„Mūsų pozicija remiasi Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (VERT) išaiškinimu, diskutavom apie tai su VERT kolegomis, priėjome išvados, kad pasiūlytas „Perlo energijos“ sprendimas gali turėti tikrai įstatymo pažeidimo požymių, galutiniai teisiniai verdiktai bus pateikti šiek tiek vėliau“, – žurnalistams penktadienį sakė viceministras.
Energetikos ministerija kreipsis į VERT ir Vartotojų teisių apsaugos tarnybą, prašydama įvertinti įmonės veiksmų teisėtumą.
Viceministras taip pat kalbėjo, kad visi signalai rodo, jog kol kas kiti nepriklausomi tiekėjai panašių pokyčių nenumato.
„Priešingai, jau turime signalų, kad netgi ir vartotojai, kurie atsisakys tęsti bendradarbiavimą su „Perlo energija“, turės naujus pasiūlymus, tam reikia šiek tiek laiko“, – sakė V. Zananavičius.
Viceministro teigimu, šiuo metu patvirtintos taisyklės neleidžia imtis tokių veiksmų, kurių ėmėsi „Perlo energija“, todėl teisės aktų keisti neplanuojama.
„Mes peržiūrime savo taisykles, kurios patvirtintos, jos tokių veiksmų, kurių ėmėsi minimas tiekėjas, neleidžia, tokia pat ir reguliuotojo nuomonė, todėl šiandien nematome, kodėl reikėtų keisti teisės aktus. Jei rasime dviprasmybių ar būdus, kaip reguliavimą padaryti aiškesnį, tai keisime“, – sakė jis.
„Nebejoju, kad vyks pakankamai daug diskusijų tarp tiekėjo ir VERT, mes diskusijoje dalyvausime, ir aišku, vartotojų pusėje“, – pridūrė viceministras.
„VERT turi visus instrumentus imtis sankcijų ir reguliuoti situaciją“, – sakė jis.
Paklaustas apie elektros kainų kompensavimą, viceministras kalbėjo, kad visi variantai svarstomi, tačiau sprendimai šiuo klausimu tikriausiai bus rudenį.
„Dabar kainos rodo vieną dalyką – panika. Amžinai panika tęstis negali, anksčiau ar vėliau kainos turės grįžti į realų lygį, tikėtina, kad jos bus pakankamai aukštos kurį laika, yra sutarimas specialistų, kad apie dvejus metus“, – kalbėjo viceministras.
Jis taip pat teigė, kad elektros rinkos liberalizavimas Lietuvoje sutapo su pakankamai sudėtinga situacija, tačiau liberalizavimo atidėjimas šiuo metu rimtai nėra svarstomas, nes tai sukeltų papildomą sumaištį.
„Atidėjimas nėra pati geriausia opcija, ji nieko neišsprendžia. Faktas, kad visus įmanomus variantus svarstysime, bet priimdami sprendimus turime aiškiai sau atsakyti, ko siekiame. Matome, kad vargu, ar situacija labai greitai išsispręs, valstybė toliau stengiasi padėti tiems, kam reikia tos pagalbos, manau, ši politika tęsis“, – sakė A. Zananavičius.
VERT perspėja laikytis sutarčių sąlygų
Nepriklausomam elektros tiekėjui „Perlas energija“ paskelbus apie fiksuotų kainų planų naikinimą, Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) teigia, kad rinkoje išaugus elektros energijos produkto kainai, tiekėjai gali teikti siūlymus keisti jau sudarytų sutarčių sąlygas, tačiau tam būtinas vartotojo sutikimas.
VERT teigimu, vartotojas, gavęs informaciją apie tiekėjo ketinimą pakeisti sutarties sąlygas, turi teisę per 30 dienų raštu ar elektroniniu paštu atsakyti tiekėjui, ar pritaria sutarties pakeitimui ar ne ir nutraukti sutartį.
„Vartotojui išreiškus nepritarimą pasiūlytam sutarties pakeitimui, tačiau nenurodžius, kad pageidaujama nutraukti sutartį, lieka galioti tokios sutarties sąlygos, dėl kurių šalys jau yra sutarusios“, – pranešė VERT.
VERT ragina nepriklausomus tiekėjus laikytis sutarčių sąlygų keitimo ir sutarčių nutraukimo tvarkos, nepiktnaudžiauti verslininko kaip stipresniosios sutarties šalies padėtimi ir nediskredituoti elektros rinkos liberalizacijos proceso.
Taryba taip pat pranešė kontroliuosianti, kaip nepriklausomi elektros energijos tiekėjai vykdo sutartinius įsipareigojimus.
Kiti tiekėjai planų nekeičia, rengia pasiūlymus
Nepriklausomam elektros tiekėjui „Perlas Energija“ penktadienį paskelbus apie fiksuotų kainų planų naikinimą, kiti tiekėjai sako, kad tokių veiksmų nesiims. Dalis jų teigia esantys pasirengę pateikti pasiūlymus į kintamos kainos planą perkeltiems „Perlas Energijos“ vartotojams.
Sąlygos klientams nebus keičiamos, penktadienį BNS sakė „Ignitis grupės“ ryšių su visuomene vadovas Artūras Ketlerius.
„Visada akcentavome savo patikimumą – mes nekeičiame sąlygų klientams, jie gali būti ramūs, jeigu jie pasirinko fiksuotą planą, jie tą planą ir turės“, – teigė jis.
„Ignitis“ žada kitos savaitės pradžioje pateikti alternatyvų „Perlas Energija“ klientams, kurie nuspręs nesutikti su sutarties sąlygų pakeitimu ir nutrauks sutartį.
„Per savaitgalį paruošime ir savaitės pradžioje paskelbsime, kokią alternatyvą siūlome nuviltiems „Perlas Energija“ klientams“, – feisbuke teigė „Ignitis grupės“ vadovas Darius Maikštėnas.
„Enefit“ vadovas Vytenis Koryzna BNS sakė, kad sutarčių keitimui nėra pagrindo, nes bendrovė įvertino galimas rizikas rinkoje.
„Kalbant apie sutartis su vartotojais – gerbiame savo klientus ir į sutartis žiūrime rimtai, priežasčių jas keisti ar koreguoti nematome, nes stengiamės apskaičiuoti rizikas rinkoje, nuo jų apsidrausti. Fiksuotų kainų sutartys yra dviejų arba šešių metų“, – kalbėjo V. Koryzna.
„Elektrum Lietuva“ atstovė BNS sakė, kad bendrovė vykdys klientams duotus įsipareigojimus ir jų nekeis.
„Tokių planų neturime, dirbame stabiliai ir vykdome savo įsipareigojimus klientams – kokia kaina fiksuota, už tokią ir tiekiame. Šiuo požiūriu pas mus niekas nesikeičia. Kurį laiką gyventojus informavome, kad reikia fiksuoti kainą, nes ji kils, tai dabar ir matome“, – teigė bendrovės komunikacijos projektų vadovė Jūratė Rupšienė.
„Elektrum Lietuvos“ vadovas Martynas Giga vėliau išplatintame pranešime teigė, jog įmonė yra pasirengusi pateikti pasiūlymus į kintamos kainos planą perkeltiems „Perlas Energijos“ vartotojams.
„Esame pasiryžę skirti maksimalų dėmesį, pastangas ir tiek laiko, kiek jo reikės, kad padėtume vartotojams, kurie ne savo noru nuo rudens patenka į biržos kainų loteriją, sudaryti jiems palankiausias naujas elektros tiekimo sutartis“, – teigė M. Giga.
Birželio 26 dieną pasibaigus nepriklausomo elektros tiekėjo pasirinkimui, bendrovės „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) duomenimis, 85,7 proc, arba 634 tūkst. šio etapo vartotojų pasirašė sutartis su nepriklausomais tiekėjais.
Daugiausiai iš jų rinkosi „Ignitį“, su kuriuo iki šiol sudaryta 786,6 tūkst. sutarčių, „Perlas energija“ (178,5 tūkst. sutarčių), „Elektrum Lietuva“ (98,6 tūkst.), „Enefit“ (96 tūkst.).
Likę trečios grupės vartotojai tai turės padaryti iki gruodžio vidurio.
Ekspertas: „Perlas Energija“ iš esmės iškrenta iš elektros tiekėjų rinkos
Nepriklausomam elektros tiekėjui „Perlas Energija“ paskelbus apie fiksuotų kainų planų naikinimą, energetikos ekspertas Tomas Janeliūnas sako, jog įmonė iš esmės iškrenta iš šios rinkos.
„Perlas Energija“ kaip tiekėjas iš esmės iškrenta iš rinkos su tokiu pareiškimu“, – BNS penktadienį sakė Energetinių tyrimų instituto vadovas.
„Sunkiai įmanoma, kad klientai be niekur nieko, be jokių priekaištų rinktųsi tą variantą, kurį dabar siūlo „Perlas Energija“, – pridūrė jis.
„Ministerija irgi žada tikrinti šitą atvejį ir gali būti netgi labai priverstinių sankcijų bendrovei, kas, nori nenori, pašalins ją iš šito žaidimo ir privers ją mokėti baudas“, – kalbėjo T. Janeliūnas.
Pasak jo, „Perlas Energijos“ sprendimas smogs ir pačiam elektros rinkos liberalizavimo procesui.
„Perlas Energija“ turėjo tikrai nemažai klientų, todėl toks sprendimas paveiks nemažai žmonių. Jų pyktis greičiausiai bus skirtas ne tik bendrovei, bet ir apskritai valdžiai, Energetikos ministerijai, Vyriausybei, kad ši nesugebėjo užtikrinti vartotojų interesų“, – sakė Energetinių tyrimų instituto vadovas.
Jo teigimu, „Perlo Energijos“ klientams perėjus prie naujo plano, elektros kainos jiems galėtų kilti nuo keliasdešimties procentų iki kelių kartų.
„Perlas Energija“: pasirinkusieji fiksuotas kainas bus perkelti į kintamos kainos planą
Nepriklausomas elektros tiekėjas „Perlas Energija“ penktadienį pranešė keičiantis visų klientų sutartis – pasirinkusieji fiksuotas kainas bus perkelti į kintamos kainos planą „Birža“.
„Mes naikiname fiksuotos kainos planus esamiems ir būsimiems klientams ir visus perkeliame į tiesiogiai su birža susietą planą“, – spaudos konferencijoje sakė įmonės vadovas Vilius Juraitis.
„Tai reiškia, kad už elektros energiją klientai mokės pagal realias biržos kainas“, – pridūrė jis.
Anot jo, vartotojai pradėti informuoti prieš valandą, penktadienį numatoma informuoti visus klientus. Jie į biržos planą bus perkelti per mėnesį.
Mes naikiname fiksuotos kainos planus esamiems ir būsimiems klientams ir visus perkeliame į tiesiogiai su birža susietą planą.
V. Juraičio teigimu, tokius pokyčius lėmė tai, kad nuo praėjusių metų pabaigos nuolat auga energetinių resursų kainos, todėl teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebeįmanoma.
„Šių metų liepą tiek dujų kaina paaugo 360 proc., tiek Lietuvos elektros biržos kaina pasiekė rekordines aukštumas ir tiesiog prie dabartinių rinkos sąlygų, kai kainos auga nebe po kelis procentus per mėnesį, o auga dešimtimis procentų arba netgi kai kuriomis dienomis kartais, teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebelabai įmanoma“, – sakė V. Juraitis.
„Jeigu sakysime kad gal liepa buvo blogas mėnuo, nes buvo labai daug diskusijų ar atsinaujins dujų tiekimas „Nord Stream 1“ vamzdžiu, tai matome, kad rugpjūčio pirmos dienos indikuoja, kad 305 eurų už MW rekordas gali būti sumuštas visais 30 proc., kas veda į situaciją, kai nebelieka įrankių valdyti rizikas“, – kalbėjo jis.
Pasak V. Juraičio, pirmosiomis rugpjūčio dienomis įmonė per dieną patirdavo šimtatūkstantinius nuostolius.
„Šio mėnesio pirmos dienos parodė, kad buvo dienų, kai mes patyrėme penkių nulių zonoje esantį nuostolį per vieną dieną“, – teigė jis.
Paklaustas, ar „Perlas Energijai“ negresia žlugimas, V. Juraitis teigė jog priimtu sprendimu perkelti vartotojus į kitą planą buvo panaikinta dalis įmonei bei vartotojams galinčių kilti rizikų.
„Dalį rizikų, kurios galėtų privesti prie nenorimo rezultato, mes, tiesiog, panaikinome“, – teigė jis.
Vis dėlto „Perlas Energijos“ vadovas teigia, jog šis įmonės sprendimas nereiškia planuojamo pasitraukimo iš nepriklausomų tiekėjų rinkos.
„Perlas energija“ iki šiol turėjo biržos planus perkančius klientus. Mes žinome, kad ir kiti tiekėjai tokių klientų turi, ir matome, kad tų klientų dalis didėja. Mes manome, kad dalis klientų, kuriems nėra priimtini tokie planai, gali nutarti nutraukti sutartį, bet manome, kad daliai klientų tie planai bus priimtini, ir jie liks su mumis“, – kalbėjo V. Juraitis.
V. Juraičio teigimu, vartotojai turės 30 dienų apsispręsti, ar likti įmonės klientais. Rugpjūtį jiems dar bus taikomi tarifai, kurie dabar numatyti sutartyse.
„Pagal sutartis, kurias šiuo metu turime su klientais, daug kartų akcentuodavom, kad vartotojai bet kada gali išeiti ir mes sutartyje visus vartotojus esame informavę, kad prieš 30 dienų juos informavę galime pateikti jiems naujos kainos sudarymo metodiką ir jie gali pasirinkti, ar jie nori su ta kaina toliau likti mūsų klientais arba pasinaudoti galimybe išeiti iš susitarimo“, – sakė jis.
V. Juraitis mano, kad sprendimas vartotojus perkelti į kintamosios kainos planą pasiteisins.
„Jis yra gyvuojantis daugelį metų Europoje, Estijoje yra labai populiarus, Skandinavijoje yra labai populiarus (...). Mes manome, kad tai yra veikiantis planas, kurį, tiesiog, reikia paimti ir pritaikyti Lietuvoje“, – teigė „Perlas Energijos“ vadovas.
Jis pripažino, kad įmonės sprendimas perkelti vartotojus į kitą kainodaros planą turės neigiamų padarinių reputacijai.
„Turbūt suprantate, kad reputacijoje mes taškų nesusirinksime“, – teigė V. Juraitis.
Jo teigimu, elektros rinkai nuo praėjusių metų buvo suduoti trys smūgiai, lėmę didelius dujų, o kartu ir elektros kainų pokyčius.
„Praėjusių metų gruodžio mėnuo, kai iš esmės įsisiūbavo dujų krizė ir buvome pasiekę rekordą, kuomet tikėjomės, kad po gruodžio atėjus šiltesniems mėnesiams situacija stabilizuosis. Bet, kaip visi matėme ir matome, kai prasidėjo karas tarp Rusijos ir Ukrainos, kuris šovė tiek elektros, tiek dujų kainas į naujas aukštumas“, – teigė V. Juraitis.
„Deja, bet birželį-liepą įvyko trečiasis smūgis, kuris yra be galo didelis“, – sakė jis.
„Perlas Energija“ turi apie 180 tūkst. klientų.
Naujausi komentarai