- LRT.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Mokslininkų teigimu, tinkamai išnaudojus žmogaus smegenų signalus, galima sumažinti stabdymo kelią ir tokiu būdu pavojingose situacijose išvengti susidūrimo. Mat mūsų smegenys yra pakankamai greitos įvertinti situaciją, tačiau raumenys gerokai vėluoja įgyvendinti smegenų impulsus.
Berlyno Technologijos instituto tyrėjai prie savanorių galvos odos pritvirtino elektrodus ir pasodino juos prie vairavimo modeliavimo aparato, rašoma bbc.co.uk. 18 savanorių buvo paprašyta išlaikyti 20 m. atstumą nuo imituojamo automobilio priešais juos, kuris stabdydavo itin staigiai ir atsitiktiniais intervalais.
Analizuodami vairuotojų smegenų signalus, mokslininkai naudojosi elektroencefalografijos (EEG) metodu. Eksperimento metu paaiškėjo, jog sistema fiksuodavo ketinimą stabdyti 13 šimtųjų sekundės dalių greičiau nei vairuotojas fiziškai imdavo spausti stabdžius.
Iš pirmo žvilgsnio – tai gana nedidelis laiko tarpas, tačiau važiuojant 100 km/h greičiu, mokslininkų skaičiavimais, per tokį laikotarpį automobilis nuvažiuoja 3,66 m. Taigi, jei automobilis imtų stabdyti tuo pat metu, kai tik tokį signalą duoda smegenys, stabdymo kelias važiuojant 100 km/h greičiu sumažėtų 3,66 metrais. Tai jau pakankamai daug.
Informacinių technologijų specialistas, mokslininkas Stefanas Haufe pasakojo, kad yra žinoma, jog kiekvienas ketinimas yra sukuriamas smegenyse, tačiau nuostabu, kaip nesunkiai tai galima pademonstruoti. „Laikas nuo ketinimo sukūrimo iki pirmųjų kojų raumenų judesių gana ilgas“, – komentavo tyrimų vadovas Benjaminas Blankertzas.
Buvo tiriami ir pirmieji savanorių kojų raumenų judesiai, tiksliau patys pirmieji ženklai, kad koja tuoj ims judėti – pagaliau atleis akceleratoriaus ir paspaus greičio pedalą.
Šių tyrimų metu surinkti duomenys leido mokslininkams išanalizuoti EEG informaciją, kad galėtų tiksliai apibrėžti, kuri smegenų dalis yra atsakinga už stabdymą. Vaizdingai tariant, kurioje smegenų vietoje slypi stabdymo „mygtukas“. Tokiu būdu būtų galima kurti automatines sistemas, kurios apeitų „lėtą“ žmogaus kūną – tik gavusi smegenų signalą, valdymo elektronika iš karto imtų įgyvendinti prašomą užduotį.
Fizikos instituto atstovų teigimu, tai pirmas kartas, kada EEG sistema pritaikyta stabdymo problematikai tyrinėti. Anksčiau toks metodas buvo naudojamas padėti paralyžiuotiesiems valdyti kompiuterius, protezus ir invalido vežimėlius. Dabar belieka tokius stabdymo testus atlikti tikrovėje ir laboratorijoje gautus rezultatus palyginti su realiais, už jos sienų gautais duomenimis.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Eismo sąlygas naktį sunkins rūkas
Penktadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, įspėja Automobilių kelių direkcija. 16 val. duomenimis, dėl dulksnos ir silpno lietaus didžiojoje Lietuvos dalyje magistralinių, krašto ir rajoninių kelių dangos buvo šlapios. Klaipėdo...
-
Į ekonomiškiausio titulą pretenduoja ir dyzeliniai, ir hibridiniai automobiliai3
Jau trečią savaitę vykstančiame konkurse „Metų automobilis 2014” vis didesnio šalies gyventojų dėmesio susilaukia ne tik pretendentai į „Tautos automobilį 2014“. Pastaruoju metu, kai degalinėse paliekamos sumos sudaro ...
-
Keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių ir Šešuolių gatvėse
Vilniaus miesto savivaldybė informuoja, kad nuo lapkričio 21 dienos keičiamas eismas Vakarinio aplinkkelio, Sidaronių, Šešuolių gatvėse. Iš Sidaronių g. ir Viršuliškių skg. išvažiavimai bus galimi deši...
-
Šiemet vilkikų sukeltiems eismo įvykiams atlyginti BTA jau skyrė 23 mln. litų
Ne gyvybės draudimo bendrovės BTA duomenimis, per 2013 m. 10 mėnesių vilkikų patiriamoms žaloms atlyginti bendrovė skyrė daugiau kaip 23 milijonus litų. O tai yra 5 procentais daugiau nei pernai tuo pačiu laikotarpiu. Vilkikų eismo įvyk...
-
Rytoj 10 Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių savanoriai dalins gerves ir tulpes4
VŠĮ „Savanorių centras“ rytoj Vilniuje rengs akciją „Labas rytas, Vilniau!“, kurios metu 40 savanorių dešimtyje Vilniaus autobusų ir troleibusų stotelių išdalins 3000 gervių ir tulpių. Pasak centro vadov...
-
Rekonstruos dar vieną transeuropinio tinklo kelio E77 ruožą
"Avesko kelių" įmonių grupei priklausanti kelių tiesimo ir tiltų statybos įmonė "Šiaulių plentas" už 32,867 mln. litų rekonstruos transeuropinį kelią Ryga-Kaliningradas. Automobilių kelių direkcija pranešė, jog...
-
Naktį eismo sąlygas sunkins rūkas
Trečiadienio naktį eismo sąlygas sunkins rūkas, perspėja Automobilių kelių direkcija. Be to, vietomis gali palyti, temperatūra kai kur nukris iki 0 laipsnių. 16 val. duomenimis, antradienį Telšių apskrityje bei Akmenės rajone magistralini...
-
Ar Kauno autobusuose ir troleibusuose – saugu?8
Statistika teigia, kad nusikalstamų veikų viešajame transporte mažėja. Vis dėlto visuomenę vis dar sukrečia ciniški chuliganizmo, vagysčių atvejai, o kartais net kraujo dėmės troleibuso salone. ...
-
Kelių direkcijos vadovas: pavasarį penktadalis kelių gali būti nepravažiuojami
Lietuvos automobilių kelių direkcijos vadovas perspėjo, kad trūkstant finansavimo keliams, kitą pavasarį penktadalis šalies kelių gali tapti nepravažiuojami. Skirmanto Skrinsko teigimu, po 2009 metų ekonominės krizės metinis kelių finansavi...
-
Vakarinio aplinkkelio II etapas užbaigtas, projekto vertė – 211 mln. Lt
Vilniuje Vakarinio aplinkkelio II etapo statybos darbus, pradėtus prieš kiek daugiau nei dvejus metus, rangovams pavyko pabaigti šešiais mėnesiais anksčiau. Automobiliams nuo šiandien jau atverta šešių eismo ...