Pereiti į pagrindinį turinį

Vilniaus oro uoste - licencijų neturintys oro vežėjai

2009-06-22 08:47
Išsigelbėjimas: ištuštėjęs TVOU puola priimti net ir neturinčių reikiamų licencijų oro vežėjų?
Išsigelbėjimas: ištuštėjęs TVOU puola priimti net ir neturinčių reikiamų licencijų oro vežėjų? / Mindaugo Ažušilio nuotr.

Pompastiškas burbulas, kilęs dėl naujo vežėjo atėjimo į Tarptautinį Vilniaus oro uostą (TVOU), gali sublūkšti. Įmonės "Star Holidays" ir "Star1 Airlines" baigia išparduoti bilietus, bet teisės skraidinti keleivius neturi.

Trykšta optimizmu

Buvęs bendrovės "Tez tour" vadovas Martynas Laivys tikina, kad jo su paslaptingu investuotoju įsteigta įmonė "Star Holidays" jau birželį pasiūlys kelionių lėktuvais į įvairius užsienio kurortus ir sieks tapti vienu didžiausių šalies turizmo rinkos žaidėjų. Pirmas skrydis į Turkiją numatytas šį šeštadienį – birželio 27 d. Tačiau kol kas naujasis kelionių organizatorius neturi nei leidimo skraidinti keleivius, nei lėktuvo.

"Visi skrydžiai vyks, kaip numatyta. Dokumentai tvarkyti dar nebaigti, bet viskas vyksta pagal planą. Licenciją turime, į ją tik reikia papildomai įrašyti atitinkamų orlaivių tipus. Kiekvienam lėktuvui reikalingi įvairūs dokumentai, čia techniniai dalykai, ilgai reikėtų pasakoti, bet užtikrinu, kad per šį etapą jokių trukdžių nėra", – sėkmingu naujos bendrovės startu įsitikinęs M.Laivys.

Jo planai ambicingi – per metus "Star Holidays" žada atsiriekti apie trečdalį poilsinių kelionių lėktuvais rinkos ir per pirmus veiklos metus aptarnauti apie 20 tūkst. poilsiautojų.

Dalysis vienu lėktuvu

Pasak kelionių organizatoriaus vadovo, investicijos į įmonę per pirmus trejus metus gali siekti iki 10 mln. litų.

"Pirmu veiklos etapu turėsime vieną lėktuvą. Dabar laukiame jo, artimiausiomis dienomis orlaivis turėtų atskristi į Vilnių. Vasaros pabaigoje tikimės išsinuomoti ir antrą, bet kol kas sunku pasakyti, kaip seksis. Dar nežinome, kas bus ateityje", – kiek mažiau užtikrintai kalbėjo "Star Holidays" įkūrėjas.

Jis taip pat patikino, kad keleiviai nenukentėtų net tada, jei vienintelis bendrovės orlaivis ir sugestų. Esą tam atvejui su "flyLAL Charters" pasirašyta skrydžių pakeitimo sutartis. "Tokiems atvejams pasirašomos abipusės sutartys. Jie sutiko mus pakeisti, jei būtų gedimų, ir mes sutikome pakeisti juos. Aviacijoje tai normali praktika", – ramino M.Laivys.

Naujas nacionalinis vežėjas?

Liepą darbą turėtų pradėti ir kita M.Laivio įmonė. Planuojama, kad ant TVOU pakilimo tako liepos 3 d. stos ir pirmas bendrovės "Star1 Airlines" reguliariųjų skrydžių lėktuvas. Taigi atrodo, kad M.Laivio vadovaujama įmonė taikosi į neseniai atsilaisvinusią nacionalinio vežėjo vietą.

"Star1 Airlines" bilietais į Dubliną, Londoną ir Ispanijos kurortą Žironą internetu prekiauti pradėjo dar birželio 11 d. Planuojama, kad į Londoną bendrovė skraidins keturis kartus per savaitę, nuo liepos 3 d. Į Dubliną – tris kartus, nuo liepos 4 d. O į Žironą – du kartus per savaitę, nuo liepos 5 d.

Bendrovės interneto svetainėje teigiama, kad nuvykti į Londoną ir Dubliną kainuos nuo 249 litų, o į Žironą – nuo 299 litų. Skrydžiai bus vykdomi orlaiviu "Boeing 737-700 Next Generation".

Trūksta dokumentų

Tiesa, kol kas nežinia, ar naujos skrydžių bendrovės ir kelionių organizatoriaus įkūrėjo planai neliks tik popieriuje, mat "Star1 Airlines" dar neturi nei orlaiviui "Boeing" tinkamos skrydžių licencijos, nei Susisiekimo ministerijos patvirtinto oro vežėjo pažymėjimo. Taigi bendrovės vadovams dar kurį laiką teks minti Susisiekimo ministerijos ir Civilinės aviacijos administracijos slenksčius.

Pastarosios vadovas apie naujoko galimybes įvykdyti visus pažadus kalba labai atsargiai.

"M.Laivys įsigijo bendrovę "HC Airways". Ši įmonė turi ir oro vežėjo pažymėjimą, ir licenciją. Tačiau dabar keičiasi jos savininkai, vardas ir naudojamos transporto priemonės. Tad reikia atitinkamų pažymėjimo ir licencijos priedų. Kai bus pakeisti dokumentai ir patvirtintas priedas prie licencijos, bendrovė galės vykdyti skrydžiui lėktuvu "Boeing". O kol kas dar ne. Dabar jie gali vykdyti skrydžius tik mažu verslo klasės lėktuvu. Bet jų specialistai intensyviai dirba. Tad anksčiau ar vėliau viską sutvarkys", – dienraščiui padėtį aiškino Civilinės aviacijos administracijos direktorius Kęstutis Auryla.

Laukia išskėstomis rankomis

Susisiekimo ministro patarėja Rūta Diržanauskaitė patvirtino, kad pirmiausia "Star1 Airlines" turės susidoroti su Civilinės aviacijos administracija, o vėliau prašyti ministerijos patvirtinti vežėjo pažymėjimą.

"Mes jų labai laukiame. Tikiuosi, kad jokių problemų nekils ir "Star1" greitai susitvarkys visus dokumentus. Norime, kad jie kuo greičiau pradėtų skraidyti. Dabar TVOU tokia padėtis, kad išskėstomis rankomis laukiame visų, kurie sutinka ateiti", – apie nuo pasaulio atkirstą TVOU kalbėjo ministro patarėja.

Naujo vežėjo kaip išganymo laukia ir pats TVOU. Oro uosto generalinis direktorius Tomas Vaišvila jau anksčiau yra sakęs, kad naujo lietuvių oro vežėjo atsiradimas – neeilinis įvykis šalies aviacijoje. "Džiaugiamės tuo, ir sudarysime visas sąlygas, kad "Star1 Airlines" nuo pat pirmos dienos TVOU jaustųsi kaip namie", – teigė T.Vaišvila.

Naujoko sėkme netiki

Tačiau konkurentai, stebėdami tokias naujoko pastangas, tik sukioja galvas.

Įmonė "Star1 Airlines" skelbiasi, kad ji yra kelionių organizatorė, turinti savo reguliariųjų ir užsakomųjų skrydžių bendrovę. Kai kam galbūt iš pirmo žvilgsnio tai atrodo patrauklu. Tačiau nagrinėjant detaliau ryškėja milžiniška šio projekto rizika ir todėl nuoširdžiai žaviuosi investuotojų ryžtu finansuoti tokį projektą. Reguliariųjų skrydžių rinkoje laukia nuožmi konkurencija su daug didesniais "žvėrimis": bendrovė "Aer Lingus" jau paskelbė pradėsianti skrydžius į Londoną, apie tai galvoja ir Latvijos valstybinė oro vežėja "airBaltic", – sakė "flyLAL Charters" direktorius Vytautas Kaikaris.

Jis abejoja, ar maža, vieną lėktuvą teturinti įmonė sugebės ilgai varžytis su šio verslo milžinais.

"Klausimas, kiek ilgai privati lietuviško kapitalo bendrovė bus pajėgi dalyvauti kainų karuose, kitaip sakant – kiek akcininkai pasirengę tam išleisti?" – svarsto V.Kaikaris.

Lėktuvų "skolinti" neskuba

Užsakomųjų skrydžių ir kelionių organizavimo rinkoje "Star Holidays" taip pat laukia didelė konkurencija. "flyLAL Charters" vadovo nuomone, didžiosios kelionių agentūros veikiausiai nepuls dirbti su nauju, nepatikrintu žaidėju: "Reputacijai užsitarnauti reikia laiko. Be to, "Star Holidays" rinkai iš esmės nieko naujo nesiūlo, vadinasi, vėl bus kainų karas. O rinkoje kelionių pasiūla ir taip didelė, ten veikia du labai stiprūs žaidėjai – "Novaturas" ir "Tez tour", jie taip paprastai savo pozicijų neužleis. Tikėkimės, kad nepaisant visų rizikų, jiems pavyks, nes Lietuvai skrydžių tikrai reikia. Bet jų laukia nepaprastai sunki kelionė."

V.Kaikario nuomone, naujasis žaidėjas pasirinko ir netinkamą lėktuvą. Atrodo, lyg buvo bandyta rasti, kas tiktų ir reguliariesiems, ir užsakomiesiems reisams. Tačiau tai, kas tinka viskam, dažniausia netinka niekam. "Mūsų nuomone, jų pasirinktas lėktuvas yra per didelis reguliariesiems ir nepakankamai konkurencingas užsakomiesiems skrydžiams. Reguliariesiems reisams iš Vilniaus šiuo metu geriausiai tiktų maždaug 70 vietų lėktuvas. Be to, iš jų dabartinio tvarkaraščio atrodo, kad lėktuvo "Boeing 737-700 Next Generation" nereikia prižiūrėti ir jis negenda. Bet kokie gedimai tikrai kels keblumų. Be to, skrydžių pakeitimo sutarties pasirašymas negarantuoja, kad gedimo atveju mes galėsime "paskolinti" savo lėktuvą, nes šiuo metu visi užsakyti", – aiškino skrydžių bendrovės direktorius.

Konkurencijos nebijo

"Star Holidays" sėkme netiki ir turizmo rinkos senbuviai. Prisimindami ankstesnę M.Laivio įmonę "Omnituras", kuri gyvavo vos porą metų, daugelis tik šypteli.

"Sunku vertinti, kai girdime tik gandus ir pažadus. Galėsime įvertinti, kai realiai pamatysime, kokias keliones ir skrydžius šis organizatorius vykdys. Kol kas stebime tik tai, kad bandoma iš anksto parduoti keliones bei lėktuvų bilietus ir taip susirinkti lėšų veiklai vykdyti. Čia net yra tam tikros rizikos klientams. Tiesa, visi kelionių organizatoriai privalo drausti savo veiklą, todėl tikime, kad neįvykus kelionei klientams pinigus pajėgs grąžinti draudimo bendrovė", – kalbėjo "Novaturo" vadovas Vidas Paliūnas.

Dėl naujo konkurento "Novaturas" planų keisti nežada. Vasaros sezono kelionių programą bendrovė pasitvirtino dar 2008-ųjų pabaigoje, o šiuo metu beveik baigiamas rengti 2009–2010 m. žiemos sezono planas.

"O jie bando įlipti į skrendantį lėktuvą ir tik dabar paskubomis ruošia vasaros programą. Mes šiuo metu jau esame pardavę beveik 40 proc. liepos ir rugpjūčio kelionių", – užtikrintai kalbėjo V.Paliūnas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų