- Eleonora Budzinauskienė, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Bulgarai įvertino Mobilumo paketo poveikį šalies verslo aplinkai ir ekonomikai – transporto įmonių ir jose dirbančių žmonių skaičius susitrauks trečdaliu. Panašus tarptautinio kelių transporto sektoriaus raidos scenarijus regimas ir Lietuvoje.
Tarptautinė audito, mokesčių ir verslo konsultacijų bendrovė „KPMG Bulgaria“ atliko rinkos tyrimą, siekiant išsiaiškinti, kokį poveikį verslo aplinkai turės Europos Sąjungos (ES) suvaržymai transporto sektoriuje pagal vadinamąjį Mobilumo paketą Bulgarijos įmonėms, teikiančioms tarptautines krovinių vežimo kelių transportu paslaugas.
Tyrimas atliktas Bulgarijos tarptautinių vežėjų sąjungos, vienijančios daugiau kaip 560 krovinių vežimo kelių transportu bendrovių, užsakymu.
Poveikio įvertinimas verslo aplinkai atliktas remiantis 2018 metų Bulgarijos tarptautinio kelių transporto sektoriaus statistiniais duomenimis, taip pat atsižvelgiant į numatomus Mobilumo paketo reikalavimus dėl darbo ir poilsio laiko darbuotojų komandiravimo bei kabotažo operacijų apribojimus po 2020 metų.
Tyrėjai nustatė, kad tuo atveju, jeigu visi Mobilumo paketo pasiūlymai būtų įgyvendinti, 36 proc., arba 9200 tarptautines transporto operacijas vykdančių vilkikų, Bulgarijoje turės nutraukti operacijas. Daugiausia tai paveiks mažiausias įmones, kurios naudoja iki 5 vilkikų – jos nutrauks veiklą, arba persikels į kitą šalį, teigiama KPMG išvadose.
Prognozuojama, kad tarptautinio transporto sektoriuje darbo vietų skaičius susitrauks 33 proc. – darbo neteks 14 tūkst. žmonių.
Vertinant poveikį aplinkai dėl priverstinio vilkikų grąžinimo į įmonės įsisteigimo šalį skaičiuojama, kad 53 proc. vilkikų, priverstinai vyksiančių į Bulgariją ir atgal į ES, važiuos nepakrauti. Tokiu atveju Bulgarijos tarptautinis kelių transporto sektoriaus CO2 emisijos padidės 88,5 tūkst. tonų, arba 3 proc., o šiltnamio efektą sukeliančių viso transporto emisijų kiekis išaugs 1 proc.
Prognozuojama, kad vien dėl reikalavimo grąžinti vilkiką į įmonės registracijos šalį per 2020-2023 metus Bulgarijos įmonės neteks 509 mln. eurų pajamų.
Bendras Mobilumo paketo poveikis – 17 proc. sumažėjusios Bulgarijos transporto sektoriaus pajamos, kurios sudaro 1 proc. šalies BVP. KPMG daro prielaidą, kad kitoms periferinėms šalims, pavyzdžiui, Rumunijai ir Lenkijai, pasekmės bus labai panašios.
Tarptautinio transporto ir logistikos aljanso (TTLA) generalinio sekretoriaus Tomo Jurgelevičiaus teigimu, Mobilumo paketo pasekmės Lietuvai gali būti rimtesnės, nei kaimyninėse periferinėse šalyse, kadangi per pastaruosius penkerius metus pagal tarptautinių krovinių pervežimo rinkos augimą, tarptautinių transporto operacijų skaičių ir investicijas į materialųjį turtą Lietuva gerokai pranoko ES vidurkį.
Pasak T.Jurgelevičiaus, vertinant Bulgarijos ir Lietuvos situacijas, būtina atkreipti dėmesį, kad Lietuvos vežėjų indėlis į šalies ekonomiką yra nepalyginamai didesnis. Aljanso duomenimis, Lietuvos autoparką sudaro 47,4 tūkst. transporto priemonių, vykdančių tarptautines transporto operacijas, kai tuo tarpu Bulgarijos – 25,8 tūkst. Lietuvoje šiame sektoriuje dirba apie 79,1 tūkst. darbuotojų, o Bulgarijoje – 42,5 tūkst.
„Mobilumo paketo poveikis Lietuvos ekonomikai su didžiuliu kelių transporto sektoriumi ir beveik penktadaliu mažesniu nei Bulgarijos BVP, būtų ypač skausmingas, – sako T.Jurgelevičius. Jeigu darytume prielaidą, kad Lietuvoje tarptautinio kelių transporto sektorius dėl Mobilumo paketo reikalavimų trauksis apie 17 proc., tai galėtume kalbėti apie 1,5 proc. šalies BPV susitraukimą“.
TTLA vienija didžiausias šalies transporto ir logistikos įmones, kurių bendra apyvarta siekia per 80 proc. Lietuvos krovininio kelių transporto apyvartos. Dabartinės asociacijos narės – išskirtinai tarptautinio krovinių transporto įmonės, veiklą vykdančios ne tik Lietuvos, bet ir Europos, Azijos bei kituose regionuose.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
G. Skaistė: dėl didesnės Lietuvos banko įmokos į biudžetą reikia ECB pozicijos
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad norint padidinti Lietuvos banko (LB) įnašą į valstybės biudžetą, reikia gauti Europos Centrinio Banko leidimą. ...
-
Muitinė tikrina I. Vėgėlės šeimos valdomos „Vilpros“ veiklą, finansinę apskaitą3
Muitinės departamentas, reaguodamas į žurnalistų kolektyvo „Biuro“ tyrimą „Kandidatas ir kondyškės“, ėmėsi tikrinti kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos valdomą įmonę „Vilpra“, prane&scaro...
-
Konkurencijos taryba: viešų elektromobilių stotelių plėtra be viešų konkursų – neskaidri
Siūlymas leisti savivaldybėms viešų elektromobilių įkrovimo stotelių rangovus atrinkti be viešojo konkurso mažintų tinklo plėtros skaidrumą, iškreiptų konkurenciją, teigia Konkurencijos taryba, įvertinusi Susisiekimo ministeri...
-
Sunaikinus Jonavoje rastą sprogmenį, atnaujintas traukinių eismas2
Jonavoje šalia geležinkelio tilto ketvirtadienio rytą aptikus sprogmenį ir sustabdžius traukinių eismą, popiet objektas sunaikintas, eismas atnaujintas. ...
-
LEA: Lietuvoje pabrangus benzinui, Lenkijoje jis kainuoja centu pigiau1
Praėjusią savaitę benzinui brangus 0,3 proc., pirmą kartą nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio Lenkijoje jis kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Tuo metu dyzelino kaina per savaitę mažėjo 0,6 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Nausėda pasisakė apie I. Vėgėlės šeimos verslui mestus kaltinimus32
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad šalies vadovo posto siekiantis advokatas Ignas Vėgėlė turėtų pats paaiškinti situaciją dėl mestų įtarimų jo šeimos valdomai įmonei „Vilpra“. ...
-
Konkurencijos kaina Lietuvoje: prarado 20 investuotojų, pasigenda aukštųjų technologijų darbuotojų1
Pernykštis užsienio investicijų Lietuvoje rekordas gali būti nepakartotas. Investuotojai ant kulno apsisuka visai ne dėl karo baimės. ...
-
Institucijos sutarė stiprinti ir plėsti gynybos inovacijas1
Šalies institucijos sutarė dar labiau stiprinti gynybos inovacijas – bus sudarytos sąlygos Lietuvos gynybos pramonei kurti aukštos pridėtinės vertės produktus, taip skatinant naudoti mokslo potencialą ir stiprinant verslo ir kariuomen...
-
Agentūra „Investuok Lietuvoje“ perspėja apie naująją realybę
Prasčiau už kaimynines valstybes pagal ES pažangos indekso rodiklius vertinamai Lietuvai reikia didinti produktyvumą, stiprinti regionų ekonominę specializaciją ir lygiuotis į Šiaurės šalių ekonomiką, įspėja agentūros „Investu...
-
Gynybos, aukštųjų technologijų pramonės įmonėms – 850 mln. eurų paskolų
Įmonių investicijoms į aplinkai palankias technologijas, aukštos pridėtinės vertės produktus, gynybos ir saugumo pramonę Vyriausybė skiria 850 mln. eurų paskolų. Įmonės ar jų grupės galės gauti iki 150-250 mln. eurų paskolų rinkos sąly...