Po turizmo verslą pastaraisiais metais sukrėtusių kelionių organizatorių bankrotų daugiau drausmės sulaukusi rinka pamažu išsigrynina. Turizmo departamento vadovė teigia, jog 2016 metais bus skirta nemažai dėmesio ir pačių keliautojų švietimui, kad jie geriau žinotų savo teises ir mažiau nukentėtų.
Lietuvoje veikia apie 230 kelionių organizatorių, tačiau į didžiausių trejetuką patekti pretenduoja ir nauja aviacijos grupės „Avia Solutions Group“ bendrovė „Kidy Tour“, dabar laukianti sprendimo dėl veiklos pažymėjimo. Ryšių su visuomene agentūros „Nova Media“ vyresnysis partneris Arijus Katauskas prognozuoja, kad dėl nukentėjusios viso sektoriaus reputacijos daugiau dėmesio ir išteklių teks skirti bendram jo ir atskirų įmonių reputacijos valdymui.
„Atsižvelgiant į tai, kad 2015 metų krizes galima vadinti iš dalies ir viso sektoriaus reputacijos problemomis, „įvaizdžio reabilitacijos procesas“ bus ilgas“, - BNS sakė A.Katauskas.
„Šiuo metu Lietuvoje veikia apie 230 kelionių organizatorių – tai gana gausus šių paslaugų teikėjų skaičius, tačiau bendra tendencija yra ta, kad išvykstamojo turizmo kelionių organizatorių veikla užsiimančiųjų skaičius šiek tiek mažėja. Rinka išsigrynina, nes kai kurie kelionių organizatoriai finansiškai nepajėgia įsigyti reikalingo draudimo ir yra priversti arba pasitraukti iš rinkos, arba keisti veiklos pobūdį, pereidami į kelionių agentūrą ar atvykstamojo bei vietinio turizmo kelionių organizatorius“, - BNS sakė Turizmo departamento direktorė Jurgita Kazlauskienė.
Pasak jos, rinka yra gana konkurencinga, tačiau nauji kelionių organizatoriai kartais nepakankamai įvertina grėsmes, rizikas, prisiima per didelius įsipareigojimus ir dažnai nesugeba jų laikytis. Departamento vadovės teigimu, keliautojams taip pat trūksta reikalingų žinių.
„Deja, mūsų žmonės, išsirengę keliauti, neretai nežino svarbių dalykų, kelionės kaina neretai tampa lemiamu apsisprendimo kriterijumi, o į sutarties sąlygas nesigilinama. Informuosime, šviesime turistus, kaip svarbu žinoti, kas yra kelionės organizatorius, ruošiantis kelionei, sudaryti turizmo paslaugų sutartį, perskaityti ją, žinoti, kad kelionių organizatoriaus nemokumo ar bankroto atveju kompensacija mokama tik tiems turistams, kurie turi sudarę sutartį“, - BNS sakė J.Kazlauskienė.
Pasak ryšių su visuomene eksperto, kalbant apie turizmo sektoriaus reputaciją, šie metai gali būti vieni sudėtingiausių.
„Sektoriaus įmonės susidūrė su įvairiomis problemomis, apie kuriais žiniasklaidoje buvo plačiai kalbama: „Neoturas“, „Freshtravel“ ir kitos. Sprendžiant turizmo sektoriaus klausimus, teko įsikišti net aukščiausiems valstybės vadovams ir atsakinėti į nepatogius nukentėjusių vartotojų klausimus. Vienos turizmo kompanijos nesėkmė paliečia ir kitas šio sektoriaus įmones, nes pradedama bendrai nebepasitikėti sektoriumi ir pro padidinamąjį stiklą žiūrėti į kitas ta pačia veikla užsiimančias įmones“, - BNS sakė A.Katauskas.
Jo nuomone, nors turizmo sektorius nuo sukrėtimų jau apsivalė, tačiau jeigu bendrovės dėmesį skirs tik rinkodarai ir pardavimams, bet nesistengs gerinti reputacijos, neturės aiškios komunikacijos strategijos, klientų aptarnavimo standartų, susidoroti su iššūkiais bus sunku.
Būsima rinkos naujokė „Kidy Tour“ savo stiprybe laiko stiprų biržoje kotiruojamą akcininką ir jo pasiryžimą investuoti iki 4 mln. eurų.
„Kidy Tour“ pradeda veiklą su visais finansiniais ir teisiniais užtikrinimais, kurių reikalauja Turizmo įstatymas. Taip pat, mūsų veiklai akcininkas skirs iki 4 mln. eurų, o tai yra didžiausia investicijų suma per dešimt Lietuvos turizmo raidos metų. Be to, „Kidy Tour“ turi stiprų užnugarį – „Avia Solutions Group“, tarptautinę, viešai listinguojamą bendrovę su beveik 200 mln. eurų apyvarta. Tai yra grupė su dideliais resursais, kurie bus naudojami ir „Kidy Tour“ veiklos plėtrai“, - BNS sakė „Avia Solutions Group“ komunikacijos vadovas Antonas Tisovas.
Jo teigimu, grupė prognozuoja, kad turizmo rinka Lietuvoje augs iki 30 procentų.
„Šios prognozės patvirtina, kad ateiname į augančią rinką, kurioje yra vietos dar vienam žaidėjui, ir kad mes nekonkuruojame, ypač kainomis prisotintoje rinkoje“, - BNS sakė A.Tisovas.
Lietuvoje didžiausią kelionių organizavimo rinkos dalį užima vieno didžiausių Vidurio ir Rytų Europos privataus kapitalo investicijų fondų „Enterprise Investors“ netiesiogiai kontroliuojamas „Novaturas“ bei Liuksemburge registruotai bendrovei „Azimuth Investments“ priklausanti įmonė „Tez Tour“.
Skaičiuojama, kad pastaraisiais metais žlugę dideli kelionių organizatoriai „Novus Orbis“, „Star Holidays“, „Go Planet Travel“, „Freshtravel“ ir „Voyage-Voyage“ turistams negrąžino 1,546 mln. eurų.
Europos Komisija šiemet pavasarį informavo Lietuvos valdžią, kad pradėjo pažeidimo procedūrą, susijusią su galbūt netinkamu europinės direktyvos perkėlimu į nacionalinę teisę.
Europos Sąjungoje galioja praktika, kad kelionių organizatoriaus nemokumo ar bankroto atveju vartotojai bus grąžinti į savo šalį ir jiems bus grąžinti visi sumokėti pinigai, nepriklausomai nuo įmonės žlugimo priežasčių.
Reikalavimams dėl „Novus Orbis“ ir „Star Holidays“ yra suėję ieškinio senaties terminai, tačiau jei teismai nuspręs, kad tai įvyko dėl svarbios priežasties, jie gali būti atnaujinti.
Lietuvoje nuo lapkričio 1 dienos įsigaliojo sugriežtintos Turizmo įstatymo nuostatos, kuriomis numatoma kelionių organizatorių vadovų administracinė atsakomybė už teisės aktų pažeidimus, padidinti reikalavimai dėl nepriekaištingos reputacijos.
Valstybinis turizmo departamentas tikisi, to turėtų pakakti, kad kelionių organizatorių prisiimti įsipareigojimai neviršytų turimų garantijų, o turistai bankroto atveju atgautų visus sumokėtus pinigus.
Naujausi komentarai