„Pastaraisiais metais jaučiame, kad lietuviai iš naujo žadina, vis labiau jaukinasi lietuviškas tradicijas. Pastebime tikrą lietuviško maisto ir kitų lietuviškų prekių renesansą. Auga lietuviško maisto paklausa, o stengdamiesi patenkinti pirkėjų poreikius, tiek mes, tiek tiekėjai tradiciniams patiekalams suteikiame vis naujų, įdomesnių, modernesnių skonių. Ne tik maisto, bet ir kituose – pramonės prekių, drabužių – skyriuose auga ir lietuviškų prekių paklausa, ir pasiūla. Pastebėjome, jog ir tautinių vėliavų, kitos nacionalinės atributikos kasmet nuperkama vis daugiau,“, – sako Kristina Meidė, „Maximos“ generalinė direktorė.
Visas dėmesys artimiesiems
Net 72 proc. apklausos dalyvių patvirtino, kad šventinės lietuviškos tradicijos vėl tampa madingos. Jie papročius išlaiko ar iš naujo prikelia gamindami tradicinius patiekalus, prisimindami Kūčių ir šv. Kalėdų kilmę bei prasmę, žaisdami tradicinius, senovinius žaidimus. Nemaža dalis tokių, kurie namus puošia tradicinėmis lietuvių puošmenomis – šiaudais ar bičių vaško žaisliukais.
Kaip ir ankstesniais metais, švenčių metu prioritetą apklausos dalyviai teiks laikui su artimaisiais. Galėdami rinktis kelis atsakymų variantus, 83 proc. apklaustųjų nurodė būsiantys su šeima, 41 proc. ruošiasi lankyti gimines kituose miestuose, o 27 proc. susitiks su draugais ir pažįstamais. Daugiau žmonių nei pernai ruošiasi apsilankyti teatre, kine ar koncerte bei eiti į bažnyčią.
Susėdę prie šventinio stalo, kaip ir anksčiau, absoliuti dauguma lietuvių bendrauja su artimaisiais (91 proc.). Septyniais procentiniais punktais sumažėjo prie stalo besikeisiančių dovanomis (iki 68 proc.), o žiūrinčių televizorių skaičius smuko rekordiškai, net penktadaliu – jų liko 41 proc.
Taip pat per šventes lietuviai žaidžia su vaikais, prisimena tradicinius žaidimus ir būrimus, išsitraukia stalo žaidimus.
Šventiniam stalui ieško naujovių
Didelį dėmesį per Kūčias ir Kalėdas lietuviai skiria šventiniam stalui. Tam planuojamos išlaidos išliks panašios kaip ir pernai: 43 proc. numato skirti 50–100 eurų, 24 proc. ketina išleisti 31–50 eurų, 16 proc. apklaustųjų – daugiau nei 101 eurą.
Nors net 93 proc. apklaustųjų nurodė, kad visą maistą ar didžiąją jo dalį gamins patys, pardavimų duomenys rodo, kad lietuviai vis dažniau renkasi jau pagamintus patiekalus.
Pirkėjai šventiniam stalui renkasi ir netradicinius patiekalus. Pavyzdžiui, bolivinių balandų salotas su vytinta elniena ir konservuotomis kriaušėmis, paštetą su antiena, mangų tyre ir pistacijomis, o užtepėlių mėgėjai galės išmėginti sūrio ir raudonųjų bolivinių balandų skonį. Šiemet madinga derinti netradicinius skonius, įtraukti sveikesnių, „lengvesnių“ ingredientų, gaminiams pritaikyti nestandartines geometrines formas, atsisakyti gausios patiekalų puošybos.
Lietuviškas saldumynų gamintojas „Vilniaus pergalė“ taip pat fiksuoja pokyčius rinkoje.
„Pastaraisiais metais, rinkdamiesi šventinius saldumynus, pirkėjai ieško naujovių – skanių ir kartu originalių dovanų. Be abejonės, naujovių poreikis persimeta ir į neragautų skonių paieškas. Taip pat fiksuojame, jog pastaruoju metu pirkėjai mieliau renkasi mažesnių, subtilesnių formų saldainių rinkinius, dažnas – rankų darbo saldainius“, – dalinasi Justas Razmus, „Vilniaus pergalės“ rinkodaros vadovas.
Mažiau daiktų, daugiau jausmo
Kokios Kalėdos be dovanų? Jų tiek pat kiek pernai ketina pirkti 58 proc., daugiau dovanoti ketina 17 proc., o mažiau – 22 proc. lojalių klientų.
Užtat atsirado daugiau tokių, kurie dovanoms planuoja skirti daugiau pinigų: 37 proc. joms numatę 51–100 eurų, 25 proc. skirs 101–200 eurų, dar dešimtadalis – daugiau nei 201 eurą, o likusieji tikisi sutilpti į mažesnę nei 30 eurų sumą.
Akivaizdi šių metų tendencija – apklaustieji stengiasi dovanoti mažiau daiktų – smulkmenų, interjero detalių, knygų ar buitinės technikos – bet daugiau pramogų ar patirtis kuriančių dovanų, tokių kaip masažai, bilietai į renginius ir įvairios pramogos. Taip pat padaugėjo tokių, kurie ketina dovanas gaminti patys, savo rankomis.
Vis tik pačios populiariausios dovanos – valgomos. Jas apklaustieji teigia perkantys prekybos centruose.
Dovanomis gyventojai pradeda rūpintis iš anksto – dauguma jas perka likus mėnesiui (68 proc.) ar bent dviem savaitėms (21 proc.) iki švenčių.
Namams puošti – šimtai idėjų
O kad švenčių laukti būtų smagiau, lietuviai puošia ne tik eglutes ar šventinius stalus, bet ir visus namus. Dauguma apklaustųjų yra praktiški ir naudoja turimus papuošimus, papildydami atsargas naudomis, madingomis ar trūkstamomis dekoracijomis.
„„Šių metų akcentas – šviesios, balta ir aukso, spalvos. Per keletą sezonų įsitikinome, kad kokios bebūtų bendros tendencijos, šios spalvos visada išlieka populiarios, kaip ir klasikinis derinys: raudona, tamsi vyšninė ir auksinė. Pastebime, kad pirkėjai ieško įkvėpimo, kaip pritaikyti tendencijas praktiškai“, – sako V. Drulienė.
Lojalių „Maximos“ pirkėjų apklausoje 2017 m. lapkričio 14–17 d. dalyvavo 1043 respondentai.
Naujausi komentarai