Mašinų vagysčių atoslūgis Pereiti į pagrindinį turinį

Mašinų vagysčių atoslūgis

2008-02-06 09:00

Pagrobtų automobilių skaičius Lietuvoje pernai sumažėjo penktadaliu

Transporto vagystes tiriančių Kriminalinės policijos biuro pareigūnų parengtose ataskaitose jau ketvirtus metus iš eilės skamba optimistinės gaidos – banditų išpuolių prieš automobilininkus pernai sumažėjo beveik 21 proc. Nuosavų garažų neturintiems ar saugojimo aikštelių paslaugomis nesinaudojantiems automobilių savininkams tai ne tik leidžia ramiau miegoti, bet ir sutaupyti nemažai pinigų. Draudimo bendrovės skelbia peržiūrinčios kasko sutarčių sąlygas ir mažinančios polisų kainas.

Statistikos veidrodis

Kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo vyriausiosios valdybos skyriaus viršininkas Darius Zasas kalbėdamas apie praėjusiais metais užregistruotus mašinvagių akibrokštus pabrėžė, jog 2007-aisiais bendros tendencijos beveik nepakito.
„Beveik pusė visų per metus Lietuvoje padaromų nusikaltimų yra vagystės. Pernai iš viso registruota 31 137, iš jų – 3760 transporto priemonių vagysčių. Automobilių 2007-aisiais pavogta 2514, arba 662 (20,8 proc.) mažiau nei 2006 m. Dažniausiai nusikaltėliai kėsinosi į lengvuosius automobilius. Jų buvo pagrobta 2379, arba 94,6 proc. visų šalyje pavogtų automobilių“, – teigė D.Zasas.
Pernai pagrobta 0,13 proc. visų registruotų šalyje transporto priemonių (2006 m. – 0,16 proc., 2005 m. – 0,23 proc., 2004 m. – 0,35 proc., 2003 m. – 0,4 proc., 2002 m. – 0,38 proc.).
Kriminalistų teigimu, automobiliai grobiami visoje šalyje. 2007-aisiais 53 proc. tokių nusikaltimų užregistruota penkiuose didžiuosiuose miestuose (2006 ir 2005 m. – 56 proc., 2004 m. – 63 proc., 2003 m. – 64 proc.).
„Šis rodiklis, daug metų po truputį mažėjęs, trečius metus išlieka stabilus. Mūsų manymu, tam įtakos turi ir tai, kad didžiuosiuose šalies miestuose yra įsteigti autotransporto priemonių grobimų tyrimo skyriai, kurių darbuotojai sugeba profesionaliau tirti tokius nusikaltimus“, – sakė D.Zasas.
Daugiausia automobilių grobimo atvejų užregistruota Vilniaus mieste – 718, arba 29 proc. (2006 m. – 25 proc., 2005 m. – 28 proc.), Kaune – 288, arba 11 proc. (2006 m. – 11 proc., 2005 m. – 17 proc.), Klaipėdoje – 156, arba 6 proc. (2005 m. – 8 proc., 2005 m. – 4 proc.), Panevėžyje – 94, arba 3 proc. (2006 m. – 4 proc., 2005 m. – 5 proc.) ir Šiauliuose – 156, arba 4 proc. (2006 m. – 8 proc., 2005 m. – 4 proc.).

Vagių prioritetai nepakito

Kaip ir ankstesniais metais, 2007-aisiais dažniausiai buvo grobiamos 12–16 metų transporto priemonės. Panašaus amžiaus mašinomis važinėjantys vairuotojai gali guostis nebent tuo, kad tokių pavogtų automobilių surandama daugiausia. Pasak D.Zaso, pernai kriminalistams pavyko rasti 61 proc. visų pagrobtų mašinų, kurios buvo pagamintos iki 1990 m. Naujesnių automobilių, pagamintų tarp 1990 ir 2000 m., rasta 43 proc. visų pavogtų, o dar naujesnių (pagamintų po 2000-ųjų) rasta vos 30 proc.
„Statistinių duomenų analizė rodo, kad gana ryškiai skiriasi automobilių, pagamintų iki ir po 1995-ųjų, vagysčių skaičius. Greičiausiai tai susiję su tuo, kad daugelyje vėlesniais metais sukonstruotų mašinų jau bazinėje komplektacijoje buvo pradėti montuoti gamykliniai imobilizatoriai, todėl tokie automobiliai tapo sunkiau pagrobiami“, – samprotavo Kriminalinės policijos biuro Nusikaltimų tyrimo vyriausiosios valdybos skyriaus viršininkas.
Kita vertus, reikėtų atkreipti dėmesį, kad pernai šoktelėjo visiškai naujų ir prabangių automobilių vagysčių skaičius. 2005-aisiais pagrobtos 22 tokios mašinos, užpernai – 23, o 2007-aisiais dingo net 47 tik ką įsigyti automobiliai. Banditai pernai pavogė 7 „Audi“ markės limuzinus, 6 „Toyotos“, 5 „Volkswagen“ po 4 naujus „Opel“, BMW ir „Ford“ automobilius, po vieną „Mercedes Benz“, „Renault“, „Honda“, „Fiat“, „Hyundai“ markės automobilį. Taip pat pernai dingo 6 naujos priekabos ir 6 motociklai.
Paprašytas įvardyti dažniausiai vagių taikiklyje atsiduriančių markių ir modelių automobilius, D.Zasas teigė, kad kaip ir ankstesniais metais populiariausi yra „Volkswagen“ automobiliai.
„Tačiau šios markės mašinų Lietuvoje daugiausia užregistruota, todėl natūralu, kad daugiausia ir pavagiama. Tačiau „Volkswagen“ vadinti rizikingiausiais vagystės požiūriu automobiliais tiek pat tikslu, kaip kad sakyti, jog „Bentley“ ar „Aston Martin“, kuriuos Lietuvoje galima suskaičiuoti ant pirštų, yra patys saugiausi“, – samprotavo D.Zasas.

Atsarga gėdos nedaro

Pernai nepasikeitė ir dar vienas vagių įprotis – 2596 transporto priemonės, arba 95 proc., buvo pagrobtos iš nesaugomų stovėjimo aikštelių, gatvių, gyvenamųjų namų kiemų ir kitų viešųjų vietų – ilgapirščiai renkasi lengviausiai prieinamą grobį.
Kita vertus, beveik visi nauji prabangūs automobiliai ir motociklai pernai buvo pavogti iš garažų ar privačių namų kiemų. Profesionaliai dirbančių banditų nesustabdo nei modernios signalizacijos, nei vartų užraktai. Iš viso per praėjusius metus iš garažų buvo pagrobtos 138 transporto priemonės, arba 5 proc. visų pavogtų (2006 m. – 197, 2005 m. – 238, 2004 m. – 424, 2003 m. – 417, 2002 m. – 566, 2001 m. – 520, 2000 m. – 441).
Deja, statistika liudija, kad tokiu būdu pagrobtos transporto priemonės dažniausiai nerandamos. Pernai pavyko rasti vos 25 proc. iš garažų ar privačių namų kiemų pavogtų automobilių.
Apibendrindamas transporto vagysčių Lietuvoje tendencijas D.Zasas sakė, kad nusikaltimų prieš automobilininkus mažėjo dėl keleto veiksnių.
„Visų pirma pamažu jaunėja automobilių parkas ir vis daugiau automobilių yra eksploatuojama su įrengtomis gamyklinėmis apsaugos sistemomis. Be to, sumažėjo pareigūnų, tiriančių transporto priemonių grobimo atvejus, darbo krūvis ir jie gali kokybiškiau nagrinėti šiuos nusikaltimus, daugiau dėmesio skirti operatyvinei veiklai. Taip pat pareigūnai, tiriantys ir užkardantys transporto priemonių vagystes, turi galimybę naudotis įvairiomis duomenų bazėmis, kuriose sukaupta naudingos informacijos“, – vardijo D.Zasas.
Pareigūnas patvirtino, kad Lietuvos kriminalistai aktyviai talkina kolegoms Vakarų Europos šalyse, į kurias pastaraisiais metais emigravo nemažai policijos akiratyje buvusių šešėlinio pasaulio veikėjų.
„Nors Lietuvai įsiliejus į Šengeną žmonių judėjimas tapo gerokai paprastesnis, tie veikėjai, kurie, operatyviniais duomenimis, gali būti susiję su kriminaliniu pasauliu, visur sulaukia gerokai daugiau teisėsaugos struktūrų dėmesio“, – tikino D.Zasas.

Draudimas pigs

Mažėjantis vagysčių skaičius, sparčiai augantis naujų automobilių parkas ir menkesni tokių automobilių sukeliami nuostoliai paragino draudikus atpiginti kasko draudimą. Draudimo bendrovės „Ergo Lietuva“ statistika rodo, kad naujų automobilių nuostolingumas daug mažesnis, mat jų techninis pranašumas sudaro sąlygas saugiau važinėti. Todėl nuo šio mėnesio nauji automobiliai bus draudžiami pigiau.
Mažesni draudimo tarifai bus taikomi visiems naujiems automobiliams, kurių pirkimo kaina neviršija 90 tūkst. litų. Šiems automobiliams bus taikomas vienas draudimo įmokos tarifas.
„Mūsų patirtis rodo, kad avarijose, į kurias patenka nauji automobiliai, žala būna maždaug 25 proc. mažesnė nei ta, kuri apskaičiuojama į eismo įvykį patekus senoms mašinoms. Dėl šios priežasties naujiems vidutinės ir mažos klasės automobiliams norime pasiūlyti palankesnį draudimą“, – tvirtino bendrovės „Ergo Lietuva“ Civilinės atsakomybės, nelaimingų atsitikimų, transporto priemonių ir sveikatos draudimo departamento direktorius Audrius Pilčicas.
Jo teigimu, automobilių, kurių vertė – iki 90 tūkst. litų, vidutinė metinė draudimo įmoka nuo maždaug 3,5 proc. mašinos įsigijimo kainos mažinama iki 2,59 proc. Tai reiškia, kad maždaug 50 tūkst. litų kainuojančio automobilio savininkas sutaupys apie 500 litų.
Bendrovės „Ergo Lietuva“ duomenimis, per pastaruosius metus dėl mašinvagių patiriami nuostoliai sumažėjo nuo 14 proc. 2004-aisiais iki 7 proc. pernai. Dažniausiai kasko apdrausti automobiliai nukenčia per avarijas (68 proc. visų įvykių) ir nuo piktavališkos kitų asmenų veiklos (12 proc.).

Naujausi komentarai

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.

Komentarai

  • HTML žymės neleidžiamos.
Atšaukti
Komentarų nėra

Daugiau naujienų