- Roma Pakėnienė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Vyriausybinė strateginių įmonių sandorius tikrinanti komisija užkirto kelią dviem privačioms krovinių geležinkeliais vežimo bendrovėms – „LGC Cargo“ ir „Gargždų geležinkeliui“ – vežti per Lietuvą „Belaruskalij“ trąšas.
Šios įmonės, kaip ir anksčiau, tikina negalinčios ir neketinančios to daryti.
„Priimtas sprendimas su labai aiškiom rekomendacijom visoms sandorių šalims siekiant užtikrinti, jog vykdomi sandoriai nekeltų rizikų ir grėsmių nacionalinio saugumo interesams“, – atsakyme BNS nurodė Vyriausybės spaudos tarnyba, atsakydama į klausimą, ar priimtas komisijos sprendimas dėl „LTG Infra“ sutarčių su „Gargždų geležinkelio ir „LGC Cargo“.
„Lietuvos geležinkelių“ (LTG) antrinė įmonė „LTG Infra“ dar pernai gruodį kreipėsi į vyriausybinę komisiją, prašydama dar kartą įvertinti sutartis su „LGC Cargo“ ir „Gargždų geležinkeliu“ dėl joms skirtų geležinkelių pajėgumų 2021-2022 metų tvarkaraščiui.
Lietuvos geležinkelių įmonių asociacijos direktorius ir privačios vežėjos „LGC Cargo“ atstovas Tomas Keršis BNS patvirtino, kad įmonė gavo komisijos išvadą, tačiau išsamiau jos nekomentavo.
„Tai nieko nekeičia, tai susiję su tuo pačiu „Belaruskalij“, kad nebus „Belarusikalij“ krovinio. Mes vežėjai esam ir liekam, 2021-2022 metų grafike niekas nesikeičia, kaip neturėjom pajėgumų nuo sienos (su Baltarusija – BNS), taip ir neturim, mes jų ir neprašėm, nes nėra susitarimų (su Maskvos ir Minsko geležinkelių institucijomis – BNS). Įdėti tie patys saugikliai dėl „Belaruskalij“, – sakė T. Keršis.
Pasak jo, „Lietuvos geležinkeliams“ netekus „Belaruskalij“ trąšų ir atsilaisvinus geležinkelių pajėgumams, „LGC Cargo“ kol kas neprašė papildomų, arba paskutinės minutės pajėgumų.
Tai nieko nekeičia, tai susiję su tuo pačiu „Belaruskalij“, kad nebus „Belarusikalij“ krovinio.
„Jeigu turėsime kažkokį variantą, tai, aišku, kreipsimės ir prašysim pajėgumų paskutinės minutės, nes akivaizdu, yra laisvų pajėgumų. Galvoju, kad turėtų duoti, bet kol kas nieko nedarėm dėl to“, – sakė T. Keršis.
Jo teigimu, „LGC Cargo“ daugiausia gabena krovinius iš Rusijos per Latviją į Lietuvą. Tiek ši įmonė, tiek ir „Gargždų geležinkelis“ neturi galimybių vežti krovinius tranzitu per Lietuvą.
T. Keršis anksčiau BNS yra sakęs, kad perimti baltarusiškų trąšų gabenimą kliudo dvi techninės kliūtys: informacinių mainų susitarimas tarp buvusių NVS ir Baltijos šalių geležinkelių, pagal kurį prisijungti prie sistemos gali tik „Lietuvos geležinkeliai“, be to, tik antrinė LTG bendrovė „LTG Cargo“ turi susitarimą su Baltarusijos geležinkeliais dėl vagonų priėmimo ir perdavimo pasienio ruože.
Susisiekimo ministras Marius Skuodis yra sakęs, kad nėra garantijų, jog baltarusiškų trąšų vežimas per Lietuvą sustos „Lietuvos geležinkeliams“ nutraukus sutartį su JAV sankcionuota „Belaruskalij“.
Pasak jo, Lietuvoje yra apie 10 licencijas turinčių įmonių, kurios teoriškai galėtų perimti „Belaruskalij“ trąšų gabenimą, be to, tai galėtų padaryti ir ekspedijavimo bendrovės.
Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisija svarstė ir „Lietuvos geležinkelių“ prašymus vežti „Belaruskalij“ krovinius pagal įmonių „Lit Salt Trade“, „Belintertrans Baltik“, „Belintertrans“, „Belkali-Migao“ ir „Belorusskaja kalinaja kompanija“ (BKK) paraiškas, tačiau jos sprendimas neskelbiamas.
„Komisija atlieka atskirų „Lietuvos geležinkelių“ pateiktų vežimo organizavimo sutarčių patikros procedūras pagal Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymą – konkrečių įmonių nenurodome“, – rašoma BNS atsiųstame Vyriausybės komentare.
LTG sausio pabaigoje pranešė, jog netenkins kitų užsakovų prašymų vežti „Belaruskalij“ krovinius, kol neturės vyriausybinės komisijos išvados.
Iki 11 mln. tonų „Belaruskalij“ trąšų per metus Klaipėdos uoste iki vasario krovusio Birių krovinių terminalo (BKT) krantinės nuo vasario 10 dienos yra tuščios.
„Belaruskalij“ tranzitas nuo sienos su Baltarusija iki Klaipėdos uosto vyko ilgiau nei dešimtmetį, jis nutrauktas vasario 1-ąją, Vyriausybei patvirtinus, jog iki 2023 metų pabaigos turėjusi galioti sutartis tarp „Lietuvos geležinkelių“ ir „Belaruskalij“ neatitinka šalies saugumo interesų.
Tai padaryta pernai gruodį įsigaliojus „Belaruskalij“ paskelbtoms Jungtinių Valstijų sankcijoms.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimo komitetas: subsidija jaunos šeimos būstui neturi būti siejama su vaikų skaičiumi
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas antradienį nutarė, kad valstybės subsidija jaunoms šeimos, regionuose įsigyjančioms būstą, neturi priklausyti nuo vaikų skaičiaus. ...
-
EIMIN skiria beveik 35 mln. eurų projektų įgyvendinimui
Ekonomikos ir inovacijų ministerija skiria beveik 35 mln. eurų finansavimą 35 projektams, numatomiems įgyvendinti Vidurio ir vakarų Lietuvos regione, pagal priemones „Inopažanga“ ir „Inobranda“. ...
-
M. Skuodis ragina kelių projektų finansavimui pasitelkti viešojo ir privataus sektorių partnerystę
Siekiant užtikrinti valstybinės reikšmės kelių infrastruktūros projektų įgyvendinimą, susisiekimo ministras Marius Skuodis ragina pasitelkti viešojo ir privataus sektorių partnerystės (VPSP) modelį. ...
-
Lietuvos pramonė sausį–kovą augo 0,1 proc.
Pramonės produkcijos vertė Lietuvoje sausį-kovą siekė 8,7 mlrd. eurų (to meto kainomis) ir, palyginti su 2023 metų tuo pat laiku, augo 0,1 proc. (palyginamosiomis kainomis). ...
-
Patarėjas: prezidentas – už progresyvumą didinant mokesčius gynybai9
Prezidento vyriausiasis patarėjas Frederikas Jansonas sako, kad šalies vadovas pasisako už progresyvumą didinant mokesčius šalyje gynybos finansavimo reikmėms. ...
-
Šilumininkas pasakė, kokia temperatūra turi būti patalpose: kitaip pažeidžiamos žmogaus teisės14
Dėl atšalusių orų Vilniui ir didelei daliai kitų šalies savivaldybių atnaujinus arba tęsiant šildymo sezoną, Lietuvos šilumos tiekėjų asociacijos prezidentas Valdas Lukoševičius sako, kad patalpų šildymas ne...
-
G. Nausėda su „Invegos“ vadovu aptars priemones gynybos pramonei, Ukrainos atstatymui
Prezidentas Gitanas Nausėda antradienį susitiks su Nacionalinės plėtros įstaigos „Investicijų ir verslo garantijos“ („Invega“) vadovu Dainiumi Vilčinsku. ...
-
Seimas svarstys naują paramos jaunoms šeimoms būstui įsigyti tvarką
Seimas svarstys, ar jaunoms šeimoms ir toliau leisti su valstybės parama įsigyti būstą aplink Vilniaus, Kauno, Klaipėdos didmiesčius esančiose savivaldybėse nustatant kai kuriuos barjerus. ...
-
Seimas priėmė palankias pataisas „Rheinmetall“ investicijoms1
Seimas sudarė palankias sąlygas dideliems vietos bei Vakarų gamintojams, įskaitant Lietuvoje gamyklą ketinančią statyti Vokietijos karinės pramonės milžinę „Rheinmetall“, greičiau ir paprasčiau statyti gamyklas. ...
-
G. Skaistė: į svarstomą steigti gynybos fondą būtų galima aukoti ir savanoriškai12
Vyriausybei planuojant steigti specialų fondą dėl tvaresnio gynybos finansavimo, pagrindines jo pajamas sudarytų papildoma dalis nuo mokesčių, tačiau kartu būtų galimos ir savanoriškos gyventojų ar verslo aukos, sako finansų ministrė Gintar...