, komandų vadovų ir savininkų. Su vienu jų – Pierfrancesco Zanchi – tapome puikiais draugais. P.Zanchi turėjo "Subaru Italia" komandą, taip pat "Aitmont racing" komandą, važiavusią WRC su pilotu Gigi Galli priešakyje. Vėliau P.Zanchi vadovavo "Škoda motosport team" pasauliniam projektui, iš kurio atsistatydino tik prieš pusmetį. P.Zanchi kviesdavo mane stažuotis į jo ekipas, stebėti, kaip vyksta treniruotės ar pasiruošimas. Taip pat ketverius metus iš eilės teko dalyvauti "Monza rally show", dar žinomam kaip žvaigždžių ralis, kuriame startuoja apie 40-50 WRC automobilių. Pierfrancesco dėka teko pamatyti visą organizacinę virtuvę iš arti, susipažinti su legendiniu motociklininku Valentino Rossi, kuris šias varžybas laimėjo su "Subaru" ir "Ford" automobiliais, ruoštais "Aitmont racing".
Taip pat Italijoje daug bendravau ir su Amato Ferrari, buvusiu žiedinių lenktynių sportininku, o dabar ruošiančiu visus "Ferrari" automobilius, kurie nedalyvauja F-1 lenktynėse. Jo komandoje – net penki buvę F-1 pilotai, tarp kurių yra ir visiems gerai žinomas Giancarlo Fisichella.
Per daugelį praleistų metų Italijoje tapau jų draugu ir, galima sakyti, šeimos nariu. Pietų valstybėse labai svarbūs asmeniniai santykiai ir rekomendacijos, todėl, turėdamas puikių ryšių, sukaupiau labai daug patirties, mačiau, kaip ruošiamos geriausios komandos, laimimi tarptautiniai titulai, kaip organizuojamos aukščiausio lygio varžybos pasaulyje. Šią patirtį stengsiuosi panaudoti ir organizuodamas WRC etapą Lietuvoje.
Naujausi komentarai