- Klaipeda.diena.lt inf.
- Teksto dydis:
- Spausdinti
Automobiliai su keturių varančiųjų ratų pavara jau įperkami kiekvienam, keliolika tūkstančių eurų kainuojantys nauji modeliai gali būti aprūpinti moderniomis AWD sistemomis ir džiuginti savo savininkus ne tik miestuose, bet ir miškuose ar nedidelėse bekelėse. Tačiau dar neseniai tokios sistemos buvo prieinamos nedaugeliui ir montuojamos tik į didelius ar visiškai bekelei pritaikytus visureigius. Kaip ši technologija paplito?
Tradicinis mechanizmas
Daugelis praėjusiame šimtmetyje gamintų keturiais ratais varomų automobilių turėjo mechaniškai valdomas pavaros paskirstymo dėžes ar viskozines movas. Šiandien principas nepasikeitė – norint, kad automobilis būtų varomas keturiais ratais, reikia tų pačių įrenginių, tačiau jų valdymas patikėtas elektronikai. Tai leido tokius modelius paversti gerokai ekonomiškesniais ir patrauklesniais universalaus automobilio ieškantiems pirkėjams.
Keturiais ratais varomi modeliai atsirado pirmoje praėjusio amžiaus pusėje, tačiau išpopuliarėjo tik šiame šimtmetyje. Pagrindinė priežastis buvo kaina – pravažumu pasižymintys visureigiai buvo gerokai brangesni už kitus lengvuosius automobilius.
Be to, keturiais ratais varomi automobiliai turi kur kas daugiau įrenginių nei modeliai, kuriuos varo tik du ratai. Vienas jų – paskirstymo dėžė, specialistų kartais vadinama razdatke. Šis elementas automobiliuose montuojamas už pavarų dėžės ir paskirsto variklio perduodamą sukimo momentą į du arba keturis ratus. Visureigių salone, prie pavarų perjungimo svirties, įprastai yra papildoma svirtis paskirstymo dėžei reguliuoti, joje būna režimai 2H, 4H, "4H Lock" ir 4L.
Ta papildoma svirtimi reguliuojamas paskirstymo dėžės darbas. 2H galia perduodama tik į du ratus (dažniausiai galinius), 4H – į abi varančiąsias ašis, "4H Lock" – pusė sukimo momento perduodama galiniams, pusė – priekiniams ratams, o 4L – specialus lėtesnis režimas. Jis naudojamas itin sunkiomis sąlygomis, kai reikalingas dar didesnis pravažumas nedideliu greičiu. Tuomet sukimo momentas paskirstymo dėžėje keliauja per papildomus krumpliaračius, kol pasiekia pavaros velenus. Šis procesas suteikia automobiliui daugiau sukimo momento važiuojant mažesniu greičiu.
Šiandien principas nepasikeitė – norint, kad automobilis būtų varomas keturiais ratais, reikia tų pačių įrenginių, tačiau jų valdymas patikėtas elektronikai.
Pavarų paskirstymo dėžės montuojamos daugelyje keturiais ratais varomų automobilių, tačiau šiuolaikiniuose modeliuose perėjimas iš 2H į 4H kontroliuojamas elektroniniu būdu. Labai nedaug važiuoti visiška bekele pritaikytų automobilių tebeturi mechaniniu principu veikiančias paskirstymo dėžes – tai "Suzuki Jimny", "Jeep Wrangler", kai kurie pikapai. Dažniausiai tai modeliai, turintys rėminę konstrukciją ir galintys važiuoti į visišką bekelę.
Padėjėja elektra
Paskirstymo dėžės iš automobilių niekur nedingo, kaip ir kitos keturių varančiųjų ratų pavarą užtikrinančios sistemos. Šiandien daugelis jų valdomos elektroniniu būdu – automobilis yra varomas dviem ratais, o užfiksavus jų praslydimą (ar akimirką prieš tai), įjungiami visi keturi. Daugelis gamintojų turi tokias sistemas ir, taikydami vienokias ar kitokias technologijas, jas vadina skirtingai, tačiau veikimo principas yra toks pat – nuo "Suzuki Vitara" iki "Nissan X-Trail" ar "Range Rover Evoque".
Esminis tokių sistemų lūžis įvyko tobulėjant elektra kontroliuojamiems diferencialams ir paskirstymo dėžėms maždaug prieš 15–20 metų. Gamintojai atrado būdų, kaip šias sistemas padaryti efektyvesnes, ir daugeliui automobilių turėti nuolatinę keturių varančiųjų ratų pavarą tiesiog nėra reikalo.
Geriausiai tokių sistemų pranašumas atskleidžiamas žiemą. Daugelyje kelionių juk pakanka dviem ratais varomo automobilio – didesnio pravažumo visiškai nereikia keliaujant gerai prižiūrimu greitkeliu ar miesto gatvėmis, nuo kurių nuvalytas sniegas, tad ir automobilis vartoja mažiau degalų, lėčiau dėvisi jo padangos.
Veikimo principas
Prognozuoti gebančios sistemos kaip, pavyzdžiui, "Suzuki AllGrip" vertina akceleratoriaus paspaudimą, vairo pasukimo kampą, ratų sukimosi greitį ir kitus faktorius. Tai leidžia iš anksto numatyti slydimą ir papildomus varančiuosius ratus įjungti anksčiau, nei automobilis realiai pradeda slysti.
Tokias sistemas turinčiuose automobiliuose vairuotojas dažniausiai gali pasirinkti ir važiavimo režimą – asfaltu, purvinu smėlėtu ruožu, o galbūt sniegu padengtu keliu. Pagal jį pritaikomas ir sistemos veikimas, pavyzdžiui, važiuojant sniego danga ratų prasisukimas minimizuojamas, o purvu, priešingai, ratams leidžiama suktis, kad iš protektoriaus būtų ištaškytas susikaupęs molis.
Daugelyje modelių galima ir rankiniu būdu užblokuoti centrinį diferencialą, pavyzdžiui, važiuojant per apledijusį kiemą ar kitą sunkiau įveikiamą kelią. Taip galima būti 100 proc. užtikrintam, kad automobilis yra nuolat varomas keturiais ratais ir įkalnėje galios nepritrūks. Tai suteikia visišką universalumą, dabar prieinamą net tokiuose nebrangiuose modeliuose kaip "Suzuki Vitara" ar "Dacia Duster".
SUSIJĘ STRAIPSNIAI
-
Artėja motociklų sezonas: kuo svarbu pasirūpinti, kad pirma kelionė nesibaigtų nelaime1
Vis ilgiau šviečiant saulei motociklininkai su nekantrumu laukia kovo mėnesio ir pirmųjų šiltų dienų, kai po žiemos pertraukos vėl galės į gatves išvažiuoti su „plieniniais žirgais“. ...
-
Lietuviai snieguotoje Estijoje – be nuostolių
"Pradžia buvo sunki, bet įsibėgėjome. Pasaulio čempionato etapui Laplandijoje esame pasiruošę!" – po automobilių ralio Estijoje pareiškė Lietuvos lenktynininkas Vladas Jurkevičius. ...
-
Paskui bėglius – su kino kamera
Holivudo technikos arsenale yra automobilių, kurie patys neatlieka kvapą gniaužiančių triukų, tačiau prisideda prie režisierių, operatorių ir aktorių pastangų, kad vėliau žiūrovai aikčiotų iš nuostabos. ...
-
Televizijos operatoriui elektromobilis – ir nauda, ir rūpesčiai4
Naujas automobilis – užprogramuotas džiaugsmas. O jei tai dar ir elektromobilis, savininkui pasisekė dvigubai, nes greta ramios galvos dėl variklio bei kitų sistemų aptarnavimo ir remontų, gausite ir krūvą technologinių inovacijų bei neįtik...
-
„Jaguar Land Rover“ atleis 2 000 darbuotojų visame pasaulyje1
„Jaguar Land Rover“, didžiausia automobilių gamintoja Jungtinėje Karalystėje (JK), priklausanti Indijos milžinei „Tata Motors“, per ateinančius fiskalinius metus ketina atleisti apie 2 000 darbuotojų. ...
-
„Jaguar“ nuo 2025-ųjų gamins tik elektra varomus automobilius
Jungtinės Karalystės (JK) automobilių gamintoja „Jaguar“, priklausanti Indijos milžinei „Tata Motors“, nuo 2025 m. gamins tik elektromobilius, taip pat bendrovė restruktūrizuos savo negamybinę veiklą JK. ...
-
Neužsiveda automobilis: gaiviname akumuliatorių ir variklį3
Žiemiški šalčiai ir snygis vis dar neleidžia atsipalaiduoti Lietuvos vairuotojams. Atvirkščiai, žiemos pokštai vis pamėtėja naujų iššūkių, kertančių per pažeidžiamiausius automobilio agregatus, o ma&scaro...
-
Aukcionuose – ypatingų automobilių numerių manija
Po Australiją važinėja "Mercedes-AMG C 43 Estate" su ypatingu valstybiniu numeriu, kurio kaina – stulbinanti. ...
-
Elektromobilių draudimas: taisyklės – vienodos, bet įmokos – ne
Elektromobilių draudimas nėra išskirtinis, tos pačios taisyklės galioja ne vien Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje. Vis dėlto yra faktorių, į kuriuos reikia atkreipti dėmesį. ...
-
Populiariausi elektromobiliai Lietuvoje 2020 metais1
Elektromobiliai Lietuvoje pamažu skinasi kelią: vien per 2020 metus pirmą kartą šalyje buvo įregistruota 1 184 tik elektra varomų lengvųjų (M1 kategorijos) automobilių, o iš viso praėjusių metų pabaigoje buvo registruota 2 496 elektro...