Pereiti į pagrindinį turinį

Automobilių ženklai: kodėl Mustangas bėga iš dešinės į kairę?

2012-05-23 16:35
Automobilių ženklai: kodėl Mustangas bėga iš dešinės į kairę?
Automobilių ženklai: kodėl Mustangas bėga iš dešinės į kairę? / Mindaugo Ažušilio nuotr.

Ar pagalvojote kada nors, ką simbolizuoja „Mercedes Benz“ trikampė žvaigždė, ar „Peugeot“ liūtukas? Kokią paslaptį slepia susipynusios „Toyotos“ logotipo elipsės ar galingojo „Lamborghini“ bulius? Siūlome susipažinti su populiariausių automobilių prekės ženklų subtilybėmis.

Vokiškos formos

Vokiškos tvarkos nuotaikomis yra persismelkę ir standartinių formų šios šalies automobilių gamintojų logotipai. Pirmąjį keturratį automobilį 1886 m. sukūręs vokiečių inžinierius konstruktorius ir pramonininkas Gottliebas Daimleris yra ir garsiojo „Mercedec Benz“ firminio ženklo autorius. Trikampę žvaigždę konstruktorius sugalvojo siekdamas parodyti, kad jo varikliai gali būti naudojami žemėje, ore ir jūroje. Ant automobilių ženklas pasirodė 1909 m. „Benz“ lauras buvo pridėtas 1926 m. ir simbolizavo dviejų gamintojų sąjungą. Žiedas, egzistuojantis iki dabar, pirmą kartą pasirodė 1937 m.

Vokiečių inžinierius Augustas Horchas automobilių gamyklą „A.Horch & Cie“ įkūrė 1899 m., tačiau praėjus dešimtmečiui nusprendė pradėti savo verslą – su bičiuliu Franzu Fikentscheriu atidarė naują bendrovę. Tačiau ir vėl pavadinti jos savo vardu jau negalėjo, tad sykį vyrams svarstant, koks turėtų būti naujojo gamintojo pavadinimas, lotynų kalbą studijavęs F.Fikentscherio sūnus pasiūlė žodį „Audi“. Jis lotynų kalba reiškė „įsiklausymą“, lygiai tą patį, ką ir vokiškasis „horch“.1932 m. „Audi“, „Horch“, DKW ir „Wanderer“ bendrovės susijungė ir sudarė Auto sąjungą.

Naujajam automobilių gamintojui paliktas „Audi“ vardas, o keturi susipynę žiedai logotipe vaizduoja keturių steigiamųjų gamyklų susivienijimą.

Besisukantys propeleriai

Šiuo metu „Volkswagen“ – vienas populiariausių ir geriausiai atpažįstamų ženklų visame pasaulyje. Šių automobilių gamyba buvo pradėta Adolfo Hitlerio iniciatyva. Fiureris paprašė genialiojo automobilių dizainerio Ferdinando Porsche sukurti tokį automobilį, kuriuo galėtų naudotis kone visi. Nors A.Hitleris niekada nemokėjo vairuoti automobilių, jais labai domėjosi. Jis norėjo, kad automobilių varikliai būtų talpinami ne priekyje, kaip įprasta, o gale ir vėsinami oru, o ne vandeniu. Automobilis turėjo važiuoti mažiausiai 100 km/val. greičiu. A.Hitleris norėjo, kad automobilis turėtų kuo mažesnį oro pasipriešinimą, taigi jis sugalvojo, kad automobiliui tiktų vabalo forma.

Pirmoji jų sukurta mašina buvo pavadinta „KdF-Wagen“. „KdF“ – tai akronimas iš „Kraft durch Freude“, kuris reiškia „galią per džiaugsmą“. „Volkswagen“ logotipą – mėlyname apskritime esantį baltą žiedą, kurio viduryje raidė W, o virš jos kita raidė V – sukūrė Franzas Xavieras Reimspiessas. Šis dizaineris dirbo pas F.Porsche ir už savo darbą gavo 100 tuomečių Vokietijos reichsmarkių (apie 400 JAV dolerių).

Šiais laikais vienas labiausiai pasaulyje paplitusių automobilių gamintojų BMW (vok. – Bayerische Motoren Werke Aktiengesellschaft, liet. – Bavarijos variklių gamykla) savo veiklą pradėjo nuo lėktuvų gamybos. Pirmojo pasaulinio karo metais BMW buvo tarp aviacijos pramonės gigantų, bet 1918 m. pagal Versalio sutartį Vokietijos vyriausybei karinių lėktuvų gamyba buvo uždrausta. Bendrovei prasidėjo sunkūs laikai. Nebuvo jokio kito pasirinkimo, kaip tik ieškoti naujų nišų. Iš pradžių BMW gamino traukinių stabdžius, o galiausiai perėjo prie motorizuotų transporto priemonių, motociklų ir šlovę jiems atnešusių automobilių pramonės.

Ilgus metus apie BMW logotipą sklandė legenda, kad jis simbolizuoja besisukantį lėktuvo propelerį. Vis dėlto 2010 m. BMW atstovas spaudai „The New York Times“ dienraščiui oficialiai patvirtino, kad nors ši istorija tapo labai populiari, „besisukantis propeleris“ yra ne kas kita, kaip tik fragmentas iš balto ir mėlyno Bavarijos herbo.

Prancūziški liūtai

Prancūzijos automobilių gigantą „Peugeot“ identifikuojantį liūtą dar 1847 m. sukūrė garsus šios šalies auksakalys ir graveris Justinas Blazeris. Įkvėpimo šaltiniu kūrėjui buvo Franš Kontė vėliava. Šiame Rytų Prancūzijos regione yra Monbeljaro miestas, kuriame „Peugeot“ ir buvo įkurta. Per daugelį metų liūtas keitėsi, o paskutinė logotipo modifikacija atlikta 2010-aisiais.

Inovatyvaus šios šalies išradėjo Andre Citroeno 1919 m. įkurta automobilių gamykla savo logotipu pasirinko ankstesnės jo bendrovės – „Société des engrenages Citroen, Hinstin et Cie“ – naudotą emblemą. Logotipe dominavo du eglutės pavidalo krumpliai, kokius bendrovė ir gamino.

Būdamas 21 metų savo automobilių gamyklą įkūręs Louisas Renault pirmuoju kompanijos logotipu pasirinko savo bei brolių Ferdinando ir Marcelio inicialus. Pirmojo pasaulinio karo metais savo „Renault FT-17“ tankui kompanija buvo sukūrusi naują ženklą. Deimanto formos logotipas pradėtas naudoti 1925 m., o 1972 m. jį modifikavo garsus dizaineris Victoras Vasarely. „Renault“ deimantas labai dažnai įkomponuojamas geltonos spalvos, vaizduojančios kokybę, fone.

Mustangą piešė kairiarankis?

Vieno garsiausių visų laikų automobilių pramonininko Henrio Fordo įkurta „Ford Motor Company“ per visą savo istoriją išlaikė konservatyvias idėjas. Tai atsispindi ir šio gamintojo logotipe. Šriftą, kuris puošia „Ford“ emblemą ir šiuo metu, sukūrė Childe'as Haroldas Willsas, 1909 m. dirbęs pas H.Fordą ir į istoriją įėjęs kaip pirmasis šios bendrovės inžinierius ir dizaineris. Jis panaudojo tą patį šriftą, kurį buvo sukūręs savo vizitinei kortelei. Nuo to laiko logotipo dizainas pasikeitė labai nedaug, o fone esantis mėlynas ovalas pirmą kartą panaudotas 1927 m. sukūrus „Model A“ automobilių liniją.

Įdomi istorija susijusi su „Mustang“ automobilių logotipu. „Ford“ kompanija šią liniją pradėjo 1964 m. ir ji iš karto tapo viena populiariausių per visą automobilių istoriją. „Mustang“ logotipą kūrė profesionali dizainerių komanda, kuriai vadovavo Philas Clarkas. Sklando legenda, kad šis menininkas buvo kairiarankis, dėl to logotipą kaip galima labiau sutapatino su savimi ir nusprendė, kad jis turi bėgti kiek neįprasta kryptimi – iš dešinės į kairę. Kai kurie šaltiniai aiškina, kad „Mustang“ logotipas – tai tarsi žirgų lenktynių hipodrome fragmentas, vaizduojantis esmines šių automobilių vairuotojų savybes – laisvę ir nepriklausomybę.

Jungtinėse Valstijose kas kartą naujais modeliais revoliuciją sukeliantis „Chevrolet“ turi net dvi savo logotipo atsiradimo istorijas. Viena jų teigia, kad gamyklos įkūrėjas Williamas C.Durantas, kartą ilsėdamasis Paryžiaus viešbutyje, viename plakate pamatė labai gražų logotipą ir išsiplėšė skiautę su juo, o vėliau pasiūlė savo dizaineriams. Automobilininko žmona turi kitą versiją. Jos teigimu, W.C.Durantas šio logotipo formą pamatė viename laikraštyje, šeimai atostogaujant Virdžinijoje 1912 m.

Azijiečių dizaino subtilybės

Pietų Korėjos automobilių giganto „Hyundai“ logotipas – stilizuota ovalo formos H raidė – vaizduoja bendrovės siekį tapti globaliu ir puikiai atpažįstamu prekės ženklu visame pasaulyje. Jei įsižiūrėsime į šį simbolį geriau, galėsime įžvelgti dviejų vienas kitam rankas spaudžiančių žmonių (kompanijos ir kliento) siluetus.

1920 m. Hirošimoje įkurtos „Mazdos“ automobilių gamyklos logotipų dizainas keitėsi net keletą kartų. Dabartinį logotipą, vadinamą pelėda, 1997 m. sukūrė Rei‘us Yoshimara. Stilizuotą M raidę sudaro išskėsti sparnai. Mažiau automobilių dizainologija besidomintiesiems „Mazdos“ logotipas primena besiskleidžiančią tulpę, tačiau ši interpretacija yra klaidinga.

„Mitsubishi“ konglomeratas savo veiklą 1870 m. pradėjo nuo laivininkystės, tačiau šia veikla ambicingi japonai neapsiribojo. Vėliau įsigytos anglies kasyklos, geležies gamyklos, pradėta orlaivių ir karinių jūrų laivyno naikintuvų statyba, užsiimta netgi opijaus prekyba. „Mitsubishi“ pavadinimas susideda iš dviejų dalių: mitsu reiškia „trys“, bishi – „vandens riešutas“, kurio vaisius panašus į rombą. „Mitsubishi“ emblema suformuota sujungiant du kompanijos įkūrėjų Iwasakių šeimos herbus – tris vieną ant kito sudėtus deimantus ir tris ąžuolo lapus.

Japonų tarptautinės korporacijos „Toyota“ logotipas – tai trys supinti ovalai, sudarantys stilizuotą T raidę. Susipynę ovalai vaizduoja glaudžius ir pasitikėjimu paremtus santykius su klientais. Rėmą sudarantis ovalas vaizduoja korporacijos plėtrą ir neribotą jos potencialą.

Įamžintos bulių veislės

„Škodos“ garsioji strėlė pirmą kartą pradėta naudoti 1926 m. ir tuo metu simbolizavo greitį. Juoda ir žalia spalvos pasirinktos neatsitiktinai: juoda vaizduoja sunkią ir nelengvą automobilio gamintojo praeitį, žalia norima pabrėžti „Škodos“ kryptį – gaminti kuo mažiau gamtą teršiančias transporto priemones. XIX a. pabaigoje savo istoriją pradėjusi bendrovė iš pradžių gamino tik dviračius.

Žodis „Volvo“ lotynų kalba reiškia „aš riedu“. Bendrovės logotipu pasirinktas senovinis geležies simbolis – įstriža strėlė su apskritimu. Šis simbolis taip pat simbolizuoja karo dievą Marsą, o „Volvo“ automobiliai nuo seno pasižymi savo saugumu ir patvarumu. Geležies simbolis pasirinktas norint pabrėžti stiprias Švedijos plieno pramonės tradicijas.

Italijos brangių sportinių automobilių gamintojo „Lamborghini“ logotipą puošia bulius. Bendrovės įkūrėjas Ferrucio Lamborghini dievino koridą ir buvo entuziastingas bulių kautynių mėgėjas, tad šią savo aistrą įamžino ir bendrovės simbolikoje. Labai daug „Lamborghini“ modelių yra pavadinti bulių veislių vardais. Įdomi ir pati „Lamborghini“ atsiradimo istorija. Traktorių ir radiatorių gamyba užsiėmęs verslininkas iš pradžių turėjo nuosavą „Ferrari 250“ modelį, tačiau manė, kad jam trūksta geresnių interjero detalių, geresnio sukibimo ir traukos. Dėl šios priežasties jis nusprendė sukurti savo automobilių įmonę.

Vienos iš seniausių vis dar veikiančių „General Motors“ koncerno divizijų „Buick“ logotipą puošia trys skydai. Šis logotipas buvo sukurtas 1960-aisiais ir vaizdavo tuo metu buvusius tris šios markės modelius: „LeSabre“, „Invicta“ ir „Electra“. 1975 m. logotipas buvo modifikuotas ir jame atsirado laimę simbolizavęs vanagas, tačiau ši dizaino naujovė neprigijo ir 1990 m. „Buick“ vėl grįžo prie trijų skydų dizaino.

Parengė Marius Bagdonas

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra
Visi komentarai (0)

Daugiau naujienų