Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių sporto pasauliui – elektrošokas

2019-02-18 09:57
DMN inf.

Hibridinės mašinos ir elektromobiliai jau daugiau kaip dešimtmetis ne tik atsikratė koncepcinių modelių statuso, bet pamažu tapo vienais pagrindinių eksponatų visose specializuotose technikos parodose.

Automobilių sporto pasauliui – elektrošokas
Automobilių sporto pasauliui – elektrošokas / Organizatorių nuotr.

Visiškai akivaizdu, kad būtent šia linkme evoliucionuoja transporto pasaulis ir kad kol kas jokios kitos alternatyvos rimtai nesvarstomos. Tačiau vos tik kalba pakrypsta apie automobilių sportą, lenktyniniai elektromobiliai sarkastiškai palyginami su nealkoholiniu alumi. Ar tikrai viskas taip keblu, o perspektyvos tokios niūrios?

Priverstinė elektrifikacija

Automobilių sporto elektrifikacija oficialiai prasidėjo 2012-aisiais, kai buvo pristatyti "Formula E" eskizai ir užsakyta pirmoji didelė bolidų, neturinčių vidaus degimo variklių, partija. Šį projektą nuo pat pradžių lydėjo nemažai skepticizmo, vis dėlto "Formula E" sulaukė tiek solidžių automobilių gamintojų ir pasaulinių korporacijų paramos, tiek tituluotų lenktynininkų dėmesio, todėl pastaraisiais metais vykę čempionatai tiesiog tapo dar viena alternatyva klasikinėms F1 batalijoms.

Tiesa, nors elektrinė technika gali pasigirti gana įspūdingais parametrais – 250 kW galia, 280 km/val. maksimaliu greičiu, spurtu iki 100 km/val. per 2,8 sek. – vis dėlto pervilioti auditorijos iš automobilių sporto karalienės nepavyko. Kas yra kas gana gerai iliustruoja bilietų į varžybas kainos: "Formula E" kovas tribūnoje galima stebėti paklojus 20 eurų (16 metų nesulaukusiems žiūrovams reginys nemokamas), o norint pasigirti pabuvojus F1 etape tektų piniginę paploninti maždaug 300 eurų.

Formulių pasaulyje elektrinė revoliucija prasidėjo ir vyko be jokios prievartos, o kitose lenktynių disciplinose žaisti demokratija FIA neketina. Pasaulio ralio kroso čempionatas per artimiausius dvejus metus privalės mutuoti iš "World RX" į EWRX. Teoriškai šiam revoliuciniam sprendimui įgyvendinti numatyti dveji pereinamieji metai, tačiau vienos populiariausių pastarųjų metų automobilių sporto varžybų serijų, vykstančių su FIA vėliava, organizuojančios kompanijos IMG strategai iš dabartinių komandų ir automobilių gamintojų reikalauja iki šių metų kovo 29-osios oficialiai patvirtinti savo įsipareigojimus dalyvauti elektrifikuotame čempionate. Deja, dar nepasibaigus 2018-ųjų sezonui viena po kitos apie pasitraukimą iš "World RX" pareiškė "Audi", čempioniškoji "PSRX Volkswagen Sweden", "Peugeot" ir "Ford".

Elektrinis ralis

Teoriškai toks ūmus komandų lyderių ir charizmatiškų lenktynininkų sumažėjimas turėjo išgąsdinti FIA strategus. Praktiškai vienintelė emocija, kurią viešai pademonstravo FIA prezidentas Jeanas Todtas, – apgailestavimas, kad lig šiol automobilių gamintojai pernelyg vangiai į "kovinę" techniką diegė aplinkai nekenkiančius sprendimus: ralio pasaulyje nėra nei hibridų, nei kokių nors ekologiškų technologijų. Neseniai vykusio Monte Karlo ralio metu duodamas interviu leidiniui "Motorsport News" jis patikino, kad netrukus padėtis pasikeis – jau šiais metais bus paskelbtas naujas ralio reglamentas, pagal kurį parengti automobiliai WRC startuos 2022-aisiais.

"Šiek tiek keista, kad visose didžiosiose automobilių parodose Frankfurte, Paryžiuje, Tokijuje ar Ženevoje rodomos šie tiesų įspūdingos technologinės naujovės, tačiau į ralį lig šiol niekas nebuvo perkeliama, nes taisyklės to nereikalavo. Dabar padėtis pasikeis, nes mūsų technikos ekspertai drauge su gamintojais derina naują reglamentą, todėl bent jau hibridinės jėgainės svarbiausiame FIA čempionate 2022-aisiais tikrai atsiras", – pareiškė Ž.Todtas.

Kita vertus, nors FIA vadovai tikina, esą laiko perprasti naujas žaidimo taisykles bus daugiau nei pakankamai, WRC startuojančių komandų vadovai akcentuoja būtinybę itin atidžiai įsiklausyti į jų lūkesčius ir išnagrinėti galimybes. Akivaizdu, kad standartiniai automobiliai ir juose naudojamos technologijos su profesionaliai lenktynėms paruoštomis mašinomis dažnai turi tik bendrą pavadinimą ir kėbulo siluetą. Todėl kalbant apie tokius iš pirmo žvilgsnio žemiškus dalykus kaip hibridinės jėgainės, reikia itin aiškiai apibrėžti visas smulkmenas, pradedant sistemos įtampa ir baigiant atskirų detalių tiekėjais.

Bandymų poligonas

LASF prezidentas Romas Austinskas, komentuodamas permainų eskizus ir padėtį mūsų šalyje, atkreipė dėmesį, kad ligšioliniai "žaidimai su elektra" su sportu iš tiesų turėjo labai nedaug bendro.

"Lietuvoje keletą kartų vyko lenktynės elektromobiliais iš Vilniaus iki Palangos, buvo pasirodymų kai kuriuose mini ralio etapuose, kuriuos galima vertinti tik kaip automobilių importuotojų rinkodaros renginius. Vis dėlto būtent nuo to viskas prasideda ir didžiajame sporte. Kokybiškai organizuojamos varžybos sutraukia milžiniškas auditorijas ir tampa išskirtinai gera vieta naujoms technologijoms pristatyti. Todėl net neabejoju, kad automobilių sporto elektrifikaciją ženklinantis skepsis labai greitai išsisklaidys. Su FIA vėliava rengiamas "Formula E" čempionatas vyksta nepriekaištingai. Priežasčių, dėl ko galėtų strigti analogiški ralio kroso ar ralio projektai, tiesiog nėra. Reikia tik šiek tiek laiko ir kantrybės", – teigia R.Austinskas.

Labai panašiai situaciją apibrėžia ir Lietuvos elektromobilių asociacijos lyderiai. Jų teigimu, kai kurie gamintojai labai aiškiai siekia lyderystės šioje rinkoje, todėl testuoja technologijas visose įmanomose platformose.

"Automobilių sportas yra vienas geriausių būdų patikrinti įvairių konstrukcijų ir inžinerinių sprendimų efektyvumą, nes čia technika eksploatuojama nepaprastai intensyviai, o visos klaidos išlenda labai greitai. Žinoma, ne visi automobilių gamintojai šiuo metu turi vienodai didelį įdirbį kuriant hibridines technologijas ar elektromobilius, tačiau neabejoju, kad kai FIA paskelbs naujas žaidimo taisykles, darbas taps gerokai intensyvesnis. Juo labiau kad tai sutampa su būtinybe prisitaikyti prie naujų ES aplinkosaugos reikalavimų. Kaip žinoma, jau 2020-aisiais lengvieji automobiliai į aplinką galės išmesti vidutiniškai 95 g/km CO2, todėl nemažai kompanijų turės arba atsisakyti kai kurių jėgos agregatų, viršijančių šias normas, arba gerokai didinti hibridinių modelių ir elektromobilių dalį bendrame nuo konvejerio nuriedančių automobilių tiraže. T.y., jei kam nors susidarė įspūdis, esą nieko nevyksta, galiu drąsiai sakyti, kad technologijų vystymas dabar vyksta pasiutusiais tempais. Artimiausiais metais didžioji dalis gamintojų savo gamoje pristatys nuo trijų iki penkių elektromobilių. Kai tik šie gyvybiškai svarbūs klausimai bus išspręsti – atitinkamo dėmesio sulauks ir automobilių sportas", – tikina vienas Lietuvos elektromobilių asociacijos narių Mindaugas Plukys.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų