- Alfredas Zdramys
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Valstybės kontrolė, parengusi COVID-19 krizės ir ekstremaliosios situacijos valdymo studiją, konstatavo, kad nuo koronaviruso krizės nukentėjusiam verslui skirtą valstybės paramą gavo ir kai kurios įmonės, kurias Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) identifikavo kaip nenukentėjusias, o ekonomikai skatinti milijardinės vertės Ateities ekonomikos DNR plane kai kuriems projektams trūksta pagrindimo.
Panaudota nedaug lėšų
Visos ES šalys, kaip ir kitos pasaulio valstybės, ėmėsi priemonių kovai su COVID-19 ir jos sukeltiems neigiamiems padariniams šalinti. Išanalizavę Europos Komisijos skelbiamą informaciją apie ES šalyse (be Jungtinės Karalystės) taikytas priemones COVID-19 krizės padariniams suvaldyti, valstybės kontrolieriai atkreipė dėmesį, kad beveik visos jos skiria papildomų išlaidų sveikatos sektoriui, visos taiko panašias priemones gyventojų pajamoms ir darbo vietoms išsaugoti bei įmonių likvidumui užtikrinti.
Lietuvoje ekonomikos skatinimo ir koronaviruso padarinių mažinimo priemonėms iš viso numatyta 6,2 mlrd. eurų. Valstybės kontrolė vertino tiesioginiam finansavimui skirtų 4,9 mlrd. eurų panaudojimą. Iš jų iki šiol panaudota 40 proc. lėšų, arba 1,96 mlrd. eurų. Mažiausiai jų panaudota sveikatos ir visuomenės apsaugai – 20,9 proc. (104,7 mln. iš 500,3 mln. eurų), verslo likvidumui – 28,9 proc. (411,5 mln. iš 1,4 mlrd. eurų). Iš verslui skirtų lėšų mažiausiai – 21,7 proc. – panaudota žemės ūkio gamybai ir maisto tiekimo grandinei išlaikyti.
Darbo vietoms ir gyventojų pajamoms išsaugoti skirta 1,9 mlrd. eurų, iš jų panaudota 49 proc. (936,6 mln. eurų). Ekonomikai skatinti (investicijų projektams, kelių priežiūros, klimato kaitos programoms ir turizmo sektoriui) skirta 1,1 mlrd. eurų, iš jų panaudota 47,4 proc. (510,6 mln. eurų).
Koronaviruso plitimo trumpajam laikotarpiui suvaldyti ir pasirengti naujoms jo bangoms Vyriausybė patvirtino COVID-19 valdymo strategiją, tačiau vėluojama įgyvendinti 28 proc. veiksmų. Vėluojama peržiūrėti ir pakeisti reikiamus teisės aktus bei veiklos rekomendacijas.
"Pandemijos valdymo ir jos neigiamų padarinių šalinimo apibendrintos patirtys privalo pasitarnauti atsakingoms institucijoms priimant sprendimus, kurie taikliausiai atlieptų kylančius iššūkius ir pandemijos veikiamų sričių poreikius, leistų tinkamai projektuoti būsimus veiksmus", – teigė valstybės kontrolierius Mindaugas Macijauskas.
Gavo ir nenukentėję
Lietuvos aukščiausioji audito institucija atkreipė dėmesį, kad nuo koronaviruso krizės nukentėjusiam verslui skirtą valstybės paramą per "Invegą" gavo ir kai kurios įmonės, kurias Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) identifikavo kaip nenukentėjusias. Be to, kai kurios įmonės mažino darbuotojų skaičių, kad gautų subsidijas, skirtas labai mažoms įmonėms.
70 proc. – tokią dalį investicijų sudaro iki Ateities ekonomikos DNR plano tvirtinimo suplanuotos investicijos, skelbia Valstybės kontrolė.
Aikštėn iškilo ir kitų neaiškių aktų pasinaudojant COVID-19 sunkmečiu. 22 tūkst. nuo koronaviruso krizės nukentėjusių šalies įmonių turi skolų valstybei ir negali laiku sumokėti mokesčių. O iš jų – 109 yra didžiosios mokesčių mokėtojos.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas sako, kad daugiausia mokesčių atidėti prašo kai kurios sėkmingiausios šalies įmonės, pavyzdžiui, didžiausi prekybininkai ir turtingiausi žmonės. VMI neskelbia, kokioms įmonėms ir kiek mokesčių atidėta, tačiau parlamente atsirado siūlymų, kad ši informacija turėtų būti prieinama visuomenei.
Ypač, kai kalbama apie reikšmingas nepriemokų sumas. Pasak VMI vadovės Edita Janušienės, visų įmonių įsiskolinimas siekia 741 mln. eurų, o vien didelių mokesčių mokėtojų – 220,9 mln. eurų.
Kai išvengti piktnaudžiavimo?
Remdamasi Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) duomenimis, Valstybės kontrolė pripažįsta, kad įmonės gali būti skirtingai pripažįstamos nukentėjusiomis. Atlikę korupcijos rizikos remiant nuo pandemijos nukentėjusį verslą analizę, STT korupcijos prevencijos specialistai pasiūlė užtikrinti bendrą valstybės politiką, įgyvendinant COVID-19 paramos priemones tarp institucijų (pavyzdžiui, nustatant neremtinus sektorius ir veiklas).
Taip pat pasiūlyta aiškiai įvardyti, kurias konkrečiai veiklas siekiama uždrausti ar apriboti, tokiu būdu panaikinant institucinio lygmens interpretacijų riziką, sudarant draudžiamų ar ribojamų ekonominių veiklų rūšių karantino metu sąrašą. Tai sudarytų sąlygas ateityje išvengti situacijų, kai, esant analogiškoms aplinkybėms, dėl to paties subjekto skirtingose institucijose priimami priešingi sprendimai. Taip pat atsirastų galimybės mažinti administracinę naštą. Pavyzdžiui, subjektui turėtų pakakti vienai iš paramos teikime dalyvaujančių institucijų įrodyti, kad konkreti ekonominės veiklos rūšis yra patyrusi neigiamą poveikį dėl COVID-19.
Siekiant mažinti duomenų fragmentiškumą, STT siūlo sukurti tarpinstitucinį duomenų mainų mechanizmą apie subjektus, kurie valstybės paramą siekė gauti arba gavo nepagrįstai. Subjektas, vienos institucijos identifikuotas kaip deklaravęs, tačiau realiai nepatyręs deklaruoto neigiamo poveikio dėl COVID-19 arba pateikęs apgaulingą informaciją, galėtų būti įtrauktas į kitų institucijų subjektų sąrašus, kuriems būtų atliekama detali patikra.
Dalis projektų nepagrįsti
Valstybės kontrolė akcentavo ir tai, kad Ateities ekonomikos DNR plano tikslui transformuoti Lietuvos ekonomiką į inovatyvią ir kuriančią aukštą pridėtinę vertę pasiekti riziką kelia tai, kad projektams svarstyti ir vertinti skiriama nepakankamai laiko bei stinga informacijos apie jų ekonominį pagrįstumą, detalios kaštų ir naudos analizės.
Penkioms prioritetinėms sritims (žmogiškojo kapitalo, skaitmeninės ekonomikos ir verslo, inovacijų ir mokslinių tyrimų, ekonominės infrastruktūros, klimato kaitos bei energetikos) nuo šių metų liepos 1-osios iki kitų metų pabaigos numatyta daugiau nei 5,84 mlrd. eurų valstybės biudžeto, ES ir kitos tarptautinės paramos bei privačių lėšų. Deja, auditoriai skelbia, kad per 70 proc. investicijų sudaro iki Ateities ekonomikos DNR plano tvirtinimo suplanuotos investicijos.
Daugiausia lėšų numatoma skirti ekonominei infrastruktūrai – 1,9 mlrd. eurų (33 proc.) ir skaitmeninei ekonomikai ir verslui – 1,3 mlrd. eurų (22 proc.) Iki spalio pabaigos projektų vykdytojams išmokėta 790,2 mln. eurų (13,5 proc.), daugiau nei pusė būtent ekonominės infrastruktūros krypčiai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Seimas spręs, ar verslui lengvinti ginklų dalių gamybą2
Seimas spręs, kokiais atvejais ginklų dalių gamybą įtraukti į nelicencijuojamų veiklų sąrašą. ...
-
Kai kuriems elektros vartotojams – nemaloni žinia2
Nemaloni žinia elektros vartotojams, pamirštantiems ar tyčia nedeklaruojantiems suvartotos elektros energijos. Jei vartotojai naudojasi ne išmaniuoju skaitikliu ir daugiau nei metus nedeklaruoja suvartotos elektros kiekio, nuo kitų metų jiems...
-
Penktadienį protestą rengiantis maitinimo verslas prašo grąžinti 9 proc. PVM lengvatą5
Maitinimo sektoriaus atstovai penktadienį prie Vyriausybės rengia protesto akciją reikalaudami grąžinti iki šių metų galiojusį lengvatinį 9 proc. pridėtinės vertės mokesčio (PVM) tarifą. ...
-
Seimas svarstys griežtinti tvarką į Lietuvą atvykstantiems dirbti užsieniečiams3
Seimas imsis svarstyti griežtinamus reikalavimus dirbti į Lietuvą atvykstantiems užsieniečiams ir juos kviečiančioms įmonėms. ...
-
G. Nausėda palaiko pelno mokesčio didinimą gynybai, dėl PVM sako esąs „kategoriškai prieš“5
Tariantis dėl didesnio gynybos finansavimo, prezidentas Gitanas Nausėda sako palaikantis papildomą pelno apmokestinimą, tačiau pabrėžia esantis „kategoriškai prieš“ pridėtinės vertės mokesčio (PVM) kėlimą. ...
-
Seimas nustatė tvarką, kaip bus laikinai nuomojama laisva valstybinė žemė
Laisvą valstybinę žemę ir mieste, ir kaime laikinai išsinuomoti galės tik ūkininkai arba įmonės, kurie naudojo ją iki praėjusių metų pabaigos bei deklaravo joje augintas naudmenas. Jiems atsisakius toliau žemę dirbti, į tuos sklypus gal...
-
Regionuose mažėja bankų skyrių: ką daryti gyventojams?2
Regionuose mažėja bankų skyrių, gyventojams tenka važiuoti keliasdešimt kilometrų iki artimiausio banko, kad gautų konsultaciją. Bankai aiškina paprastai – žmonės į padalinius ateina vis rečiau ir ragina nuo šiol su banku...
-
Seimas palengvino neįgaliuosius vežančių automobilių parkavimą1
Nuo lapkričio lengvės neįgaliųjų vairuojamų ar juos vežančių automobilių parkavimas – jų savininkams leista nemokėti mokesčio už stovėjimą savivaldybių nustatytose vietose. ...
-
N. Mačiulis: gynybą galima finansuoti parduodant valstybės įmonių turtą10
Vyriausybei iškėlus idėją steigti specialų fondą gynybai papildomai finansuoti iš didesnių mokesčių, „Swedbank“ ekonomistas Nerijus Mačiulis sako, kad krašto apsaugą reikėtų finansuoti ne didinant mokesčius, o pard...
-
Premjerė: pratęsus bankų solidarumo įnašą valstybė negautų realių pajamų5
Lietuvoje veikiantiems bankams pernai uždirbus dukart didesnį pelną nei 2022-aisiais, premjerė Ingrida Šimonytė sako, kad pratęsus laikinąjį bankų solidarumo įnašą, pajamų iš šio mokesčio valstybė nebesurinktų, nes ma...