Naujų automobilių pardavimas pernai Estijoje augo sparčiausiai Europoje. Lietuvoje jis truputį smuktelėjo, o naudotų automobilių skaičius ir toliau sudaro daugiau kaip 90 proc. visų automobilių.
Perka senus
Lietuvoje užregistruotų naujų automobilių skaičius 2013 m. sumažėjo 0,1 proc., iki 12,15 tūkst., Latvijoje – 0,3 proc., iki 10,64 tūkst., o Estijoje – išaugo 12,9 proc., iki 19,5 tūkst. Tai rodo Europos automobilių gamintojų asociacijos (ACEA) duomenys.
Valstybės įmonės "Regitra" duomenys šiek tiek skiriasi, tačiau jos generalinio direktoriaus pavaduotojas Leonardas Kęstutis Jasūdis sakė, kad 0,1 proc. pokytis, rodantis sumažėjusį naujų lengvųjų automobilių Lietuvoje skaičių, yra pastovus dydis, iliustruojantis kasmet šiek tiek svyruojančius pokyčius. Jo teigimu, panašios tendencijos vyrauja ir kitose Europos šalyse, tačiau Lietuvos gyventojai vis dar aktyviau renkasi naudotus automobilius.
"Naujų automobilių Lietuvoje nemažai užregistruota buvo 2007–2008 m., kai prieš krizę jų skaičių viršijo 20 tūkst., o pernai tokių automobilių buvo apie 11 tūkst. Naujų automobilių registracija sumažėjo 2009 m., nuo tada jų registracija pamažu atsigauna, bet labai nedaug", – sakė L.K.Jasūdis.
Estai nori naujų automobilių
Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius Mindaugas Beišys sakė, kad asociacijos nariai kaip tik dėlioja 2014-ųjų naujų automobilių rinkos augimo prognozes, tačiau jos neprilygs Estijos automobilių parko plėtrai. Anot jo, Estijoje naujų automobilių skaičius sparčiai auga dėl palankių įsigijimo sąlygų ir kultūrinių skirtumų.
"Jie turi kiek kitokias sąlygas juridiniams asmenims, kurie ir yra pagrindiniai naujų automobilių pirkėjai, nes taikoma PVM atskaita. Be to, estai pirmenybę teikia naujiems automobiliams, nes remiasi Suomijos pavyzdžiu ir bando taikyti kaimynų gyvenimo modelį, o mes neretai tenkinamės antrarūšiais dalykais – drabužiais ar automobiliais", – lygino jis.
M.Beišio teigimu, nors Lietuvos automobilių parko amžius yra apie 16 metų, 93–94 proc. kasmet mūsų šalyje nuperkamų automobilių tebėra naudoti. Jis sakė vargiai galintis rasti kitą šalį, kurioje naudotų ir naujų automobilių skaičiaus santykis būtų toks didelis. Anot jo, net Rumunijoje neužregistruojama tiek daug naudotų automobilių, nes yra vietinių gamintojų, kurių transporto priemones gyventojai įsigyja naujas.
"Naudotų automobilių importas ne visada yra legalios ekonomikos dalis. O fiziniai pirkėjai jaučia tam tikrą spaudimą įsigyti nenaują automobilį, nes būtent naudotų transporto priemonių pasiūla labai didelė", – komentavo Lietuvos autoverslininkų asociacijos vadovas.
Populiaru išperkamoji nuoma
Vien praėjusių metų gruodį, palyginti su 2012-ųjų gruodžio mėnesiu, naujų automobilių registravimas Lietuvoje išaugo 10,2 proc., iki 928 vienetų, Latvijoje – 3 proc., iki 819, Estijoje – smuko 4,7 proc., iki 992.
Visoje ES naujų automobilių registravimas pernai sumenko 1,7 proc., iki 11,85 mln., tačiau tik gruodį padidėjo 13,3 proc., iki 906,3 tūkst. Populiariausi ES pernai buvo "Volkswagen" automobiliai – jų per metus užregistruota 2,96 mln. Beje, jie 2013-aisiais buvo populiariausi ir Lietuvoje.
Valstybės įmonės "Regitra" duomenimis, 2013 m. Lietuvoje užregistruota 200 481 naudotas ir 11 778 nauji lengvieji automobiliai. Prieš trejus metus šie skaičiai irgi smarkiai skyrėsi: 2010 m. Lietuvoje buvo užregistruoti 153 786 naudoti automobiliai ir 7467 nauji.
Lietuvos banko 2013 m. trečio ketvirčio duomenimis, nuo metų pradžios pasirašytos 8364 lengvųjų automobilių išperkamosios nuomos sutartys. 4370 iš jų – naujiems automobiliams įsigyti, daugiau nei pusę jų – 2436 – sudarė verslas. M.Beišio teigimu, išperkamosios nuomos rinka šiemet augo, nes juridiniai asmenys aktyviau naudojasi išperkamosios nuomos bendrovių paslaugomis.
"Išperkamosios nuomos bendrovės siūlo geresnes sutarčių sąlygas, nes yra suinteresuotos didesne plėtra. O naujų automobilių pardavėjai palankias sąlygas siūlė ir anksčiau. Pirkėjams jie suteikia ne tik nuolaidų, bet ir palankesnes garantijos bei eksploatavimo sąlygas. Automobilio pardavimo procesą sudaro ne vien transporto priemonės kaina ar jos techniniai duomenys, todėl ir pirkėją stengiamasi pritraukti ne vien pačiu daiktu, bet ir tolesne jo priežiūra, paslaugomis", – kalbėjo M.Beišys.
Sugrįžta optimizmas
Automobilių gamintojai nusiteikę optimistiškai. Tikimasi, kad 2014 m. pasauliniams automobilių pardavimo rezultatams įtakos neturės baimė dėl prastesnių rezultatų JAV, kaip pranešė naujienų agentūra "Reuters". Būtent JAV rinka generuoja didžiausią pelną, o pardavimas nuo recesijos pradžios susvyravo 50 proc.
Rinkos tyrimų bendrovės IHS prognozėmis, šiemet automobilių pardavimas pasaulyje augs 3,4 proc. O "LMC Automotive" analitikai 2014-iesiems prognozuoja 5 proc. geresnius rezultatus.
Analitikų skaičiavimais, JAV šiemet bus parduota 16–16,5 mln. automobilių. Toks skaičius beveik prilygsta automobilių rinkos rezultatams prieš recesiją ir reikštų 5,8 proc. augimą. Prieš dešimtmetį, dar iki recesijos pradžios, JAV kasmet buvo parduodama vidutiniškai 16,7 mln. naujų transporto priemonių.
Vis dėlto, jei automobilių pardavimo rezultatai JAV nebus tokie sėkmingi, gamintojai turės sumažinti jų kainas ir taip skatinti pardavimą, tačiau tokios pastangos neigiamai paveiktų įmonių pelną. Šį pavojaus signalą jau pajuto antra automobilių gamintoja JAV "Ford Motor Company", ji sumažino 2014 m. pelno prognozę. 2013 m. įmonė pranešė, kad gali uždirbti 8,5 mlrd. JAV dolerių, o praėjusį mėnesį apskaičiavo, kad pelnas iki apmokestinimo sieks 7–8 mlrd. JAV dolerių.
Dauguma automobilių pramonės analitikų tikisi, jog Europoje automobilių pardavimo augimą bus galima matuoti vienaženkliu skaičiumi. Tačiau jie perspėja, kad galima laukti tolesnio smukimo, jei kainos dėl gamintojų pertekliaus šiame regione patirs spaudimą.
Pietų Europos rinkos, tokios kaip Ispanija, gali atsigriebti dėl masinės gamybos markių, kaip "Volkswagen" ar "Dacia".
Anot "LCM Automotive" analitikų, Kinijoje naujų transporto priemonių pardavimas augs 11 proc.
Naujausi komentarai