Juodosios pedagogikos labirinte: į kovą su namų darbais

Mokiniams skirtos namų užduotys sutrikdo taikų šeimos gyvenimą, verčia vaikus meluoti ir neturi jokios pedagoginės naudos, įsitikinęs Vokietijoje gyvenantis rašytojas Arminas Himmelrathas, stojęs į rimtą kovą su namų darbais.

Mokytojo padėjėjo vaidmmuo

Tris vaikus auginantis 48 metų vyras, paties žodžiais sakant, turi 32 metus namų darbų ruošimo patirties. "Jaučiuosi degdradavęs iki mokytojo padėjėjo. Vaikai niekada savo noru nesėdo ruošti namų darbų. Vadinasi, aš turėjau daryti spaudimą. Tai tikrai nėra malonus vaidmuo, ir nemanau, kad mano, kaip tėvo, pareiga perduoti mokytojų grasinimus – jei nepadarysi namų darbų, gausi blogą pažymį. Tai juodoji pedagogika", – sako A.Himmelrathas, apie namų darbų nenaudą parašęs knygą "Namų darbai, ne, ačiū!" ("Hausaufgaben, nein danke!")

Ši juodoji pedagogika, rašytojo teigimu, į melo spiralę įsuka ir vaikus, ir tėvus. Vaikai namuose sako, kad namų darbams nieko neužduota, mokykloje išsisukinėja, kodėl nepadarė pamokų. "Kartais net tėvai daro už vaikus namų darbus. Viena mokytoja man sakė, kad tokių atvejų būna jau antroje klasėje. Tokiais atvejais vaikai taip pat meluoja", – pasakoja rašytojas ir  priduria: "Namų darbai sudrasko namų taiką."

Augindamas savo vaikus A.Himmelrathas ėmėsi profesionaliai nagrinėti namų darbų temos ir pats nustebo sužinojęs, kad apie tai diskutuojama jau ne vieną šimtmetį.

"XV a. mokyklos taisyklėse kalbama apie namų darbus. Nuo 1880 m. periodiškai vis atliekami moksliniai tyrimai, kuriais aiškinamasi apie namų darbų naudą. Patvirtinimo, kad jie yra naudingi mokiniams, neradau niekur. Geriausiu atveju namų darbai tiesiog nekenkia, bet dažniausiai neturi prasmės", – sako A.Himmelrathas.

Jis cituoja Dresdeno pedagogą Gustavą Schanzę, kuris dar 1906-aisiais rašė, kad "namų darbai liaudies mokyklose pedagogikos požiūrių yra beprasmiai". 1958 m. Miulhaimo edukologas Bernhardas Wittmannas atliko eksperimentą: trečiųjų ir šeštųjų klasių mokiniams iš dviejų dalykų nebuvo skiriama namų darbų. Pamatęs rezultatą, mokslininkas padarė išvadą: "Namų užduotys neturi jokios materialinės naudos švietimo kokybei, jos nelėmė moksleivių žinių lygio ir pasirengimo".

A.Himmelratho teigimu, namų darbų aptarimas, išdalijimas ir patikrinimas atima brangų pamokos laiką. Jo nelieka ir sunkumams, kilusiems ruošiant namų užduotis, aptarti. Vaikams susidaro įspūdis, kad jų darbas neturi pasmės.

Didina socialinę nelygybę

Kitas rašytojo pateikiamas argumentas – sociologų nuomonė, kad namų darbai stiprina nelygybę, didina atskirtį tarp skirtingiems socialiniams sluoksniams priklausančių vaikų.

"Namų darbai tampa tėvų problema – būtent ant jų pečių mokytojai perkelia atsakomybės naštą. Ir visiškai nesvarbu, ar kalbama apie nekvalifikuotų darbininkų, ar apie profesorių šeimą. O juk tokia skirtinga kilmė reiškia visiškai skirtingas startines sąlygas. Ir dėl to dažnai mokiniai, kurių žinios atsilieka nuo kitų vaikų pasiekimų, neberuošia namų darbų, o gerai besimokantieji stropiai juos atlieka", – sako A.Himmelrathas.

Tezei, kad kartojimas padeda geriau įsisavinti mokomąją medžiagą, jis taip pat turi kontrargumentą. "Geriausiai mokosi motyvuoti vaikai. Mano vaikai anglų kalbą išmoko geriau už mane, nes žaidė juos ypač dominusį kompiuterinį žaidimą. Jei mokomasi žodžių tik iš baimės būti nubaustam ar gauti blogą pažymį, tai duoda nedaug naudos", – sako jis.

Alternatyva įmanoma

"Įsitikinimas, kad namų darbai yra neatsiejama mokymosi dalis, yra taip giliai įsišaknijęs mūsų pasąmonėje, kad niekas daugiau nebesvarsto, ar jie turi prasmę. Tačiau kad ir ko klaustumėte, visi bus nepatenkinti situacija", – sako rašytojas, siūlydamas alternatyvą namų darbams.

 


Šiame straipsnyje: mokyklamokymasisnamų darbai

NAUJAUSI KOMENTARAI

Monika

Monika portretas
Absoliučiai pritariu. Mokiausi pas vieną geriausių anglų kalbos mokytojų - ekspertę Jadvygą Kovienę. Ji užduodavo namų darbus, bet niekada nepaklausdavo, ar atlikome, todėl po pirmųjų kelių pamokų niekada jų ir neberuošdavome, be to vieną ištisą mėnesį dainuodavome kalėdines dainas ir beveik nebūdavo kitų užduočių pamokų metu - ji išmokė anglų stipriau negu kuris kitas mokytojas. Turėdama tai omeny, kai pati dirbau anglų mokytoja ir mokykloje buvo pasakyta užsienio kalbų mokytojams neužduoti namų darbų, labai noriai sutikau, nes ir šiaip užduodavau retai - tik kartais išmokti dialogą, pasakoti tekstą ar naujus žodžius. Mokiniai labai sėkmingai pamokų metu išmoko net daugiau negu pas kitas mokytojas. Pamokų metu esmė yra sudominti ir užkelti motyvaciją, kad mokiniai norėtų mokytis patys. Ir ne tik pradinukai. Kai mokiniai pradeda tavęs prašyti, kad juos mokytum, ir džiaugtis tave sutikę - jų beveik mokyti nereikia - reikia tik suspėti su jų tempu :)

Buvusi mokytoja

Buvusi mokytoja portretas
Aš manau, kad mokiniai turėtų daugiau išmokti pamokoje, dalyvaujant mokytojui. O mokytojas turėtų pamokoje suspėti ir naują medžiagą išdėstyti, ir ją tinkamai įtvirtinti, kad norintys mokytis mokiniai pamoką suprastų ir nebijotų neaiškumų pasiaiškinti kartu su mokytoju. Per 45 min. mokytojas turėtų ir namų užduotis patikrinti, o jeigu buvo labai daug uždavęs, tai jau ir fiziškai nepajėgus tai padaryti. Tada klausimas, kam reikia tokių namų darbų, kurie yra netikrinami arba tikrinami epizodiškai? Aš manau, kad namų užduotims visų dalykų reikėtų skirti apie 1val -1val.30min. ir ne daugiau, nes mokiniai (tie, kurie tikrai motyvuoti ir siekia viską suprasti ir įsisavinti) pavargsta pamokose, jiems reikia dar palikti laiko įvairiems būreliams ir kitiems maloniems užsiėmimams. Nepamirškime, kad jie dar ir namuose turi savų pareigų prisidėti prie šeimos gerbūvio.

Tomas

Tomas portretas
Keista, kad tos knygos autorius nerado niekur patvirtinimo, kad namų darbai yra naudingi. John Hattie poveikio dydžių lentelėje (apžvelgus 558 tyrimus) namų darbai turi poveikio dydį 0,35. Nėra labai svarbus mokymosi aspektas, bet daro statistiškai tokį patį poveikį, kaip ir pvz. klasės atmosfera! Be to, jie neužima pamokos laiko.
VISI KOMENTARAI 21

Galerijos

  • Bent trumpam pabūti gyvūnu – nauja tendencija tarp paauglių
    Bent trumpam pabūti gyvūnu – nauja tendencija tarp paauglių

    Socialiniame tinkle „TikTok“ tarp paauglių plinta nauja tendencija – užsidėję pūkuotą uodegą, gyvūno veidą imituojančią kaukę vaikai laksto keturiomis. Kai kuriems tai tik pramoga, tačiau daliai jaunuolių tai jau tampa kasdienyb...

    45
  • Šeima – tarsi universitetas, kuriame mokomės iš artimųjų
    Šeima – tarsi universitetas, kuriame mokomės iš artimųjų

    Konfliktai šeimoje, darbe, su partneriu ir vaikais. Nesusikalbėjimas, neįsiklausymas, liūdesys ir pyktis. Santykių kūrimo mokymų ir seminarų autorė, psichologė Ilona Abel sako, kad kai žmogus nebepakelia santykių svorio, yra išeitis. S...

    1
  • O dabar pakalbėkime apie… nieką
    O dabar pakalbėkime apie… nieką

    Kaip dažnai pagaunate save ar kitus sakant: „nieko nenoriu“, „niekas neįdomu“, „viskas gerai“ ir pan.? Ką iš tiesų sako mūsų vartojami žodžiai „niekas“ ir „viskas“? ...

  • Namų darbų ruoša kartu su vaiku – šaunu ar tabu?
    Namų darbų ruoša kartu su vaiku – šaunu ar tabu?

    Prasidėjus mokslo metams, tėvams gali kilti klausimas, kiek jiems būtina įsitraukti į vaiko mokslus: ar padėti ruošti namų darbus, tikrinti, kontroliuoti, priminti ir panašiai. Ši dilema dažnai šeimai tampa aktuali vaikui ti...

  • Stresas ar profesinis perdegimas? Skirtumas gali būti mirtinas
    Stresas ar profesinis perdegimas? Skirtumas gali būti mirtinas

    Ar kada esate patyrę būseną, kai atrodo, jog jau viskas, tiesiog visko per daug, daugiau nebegaliu? Ką tuomet galvojote? Kaip šią būseną apibūdintumėte? Ši tema pradeda straipsnių ciklą „Profesiniai konstruktai“, kuriame ...

    1
  • Terapiniai šunys padeda pamilti knygas
    Terapiniai šunys padeda pamilti knygas

    Nauji mokslo metai kai kuriems vaikams atnešė nemažai nerimo ir baimės, ypač jei jie susiduria su sunkumais mokydamiesi skaityti. Patyrusios kaniterapeutės, lydint auksaspalvei retriverei Brunai ir kavalieriaus karaliaus Karolio spanieliui Lu, vaik...

  • Bendravimas su suaugusiaisiais – esminė vaikų kalbos raidos dalis
    Bendravimas su suaugusiaisiais – esminė vaikų kalbos raidos dalis

    „Suaugusiųjų ir vaikų pokalbiai itin svarbūs ankstyvajam kalbos vystymuisi“, – teigia dr. Eglė Krivickaitė-Leišienė. Vytauto Didžiojo universiteto Humanitarinių mokslų fakulteto Lituanistikos katedros asistentė, Skaitmenini...

  • Mamą ir dukrą suartino sudėtingiausi gyvenimo iššūkiai
    Mamą ir dukrą suartino sudėtingiausi gyvenimo iššūkiai

    Kaip ir kiekvieną rugsėjį, jau 16 metų vėžiu sergančius vaikus globojantis paramos ir labdaros fondas „Mamų unija“ mini auksinio kaspino mėnesį. Už fondo vairo stovinčios mama ir dukra – Eglė Mėlinauskienė ir Justina Žukauskie...

  • Lengvas startas. Kaip padėti pirmokėliui lengviau adaptuotis?
    Lengvas startas. Kaip padėti pirmokėliui lengviau adaptuotis?

    Pirmieji mažylio žingsniai pirmoje klasėje ne visada būna lengvi. Kas lemia pirmokėlio nenorą ar net baimę eiti į mokyklą ir kaip tėvai gali padėti jam įveikti šiuos iššūkius, kalbamės su „Instagram“ paskyros &bdq...

  • Rudens iššūkiai mūsų psichologinei savijautai
    Rudens iššūkiai mūsų psichologinei savijautai

    Rudenėjant daugelis susiduria su neigiamais emociniais ir psichologiniais pokyčiais. Jiems didelę įtaką gali turėti sutrumpėjusios ir vis tamsesnės dienos, grįžimas į mokslus ir darbus, atvėsę orai ir sumažėjęs fizinis aktyvumas. ...

Daugiau straipsnių