"Eko žygyje" – įspūdingi rekordai Pereiti į pagrindinį turinį

"Eko žygyje" – įspūdingi rekordai

2008-09-17 09:00

Šeštadienio vakarą Druskininkuose finišavo tradicinio automobilių ekonominio žygio "Taupiai ir saugiai Lietuvos keliais 2008" dalyviai. 16 ekipažų 152,53 km distanciją bendrojo naudojimo keliais maršrutu Vilnius–Varėna–Liškiava–Druskininkai įveikė maždaug per dvi valandas. Beveik tiek laiko prireikė teisėjams, kad nustatytų šių lenktynių nugalėtoją. Dėl tokios gaišaties "kalti" iš nuostabą sukėlę žygio rezultatai: nugalėtojų ekipažo "Smart Fortwo" per visą kelionę sudegino vos 2,665 l benzino, arba 1,750 l/100 km.

Gluminantys rezultatai

Ekonominio žygio dalyviai pasiekę finišą patys ginčijosi, ar realūs tokie rezultatai ir ar įmanoma tokiomis degalų sąnaudomis verstis važinėjant kasdien.
Nugalėtojais tapę naujienų portalo ATN žurnalistas Stasys Grigaliūnas ir "ADC Rent" bendrovės darbuotojas Mantas Juozėnas, vairavę 999 kub. cm darbinio tūrio variklį turintį "Smart Fortwo", pripažino, kad šįkart jiems itin padėjo stiprokas vėjas, galintis pristabdyti lengvą, tačiau geromis aerodinaminės savybės neišsiskiriantį automobiliuką.

Antra absoliučios įskaitos vieta ir pirma ET (benzininių variklių su turbinomis) klasėje atiteko komandos "Alkesta Auto" narių Ąžuolo Žadeikos ir Godos Deksnytės ekipažui, vairavusiam "Renault Clio", kurio ratus suko 1149 kub. cm tūrio darbo variklis. Jie visą maršrutą įveikė tesudeginę 3,55 l benzino, o jų degalų sąnaudos – 2, 352 l/100 km.
Trečią absoliučios įskaitos vietą turbininiu dyzeliniu "Citroen C4" iškovojo "Veho" komandos nariai Remigijus Dermantas ir Laura Gervytė. Jųdviejų vairuojamas 1560 kub. cm darbo tūrio variklį turintis prancūziškas automobilis maršrutą įveikė sudeginęs 3,96 l dyzelino, arba vos 2,601 l/100 km.

Tokį patį rezultatą pasiekė "Auto Bild Lietuvos" redaktorius Vitoldas Milius su Arnu Paliukėnu, vairavę "Fiat 500 JTD". Tačiau šiam ekipažui skirta ketvirta vieta, nes "Citroen C4" variklio darbinis tūris ir masė gerokai didesni.

Penktoje vietoje liko automobilį "Toyota Auris", turintį 1364 kub. cm darbinio tūrio dyzelinį variklį, vairavę Linas Butkus ir Gediminas Pertryla. Distanciją jų automobilis įveikė sudeginęs 3,99l dyzelino (2,621 l/100 km).

Degalų bako mįslė

Įdomu, kad beveik nė vieno automobilio kompiuteris tokių rezultatų per žygį neleido tikėtis. Elektronika rodė, kad vidutinės degalų sąnaudos svyruoja nuo 3,8 iki 4,6 l/100 km ir yra tik šiek tiek mažesnės, nei deklaruoja gamintojai. Tačiau pasiekus finišą paaiškėjo, kad taupumo lenktynių nugalėtojai išsivertė sudeginę 46 proc., o antros vietos laimėtojai – 48 proc. oficialaus minimumo.

Tokius rezultatus paaiškinti galima nebent degalų pylimo procedūros prieš startą ir po finišo ypatumais. Lenktynių išvakarėse bakas sklidinai pripilamas degalinėje. Po kurio laiko dyzeliną ar benziną lėtai pilant iš kanistro į jį telpa dar keletas litrų degalų, užpildančių bako alsuoklį ir kitas ertmes...

Po finišo ši procedūra trunka tik keletą minučių – kol degalinėje automobilis iki viršaus pripildytu baku nustumiamas į šoną, o teisėjai apskaičiuoja, kiek degalų sunaudota ir kiek dar galima įpilti naudojant menzūrėles. Veikiausiai per tą laiką suputojęs dyzelinas ir benzinas nespėja suslūgti, o susiformuojantys oro burbulai – iškilti.

Taupymo algoritmas

Ekonominio žygio vadovas ir vyriausiasis komisaras Gintautas Šlėderis yra pastebėjęs, kad patyrę vairuotojai bet kokiu techniškai tvarkingu automobiliu moka važiuoti sudegindami mažiau benzino ar dyzelino, nei deklaruoja automobilių gamintojai.
Jo teigimu, be reikalo neskubant degalų sunaudojama 10–20 proc. mažiau. Be to, itin svarbu išmokti važiuojant neprarasti sukuriamos inercijos – t. y. judėti taip, kad prieš posūkius nereikėtų staiga stabdyti. Keliaujant žinomu maršrutu paisant šių aksiomų galima sutaupyti 20–25 proc. degalų. Ir atvirkščiai – veržliai startuojant, nuolat verčiant variklį dirbti dideliais sūkiais degalų sąnaudos gerokai išauga.

Papildomas galimybes, kaip sumažinti degalų išlaidas, žygio dalyviams pristatė "Michelin" padangų Baltijos šalyse pardavimo vadovas Arnas Stasevičius.
Jo teigimu, padangų gamintojai šiems dalykams taip pat skiria nemažai dėmesio ir kuria specialaus protektoriaus rašto bei gumos mišinio padangas, išsiskiriančias mažesniu pasipriešinimu riedant.

Komplektą "Michelin Energy Saver" padangų, leidžiančių sutaupyti apie 200 g/100 km degalų, A.Stasevičius įteikė pačiam taupiausiam žygio ekipažui.

Dėmesys alternatyvoms

Žygio dalyviai ne tik siekė taupumo rekordų, bet ir stengėsi atkreipti visuomenės dėmesį į efektyvų alternatyvios energijos šaltinių panaudojimą centralizuotai gaminant ir tiekiant šilumą bei utilizuojant atliekas, dar neseniai laikytas paprasčiausiomis šiukšlėmis.
Pasak biokuro gamintojų ir tiekėjų asociacijos "Litbioma" prezidento Remigijaus Lapinsko, dabar Lietuvoje apie 17 proc. visos šilumos energijos (tai prilygsta 150 mln. kub. m gamtinių dujų) pagaminama deginant medienos pramonės ir kirtaviečių atliekas, pjuvenas, šiaudus. Specialistų nuomone, šį rodiklį nesunkiai būtų galima padidinti 50 proc. ir daugiau, o tada netektų aimanuoti dėl išaugusių dujų ir didėjančių būsto šildymo kainų. Tačiau tam pirmiausia stinga mūsų išrinktos valdžios dėmesio.


Taupaus važiavimo receptai

Per maža kompresija cilindruose didina degalų sąnaudas. Kaskart keičiant alyvą rekomenduojama patikrinti ir kompresiją. Rodmenys cilindruose neturi skirtis daugiau kaip 10 proc. Jei jie skiriasi labiau arba kompresija nedidelė, varikliui reikia rimto remonto, o ne kompresiją gerinančių priedų.

Neviršykite alyvos lygio variklio karteryje. Ją keisdami arba papildydami žiūrėkite į matuoklį. Jei alyvos per daug, sumažėja galia, padidėja degalų ir alyvos sąnaudos. Intensyviau kaupiasis nuodegos ant stūmoklio dugno, degimo kameroje, užsiteršia išmetimo kolektorius, katalizatorius ir žvakės.

Nuodegos ir suodžiai ant cilindro sienelių degalų sąnaudas padidina nuo 5 iki 15 proc.
Pilkitės tik reikiamo oktaninio skaičiaus benziną. Naudojant didesnio nebus jokio efekto. Mažesnio oktaninio skaičiaus benzinas žalingas, nes variklis dirba su pertrūkiais, gali įvykti detonacija, savaime užsiliepsnoti degalai, o tai mažina variklio galią ir resursą.

Neapkraukite šalto variklio, ypač žiemą. Paleidę variklį leiskite jam padirbėti tuščios eigos sūkiais, kad alyva geriau pasklistų po visus svarbesnius tepimo taškus.
Trumpam sustoję variklio neišjunkite. Paleidžiamas variklis daugiau susidėvės, nei dirbdamas tuščios eigos sūkiais, be to, jį paleidžiant maitinimo sistema į degimo kamerą tiekia riebesnį mišinį.

Nuo vairavimo stiliaus tiesiogiai priklauso degalų sąnaudos - be reikalo neskubant degalų sunaudojama 10-20 proc. mažiau.

Laiku perjunkite pavaras. Mieste neskubėkite jungti aukščiausių pavarų, nes, pavyzdžiui, penktą pavarą jungti galima tik esant didesniam nei 70 km/val. greičiui. Nepatingėkite pasižiūrėti į automobilio eksploatacijos instrukcijoje nurodytą kiekvienos pavaros minimalų ir maksimalų greitį arba sekite atitinkamus spidometro rodmenis.
Išmokite važiuoti iš inercijos, įvertinti posūkių kampą ir venkite stabdyti staiga.
Taip keliaujant žinoma trasa galima sutaupyti 20-25 proc. degalų.

Neperkraukite automobilio, ypač venkite gremėzdiškų krovinių ant stogo. Jie ne tik didina oro pasipriešinimą ir atitinkamai degalų sąnaudas iki 20 proc., bet ir mažina automobilio stabilumą darant posūkį. Niekada nevažinėkite su bagažine ant stogo - jei ji nereikalinga, geriau nuimkite. Net jei bagažinė tuščia, degalų sąnaudos padidėja 3-5 proc.

Automobilio ir priekabos (ypač namelio) tandemas padidina degalų sąnaudas 20 proc.
Jei slėgis padangose per mažas, jos remiasi didesniu paviršiumi, dėl to padidėja riedėjimo pasipriešinimas, taigi ir degalų sąnaudos. Nedėkite platesnių padangų, nei numato gamintojas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų