Svarbios detalės
Dėl pirmųjų dviejų parametrų viskas aišku, o sąvokos "gera kokybė" turinys lig šiol sunkiai apibūdinamas. Kodėl? Todėl, kad nebuvo jokios realios galimybės objektyviai palyginti skirtingų gaminių savybių. Vokietijos techninės patikros įmonių asociacija "Dekra" turi savo tyrimų metodiką ir naudojamą įrangą tokiems skysčiams tirti.
Fizikinių ir cheminių tyrimų paketas iš tiesų didelis. Tarkim, svarbu įvertinti, koks yra ploviklio pH – pernelyg rūgštinis ar šarminis skystis neblogai valys stiklą, tačiau skatins metalinių paviršių koroziją, tirpdys plastikines detales ir sausins valytuvų gumeles.
Būtina kreipti dėmesį į ploviklio skaidrumą. Jei neatkimštoje pakuotėje skystis drumstas, vadinasi, produktas blogai subalansuotas. Tyrimų metu atliekamas specialus stabilumo testas, dar vadinamas temperatūriniu šoku, kai mėginiai paeiliui tai kaitinami, tai šaldomi. Toks temperatūros kaitaliojimas atskleidžia, kiek gerai subalansuota ploviklio cheminė formulė.
Ne visi sąžiningi
Vienas svarbesnių tyrimo etapų – ploviklio poveikis polikarbonatui. Jo metu plastiko juostelės šiek tiek išlenkiamos (siekiant sukurti didesnį paviršiaus įtempimą) ir suvilgytos stiklų plovikliu kaitinamos aukštoje temperatūroje.
Gana dažnai etiketės tiesiog kopijuojamos, o siūlomų automobilio langų valymo kokteilis nėra tikrinamas laboratorijose.
Šis eksperimentas itin akivaizdžiai parodo, kas nutinka su automobilio žibintais, jei jie plaunami agresyviais preparatais. Paviršius tampa matinis ir suskeldėja taip, kad šviesos spinduliai lūžta ne tik stipriai pablogindami šviesos praeinamumą, o drauge ir matomumą. Be to, taip sukuriamos prielaidos akinti priešpriešiais atvažiuojančius vairuotojus.
Profesionaliais ploviklių tyrimais visuomet analizuojama, koks spiritas naudojamas, kokių priemaišų ir kokių tirpiklių įdėta. Gamintojai turi beveik neribotą laisvę siūlyti savus receptus, tačiau privalo ant ploviklių bakelių tiksliai nurodyti visas sveikatai pavojingas medžiagas.
Deja, kaip rodo patirtis, gana dažnai etiketės tiesiog kopijuojamos, o siūlomų automobilio langų valymo kokteilis nėra tikrinamas laboratorijose.
Žinoma, galima netyčia pataikyti tokį cheminių medžiagų derinį, kuris iš tiesų nekenktų automobilio dažams, plastikams ir gumoms, tačiau vargu ar gerai valytų nešvarumus nuo stiklo. Norėtųsi tikėti, kad geras produktas gimsta tada, kai jo gamintojai tiksliai žino, ką, kodėl ir kaip daro, o ne todėl, kad kažkam pasiseka. Kitaip tariant, kokybė nėra atsitiktinumas.
Pavojingi sveikatai
Automobilių alyvų, tepalų ir skysčių ekspertas Silverijus Baliūnas pataria renkantis langų plovimo skystį atkreipti dėmesį į skysčio sudėtį: "Svarbu, kad langų plovimo skystis būtų pagamintas etanolio pagrindu. Prekyboje vis dar daug produktų su sveikatai kenksmingu metanoliu. Skysčiai su šia medžiaga dažniausiai yra pigesni, tačiau vairuotojų ir jų keleivių sveikata yra daug svarbesnė už kelis sutaupytus eurus."
S.Baliūno teigimu, žieminis langų plovimo skystis skirtas druskoms, suodžiams ir riebiems nešvarumams, kurie nusėda ant stiklo šaltuoju sezonu, nuvalyti, taip pat apsaugoti skysčio talpyklą nuo suskilimo, todėl jo sudėtyje yra etilo alkoholio. Kai kuriuose plovikliuose dar naudojamas metanolis – pigesnė, bet labai kenksminga medžiaga. Apsinuodijimas metanoliu, jei jo koncentracija yra didesnė nei 0,6 proc., daro didelį toksinį poveikį akims ar sukelia kitokių sunkių padarinių.
Kenkia automobiliui
Vasarinis langų plovimo skystis žiemos metu gali ne tik užšalti, bet ir pridaryti žalos automobiliui. Dauguma automobilių priežiūrai skirtų skysčių talpyklų yra plastikinės. Užšalę skysčiai plečiasi, todėl atsiranda rizika toms talpykloms įskilti. Laiku nepakeitus vasarinio langų ploviklio į žieminį, vasarinis skystis sušąla į ledą, kuris suskaldo langų skysčio talpyklą.
Naujausi komentarai