Ištvermės išbandymas
Jau šeštus metus iš eilės visureigių sporto entuziastai susirenka į didžiausią renginį – bekelės maratoną "4x4 perimetras". Dalyvių gausa šis renginys gal ir nepasižymi – šiemet prie starto linijos rikiuosis 22 ekipažai (mažiausiai per visus maratono organizavimo metus), tačiau toks skaičius tikriausiai normalus, žinant, kokios ištvermės ne tik iš dalyvių, bet ir iš jų valdomos technikos reikalauja šios varžybos.
Iš viso "Extreme" ir "Tourism" klasės dalyviams teks įveikti beveik 2 000 km atstumą, o trasoje jie užtruks 60 val.
"Kažkada svajojau, kad perimetro varžybose startuotų 100 ekipažų, tačiau supratau, kad skaičiuodami rezultatus išeitume iš proto. Be to, į šias varžybas atvažiuoja tie, kurie supranta, kad čia vien tik galinga technika pergalės neatneša", – kalbėjo renginį organizuojantis Gediminas Grigaitis.
Varžybų dalyvių rezultatai skaičiuojami itin sudėtinga sistema – fiksuojamas ne tik jų laikas, sugaištas specialiuose greičio ruožuose. Stebima, ar laikomasi Kelių eismo taisyklių, nes tenka važiuoti ir bendrojo naudojimo keliais, bei specialių greičio apribojimų, kuriuo taiko organizatoriai.
Įdomu ir tai, kad šiemet nestartuoja nė vienas ekipažas, kuris važiavo pirmajame "4x4 perimetre".
"Kasmet atsiranda vis daugiau naujokų, kurie susižavi visureigių sportu. Vieni jame ir pasilieka, kiti, deja, pasitraukia", – dienraščiui teigė G.Grigaitis. Organizatorius stebėjosi drąsa kai kurių vairuotojų, kurie, nedalyvavę nė vienose rimtesnėse bekelės varžybose, ryžtasi iškart startuoti maratone aplink Lietuvą, tačiau toks pasivažinėjimas, pasak G.Grigaičio, būna pirmas ir paskutinis.
Subalansuota pasirengusiesiems
"Extreme" klasėje besivaržantiems sportininkams šiemet teks įveikti net septynis greičio ruožus, o "Tourism" klasės dalyviai juose nevažiuos – bus tik stebėtojai.
Skiriasi šios klasės ir ekipažo dalyvių skaičiumi. "Extreme" klasėje važiuojančiame automobilyje gali būti tik du, o automobilyje, kuris važiuos lengvesnėje, "Tourism", klasėje, gali būti tiek žmonių, kiek sėdimų vietų jame yra.
"Šiose varžybose dar gali suskubti dalyvauti ir tie, kurie dabar skaito šį tekstą. Starto laikas – ankstus ketvirtadienio rytas, vieta – Druskininkų kempingas", – nestokodamas geros nuotaikos dalyvauti varžybose skaitytojus pakvietė jų organizatorius.
Pasiryžusieji kone 2 000 km atstumą įveikti nesudėtingiausioje klasėje gali atvažiuoti ir paprastu visureigiu, tačiau pašnekovas pastebi, kad automobilis privalo būti techniškai tvarkingas ir neturėti tokių detalių, kurios galėtų nuvilti. "Pakabos detalėms šiose varžybose važiuojantys visureigininkai tikrai netaupo. Jos turi būti tokios, kad, pavažinėjus po medžių šakomis išvagotus Dzūkijos kelius, dar atlaikytų ir Suvalkijos lygumų iššūkius", – pasakojo G.Grigaitis.
Be standartinės visureigių varžyboms įrangos – kastuvo ir gervės, šiais metais dalyviams gali prireikti ir pjūklų, nes po pastaruoju metu Lietuvą siaubusių škvalų daug kur yra prikritusių medžių, tad, jeigu jų nepatraukė vietiniai gyventojai, dalyviams patiems teks pasidarbuoti atlaisvinant sau kelią.
Stebės pasieniečiai
Visa maratono trasa drieksis Lietuvos pasienio ruožo keliais, todėl šios varžybos, pasak organizatorių, tampa dar ypatingesnės – šiais keliais, išskyrus Valstybės sienos saugos tarnybos (VSAT) pareigūnus, niekas neturi teisės važinėti. VSAT vadas generolas Renatas Požėla teigia, kad jau kitose varžybose prie starto linijos gali stoti ir pasieniečių ekipažas.
"Kai šios varžybos buvo pradėtos organizuoti, tarnybos pareigūnai norėjo su turima technika išbandyti savo jėgas, tačiau, kaip visuomet, susidūrėme su lėšų stygiumi. Vis dėlto neblėsta nei varžybų organizatorių, nei dalyvių susidomėjimas, manau, kad VSAT ekipažą "4x4 perimetro" varžybose dar išvysite", – teigė R.Požėla. Šįsyk pareigūnai taip pat stebės varžybų dalyvius ir per daug nuklydusiems padės rasti teisingą kelią. VSAT vadovas juokavo, kad pareigūnai tokius maratonus nuvažiuoja kasdien, neretai ir ekstremalesnėmis sąlygomis nei varžybų dalyviai – zvimbiant kulkoms ar su pradurtomis padangomis.
Paklaustas, ar per anksčiau organizuotas "4x4 perimetro" varžybas nebuvo atvejų, kai dalyviai pažeidė valstybės sienos ribą, G.Grigaitis prisiminė vienas varžybas, kai ekipažas nuvažiavo per daug toli į Lenkijos teritoriją. "Teko skambinti dalyviams ir pasiteirauti, ar tik nenusprendė nuvykti į Lenkiją apsipirkti", – nutikimą prisiminė varžybų organizatorius.
Nuklydusiųjų į griežtai saugomą Baltarusijos ar Kaliningrado srities teritoriją dar nebuvo. To padaryti neleidžia ir įvairios priemonės – keliuose iškasti grioviai, kurie sunkiai įveikiami net ir varžyboms rengtais visureigiais.
Komanda – svarbiausia
Varžybų organizatoriai tvirtina, kad bus svarbi net tik ištvermė, tačiau ir geros orientavimosi žinios bei komandos strategija. "Vos vienas nuklydimas iš trasos gali kainuoti labai daug", – teigė G.Grigaitis.
Kaip ekipažui pasiskirstyti pareigomis ir pasiekti pergalių, demonstruoja šeimyninis Algio, Arūno ir Aurimo Atkočiūnų ekipažas iš Panevėžio. "Šiemet prie lenktynėms parengto "Land Rover Discovery" vairo sės Arūnas, šturmano vaidmens imsis tėvas Algis, o man teks svarbiausio patarėjo visais varžybų strategijos ir taktikos klausimais vaidmuo", – prieš varžybas pasakojo bekelės maratono debiutantas Aurimas Atkočiūnas.
Greta debiutantų startuos ir tie, kurie gali save vadinti bekelės vilkais. Vienas tokių – Vaidoto Paškevičiaus ekipažas, važiuojantis senutėliu "Nissan Teranno". Šio visureigio ekipažas jau užsitarnavo pripažinimą, kai 2014-aisiais greičiausiai kirto finišo liniją. "Tikimės, kad ir šiais metais mus lydės sėkmė, nes esame visiškai pasirengę šios varžyboms", – užtikrino V.Paškevičius.
Vyras pasakojo, kad visureigių varžybose jis dalyvauja nuo 2007-ųjų. "Bekelės maratonas man labai prie širdies gal todėl, kad jis labai panašus į ralio-reido varžybas. Tai tikras sportininko ištvermės ir technikos patikimumo išbandymas", – tvirtino sportininkas.
Komentaras
Romas Austinskas
LASF prezidentas
Kalba sukasi apie automobilių sportą, tačiau norėčiau pabrėžti ir kitą aspektą – automobilininkai važiuoja valstybės sienos riba, kuri šiandieniame geopolitiniame kontekste yra labai svarbi. Gyvename mažoje valstybėje, tačiau rengdami tokias varžybas ir jose dalyvaudami suprantame, kokia ji kartu ir didelė. Man džiugu, kad automobilių sportas pasiekia ir regionus, ne tik didžiuosius šalies miestus. Lenktynių karavanas važiuos ne per vieną Lietuvos miestą ir miestelį ir kiekviename jų visi besidomintieji šiomis varžybomis galės susitikti, pabendrauti. Manau, kad tai itin svarbu kalbant apie automobilių sporto populiarinimą.
Naujausi komentarai