- Erika Alonderytė, Sniegė Balčiūnaitė, BNS
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Paaiškėjus, kad kai kurios nuo karantino suvaržymų nukentėjusios Lietuvos įmonės gavo valstybės paramą ir įsigijo prabangių automobilių, premjerė Ingrida Šimonytė pareiškė, kad tokia praktika, kai privatūs automobiliai perkami įmonių vardu, Lietuvoje nėra nauja.
„Čia nėra atvejis, kuris nustatytas tik pandemijos metu. Čia nėra didelė paslaptis, kad Lietuvoje yra verslininkų, kurie savo privačius poreikius bando deklaruoti kaip verslo poreikius, kad galėtų nurašyti įsigijimus į sąnaudas tokio mokesčio tikslais, pridėtinės vertės mokesčio atskaita pasinaudoti“, – ketvirtadienį Seime žurnalistams sakė premjerė.
Pasak jos, lengviesiems automobiliams pridėtinės vertės mokesčio atskaitymai pagal įstatymą nepriklauso, todėl būna „tokių kuriozinių atvejų“, kai prabangūs automobiliai deklaruojami kaip krovininiai.
„Čia yra turbūt dvigubai blogas dalykas ir, manau, kad Valstybinė mokesčių inspekcija, atlikdama kontrolės veiksmus, turi šituos atvejus ištirti“, – pridūrė I. Šimonytė.
Finansų ministrė Gintarė Skaistė siūlo atskirti laikotarpį, kada valstybės paramą gavusios įmonės įsigijo prabangos prekių. Pasak jos, nuo šių metų nauji nukentėjusių įmonių sąrašai sudaromi remiantis griežtesniais kriterijais.
Ministrėa teigimu, VMI dabar papildomai vertina įmonių likvidumą, pelningumą ir kitus rodiklius – atsižvelgiant į juos, sprendžiama, ar įmonė gali būti laikoma nukentėjusia nuo pandemijos. Priešingu atveju jos gautą paramą turi grąžinti.
„Stengiamės taiklinti paramą kiek įmanoma, tačiau nuo sukčių apsisaugoti yra sudėtinga“, – Seime per Vyriausybės valandą teigė ministrė.
Ji priminė, kad iki rudens bus parengti siūlymai peržiūrėti mokestines lengvatas.
Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Mykolas Majauskas, remdamsis Valstybinės mokesčių inspekcijos (VMI) duomenimis, ketvirtadienį pranešė, kad 2020-2021 metais 148 įmonės, gavusios mokestinių lengvatų ar įvairių subsidijų, įsigijo prabangių automobilių, o 32 iš jų pirko naujus „Bentley“ „Maserati“ „Porsche“, „Lamborghini“, „Rolls Royce“.
„Yra pavyzdžių, kai įmonės, oficialiai įtrauktos į nuo COVID-19 nukentėjusių sąrašą, pasinaudojo galimybe atidėti mokesčius, gavo prastovų subsidiją už darbuotojų išlaikymą, papildomai dar gavo dosnią valstybės subsidiją verslui ir įsigijo naują prabangų daugiau kaip 100 tūkst. eurų vertės „Range Rover“ visureigį neva įmonės poreikiams“, – žurnalistams ketvirtadienį sakė M. Majauskas.
Anot jo, viena įmonė prabangų automobilį užregistruodavo kaip krovininį, norėdama susigrąžinti sumokėtą PVM. Be to, ji taip pat gavo valstybės paramą verslui, siekdama padengti automobilio lizingo įmokas.
„Pagal pasirašytą sutartį mokesčių mokėtoja papildomai už šio automobilio įsigijimą iki 2024 metų kompensuos 95 proc. palūkanų“, – sakė M. Majauskas.
„Kažkam tokia veikla gali pasirodyti verslas, mano akimis, tai yra cinizmo viršūnė“, – pridūrė jis.
Kažkam tokia veikla gali pasirodyti verslas, mano akimis, tai yra cinizmo viršūnė.
Pasak M. Majausko, kitas Seimo komitetui žinomas atvejis, kai į nukentėjusių įmonių sąrašus įtraukta bendrovė gavo paramą ir įsigijo naują daugiau kaip 100 tūkst. eurų vertės „Porsche Cayenne“ automobilį. Pagal su valstybine agentūra pasirašytą paramos verslui sutartį valstybė už jį iki 2025 metų kompensuos 95 proc. palūkanų.
„Tai yra tik keletas iš daugelio liūdnų pavyzdžių, kai, tikėtina, švaistomi mokesčių mokėtojų pinigai. Mano supratimu, pats laikas VMI imtis principingų kontrolės veiksmų ir pasibelsti į kiekvienas duris tų įmonių, kurios mokesčių mokėtojų paramą panaudojo prabangių sportinių automobilių įsigijimui“, – teigė M. Majauskas.
Komitetas VMI prašo išsiaiškinti, ar toks prabangus turtas naudojamas privatiems poreikiams, ar piktnaudžiaujama mokesčių atskaitymais bei valstybės parama. Jei tai pasitvirtintų, mokesčiai turėtų būti sumokėti, o valstybės parama sugrąžinta.
Įmonių pavadinimų M. Majauskas neatskleidė, tačiau anot jo, tai yra nedidelės įmonės, turinčios 20-30 darbuotojų.
VMI Komunikacijos vadovė Rūta Asadauskaitė BNS nurodė, kad inspekcija negali atskleisti konkrečių įmonių pavadinimų.
„VMI savo ruožtu įvertins, ar šių įmonių gauta subsidija panaudota pagal paskirtį, t. y. įmonės likvidumui užtikrinti. Jei būtų nustatyta, kad įmonei skirta parama buvo panaudota netinkamai, įmonei reikės ją grąžinti“, – BNS sakė VMI atstovė.
Finansų viceministrė Rūta Bilkštytė neseniai Seime teigė, kad bus peržiūrėtos visos taisyklės, reglamentuojančios įmonių turto ar lėšų naudojimą asmeniniams poreikiams. Pasak jos, jeigu būtų įvestas prabangos mokestis, jis būtų taikomas ne tik automobiliams.
VMI vadovė Edita Janušienė yra sakiusi, kad kol kas nenustatytas nė vienas atvejis, kad įmonės, gaunančioms valstybės paramą, būtų įsigijusios prabangių automobilių. Anot jos, sudėtinga įrodyti, jog prabangūs įmonių automobiliai naudojami asmeniniais tikslais. Todėl VMI bando įrodyti ekonominį tokių automobilių nenaudingumą, inspekcija jau pradėjo patikrinimus.
VMI viršininko pavaduotojas Artūras Klerauskas gegužę Seime teigė, kad prabangių automobilių turėtojai neslepia, jog jie naudojami ir darbo, ir privatiems reikalams, nes tai nedraudžiama.
M. Majauskas kiek anksčiau teigė, kad gyventojai ir įmonės 2020 metais įsigijo daugiau negu 1,6 tūkst. automobilių, kainavusių virš 50 tūkst. eurų, o šiemet per keturis mėnesius – 770. Anot jo, užpernai ir pernai įmonės pirko po 77-76 proc. tokių automobilių, o šiemet – jau beveik 80 proc.
Jo teigimu, žmogus, pirkdamas seną dyzelinį „VW Passat“ automobilį, moka 200 eurų registracijos mokestį, tuo metu įsigijęs „Bentley“ ar „Ferrari“, moka mažesnį arba nemoka visai.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Pieno supirkimo kaina Lietuvoje per metus augo dešimtadaliu
Vidutinė natūralaus pieno supirkimo kaina kovą siekė 42,31 cento už kilogramą ir buvo 10,8 proc. didesnė nei pernai tuo pat metu. Lyginant su vasariu, supirkimo kaina kilo 0,3 proc. ...
-
Lietuvos bankas: Lietuvos auksas pernai pabrango 9 proc.
Lietuvos aukso atsargų rinkos vertė, nepaisant susilpnėjusio JAV dolerio euro atžvilgiu, pernai išaugo 9 proc. iki 355 mln. eurų, sako Lietuvos banko (LB) atstovas. ...
-
„Laisviečiai“ gynybą finansuoti siūlo iš savivaldybių GPM, akcizų, didesnio pelno mokesčio5
Laisvės partija trečiadienį paskelbė, kad surinkti reikiamas papildomas lėšas krašto apsaugai siūlo perskirstant savivaldybėms šiuo metu tenkančią gyventojų pajamų mokesčio (GPM) dalį, didinant akcizus ir vienu procentiniu pun...
-
„Investuok Lietuvoje“: Lietuvos konkurencingumas patiria iššūkių, yra mažesnis nei regione
Lietuvos ekonomikos konkurencingumas patiria iššūkių bei mažėja regione, teigia užsienio investicijų skatinimo agentūra „Investuok Lietuvoje“. ...
-
I. Žilienė: elektros tinklų sujungimas kainuos apie 270 mln. eurų, įtaka tarifui bus maža2
Šiaurės vakarų ir rytų elektros perdavimo tinklų sujungimo projekto, kurį siekiama pripažinti ypatingos valstybinės svarbos, įgyvendinimas kainuos apie 270 mln. eurų, sako energetikos viceministrė Inga Žilienė. ...
-
Politikams svarstant apie gynybos pramonės plėtrą, institucijos sutarė gilinti ryšius1
Politikams svarstant būdus stiprinti vietinę pramonę, kelios valstybės institucijos trečiadienį sutarė gilinti ryšius, kad padėtų įmonėms kurti inovacijas gynybos srityje. ...
-
2022 metais vadovai uždirbo 58 proc. daugiau nei šalies vidurkis3
2022 metais vidutiniškai daugiausia uždirbo įvairaus lygio vadovai – 2,9 tūkst. eurų neatskaičius mokesčių, arba 58 proc. daugiau nei 1,83 tūkst. eurų siekęs šalies vidurkis, skelbia Valstybės duomenų agentūra. ...
-
LEA laikinai stabdo paraiškas saulės elektrinėms ir kaupikliams
Lietuvos energetikos agentūra (LEA) trečiadienį laikinai sustabdė verslo, ūkininkų ir atsinaujinančių išteklių energijos bendrijų paraiškų priėmimą saulės elektrinėms ir kaupikliams įsirengti, trečiadienį pranešė agent...
-
Viceministrė: taršaus automobilio teisę važiuoti siūloma pratęsti iki septynių darbo dienų5
Aplinkosaugininkams bei kitų institucijų pareigūnams nustačius, jog automobilis viršijo išmetamųjų dujų normą, jo techninę apžiūrą siūloma naikinti ne po dviejų parų kaip numatyta dabar, bet po septynių darbo dienų, sako aplinkos...
-
Ant Vyriausybės stalo – vandenilio plėtros iki 2050-ųjų gairės1
Vyriausybė trečiadienį svarstys Energetikos ministerijos parengtą vandenilio plėtros Lietuvoje 2024–2050 metais gairių projektą, kuriomis siekiama sukurti žaliojo vandenilio ekosistemą ir infrastruktūrą, nustatyti pagrindines jo plėtros krypt...