Namų darbai – privalomi
Pirmoji per keletą metų tikra lietuviška žiema tradiciškai tapo sunkiu egzaminu kelininkams. Jų transportas net kaito matuodamas kilometrus, susuktus valant apsnigtas miesto gatves, barstant apledėjusius užmiesčio kelius. Tačiau užgriuvę šalčiai ir sniegas pasiuntė į gilų nokdauną ir vairuotojus.
Daugelis jų, matyt, nė nesitikėjo, kad keli mėnesiai tarp rudens ir pavasario dar primins apie kadaise lietuviškai žiemai buvusį įprastą orą. Sausį socialiniai tinklai mirgėjo pačių vairuotojų užfiksuotomis nuotraukomis apie griovyje atsidūrusius vilkikus, užklimpusius lengvuosius automobilius, masines avarijas. Vairuotojai dėl nelaimių neretai kaltino, jų nuomone, prastai dirbusias tarnybas. Saugaus eismo ekspertų manymu, tokius incidentus dažniausiai lemia prasta techninė automobilių būklė ir jų savininkų nerūpestingumas. Jiems antrina ir draudikai, atkreipiantys dėmesį, kad nemažai žiemai neparuoštų automobilių šiomis savaitėmis apskritai neišjudėjo ir savo kiemų ar garažų.
Draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio teigimu, nuo žiemos nemalonumų geriausiai apsaugo išankstinis pasiruošimas temperatūros ir oro sąlygų pokyčiams, įskaitant net tokias, atrodytų, smulkmenas, kaip laiku suteptos durelių gumos ar pakeisti oro filtrai.
"Kai žinome, kad artėja stiprūs šalčiai, pasirūpiname tinkama avalyne ir apranga sau – lygiai taip pat turime pasirūpinti ir savo automobiliu. Praktika rodo, kad paprastai tokias smulkmenas, kaip stiklų ar durelių gumų paruošimas žiemai, vairuotojai linkę nuvertinti ir laikyti nebūtinomis, tačiau kartais jos sukelia nemažai streso ir rūpesčių", – dėstė jis.
Pamiršo žiemas?
Atrodo, kad žmonės jau buvo pamiršę tikras žiemas. Susidūrėme su ne vienu automobiliu, visiškai neparengtu šalčiams. Pavyzdžiui, akumuliatoriai į servisus iš tiekėjų buvo vežami vos ne tonomis. Vos spėjome keisti.
Šiai nuomonei pritarė ir mūsų kalbinti automobilių remonto specialistai. Jų žodžiais, pastarosiomis savaitėmis juos užgriuvo sezoniniai darbai, susiję su šalčio poveikiu įvairioms automobilių sistemoms, mechanizmams ir pan.
"Atrodo, kad žmonės jau buvo pamiršę tikras žiemas. Susidūrėme su ne vienu automobiliu, visiškai neparengtu šalčiams. Pavyzdžiui, akumuliatoriai į servisus iš tiekėjų buvo vežami vos ne tonomis. Vos spėjome keisti", – mūsų dienraščiui pasakojo automobilių remonto specialistas Andrius Subačius.
Pasak "Renvojos" serviso atstovo, daugelio problemų galima išvengti atlikus nesudėtingas namų užduotis arba nedarant žioplų klaidų. Žinoma, daugeliu smulkmenų derėjo pasirūpinti dar prieš žiemos pradžią, tačiau ne veltui sakoma: geriau vėliau nei niekada.
Vardydami darbus specialistai pataria pradėti nuo paprasčiausių. Kai kurie jų yra universalūs visoms transporto priemonėms, o kai kurie priklauso nuo konkretaus automobilio modelio, ar nuo to, kokiais degalais varoma jūsų mašina.
Ne jėga, o gudrybe
Vienas elementariausių darbų – tinkama automobilio stiklų ir gumų priežiūra. Meistrams net per didžiausius šalčius teko tvarkyti ne vieną pacientą dėl bakelyje suledėjusio vasarinio langų plovimo skysčio ir užšalusių purkštukų. Anot A.Subačiaus, net jei nuo rudens bakelyje likę nemažai vasarinio ploviklio, efektyviai padėtų į jį įpiltas koncentratas, kurio užšalimo riba yra kur kas didesnė.
Ilgai neužruksite ir švariai nuvalydami bei silikoniniu tepalu sutepdami mašinos durelių gumas. Draudikų atstovas A.Žiukelis pabrėžia, kad tokia, atrodytų, smulkmena kaip prišalusios automobilių durelių gumos – vienas dažniausiai pasitaikančių žiemiškų incidentų, kuris gali virsti rimtais nuostoliais. Jo žodžiais, gumos prišąla tada, kai automobilio salone prisikaupia drėgmės, o temperatūra nukrenta žemiau nulio. Kad taip nenutiktų, būtina naudoti specialias silikono pagrindo priemones.
Ekspertas ragina nepanikuoti net ir tada, kai šaukštai jau po pietų, – prišalusios durelės nebeatsidaro. Svarbiausias jo patarimas – nenaudoti jėgos, nes taip galima pridaryti dar didesnės žalos automobiliui. Prišalusias dureles rekomenduojama traukti atsargiai, staigiais trumpais truktelėjimais. Kai prišalimas nedidelis, to gali pakakti. Jei nepavyksta, galima nestipriai pastuksenti dureles kumščiu per visą išorinį jų perimetrą. Šią procedūrą galima pakartoti keletą kartų – tikėtina, kad gumą sukaustęs ledo sluoksnis suskeldės ir durelės atsidarys. Jei tai nesuveikia, yra dar vienas būdas patekti į automobilio saloną, tiesa, ne itin patogus, tačiau efektyvus – pabandyti atidaryti kitas duris. Vėjas dažniausiai pučia iš vienos pusės, taigi yra tikimybė, kad kitos durys bus silpniau prišalusios ir atsidarys lengviau.
Vairuotojų dažnai naudojamą ledo tirpiklį arba namudinę atitirpinimo priemonę – šiltą vandenį ekspertas laiko kraštutinėmis.
"Šiltas vanduo, be abejo, atitirpins ledą ir durelės atsidarys. Tačiau, jei būdami namuose šiltu vandeniu atitirpinsite dureles ir iš karto važiuosite, tarkime, apsipirkti, išėję iš parduotuvės durelių greičiausiai ir vėl nebeatidarysite – po apliejimo vandeniu grioveliuose prisikaups labai daug drėgmės, todėl pakartotinis, dar stipresnis prišalimas garantuotas", – perspėjo pašnekovas.
Per speigą – į plovyklą
Serviso meistrai susiduria ir su originalesniais atvejais.
"Primygtinis patarimas: neplaukite automobilio spaudžiant 10 °C ar didesniam šalčiui, nes paskui teks vaduotis iš storo ledo šarvo. Bent pas mus servise tokių atvejų per pastaruosius šalčius pasitaikė ne vienas. Žmonės nusiplovė mašiną ir pastatė lauke, o paskui nebegalėjo nei atplėšti durų, nei atidaryti langų", – šypsojosi A.Subačius.
Automobilius automatinėse lauko plovyklose rekomenduojama plauti tik esant teigiamai oro temperatūrai. Tačiau, anot specialistų, nieko blogo neatsitiks, jei termometro stulpelis rodys ir keletą laipsnių žemiau nulio.
"Jei lauke nedidelis šaltukas ir nuplautu automobiliu važiuosite gana ilgai, tikėtina, kad jis visiškai išdžius ir jokių keblumų dėl užšalimo nekils. Arba jei mašina bus pastatyta į šildomą garažą. Priešingu atveju, gali tekti atplėšti rankenas", – sakė kitas mūsų kalbintas serviso specialistas Adas Lenkaitis.
Vis dėlto tautiečių išmonė kartais stebina. Meistrams patiems teko stebėti, kai žiemą, spaudžiant maždaug 18 laipsnių speigui, BMW automobilio savininkas plovykloje kruopščiai mazgojo savo automobilį.
Šiltu ar karštu vandeniu vairuotojai kartais mėgina atitirpinti ir iš lauko pusės užšalusius ar apledėjusius automobilio stiklus, kai po ranka neturi kitokių priemonių juos nuvalyti. To daryti nepatariama, nes staigus temperatūrų skirtumas gali sukelti stiklo įtrūkimą. Geriausia stiklus atitirpinti su specialia tam skirta purškiama chemine priemone. Ji yra žymiai patogesnė nei ledo gremžtukas, kurį naudojant neretai subraižomi stiklai.
Jei langai rasoja ir užšąla iš vidaus, reikėtų atkreipti dėmesį į salono oro filtrą. Galbūt jis užsiteršė ir atėjo metas jį išvalyti ar pasikeisti. Drėgmės gali atsirasti ir dėl paprastesnės priežasties – iš lauko į saloną patekusio sniego. Tam pakanka išpurtyti ir išvalyti kilimėlius. Tiesa, žiemą praktiškesni guminiai kilimėliai, nes medžiaginiai sugeria daugiau drėgmės ir juos tenka ilgiau džiovinti.
Dyzeliai – jautresni
Pašnekovų žodžiais, per šalčius daugiausia priežiūros reikalauja dyzelinu varomi automobiliai. Žiemą jie tampa jautresni ir degalų, ir alyvos kokybei. Tad, jei artėja tepalų keitimo terminas, rekomenduojama nebelaukti pavasario, o tai padaryti dabar. Tai reikalinga siekiant išsaugoti būtiną variklio sutepimo lygį. Kaip žinoma, temperatūrai krentant, alyva tirštėja, o tirštesnį skystį agregatams kur kas sunkiau išsukti.
Jei mašina labai ilgai stovėjo nevažiuodama, svarbu nepamiršti įpilti žieminio dyzelino, kuriuo žiemą prekiauja visos degalinės, nes veikiausiai bake užsistovėję degalai bus vasariniai, kurie per šalčius gali sutirštėti iki drebučių pavidalo.
Dar didesnės įtakos sklandžiam važiavimui gali turėti degalų filtras. Degalai nuo šalčio stengsta, kristalizuojasi, todėl senas degalų filtras gali labiau kimštis, gali sumažėti degalų pralaidumas.
"Jei mašina labai ilgai stovėjo nevažiuodama, svarbu nepamiršti įpilti žieminio dyzelino, kuriuo žiemą prekiauja visos degalinės, nes veikiausiai bake užsistovėję degalai bus vasariniai, kurie per šalčius gali sutirštėti iki drebučių pavidalo", – priminė A.Subačius.
Patikrinti pigiau, nei rizikuoti
Anot pašnekovo, net ir šią snieguotą žiemą vairuotojai į servisą atrieda plikomis žieminėmis padangomis, o kai kas net nepasivargina pasikeisti vasarinio apavo. Meistrai juokiasi, kad, norint padėti tokiems užuomaršoms pasiekti servisą, jiems tenka sušaukti talką ir visu būriu stumti per ledą buksuojantį automobilį.
Šaltuoju metu laiku itin išauga vadinamųjų elektroninių asistentų, tokių kaip ABS (stabdžių antiblokavimo sistemos), neleidžiančios užsiblokuoti ratams stabdymo metu, ESP (elektroninio stabilumo programa), padedanti stabilizuoti mašiną esant kritinei situacijai, pavyzdžiui, šoniniam slydimui, reikšmė. Todėl nereikėtų ignoruoti prietaisų skydelyje įsižiebusios atitinkamos lemputės. Jas pasitikrinti bus paprasčiau, nei, jau nuslydus į griovį, remontuoti sulamdytą mašinos kėbulą. Beje, jokia elektroninė pagalba neišgelbės, jei nesužiūrėsite pačios stabdžių sistemos – kaladėlių ar diskų būklės.
Meistrų teigimu, kartais žmonės linkę taupyti ne ten, kur iš tiesų vertėtų. Pavyzdžiui, mašinos patikra, įvertinant akumuliatoriaus būklę, aušinimo skysčio tankį ir daugelį kitų žiemą svarbių mazgų, daugumoje servisų neviršys 10 eurų. Jei vien prevencijos priemonių nebeužteks, teks pakrapštyti piniginę. Pavyzdžiui, žiemą populiarios problemos – sugedusio starterio keitimas nauju, priklausomai nuo mašinos modelio, detalės gamintojo ir t.t., gali kainuoti nuo 50 iki 200 eurų. Žvakių keitimo su darbu kaina – 60 eurų ir daugiau.
Naujausi komentarai