„Eilinė isterijos dozė lietuvių bei Lietuvos atžvilgiu, bet, džiaugiuosi, niekas dar nešaudo, nemuša, nepadeginėja“, – kalbėjo Kaliningrado lietuvių bendruomenės pirmininkas Sigitas Šamborskis.
Lietuvos geležinkelių duomenimis, naujos sankcionuojamos prekės sudaro 15 proc. visų per Lietuvą į Kaliningradą geležinkeliais gabenamų krovinių. Daugiausiai, 9 proc., sudaro juodieji metalai, cementas – 3 proc., alkoholis – 1,4 proc., o medienos produktai – 0,6 proc.
„Manau, kad tai yra sunkai sukontroliuojama. Gali būti netgi taip, kad rusai padidins leidžiamų krovinių kiekį per Lietuvą, o tie kroviniai, kuriems taikomos sankcijos, jie keliaus į Baltijos jūrą. Galbūt ilgai, sunkai ir brangiai. Galiausiai tas srautas bus toks, kaip iki šiol“, – pasakojo Vilniaus Pramonės ir verslo asociacijos prezidentas Sigitas Besagirskas.
Per Lietuvą važiuojantiems Rusijos traukiniams į Kaliningradą ir iš jo dar kovo mėnesį planuota sraigtasparnių palyda, tačiau vidaus reikalų ministrė jau tada sakė, kad visko sužiūrėti nepavyks.
„Pakiltų sraigtasparniai ir lydėtų traukinį viso tranzito metu. Galbūt ne kiekvieną traukinį, reikėtų susidėlioti atitinkamą algoritmą bei rizikas“, – kovo pabaigoje kalbėjo Vidaus reikalų ministrė Agnė Bilotaitė.
Kaliningrado tranzitą telefonu suskubo aptarti Aleksandras Lukašenka ir Vladimiras Putinas, tačiau kol kas jų viešos reakcijos nėra, o Kaliningrado gubernatorius jau garsiai kalba apie bausmę Lietuvai. Ją išplatino „Telegram“ kanale.
„Kaip atsakomąją priemonę siūlome visiškai uždrausti prekių judėjimą (įskaitant tranzitines prekes iš trečiųjų šalių) tarp trijų Baltijos valstybių ir Rusijos (išskyrus Kaliningrado sričiai). Tai leistų dirbti jūrų vežėjams ir suteiktų darbo vietų Kaliningrado uostams, kurie smarkiai nukentėjo dėl ES taikomų apribojimų. Be to, būtina nustatyti jūrų tarifą tokio paties dydžio, kaip ir geležinkelių tarifas“, – rašė Kaliningrado gubernatorius Antonas Alichanovas.
Visas LNK reportažas – vaizdo įraše:
Tokie grasinimai Lietuvos verslui reikštų milijoninius nuostolius.
„Keli šimtai milijonų. Tai yra ženklios sumos, tai – mums nuostolis, nes žinome, kad mūsų transporto verslas yra lyderis Europoje“, – teigė „Linavos“ generalinis sekretorius Zenonas Buivydas.
Tačiau Vyriausybė kalba, kad sankcijos neskaudės Lietuvai tiek, kiek pačiam Kaliningradui.
„Tiesioginių ekonominių pasekmių mes nelabai matome, nes Lietuva energetikoje šiuo metu neturi kokių nors reikšmingų ekonominių santykių“, – kalbėjo Ekonomikos ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė.
Per Lietuvą vykdavo 605 tūkst. tonų rusiškų krovinių kelių transportu ir dar devynis kartus daugiau geležinkeliais. Kaliningradas jau jaučia dalies prekių stygių.
Tai yra parodoma kaip dar vienas nesusišnekėjimas tarp Lietuvos ir Europos Komisijos. Bandoma pateikti, kad ES yra žlunganti organizacija.
„Buvo visiškai išpirkti virduliai bei smulki buitinė technika, jos tiesiog neliko ir dar kol kas neatsirado“, – pasakojo S. Šamborskis.
Iki šiol neaišku, ar nebus taip, kad skaudančias sankcijas teks tikslinti. Lietuva dar nesulaukė Europos Komisijos išaiškinimų dėl ankstesnio prekių gabenimo draudimo. Tačiau Briuselio koridoriuose kalbama, kad tikriausiai jų ir nebus.
„Komisija nebesiruošia ieškoti kokio nors papildomo išaiškinimo, o yra galvojama apie septintąjį sankcijų paketą, kuriame kas nors dėl tranzito gali būti sudėliota kitaip, negu galioja dabar“, – kalbėjo europarlamentaras Andrius Kubilius.
Šią situaciją savo propagandai bando išnaudoti Rusija.
„Tai yra parodoma kaip dar vienas nesusišnekėjimas tarp Lietuvos ir Europos Komisijos. Bandoma pateikti, kad ES yra žlunganti organizacija“, – teigė Lietuvos kariuomenės strateginės komunikacijos departamento analitikė Dominyka Daškevičiūtė.
Yra ir daugiau melagienų, kurias Lietuvai tenka atremti. Analitikė sako, kad nuo birželio 17 dienos, įsigaliojus ketvirtajam sankcijų paketui, Rusijos propaganda prieš mus tiesiog plūsta.
„Informacinėje erdvėje yra didžiulis srautas. Galima sakyti, kad išaugo trečdaliu“, – tęsė D. Daškevičiūtė.
Rugpjūčio 10 dieną įsigalios dar vienas draudimas tranzitu vežti anglį bei kitą kietąjį iškastinį kurą, o nuo gruodžio 5 dienos – rusišką naftą ir jos produktus.