Iš JAV automobilius importuojantys verslininkai ieško spragų biurokratų užtvarose
Tarp pustuzinio valstybės institucijų, saugančių Lietuvos rinką nuo amerikinių automobilių invazijos, ir tokias mašinas per Atlantą plukdančių verslininkų vykstančiame kare užfiksuoti nauji taktiniai ėjimai. Techninės apžiūros įmonių specialistai vis dažniau sulaukia prašymų išduoti techninės apžiūros talonus įvežamiems užjūrio modeliams, neturintiems atitikties vertinimo arba turintiems tokius sertifikatus, tačiau akivaizdžiai neatitinkantiems formalių reikalavimų.
Laikinumo koziris
Naujas tendencijas užfiksavusios Techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ vadovai teigia, kad iš JAV mašinas importuojantys verslininkai sumanė pasinaudoti kai kuriomis įstatymuose numatytomis laikinos registracijos lengvatomis ir gavę laikinuosius numerius atkeliauja į techninės apžiūros centrus (TAC).
„Čia primygtinai reikalaujama, kad inspektoriai išduotų techninės apžiūros talonus net ir tiems amerikiniams automobiliams, kurių žibintai nėra pakeisti į turinčius ES žymą. Esą mašina jau registruota laikinai naudoti, o dėl poros mėnesių neverta investuoti. Jei kontrolierius dėl kokių nors priežasčių leidžiasi įkalbamas, toks automobilis oficialiai tampa visaverčiu eismo dalyviu ir gerokai patrauklesne preke naudotų mašinų rinkoje. Tačiau jį nusipirkęs žmogus atėjus laikui atlikti techninę apžiūrą susidurs su rimtais sunkumais. Prievolė įsigyti atitikties sertifikatą niekur nedingsta“, – dėstė „Transekstos“ viceprezidentas Gintautas Šlėderis.
Alytaus TAC technikos direktorius Romualdas Skaisgirys komentuodamas šią problemą taip pat pabrėžė, kad amerikinių automobilių prekiautojai naudojasi užsieniečiams, kurie atvyksta į mūsų šalį savo automobiliais, taikoma tvarka. Jie skelbia būsiantys Lietuvoje ne ilgiau kaip 2 mėnesius ir gauna laikinuosius numerius, neturinčius atitikties sertifikatų.
Dvigubi standartai
Pašnekovas atkreipė dėmesį į dar vieną dalyką: visuose TAC amerikiniai automobiliai per apžiūrą fotografuojami (stengiamasi užfiksuoti, su kokiais žibintais iš JAV atkeliauja mašina), o atitikties sertifikatai griežtai įtraukiami į sąrašą. Tačiau nieko panašaus nedaro kai kurios įmonės, turinčios teisę išduoti tokius pat dokumentus.
„Naujais automobiliais prekiaujančios įmonės visą laiką skelbė esančios nesuinteresuotos išduoti atitikties sertifikatus, ir svarstančius pirkti amerikines mašinas perspėdavo apie laukiančius rūpesčius. Tačiau sprendžiant iš sertifikatų, patenkančių į mūsų rankas, skaičiaus, nesunku nuspėti, kad deklaruojama politika nuo realybės gerokai skiriasi. Tai negerai“, – sakė G.Šlėderis.
Asociacijos viceprezidentas pripažino, kad nors reikalavimas keisti JAV rinkoje naudojamus simetrinius priekinius žibintus (jie tolygiai apšviečia abu kelkraščius; europinių modelių žibintai dešinį kelkraštį apšviečia kiek stipriau) neturi nieko bendra su eismo saugumu, įstatymų nuostatai kol kas nepasikeitė, todėl jų privalu laikytis.
„Tiesą sakant, mūsų asociacija taip pat yra už tai, kad šių biurokratinių reikalavimų būtų atsisakyta, nes kai kuriais atvejais europiniai ir amerikiniai žibintai būna visiškai identiški – skiriasi tik ant žibinto stiklo įspausti simboliai. Reikalavimą juos keisti tik dėl E raidės iš tiesų sunku paaiškinti. Beje, dėl šių dalykų mes konsultavomės su kolegomis vokiečiais, lyginusiais žibintų efektyvumą. Pasirodo, maždaug 60 proc. amerikinių automobilių modelių iš esmės atitinka visus europiniams žibintams keliamus reikalavimus. Tokioms mašinoms vokiečiai išduoda specialias pažymas ir leidžia jas eksploatuoti be jokių ribojimų. O štai mes tai privalome ignoruoti, nes egzistuoja tik viena amerikinio automobilio legalizavimo forma“, – komentavo G.Šlėderis.
Alytaus TAC technikos direktorius R.Skaisgirys užsiminė, kad kai kurie europiniai automobiliai taip pat turi simetrinius žibintus, nors ir nėra skirti eksportui į JAV. Taip pat šviesą sklaido ir ksenono žibintai.
Tvarka taps aiškesnė
„Regitros“ Transporto registravimo metodikos skyriaus vyriausiasis specialistas Laimutis Skersinis kalbėdamas apie amerikinių automobilių statusą tvirtino, kad net ir išdavus laikinuosius numerius techninės apžiūros reikalavimai nesikeičia.
„Jei iš tiesų koks nors užsienietis, darbo reikalais atklydęs į Lietuvą, sumanytų registruoti savo automobilį, skirtą JAV rinkai, laikinuosius numerius išduotume. Tačiau norėdamas gauti techninės apžiūros taloną jis privalėtų pasikeisti mašinos žibintus – įstatymai nenumato jokių išimčių“, – teigė L.Skersinis.
Pašnekovas pripažino, kad tokiai procedūrai greičiausiai niekas nesiryžta. Juo labiau kad policijos pareigūnai į tokių vairuotojų keliones neturint techninės apžiūros talono taip pat žiūri atlaidžiau.
„Galiojančiuose įstatymuose tokie atvejai aiškiai neapibrėžti. Padėtis keisis nuo liepos 1-osios (tą dieną įsigalioja naujasis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas), kai visi laikinuosius registracijos numerius gavę automobiliai į TAC turės prisistatyti per 7 dienas“, – teigė L.Skersinis.
Naujausi komentarai