Lietuviškas superautomobilis pirkėjų ieškos už Atlanto Pereiti į pagrindinį turinį

Lietuviškas superautomobilis pirkėjų ieškos už Atlanto

2023-12-16 16:22 klaipeda.diena.lt inf.

Nors Lietuvoje yra gaminami atskiri komponentai populiariems transporto priemonių modeliams, savo pagamintų automobilių mūsų šalis nėra turėjusi. ,„Rhino RR01“ – pirmasis visiškai lietuviškas automobilis, kurį planuojama gaminti serijiniu būdu.

Idėja: kauniečiai siekė sukurti lenktyninį automobilį, kuriuo galima važiuoti ir gatvėmis Idėja: kauniečiai siekė sukurti lenktyninį automobilį, kuriuo galima važiuoti ir gatvėmis Idėja: kauniečiai siekė sukurti lenktyninį automobilį, kuriuo galima važiuoti ir gatvėmis Idėja: kauniečiai siekė sukurti lenktyninį automobilį, kuriuo galima važiuoti ir gatvėmis Idėja: kauniečiai siekė sukurti lenktyninį automobilį, kuriuo galima važiuoti ir gatvėmis

Skolintas tik variklis

Juokai apie pabodusias jachtas, o gal noras sukurti ką nors kitokio įkvėpė būrelį entuziastų neįprastam žingsniui. Kauniečiai jachtų inžinieriai sulipdė pirmąjį lietuvišką automobilį.

Kas gi yra tas „RR01“? Šį kūrinį galima apibūdinti lenktyniniu automobiliu, tinkamu ir viešajam eismui. Tai vadinamasis „Kit Car“, konstruojamas iš atskirų komponentų. Klientui užsisakius norimą modelį, jis dėžėse gauna monokoką, važiuoklę, kėbulą, ir kitas mechanines dalis, o norimą variklį ir transmisiją gali pasirinkti pats. Prie tvirto aliuminio monokoko pritvirtinta sportinė važiuoklė, o kėbulas pagamintas iš stiklo puošto.

Pirmasis egzempliorius pasižymi lenktyniniams bolidams būdinga ratų geometrija, aštriomis valdymo savybėmis. Priklausomai nuo pageidavimų, ją galima keisti, nes inžinieriai numatė dideles reguliavimo galimybes. Prototipe sumontuotas itin galingas, 480 AG pasiekiantis V10 formos benzininis atmosferinis variklis, pasiskolintas iš „Audi R8“ superautomobilio. Jis galinius ratus suka per šešių pakopų sekvencinę transmisiją.

Pasiskolino: itin galingas, 480 AG pasiekiantis V10 formos benzininis atmosferinis variklis, paimtas iš „Audi R8“. / E. Babelio nuotr.

Kūrybingas bedarbis

Projekto autorius Vėjas Pajarskas iki tol dirbo inžinieriumi projektuodamas jachtas „Marex Boats“ įmonėje. Jos yra gerai vertinamos tarp buriavimo mėgėjų ir profesionalų. V. Pajarskas su draugu Juliumi Garneliu idėją apie keturratę transporto priemonę sugalvojo buriuodami.

Jis išėjo iš darbo ir, kaip pats sako, gaudamas bedarbio pašalpą pradėjo projektuoti automobilį.

„Kadaise pakalbėjome, kad būtų smagu ką nors įdomaus gyvenime padaryti. Kadangi abu prijautėme automobiliams, juokais pasakėme, kad galėtume sukurti bolidą. Po pusmečio juokai pasibaigė, o po pusantrų metų pirmą kartą išvažiavome į trasą“, – apie virsmą nuo minties iki kūno pasakojo V. Pajarskas.

Jis išėjo iš darbo ir, kaip pats sako, gaudamas bedarbio pašalpą pradėjo projektuoti automobilį. Darbas nebuvo lengvas, nes Vėjo sukaupta patirtis jachtų inžinerijoje ir mechanikos inžinerijos studijose buvo nepakankama. Vaikinas praktiškai visą laisvalaikį skyrė mokymuisi – nuo aiškinamųjų vaizdo įrašų „YouTube“ platformoje iki automobilinės inžinerijos ir aerodinamikos mokslo knygų. Daugybę kartų patobulinus ir pakeitus brėžinius buvo patvirtintas galutinis variantas.

Rinka: Lietuvoje ir ES didelių pardavimų nesitikima, nes čia nėra įstatymų „Kit Car“ tipo transporto priemonėms. / „Rhino Racing“ nuotr.

Savos – net mikroschemos

„Gimdžiau gal metus, bet viskas projektuota ir gaminta mūsų, nieko nekopijavome, nenaudojome kitų dalių, išskyrus standartinius komponentus, patys kūrėme geometriją, automobilio dizainą, kuris yra orientuotas į geras aerodinamines savybes“, – teigė pašnekovas.

Vėjo kolega J. Garnelis surado 200 kv. m. plotą savo valdomose patalpose. Vyrukai nusipirko CNC frezavimo stakles, susirado vienintelį darbuotoją Aivarą, aliuminio virinimo specialistą. Per vieną iš buriavimo regatų papasakojus apie „Rhino Racing“ viziją, prie komandos prisijungė trečiasis investuotojas – buriuotojas Simonas Bačiulis. Šis keturių žmonių būrelis per pusantrų metų sukonstravo pirmąjį važiuojantį prototipą.

„Vilnius Autosport“ kolektyvas padėjo jiems pagaminti kėbulo maketą. Prototipo gamyba taip pat užtruko, nes reikėjo keisti daug detalių, iš naujo išspręsti daugybę niuansų, kurie atsiranda idėjas iš kompiuterio perkėlus į realybę.

„Vairas sukurtas mūsų, unikalus, Juliaus pusbrolis Justas Garnelis padėjo su elektronika, visas mikroschemas ir plokštes gaminome patys“, – apie tai, kiek šiame automobilyje yra lietuviškumo, vardijo V. Pajarskas.

Sunkūs: prototipas sveria 1 270 kg, tačiau serijinis modelis bus gerokai lengvesnis – apie 1 100. / „Rhino Racing“ nuotr.

Pas klientus – pavasarį

Šiuo metu automobilis sveria 1 270 kg, tačiau serijinis modelis bus gerokai lengvesnis – apie 1 100 kg. Prototipo kėbulas – storas ir sunkus, lipdytas tam, kad būtų galima pagal jį padaryti gamybos formas. Gamyklinė versija bus su plonesnėmis išorinėmis dalimis.

Anot specialistų, storų nė nereikia, nes rėmas gerokai tvirtesnis už standartinių automobilių. Jame yra ir FIA techninį reglamentą atitinkantys saugos lankai. Superautomobilio variklis sumontuotas ne priekyje, o gale, tad bolido svorio pasiskirstymas – 40:60.

Pasak autorių, pirmasis prototipas jau važiuoja, pasižymi agresyvumu, itin greitu ir tiksliu vairo mechanizmu, tačiau iki galutinio produkto dar reikia įdėti šiek tiek darbo.

„Dar reikia sureguliuoti ratų geometriją, nes dabar ji – lenktyninė, dėl to ne itin maloni važiuojant lėtai. Palikome visur gana daug vietos improvizacijoms, galime perdėlioti traukių pozicijas. Tai nelengva, bet ateityje suradę tinkamą geometriją dėsime fiksuotas šakes. Pirmieji pojūčiai prie vairo smagūs, bet dar reikia padirbėti, kol rezultatas mums tikrai patiks“, – pastebėjimais dalijosi V. Pajarskas.

Pavasarį atšilus orams, „Rhino RR01“ kūrėjai planuoja sesijas trasoje su profesionaliu lenktynininku, kuris padės jiems iki galo sureguliuoti automobilį taip, kad šis būtų greitas, tikslus ir stabilus trasoje, patogus važiuoti viešajame kelyje. Per tą laiką bus sumontuotos ir ABS, sukibimo kontrolės sistemos. Vasarą egzemplioriai dėžėse galės keliauti pas pirmuosius klientus.

Superautomobilio variklis sumontuotas ne priekyje, o gale, tad bolido svorio pasiskirstymas – 40:60.

Pirkėjai – JAV

Gamintojai Lietuvoje ir ES nesitiki parduoti daug automobilių, nes čia nėra įstatymų komponentinėms „Kit Car“ tipo transporto priemonėms.

Pirmąjį prototipą jie bandys priregistruoti kaip sportinį automobilį su sportiniu pasu. Didžiojoje Britanijoje ir JAV komponentiniai automobiliai yra reglamentuoti. Jie turi savo gerbėjų ratą, nes yra pigesni už tradicinius superautomobilius, be to, juos lengviau pritaikyti pagal savo pageidavimus.

„Rhino RR01“ monokokas, pakaba ir kėbulas kainuoja 25 tūkst. eurų, neatskaičiavus mokesčių. Tai – bazė, ant kurios galima montuoti bet kokius komponentus. Antroji opcija, į kurią įeina stabdžių, aušinimo, degalų sistemos, žibintai, interjeras, elektronika, vairas, ratai ir kiti komponentai, kad modelis būtų parengtas eksploatacijai, kainuoja 27 500 eurų, neatskaičiavus mokesčių.

Visiškai parengtą „Rhino RR01“ galima įsigyti už 52 500 eurų – teliks išsirinkti ir nusipirkti variklį ir pavarų dėžę. Nusiuntus variklio brėžinius, lietuviai ant rėmo pritaikys norimo variklio ir pavarų dėžės tvirtinimo taškus. Skelbiama, kad pirkėjui iš komponentų susikonstruoti tokį didelį lego konstruktorių užtruks apie 250 valandų.

Pirmasis prototipas, sukonstruotas parodyti maksimalias galimybes, turi „Audi“ 5,2 l benzininį agregatą, kuris kainavo kiek daugiau nei 40 tūkst. eurų. Kūrėjai sako, kad toks užbaigtas prototipas su itin galingu ir lengvame superautomobilyje brutalumą kuriančiu V10 formos varikliu kainuos apie 100 tūkst. eurų.

Kaina: visiškai parengtą „Rhino RR01“ galima įsigyti už 52,5 tūkst. eurų, neskaitant variklio. / „Rhino Racing“ nuotr.

Išsiskirs dizainu

Didžiojoje Britanijoje ir Šiaurės Amerikoje yra dešimtys komponentinių automobilių gamintojų, tačiau jie konstruoja daugiausia klasikinių modelių replikas ar perdaro esamus modelius.

Lietuviai iš jų nori išsiskirti unikalumu – jų sukurtu lenktyniniu automobiliu galima važiuoti ir gatvėmis. Tokios pačios filosofijos laikosi ir Didžiosios Britanijos komponentinių automobilių konstruktoriai „Ultima“, kurių vienas eksponatas GTR važinėja Lietuvoje, Kaune.

„Rhino“ kompanija ištraukė dar vieną kozirį – dizainą. Jis – šiuolaikiškas, švelnių linijų, aptakus, tačiau turintis agresyvių detalių, menantis tikrą greičio įsikūnijimą.

„Stengiamės išsiskirti unikaliu dizainu, nes dažniausiai komponentiniai automobiliai yra gaminami ant kokio nors pagrindo, tiesiog užmeti kitą stiklo audinio kėbulą, ir va – naujas aparatas. Siekėme pagaminti produktą, kuris būtų ne tik unikalus, bet ir estetiškas. Nenorime paslysti ir naudoti kitų gamintojų dalis“, – dėstė V. Pajarskas.

Nors dairosi į tolimesnes rinkas, gamintojai pirmąjį automobilį nori parduoti Lietuvoje, kad galėtų jam teikti ir techninę priežiūrą, stebėti jo eksploataciją.

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų