Kinijos verslininkai pasiryžę pigiomis prekėmis europiečius aprūpinti net po mirties. Pastaruoju metu į Lietuvą plūsta gatavi antkapiai iš Kinijos. Šie gaminiai daug pigesni už karelišką ar švedišką granitą, o lietuvių meistrams telieka ant paminklo iškalti raides. Tačiau tokia galimybė žavi ne visus verslininkus ir ne visus užsakovus.
Širvintų r. įsikūrusi „Teco“ – pagrindinė bendrovė Lietuvoje, kiniškais antkapiais prekiaujanti urmu. Akmens apdirbimo ir pardavimo įmonėms bendrovė parduoda beveik gatavą produktą – iš Kinijos atplukdytus įvairaus dydžio, formų ir spalvų granito paminklus, kuriuos telieka galutinai pritaikyti klientui. Užrašomos raidės, galbūt įkomponuojamas kryžius ar koks nors kitas lietuvių kapinėms būdingas akcentas. Didmenininkai už gaminį sumoka maždaug 400 litų, o jo mažmeninė kaina būtų gerokai didesnė – per 700 litų.
Pasak „Teco“ direktorės Stanislavos Norušienės, nuo sausio pradėjusi veiklą ir antkapius vežanti tik iš Kinijos bendrovė individualiems užsakovams paslaugų neteikia. Krovinys laivu į Lietuvą konteineriais gabenamas du mėnesius ir dar ilgiau. Kelias ilgas: aplink Afriką, Indijos ir Atlanto vandenynais, Baltijos jūra. Pakeliui dalis krovinių perkraunama keliose šalyse. Kiekvienoje „Teco“ bendrovę pasiekiančioje siuntoje – trys keturi konteineriai, vieno svoris – maždaug 24 tonos.
Firmos išlaidos – paslaptis
„Mūsų atsivežtą produkciją perka maždaug pusšimtis klientų. Kiniškas granitas dabar Lietuvos paminklinių antkapių rinkoje sudaro maždaug 50 proc. Lietuvoje trūksta šį darbą gebančių dirbti specialistų, tad importas iš Kinijos iš dalies užpildo šią spragą“, – apie komercinius dalykus pasakojo bendrovės vadovė. Kinijoje darbo jėga pigi, tad vietos antkapių įmonės mielai parduoda savo produkciją lietuviams.
Paklausta, kiek kainuoja vežimo paslaugos ir ar bendrovei apsimoka iš taip toli vežti gaminius, „Teco“ direktorė atsakyti nepanoro. Tai firmos paslaptis. S.Norušienė neneigė: jei neapsimokėtų ir verslas būtų nuostolingas, jis nebūtų plėtojamas.
Brokuotus gaminius pakeičia
Iš Kinijos į Lietuvą atgabenama daugiau kaip 150 paminklų modelių, kuriuos iš katalogų atsirenka firmos vadovai. Mūsų tautiečiams siūlomi juodos, pilkšvai melsvos ir tamsiai raudonos spalvos antkapiai. Pastarąjį, dar vadinamą indėnų Aurora, kinai atsiveža iš Indijos. Patys pigiausi – juodos spalvos gaminiai. Į Lietuvą atsivežama ir tokių pačių atspalvių paminklinių tvorelių, kampų, kitų kapų puošmenos detalių.
Bendrovės vadovė pripažino, kad ne visi iš Kinijos atkeliavę antkapiai būna kokybiški. „Kinus reikia įsprausti į tam tikrus rėmus, iš jų pareikalauti. Jei atsitinka taip, kad brokuotas gaminys patenka klientui, jį priimame atgal ir pakeičiame kokybišku“, – apie bendravimo su vartotojais subtilybes pasakojo bendrovės vadovė.
Investuoja daug lėšų
Verslininkai tikina, kad kiniškas granitas atlaiko visus Lietuvos klimato svyravimus, yra atsparus temperatūros pokyčiams. Abejojantys šios šalies produkcija gali rinktis paminklinį antkapį iš švediško, kareliško ar ispaniško granito. Tačiau šie gaminiai kainuos 30 ir daugiau procentų brangiau.
Tai patvirtino ir Vilniaus granito ir marmuro centro „Amžinasis akmuo“ direktorė Rasa Kuprijanovienė. Jai lankantis tarptautinėse parodose ir mugėse nekart teko įsitikinti, kad kinų granitinis akmuo paklausus visoje Vakarų Europoje. Daugelyje Europos šalių pastaraisiais metais antkapių gamyba prarado pozicijas, pavyzdžiui, Vokietijoje ji sumažėjo net 70 proc. Tad ir čia kinai stengiasi užpildyti nišą.
Milijardinės šalies pramonininkai intensyviai eksportuoti antkapius pradėjo maždaug 2001 m. ir dabar jais aprūpina daugelį pasaulio šalių. Pastaruoju metu, pasak pašnekovės, į antkapių gamybą Kinijoje investuojamos didžiulės užsienio partnerių, tarp jų ir amerikiečių, lėšos.
Padidino kainą
„Kinijoje pagamintus antkapius atsivežame patys, be tarpininkų. Pirmą kartą tai pabandėme daryti prieš šešerius metus, ir kokybe nenusivylėme. Antkapiai iki šiol nepraradę savo išvaizdos“, – gaminių pranašumus vardijo direktorė.
Bendrovei „Amžinasis akmuo“ antkapius tiekia Chijameno srityje dirbantys gamybininkai. Prieš pasirašydami sutartis su tiekėjais vilniečiai smulkiai išsiaiškino visas technines sąlygas, kokybės parametrus ir reikalauja, kad partneriai jų laikytųsi. Kinijos antkapių gamintojai, pasak firmos vadovės, nuo šių metų dirbinių kainą pakėlė 30 proc.
„Dabar už dolerius prekių mums neparduoda, prašo atsiskaityti eurais“, – atskleidė ir tokius finansinius susitarimus R.Kuprijanovienė. Pati populiariausia tarp Lietuvos vartotojų – juoda granito spalva. „Amžinasis akmuo“ klientams siūlo ir granitinius akmenis iš Švedijos, Ispanijos, net Brazilijos. „Prieš dešimt metų žmonės paminklus rinkosi pagal kainą, dabar renkasi tai, kas patinka. Kuo didesnė įvairovė, tuo geriau. Žinoma, pensininkai keturių tūkstančių už antkapį nemokės. Juos tenkina ir keturis ar penkis šimtus litų kainuojantis kiniškas akmuo“, – sakė direktorė.
Lengviausiu keliu neina Kauno bendrovė „Akmelita ir Ko“ kiniškų antkapių klientams nesiūlo. „Firmos architektai yra kategoriškai nusistatę neįsileisti šių gaminių. Kiniški antkapiai pernelyg išdailinti, nublizginti, kartais primena kičą. Žmonėms atimama galimybė rinktis. Mūsų kraštui tokio stiliaus antkapiai netinka“, – taip kinišką produkciją įvertino bendrovės direktorius Artūras Makackas. Jo teigimu, tai, kad prie kiekvienų kapinių šių gatavų antkapių siūlo net kelios bendrovės, byloja apie tikrą kiniškos produkcijos antplūdį. Juos pardavinėjančios įmonės esą eina lengviausiu keliu.
Bendrovėje „Akmelita ir Ko“ didžiausios paklausos sulaukia suomiškas, kareliškas, švediškas granitas. Dažniausiai antkapiai gaminami pagal firmos architektų siūlomus projektus, atliekami ir individualūs užsakymai.
Naujausi komentarai