- Leonardas Marcinkevičius, ELTA
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Aplinkos ministras Simonas Gentvilas tikina, kad jo inicijuojamas automobilių taršos mokestis labiausiai paveiks brangių ir galingų automobilių savininkus, o ne mažiausias pajamas gaunančius gyventojus, kaip kad sako šio pasiūlymo kritikai. Ministro įsitikinimu, šis mokestis kaip tik gali būti naudingas labiausiai pažeidžiamoms visuomenės grupėms, kadangi taršiausias transporto priemones, pasak jo, renkasi ne senjorai ar regionų gyventojai, o už mokestį surinktos lėšos būtų panaudotos viešojo transporto finansavimui savivaldybėse.
„Senjorai renkasi žymiai mažiau taršesnius automobilius, dažniau benzininius. Regione, kadangi žmonės racionalūs, jie irgi perka taupesnius, ekonomiškesnius automobilius. Kai pasižiūri statistiką, tai iš tikrųjų matyti, kad šį mokestį galima pavadinti ir brangesnio automobilio, galingo, keturiais ratais varomo, automobilio mokesčiu. Tai yra mokesčio objektas“, – „Žinių radijui“ ketvirtadienį teigė S. Gentvilas.
Politikas akcentuoja, kad šalyje viešojo transporto tinklas yra itin prastai išvystytas. Jo teigimu, Vilniuje naudojami 400 autobusų ir net pusė milijono automobilių, o dėl prastos viešojo transporto infrastruktūros nukenčia būtent pažeidžiamiausios grupės.
„Labiausiai pažeidžiami žmonės, kurie negali nuvežti vaikų į mokyklą ar darželį, nevairuoja, negali įpirkti automobilio, dėl sveikatos problemų jau nebegali arba negalėjo vairuoti ir jiems nesukurta ši infrastruktūra. Visas tas mokestis iš esmės yra taršos mažinimo mokestis, bet pinigai bus atiduoti savivaldybėms, tam, kad būtų finansuojama viešojo transporto infrastruktūra“, – tikino aplinkos ministras.
Taip pat S. Gentvilas akcentuoja, kad, Aplinkos ministerijos skaičiavimu, jau ir dabar šalies gyventojai už mažesnę nei šalies vidurkis automobilio vertės kainą galima įsigyti tokį automobilį, kuris planuojamu įvesti taršos mokesčiu nebūtų apmokestinamas.
„Vidutinis lietuvio automobilis kainuoja 5,5 tūkst. eurų. Mes ir Vyriausybės posėdžiuose, ir visuose viešuose pristatymuose rodome automobilius, kurie yra iki 5,5 tūkst. eurų vertės ir nepatenka į šitą taršos apmokestinimą. Tai yra ir nauji automobiliai ir dvidešimties metų automobiliai, ir dyzeliniai, šeimos automobiliai. Čia yra gajus mitas, kad šitas mokestis kris ant mažesnės vertės automobilių“, – aiškino jis.
Aplinkos ministras taip pat akcentavo, kad tokį mokestį taiko daugelis Europos Sąjungos šalių ir dar kartą patikino, jog šis mokestis labiausiai paveiks ne mažiausias pajamas gaunančius, bet galingus automobilius turinčius šalies gyventojus.
„22 iš 27 Europos Sąjungos šalių turi tokį mokestį. Tik penkios neturi, įskaitant Lietuvą. Tai yra labiau taisyklė, negu išimtis. Keista, kai ekonomistai sako „koks čia pramanas“. Tai iš esmės Europoje metiniai mokesčiai yra standartas. Kartais jie būna dvigubi, su registracija, kartais dar kitokie, bet man atrodo, šitą mokestį reikėtų vadinti dyzelinių džipų mokesčiu, nes labai nueinama į kraštutinumus, juo gąsdinant eilinius Lietuvos gyventojus, bet iš esmės labiausiai tą mokestį pajus arba perteklinio galingumo mašinos, arba keturiais ratais varomi džipai“, – sakė S. Gentvilas.
ELTA primena, kad praėjusią savaitę Vyriausybė pritarė dviem Aplinkos ministerijos pasiūlymams, skirtiems skatinti gyventojus rinktis ekologiškesnį transportą ir mažinti transporto taršą.
Vienu jų, nuo 2023 m. už daugiau nei 130 g/km CO2 į aplinką išleidžiančius automobilius vairuotojai kasmet turėtų susimokėti. Kasmet minimali apmokestinamų CO2 emisijų riba mažėtų, o 2026 m. būtų apmokestinami ir daugiau kaip 100 g/km CO2 išmetantys lengvieji automobiliai.
Didžiausią mokestį mokės senų dyzelinių transporto priemonių vairuotojai. Benzinu ar dujomis varomi automobiliai būtų apmokestinami maždaug dvigubai mažiau. Pirmuosius dvejus metus, iki 2025 m., mokesčiui būtų taikoma 50 proc. lengvata.
Kita ministerijos iniciatyva – dar po metų padidinti akcizus taršiausiam kurui. Akcizą dyzelinui siūloma didinti 10 proc., o iki 2024 m. – suvienodinti su benzino akcizu.
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
ŽŪM: iki gegužės 15 dienos smulkūs ūkiai dar gali pretenduoti į palankią paramą1
Smulkieji ūkininkai iki gegužės 15-osios dar gali teikti paraišką negrąžintinai paramai. ...
-
G. Skaistė: dėl didesnės Lietuvos banko įmokos į biudžetą reikia ECB pozicijos1
Finansų ministrė Gintarė Skaistė sako, kad norint padidinti Lietuvos banko (LB) įnašą į valstybės biudžetą, reikia gauti Europos Centrinio Banko leidimą. ...
-
Muitinė tikrina I. Vėgėlės šeimos valdomos „Vilpros“ veiklą, finansinę apskaitą5
Muitinės departamentas, reaguodamas į žurnalistų kolektyvo „Biuro“ tyrimą „Kandidatas ir kondyškės“, ėmėsi tikrinti kandidato į prezidentus Igno Vėgėlės šeimos valdomą įmonę „Vilpra“, prane&scaro...
-
Konkurencijos taryba: viešų elektromobilių stotelių plėtra be viešų konkursų – neskaidri
Siūlymas leisti savivaldybėms viešų elektromobilių įkrovimo stotelių rangovus atrinkti be viešojo konkurso mažintų tinklo plėtros skaidrumą, iškreiptų konkurenciją, teigia Konkurencijos taryba, įvertinusi Susisiekimo ministeri...
-
Sunaikinus Jonavoje rastą sprogmenį, atnaujintas traukinių eismas2
Jonavoje šalia geležinkelio tilto ketvirtadienio rytą aptikus sprogmenį ir sustabdžius traukinių eismą, popiet objektas sunaikintas, eismas atnaujintas. ...
-
LEA: Lietuvoje pabrangus benzinui, Lenkijoje jis kainuoja centu pigiau2
Praėjusią savaitę benzinui brangus 0,3 proc., pirmą kartą nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio Lenkijoje jis kainuoja pigiau nei Lietuvoje. Tuo metu dyzelino kaina per savaitę mažėjo 0,6 proc., praneša Lietuvos energetikos agentūra (LEA). ...
-
G. Nausėda pasisakė apie I. Vėgėlės šeimos verslui mestus kaltinimus32
Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad šalies vadovo posto siekiantis advokatas Ignas Vėgėlė turėtų pats paaiškinti situaciją dėl mestų įtarimų jo šeimos valdomai įmonei „Vilpra“. ...
-
Konkurencijos kaina Lietuvoje: prarado 20 investuotojų, pasigenda aukštųjų technologijų darbuotojų3
Pernykštis užsienio investicijų Lietuvoje rekordas gali būti nepakartotas. Investuotojai ant kulno apsisuka visai ne dėl karo baimės. ...
-
Institucijos sutarė stiprinti ir plėsti gynybos inovacijas1
Šalies institucijos sutarė dar labiau stiprinti gynybos inovacijas – bus sudarytos sąlygos Lietuvos gynybos pramonei kurti aukštos pridėtinės vertės produktus, taip skatinant naudoti mokslo potencialą ir stiprinant verslo ir kariuomen...
-
Agentūra „Investuok Lietuvoje“ perspėja apie naująją realybę1
Prasčiau už kaimynines valstybes pagal ES pažangos indekso rodiklius vertinamai Lietuvai reikia didinti produktyvumą, stiprinti regionų ekonominę specializaciją ir lygiuotis į Šiaurės šalių ekonomiką, įspėja agentūros „Investu...