Vertybinių popierių komisija (VPK) įpareigojo komercinius bankus sustabdyti reklamą, kurioje šie siūlo indėlius su didesnėmis nei rinkoje palūkanomis, tačiau neįspėja apie riziką.
Pastaruoju metu bankai labai aktyviai reklamuoja struktūrizuotus investicinius produktus, kurie pristatomi kaip indėliai. Gyventojams žadamos keliskart didesnės palūkanos už įprastas, jeigu šie dalį savo pinigų padės į terminuotą indėlį, o antrą dalį patikės tam tikram investiciniam fondui. Kuo didesnė dalis lėšų nukreipiama į fondą, tuo didesnės palūkanos žadamos už terminuotą indėlį.
Aktyvi reklaminė kampanija atkreipė VPK dėmesį.
Komisija pradėjo tyrimą ir siekia nustatyti, ar reklama nėra klaidinanti ir ar pagrįstai pabrėžiama galima nauda, t.y. didelės palūkanos, tinkamai neatskleidžiant struktūrizuotų produktų ypatumų ir su jais susijusios rizikos.
Už pažeidimą gresia bauda
Šių metų lapkričio 1 dieną pradėjus veikti Finansinių priemonių rinkų įstatymui, Lietuvoje įsigaliojo nauji informacijos (kartu ir reklamos) apie finansines priemones pateikimo standartai.
Komisija finansų institucijų paprašė pateikti informacijos, reikalingos sprendimui priimti. Tačiau negavusi reikiamos informacijos VPK nurodė sustabdyti šių investicinių produktų reklamą, kol bus priimtas atitinkamas sprendimas.
VPK kol kas neatskleidžia, ar tyrimą pradėjo dėl visų šiuos produktus siūlančių bankų, ar dėl kurio nors vieno.
Tyrimas greičiausiai bus baigtas tik kitąmet. VPK už klaidinančią reklamą bankams gali skirti įspėjimą arba baudą, siekiančią iki 100 tūkst. litų.
Rizikai nelieka vietos
Su investicijomis į fondus susietus indėlius, suteikiančius galimybę gauti didesnes nei terminuotų indėlių palūkanas, siūlo dauguma Lietuvos komercinių bankų, tarp jų ir „Sampo“ bankas.
18 proc. metinių palūkanų už terminuotą indėlį – tokias palūkanas už 6 mėnesių indėlį „Sampo“ bankas siūlo visiems, vieną dalį lėšų skyrusiems indėliui, kitą – vienam kylančių rinkų investiciniam fondui.
„Taip, mūsų bankui teks sustabdyti reklamą, nors reklamuojami investiciniai indėliai nėra naujovė rinkoje. Ir mūsų bankas, ir kiti tokius finansinius produktus platina nebe pirmus metus ir aktyviai reklamavo“, – dienraščiui pripažino „Sampo“ banko atstovas ryšiams su žiniasklaida Rolandas Kajokas.
Pašnekovas akcentavo, kad reklamose nurodyti visų rizikų neįmanoma, tačiau jose pateikiama nuoroda į banko tinklalapį, kur kelbiama visa išsami informacija, tarp jos – ir rizikos rūšys.
Nors šiuo metu vidutinės indėlių palūkanos rinkoje yra mažesnės už metinę infliaciją, Lietuvos gyventojų laikomų terminuotų indėlių suma kasmet didėja ir šiuo metu siekia beveik 12 mlrd. litų. Tai gerokai daugiau nei Lietuvoje išplatintų investicinių fondų portfelis, kuris siekia apie 2,5 mlrd. litų, todėl bankai siekia kuo daugiau gyventojų santaupų pritraukti į investicinius fondus.
Naujausi komentarai