Pereiti į pagrindinį turinį

Statybos prekių verslo ateitis: liks tik didieji?

2013-11-27 03:00

Dviejų rimtų statybinių ir apdailos medžiagų prekybos įmonių pasitraukimas iš verslo Lietuvoje rodo vis stiprėjančią konkurenciją šioje rinkoje. Kaip ir maisto, taip ir statybos prekių sektoriuje išliks tik milžinai?

Nerijaus Jankausko nuotr.

Dviejų rimtų statybinių ir apdailos medžiagų prekybos įmonių pasitraukimas iš verslo Lietuvoje rodo vis stiprėjančią konkurenciją šioje rinkoje. Kaip ir maisto, taip ir statybos prekių sektoriuje išliks tik milžinai?

Netikėtai užsidarė

"Pasidaryk pats" – viena seniausių statybinių medžiagų parduotuvių Lietuvoje, veikusi daugiau kaip dvidešimtį metų. Šių metų balandį parduotuvė buvo uždaryta Druskininkuose, o kitą dieną – ir Vilniuje.

Tiekėjai tvirtino, kad apie parduotuvės uždarymą net nežinojo. Tiesiog rado užrakintas duris.

Panaši ir Estijos įmonės "Bauhof" istorija. Ji uždarė visas penkias Lietuvoje veikusias parduotuves, nors pačioje Estijoje "Bauhof" turi net dvylika veikiančių parduotuvių, o ateinančiais metais planuoja atidaryti dar 5–7 naujas.

Priežastys senesnės

"Vertinu ne itin gerai, bet turbūt tokios rinkos realijos", – apie padėtį dabartinėje statybinių prekių pardavėjų rinkoje sakė Arvydas Avulis, nekilnojamojo turto vystymo įmonės "Hanner" vadovas.

Jis įsitikinęs, kad visiems, besinaudojantiems šia rinkos dalimi, didesnis parduotuvių skaičius yra teigiamas reiškinys. Tokiu atveju pardavėjai yra priversti konkuruoti tarpusavyje, o ne diktuoti savo sąlygas.

Pašnekovas įžvelgia ir senesnę priežastį, kodėl Lietuvoje per mažiau nei metus staiga buvo uždarytos net dvi skirtingos statybines medžiagas parduodančios įmonės.

"Buvo tam tikras periodas, kai statybos beveik nevyko. Buvo labai mažai perkama medžiagų, ir dalis įmonių nesugebėjo atlaikyti to spaudimo, kurį darė rinka. Buvo reikalaujama taikyti didesnes nuolaidas, mažesnes kainas. Matyt, susiformavo tokia situacija rinkoje, kai gali išlikti tik didelės bendrovės", – svarstė A.Avulis.

Jis spėjo, kad tokia didelė įmonė kaip "Bauhof" paprasčiausiai nebegalėjo toliau toleruoti patiriamų nuostolių. Todėl ji pasirinko finansiškai geresnį sprendimą – palikti Lietuvos rinką.

Sunku įsilieti

Verslininkas mano, kad skirtingų įmonių pasitraukimą nulėmė pati rinkos padėtis.

"Tiesiog Lietuvos rinkos struktūra tokia, kad joje yra tokie dideli žaidėjai kaip "Senukai", "Ermitažas". Yra išvystyta gana gera didmeninė prekyba statybinėmis medžiagomis. Taigi viskas priklauso nuo to, kiek rinka yra pažengusi", – tvirtino jis.

Pašnekovas atkreipė dėmesį, kad naujai į rinką atėjusiems dalyviams labai sunku įsitvirtinti, todėl reikalinga ypač gera vadyba.

"Aišku, kad tokiems naujai atėjusiems žaidėjams kaip "Bauhof" reikia ypač geros vadybos. Reikia ypač išradingos rinkodaros, pasirinkti geriausias vietas ir parduotuves. Jeigu "Bauhof" pasirinko ne visai tinkamą praktiką ar nelabai tinkamas vietas parduotuvėms, tai gali būti priežastis, kodėl ši bendrovė neatlaikė rinkos spaudimo Lietuvoje", – apie "Bauhof" pasitraukimo priežastis svarstė A.Avulis.

Jis taip pat akcentavo, kad apie įmonę nederėtų spręsti atsižvelgiant į vienos šalies rinką.

"Latvijoje ar Estijoje galbūt yra kitokia rinkos situacija ir, esant daugiau erdvės rinkoje, ta pati bendrovė gali atrodyti gana gerai", – tikino A.Avulis.

Taip pat užsienio įmonėms koją gali pakišti ir tai, kad jos nepažįsta savo pirkėjų, jų poreikių bei įpročių.

"Kiti du didieji rinkos dalyviai, tiek "Senukai", tiek "Ermitažas", yra vietiniai žaidėjai, kurie gana gerai žino rinką. Rinkoje su jais konkuruoti bet kuriam užsienio tinklui yra ir bus labai sunku. Kaip ir mažmeninėje prekyboje. Jeigu čia ateitų, kad ir patys geriausi Europos ar pasaulio mažmeninės maisto prekybos tinklai, manau, jiems būtų ypač sunku dirbti. Jie turėtų mažai galimybių sėkmingai dirbti šioje rinkoje. Mažmeninė prekyba maisto produktais yra itin gerai išvystyta ir visi rinkos dalyviai iš tikrųjų dirba, sakyčiau, labai gerai", – pateikė pavyzdį pašnekovas

Išlieka konkurencingiausi

Nerijus Mačiulis, "Swedbank" vyriausiasis ekonomistas, svarstė, kad įtakos nutraukti veiklą minėtoms statybinių prekių įmonėms galėjo turėti ir demografinė Lietuvos padėtis.

"To reiktų sektoriaus atstovų klausti. Tačiau akivaizdu, kad mažoje valstybėje, kurios gyventojų skaičius mažėja, tikėtis, kad turėsime daug didelių, specializuotas prekes parduodančių įmonių, nereikėtų. Akivaizdu, kad lieka tik tie, kurie yra konkurencingiausi ir gali pasiūlyti geriausią produktą už mažiausią kainą", – sakė ekonomistas.

Atkreipus dėmesį, kad Estijoje, turinčioje vos daugiau kaip milijoną gyventojų, tas pats "Bauhof" tinklas planuoja atidaryti dar 5-7 parduotuves, be jau turimų 12, N.Mačiulis akcentavo, kad negalima rinkos vertinti vien pagal gyventojų skaičių.

"Žiūrėdami į demografinius ir perkamosios galios pokyčius, mes negalime pasakyti, kad yra kokių nors esminių skirtumų tarp Estijos ir Lietuvos. Todėl čia turbūt yra kiti veiksniai. Galbūt Lietuvoje veikia daugiau prekybos tinklų, prekiaujančių tokiomis prekėmis, su kuriais yra sudėtingiau konkuruoti", – svarstė pašnekovas.

Konsolidacijos nebus

Ta pati konkurencija gali nulemti ir tai, kad ateityje gali išlikti tik didelę pasiūlą turintys prekybos centrai, o ne parduotuvės, prekiaujančios tik vienos rūšies statybinėmis ar apdailos medžiagomis.

"Atsižvelgiant į į makroekonomikos tendencijas, priežasčių, dėl kurių turėtų vykti labai didelė konsolidacija, nėra. Kita vertus, akivaizdu, kad mažoje rinkoje didesni prekybos centrai gali pasinaudoti masto ekonomikos efektu ir pasiūlyti mažesnę kainą. Ilgesniu laikotarpiu būtent tokie prekybos tinklai, siūlantys didelį prekių asortimentą, įsitvirtins, o ne mažesni, ne specializuoti", – įsitikinęs N.Mačiulis.

Tačiau, A.Avulio manymu, specializuotos statybinių ir apdailos medžiagų parduotuvės turėtų išsaugoti savo pozicijas rinkoje. Todėl nereiktų nerimauti, kad po kurioje laiko Lietuvoje liks tik vos keli prekybos centrai, turintys didelį asortimentą.

"Tos specializuotos parduotuvės irgi turi surasti savo nišą ir savo rinkos dalį, nuolatinį savo klientą, nes yra aukštesnės kokybės produktų, kurių visada reikia rinkai. Daugeliu atvejų aukštesnės kokybės produktai parduodami specializuotose parduotuvėse", – savo nuomonę dėstė pašnekovas.

Jo manymu, didelę pasiūlą teikiančios parduotuvės yra labai patogios tiems žmonėms, kurie nori namie patys atlikti remontą ar atnaujinti senus baldus. Tokiu atveju visas reikiamas medžiagas galima rasti vienoje vietoje ir nereikia lankytis skirtingose parduotuvėse.

"Vartotojai ten randa labai daug prekių. Jiems labai patogu, kai jos yra vienoje vietoje. Bet tokiose parduotuvėse paprastai aukštesnės kokybės ar prestižinės klasės produktų būna arba labai mažai, arba nepakankamai", – sakė A.Avulis.

Didieji nelinkę kalbėti

Statybinių medžiagų pardavėjai "Ermitažas" ir "Senukai" priėmė sprendimą rinkos situacijos nekomentuoti. Su "Moki – veži" administracija susisiekti nepavyko.

13 parduotuvių Lietuvoje turinčios platų statybinių ir apdailos medžiagų asortimentą siūlančios įmonės "Bikuva" direktorius Gintaras Sadaunikas pasikeitimus rinkoje laiko natūraliais. Esą rinkoje veikia laisva konkurencija ir jos veikiami vieni rinkos žaidėjai ateina, o kiti išeina.

"Manome, kad čia daugiau lemia pasirinktas verslo modelis, kuris gal yra ir geras, bet netenka išskirtinumo arba yra per brangus išlaikyti. Išskirtinumui išlaikyti, išreikšti reikia skirti papildomų priemonių, neužtenka vien susikurti verslo modelį", – apie įmonių pasitraukimo priežastis sakė G.Sadaunikas.

Jo teigimu, konkurencija statybinių prekių rinkoje nėra nei didesnė, nei mažesnė negu kitose šakose. "Mūsų nuomone, konkurencija yra pakankama, kad galima būtų išsilaikyti", – tvirtino direktorius.

"Bikuvos" padėtį rinkoje G.Sadaunikas apibūdino gana neutraliai: "Mūsų pasirinktas kelias yra nei lengvas, nei labai sunkus. Svarbiausia stabiliai eiti užsibrėžtu keliu, nekelti sau neaiškių lūkesčių, nesiimti labai rizikingų veiksmų, kurie griautų pačią rinką."

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų