- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Išblaškytas vairuotojo dėmesys – viena dažniausių eismo nelaimių priežasčių. Tyrimo duomenys rodo, kad lietuvius kelyje dažniausiai trikdo pašaliniai garsai, plepūs bendrakeleiviai ir transporto priemonėje vaikų keliamas šurmulys.
Apklausė per 1 tūkst.
Vairuotojų blaškymo šaltinius atskleidė draudimo bendrovės „Gjensidige“ užsakymu „Spinter tyrimų“ atlikta reprezentatyvi Lietuvos gyventojų apklausa. Joje dalyvavo daugiau nei 1 tūkst. žmonių.
Tyrimo duomenimis, didžiausią dalį – 28 proc. – vairuotojų labiausiai dirgina pašaliniai garsai. Juos dažniau įvardija vyrai ir didmiesčių gyventojai. 22 proc. Lietuvos gyventojų vairuodami jaučiasi išsiblaškę dėl plepančių bendrakeleivių ar vaikų automobilyje keliamo šurmulio.
„Vairavimas yra atsakinga veikla ir, nors dauguma įgudusių vairuotojų veiksmus, galima sakyti, atlieka automatiškai, jų gebėjimą susikaupti vis tiek veikia daugybė dalykų. Atidumas ir susitelkimas leidžia išvengti ne tik avarinių situacijų, bet ir eismo nelaimių. Esame įpratę įvardyti, kad prastos eismo sąlygos didina nelaimių kelyje skaičių, tačiau vairuotojų nedėmesingumas ir išsiblaškymas, be abejo, taip pat yra svarbus veiksnys, lemiantis saugumą keliuose“, – kalbėjo draudimo bendrovės „Gjensidige“ Žalų departamento vadovė Baltijos šalims Viktorija Katilienė.
Trukdo net kvapai
Nors vairuojant naudoti išmaniuosius įrenginius draudžia ir mūsų šalyje galiojančios Kelių eismo taisyklės (KET), tyrimas rodo, kad 15 proc. Lietuvos gyventojų prie vairo labiausiai blaško mobiliojo telefono garsai. Dešimtadalį mūsų šalies žmonių vairuojant išblaško augintinių veiksmai, 7 proc. – pašaliniai kvapai.
„Vairavimas yra viena didžiausio susikaupimo reikalaujančių veiklų, nors dalis vairuotojų gali ramiausiai susitelkti į kelią, kai automobilyje vyksta šurmulys ir garsūs pašnekesiai ar plyšoja muzika. Vis dėlto didelei daliai žmonių pašaliniai garsai ar plepūs bendrakeleiviai trukdo“, – dėstė psichologė Inga Būdvytytė.
Pasak I. Būdvytytės, svarbus dalykas, kurį privalo prisiminti ir praktikoje taikyti visi vairuotojai, yra taisyklė: „Mano vairas – mano tvarka.“
„Prie vairo turite jaustis komfortiškai ir užtikrintai. Todėl, jei jus blaško pašaliniai garsai, užsitikrinkite tylą. Tyloje lengviau susikaupti, pastebėti, kas vyksta kelyje, nepražiopsoti aplinkinių vaizdų ir garsų iš išorės. Muzikos tikrai galite pasiklausyti namie ar susikaupimo nereikalaujančioje aplinkoje. Jei jus erzina plepūs bendrakeleiviai, turite teisę paprašyti jų pabūti ramiai arba bent jau neįtraukti jūsų į pokalbius“, – patarė psichologė.
Vaikai reikalauja dėmesio
I. Būdvytytė atkreipė dėmesį, kad vaikų šurmulys vairavimą gali paversti tikru pragaru.
„Visi, kam teko važiuoti su atžalomis, žino, kad jos negali ramiai išsėdėti kelionės metu, gausiai reiškia savo poreikius ar turi neatidėliotinų pokalbių automobilyje. Jei keliauja keli vaikai, tikėtina, kad jie susipeš. Dažnai tėvai tokias situacijas sprendžia duodami vaikams išmaniuosius įrenginius, tačiau šis sprendimas – nors ir veiksmingas, bet nenaudingas vaikams. Būtų geriau kelionę su vaikais paversti edukacija – kartu stebėti ir aptarti kelio ženklus, skaičiuoti pravažiuojančias raudonus arba kokios nors kitos spalvos automobilius, įsiminti orientyrus pakeliui, stebėti greitį“, – pasakojo psichologė.
Kalbėdama apie telefono garsus specialistė netaiko išlygų, jos teigimu, šis įrenginys negali būti derinamas su tinkamu vairavimu.
„Išmanusis telefonas turi būti padėtas į šalį. Tikrai nebūtina dirsčioti į žinutes kas kelias sekundes, viską galite padaryti atvykę iš taško A į tašką B. Būkite tikri, kad pasaulis dėl to nesugrius, o jei atrodo, kad sugrius, metas susimąstyti apie priklausomybę nuo ekranų. Ne veltui vairuotojai už naudojimąsi telefonu vairuojant yra baudžiami“, – tvirtino specialistė.
Stresą – šalin
Kvapai, pasak I. Būdvytytės, yra vienas stipriausiai žmogaus pojūčius sužadinančių dalykų.
„Vieni kvapai gali būti malonūs, kiti – trikdyti. Todėl nereikėtų leistis į ilgą kelionę pasikabinus naują, neišbandytą kvapiklį. Kvapai gali dirginti nosies gleivinę, priversti čiaudėti ar net ašaroti, o prie vairo tokie pojūčiai tikrai nepageidaujami“, – perspėjo ji.
Anot psichologės, praktika rodo, kad esminis sklandaus ir stabilaus vairavimo trikdis yra įtampa ir stresas, kilęs dėl neišspręstų klausimų.
„Tokia vairuotojo būsena gali būti susijusi su konfliktais santykiuose ar darbe. Dėl to vairuojant tokiomis aplinkybėmis itin svarbu tikslingai susitelkti ir mąstyti apie situaciją „čia ir dabar“. Rūpesčius palikite už mašinos durų, jei reikia, prieš vairuodami pamedituokite, ramiai pakvėpuokite ir perkelkite mintis nuo neišspręstų rūpesčių prie vairo“, – patarė specialistė.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Apie naujas taisykles paspirtukininkams: tegul kraujas liejasi laisvai44
Seimas ėmėsi iniciatyvos sureguliuoti dabartinę esamą tvarką dėl važiavimo elektriniais paspirtukais. Priimti sprendimai dėl paspirtukų galingumo, paspirtukininkų amžiaus, greičio ribojimo. Taip pat numatyti sprendimai dėl važiavimo elektriniais ...
-
Eismas Jakų žiedinėje sankryžoje: pirmumas įžūlesniems?28
Vairuotojai piktinasi eismo organizavimu Jakų žiedine sankryža – nuo Klaipėdos pusės dauguma vairuotojų į sankryžą bando įsmukti pirmąja eismo juosta, kuri skirta išsukti Šilutės link. Braudamiesi į antrąją juostą, vairuotoj...
-
Seimas: už elektromobilių įkrovimą keliuose teks mokėti2
Seimas leido nuo kitų metų apmokestinti valstybei ar savivaldybėms priklausančias elektromobilių įkrovimo stoteles, taip pat nuo kelių mokesčio atleisti grynuosius elektromobilius ir vandenilio dujomis varomus automobilius, kurių savininkai nėra priv...
-
Naujos taisyklės paspirtukams: leista naudotis nuo 16 metų, šaligatviu važiuoti galės57
Parlamentarai ketvirtadienį patvirtino eismo taisykles elektriniams paspirtukams: jais bus leidžiama važiuoti šaligatviais, jei savivaldybės nenustatys kitaip, tačiau apribotas greitis, vairuoti šią transporto priemonę galės ne jaunesni n...
-
Draudikų atstovas: nauja tvarka dėl teisių vairuotojams gali baigtis didelėmis išlaidomis3
Nuo kitų metų įsigaliosianti tvarka, kai pasibaigus sveikatos pažymos galiojimui bus stabdomas vairuotojo pažymėjimas, gali tapti didžiule socialine problema, sako Transporto priemonių draudikų biuro direktorius Algimantas Križinauskas. ...
-
Savivaldybės siektų griežtesnių taisyklių paspirtukams, bet nenorėtų jų išstumti į gatves8
Seimui siekiant sugriežtinti taisykles elektriniams paspirtukams, savivaldybės sutinka, kad ribojimai reikalingi, tačiau skeptiškai vertina parlamento idėją paspirtukams neleisti važiuoti šaligatviu. ...
-
Ar greičio matuokliai pakeis situaciją keliuose?44
Lietuvoje per parą fiksuojama apie 2,5 tūkst. greičio pažeidimų. Štai pernai greičio viršijimo baudų Lietuvoje skirta už daugiau nei 11 mln. eurų, o per keturis šių metų mėnesius – už 5 mln. eurų. Lietuvos automobilių ...
-
Magistraliniame kelyje – nauja greičio mėgėjų tramdymo priemonė32
Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) dėl eismo saugos įrengė momentinius greičio matuoklius prie Krunos tilto, esančio magistraliniame kelyje A1 netoli Kauno marių. ...
-
Le Mano trasa laukia legendinio „Bentley“2
Kabrioletas „Bentley 3 Litre Sport“, dalyvavęs pirmose 24 valandų Le Mano lenktynėse, turi naują šeimininką. ...
-
Žinovai – apie laureatą: brangus, bet labai geras7
Pirmąkart Lietuvoje surengtą „Metų motociklo“ konkursą laimėjo itališkas motociklas „Ducati Multistrada V4S“, pelnęs iš viso net keturis prizus. ...