Ekspertai siūlo naują saugumo formulę Pereiti į pagrindinį turinį

Ekspertai siūlo naują saugumo formulę

2007-11-28 00:00

Dabartiniai techninių apžiūrų intervalai neuždega „stop“ signalo lūženoms

Tik ką parlamentarų priimtas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas jau spėjo sulaukti siūlymų jį tobulinti. Trys socialdemokratai kreipėsi į susisiekimo ministrą Algirdą Butkevičių prašydami atšaukti sprendimą, kuriuo numatoma, kad senesniems nei 13 metų automobiliams kasmet turi būti atlikta techninė apžiūra (TA).

Dabartiniai techninių apžiūrų intervalai neuždega „stop“ signalo lūženoms

Tik ką parlamentarų priimtas Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas jau spėjo sulaukti siūlymų jį tobulinti. Trys socialdemokratai kreipėsi į susisiekimo ministrą Algirdą Butkevičių prašydami atšaukti sprendimą, kuriuo numatoma, kad senesniems nei 13 metų automobiliams kasmet turi būti atlikta techninė apžiūra (TA).

O eismo saugumo specialistai viliasi, kad pastarajam politikui pakaks jėgų atsispirti populistų spaudimui ir jis leis įsigalioti bent šiek tiek griežtesnei techninių apžiūrų tvarkai.

Realybė niūri

Atjautą mažas pajamas gaunantiems vairuotojams deklaruojantys socialdemokratai Bronius Bradauskas, Julius Sabatauskas ir Algimantas Salamakinas protokoliniame nutarime tikina, kad dauguma Lietuvoje gyventojų neturi finansinių galimybių įsigyti naujus automobilius, tačiau tinkamai prižiūri turimas senesnes mašinas. Politikų manymu, nėra jokios būtinybės keisti dabartinės TA tvarkos, kuria numatoma prievolė visas transporto priemones, nepaisant jų senumo, TA ekspertams parodyti kas dvejus metus.

Deja, praėjusią savaitę Valstybinės kelių transporto inspekcijos (VKTI) ir Techninės apžiūros centrų (TAC) kontrolierių magistralėje Vilnius–Kaunas–Klaipėda surengtas reidas atskleidė, kad minėtų Seimo narių optimizmas yra laužtas iš piršto. Per dvi akcijos dienas kelyje iš viso buvo patikrinta 110 transporto priemonių. Paaiškėjo, kad iš automobilių, kurių TA talonai galiojantys, net 67 pasirodė turį didesnių ar mažesnių trūkumų.

Kadangi panašios akcijos rengiamos nuolat, jų rezultatus lyginantys pareigūnai pastebi, kad keliuose važinėjančių techniškai netvarkingų, grėsmę kitiems eismo dalyviams keliančių automobilių nuošimtis iš esmės nekinta. Apsileidusių ar apie savo automobilio technines bėdas nieko nenutuokiančių vairuotojų dalis nuolat svyruoja apie 40 proc.

Netgi prieš privalomus apsilankymus TA centruose pasiruošti apžiūrai, pašalinti visus gedimus ir pirmu bandymu įveikti kontrolierių barjerą įstengia tik apie 52 proc. mašinų savininkų.

Avarijų katalizatorius

TA įmonių asociacijos „Transeksta“ prezidentas profesorius Renius Žeromskas komentuodamas šiuos duomenis pastebėjo, kad tai yra viena itin didelio avaringumo šalies keliuose priežasčių.

„Vakarų Europos šalių mokslininkai, išnagrinėję transporto parko techninės būklės įtaką žūstančiųjų per avarijas skaičiui, konstatavo, kad grynai dėl techninių priežasčių vairuotojų ar jų keleivių mirtimi baigiasi apie 3–4 proc. incidentų keliuose. Tačiau ten vidutinis lengvojo automobilio amžius siekia vos septynerius metus. Tai yra dukart mažiau nei Lietuvoje, kur vidutinis lengvųjų mašinų amžius – 14 metų. Galima tik apgailestauti, kad beveik visų mūsų keliuose įvykstančių avarijų priežastimi vadinamas pernelyg didelis greitis ar apsvaigimas nuo alkoholio. Žinoma, šie veiksniai irgi labai svarbūs, tačiau nematyti kitų problemų, lemiančių žmonių žūtis keliuose, negalima“, – sakė prof. R.Žeromskas.

Atlaidžiausi Europoje

Komentuodamas Saugaus eismo automobilių keliais įstatyme užfiksuotus TA intervalus, „Transekstos“ prezidentas pastebėjo, kad net ir priėmus sprendimą senesnes nei 13 metų mašinas tikrinti kasmet, Lietuva lieka liberaliausiai šiuos dalykus vertinančia Senojo žemyno valstybe.

„Beveik visose Europos kraštuose po tam tikro laiko – paprastai 6–10 metų – TA atliekama kasmet. Išimtys – tik Vokietija (čia pirmoji TA atliekama po trejų metų, o vėliau – kas dvejus metus) ir Lietuva. Beje, Vokietija planuoja keisti TA formulę ir pereiti prie intervalų 4+3+2+1. Tai yra pirmoji TA būtų atliekama po ketverių eksploatacijos metų, antroji – po septynerių metų, trečioji – po devynerių metų, o vėliau automobilis tikrinamas kasmet. O Didžiojoje Britanijoje ir Olandijoje prie kasmetės TA pereinama po trejų metų, Belgijoje – po ketverių, Suomijoje, Švedijoje, Austrijoje, Lenkijoje – po penkerių metų, Ispanijoje ir Estijoje – po dešimties metų. Netgi Rusijoje ir Baltarusijoje TA formulė yra 3+2+1“, – pasakojo R.Žeromskas.

Profesorius taip pat pažymėjo, kad Šiaurės Europos šalyse, kur gamtinės sąlygos yra sudėtingesnės, TA intervalai yra mažesni nei Pietų Europoje.

Techninės krizės kartojasi

Asociacijos „Transeksta“ specialistai, apibendrinę ilgametę TA stotyse fiksuojamų automobilių trūkumų statistiką, padarė keletą svarbių išvadų. Jų teigimu, priklausomai nuo mašinos senumo pavojingiausiais laikomų gedimų skaičius auga netolygiai.

„Pirmoji gedimų banga fiksuojama maždaug po 3–4 metų nuo transporto priemonės eksploatacijos pradžios. Vėliau techninių trūkumų ekstremumai kartojasi kas dvejus metus, iki automobilis perkopia 10 metų senumo ribą. Tada mašinos agregatų būklė tampa tokia, kad svarbiausias sistemas – stabdžius, vairavimo mechanizmą, ratus ir važiuoklę, variklį ir transmisiją reikia nuolat prižiūrėti“, – vardijo R.Žeromskas.

Profesoriaus teigimu, būtų logiška TA sistemą organizuoti taip, kad automobiliai būtų tikrinami prieš paūmėjant kurių nors mašinos agregatų ar sistemų „negalavimams“.

„Mūsų manymu, optimali TA formulė Lietuvoje būtų 3+2+2+2+1. Tai yra nuo 10-ųjų eksploatacijos metų automobilio techninė būklė turėtų būti tikinama kasmet. Be to, kartu turėtų būti gerokai daugiau dėmesio skiriama automobilių patirkai keliuose“, – rekomendavo prof. R.Žeromskas.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų