„Skambučių su prefiksu 8 statistika rodo, kad naudodami senąjį numeracijos kodą skirtingų operatorių klientai vis dar inicijuoja nuo 16 iki 30 proc. skambučių – tikėtina, maždaug tokia vartotojų dalis dar neatnaujino savo telefonų numerių“, – nurodė RRT atstovas Egidijus Steponavičius.
Paskutiniai trupinukai
Didžiausią senąjį prefiksą tebenaudojančių klientų dalį turi „Tele2“. Įmonės duomenimis, 30 proc. klientų dar neatnaujino numerių.
„Dar vasarą senąjį prefiksą naudojo apie 60 proc. mūsų klientų, dabar šis skaičius sumažėjo iki 30 proc. Vis dėlto, vis dar matome, kad 27 proc. mūsų verslo ir privačių klientų, taip pat 23 proc. išankstinės paslaugos „Pildyk“ vartotojų vis dar renka numerius su aštuonetu priekyje“, – sakė „Tele2“ atstovė Asta Buitkutė.
Nors skambučiams šalies viduje galima rinktis naująjį prefiksą 0, tačiau „Tele2“ atstovė pastebi, kad klientai dažniau renkasi tarptautinį ir geriau žinomą prefiksą „+370“.
„Telia“ atstovas Audrius Stasiulaitis teigė, kad tik apie 10 proc. įmonės klientų naudoja seno formato numerius. „Labai geri skaičiai, nes, manau, čia tie paskutiniai, taip sakant, trupinukai. [...] Problema yra dėl fiksuoto ryšio, laidinės telefonijos naudotojų – apie trečdalį srauto dar eina per aštuonetą“, – nurodė jis.
Anot „Bitė Lietuva“ atstovo Jauniaus Špakausko, apie 16 proc. jų klientų skambučių vis dar pradedami senuoju prefiksu. „Verslo ir viešojo sektoriaus segmente situacija geresnė – čia senuoju prefiksu vis dar naudojasi maždaug kas dešimtas skambinantis žmogus“, – sakė jis.
Pasenę nustatymai
Pasak RRT atstovo E. Steponavičiaus, pokyčiai lėčiau vyksta tarp verslo klientų. „Verslo segmente apie 30 proc. skambučių vis dar inicijuojama naudojant aštuonetu prasidedančius numerius“, – teigė jis.
Pasak atstovo, nerimą kelia, kad kai kurios verslo įmonės dar nepakeitė kontaktinės informacijos elektroninėje erdvėje: interneto svetainėse, informaciniuose kataloguose, elektroninio parašo formose.
„Telia“ atstovas taip pat pabrėžė, kad nuo kovo problemų gali kilti verslo klientams. „Ne tiek daug verslų, bet didelių, svarbių organizacijų, tokių kaip ligoninės, valstybės institucijos, – ten srautai vis dar eina per aštuonetą ir nuo kovo 1 d. techniškai taip prisiskambinti nepavyks“, – sakė jis.
„Problema – vidinėse telefonų sistemose, kurias turi didžiosios organizacijos. Ne vienu atveju esame pastebėję, kad tų vidinių sistemų pasenę nustatymai“, – sakė A. Stasiulaitis. Pasak jo, tokiu atveju reikia specialistų pagalbos sistemoms perkonfigūruoti.
NKSC nurodė, kad, pasitelkiant trečiųjų šalių programėles adresatų numeriams keisti, kyla rizika, kad šios programėlės rinks ir saugos asmeninius duomenis, o galbūt ir dalysis jais su trečiosiomis šalimis.
Verslo klientams įmonė taikys pereinamąjį laikotarpį ir galimybę skambinti su prefiksu 8 ketina panaikinti kovo 19 d.
RRT taip pat išskyrė, kad problemų gali kilti ir dėl signalizacijų. „Daugeliu atveju šiuolaikinės pastatų apsaugos signalizacijos yra susietos su centriniu pultu mobiliojo ryšio priemonėmis, tačiau jei šios sistemos neatnaujintos, saugumo tarnybos gali negauti kritinių pranešimų apie įsilaužimus, gaisrus ar kitus incidentus“, – nurodė E. Steponavičius.
Problemų gali kilti ir automobilių stovėjimo aikštelėje. „Jei stovėjimo aikštelių užkardai pakeliami paskambinus telefonu, o sistema nepritaikyta prie naujosios numeracijos, ji gali tiesiog neatpažinti skambinančio asmens numerio ir neleisti jam įvažiuoti į stovėjimo aikštelę ar išvažiuoti iš jos“, – tikino jis.
Rekomenduoja programėles
Efektyviai telefono adresų knygoje esantiems numeriams atnaujinti ryšio operatoriai siūlo naudoti internete prieinamas programėles.
„Reikėtų rinktis tik patikimų gamintojų programėles, pavyzdžiui, „Contacts Prefix Fixer“ ar lietuvio sukurtą „+370“, – pataria „Tele2“ atstovė A. Buitkutė.
Operatoriai įspėja, kad ne visos programėlės gali būti saugios. „Didžiausia grėsmė, kad, naudodamiesi nepatikrintomis programėlėmis, galite nežinodami perduoti savo visą kontaktų knygą trečiosioms šalims“, – teigė „Bitė Lietuva“ atstovas J. Špakauskas.
„Telia“ atstovas teigė, kad įmonė klientams rekomendavo naudoti programėlę „+370“. „Mes, aišku, neatsakome už jos saugumą, nes tai ne mūsų kurta programėlė, bet, matydami, kad, pavyzdžiui, reguliatorius (RRT) rekomendavo tą programėlę, mes tą rekomendaciją perteikėme ir savo klientams“, – teigė jis.
Ryšio bendrovės pabrėžia, kad jei nuo kovo skambinantis asmuo naudosis senuoju numerių formatu, išgirs automatinį pranešimą, primenantį apie pasikeitusią rinkimo tvarką.
Dėmesio – rizikos
Nacionalinis kibernetinio saugumo centras (NKSC) nurodė, kad, pasitelkiant trečiųjų šalių programėles adresatų numeriams keisti, kyla rizika, kad šios programėlės rinks ir saugos asmeninius duomenis, o galbūt ir dalysis jais su trečiosiomis šalimis.
Dėl šios priežasties kibernetinio saugumo ekspertai prieš įsirašant programėlę pataria patikrinti jos kūrėją: ar tai patikima įmonė, perskaityti kitų vartotojų atsiliepimus, įvertinti leidimus, kuriuos programėlė prašo suteikti.
„Saugiausias būdas – naudoti oficialius operatorių siūlomus sprendimus. Pavyzdžiui, „Bitė“ siūlo numerių konvertavimo galimybę per savo savitarnos programėlę, o tiek „Bitė“, tiek „Tele2“ rekomenduoja „Contacts Prefix Fixer“ programėlę. Jei nesate tikri dėl programėlių saugumo, patariama apsilankyti savo mobiliojo operatoriaus salone ir pasikonsultuoti su specialistais“, – rašoma komentare.
„Prieš diegdami programėlę pagalvokite, kiek realiai kontaktų turite ir ar tikrai verta suteikti prieigą prie savo adresatų vien tam, kad pakeistumėte kelis numerius. Jei turite tik 10–20 kontaktų, galbūt greičiau ir saugiau būtų tai atlikti rankiniu būdu“, – teigiama jame.
Anot NKSC, antivirusinė programinė įranga nebūtina keičiant adresatus, tačiau ji gali būti naudinga apsaugant telefoną apskritai.
Kibernetinio saugumo ekspertų teigimu, kol kas nėra duomenų, leidžiančių manyti, kad šiuo laikotarpiu padaugės kibernetinių atakų, tačiau gali pasitaikyti bandymų apgauti žmones ir išvilioti iš jų asmeninius duomenis.
Naujausi komentarai